• Äldre 11 Sep 17:56
    3907 visningar
    7 svar
    7
    3907

    Godisgris

    Bröllop om 1½ år och jag har runt 30 kg jag behöver gå ner men jag vet inte hur jag ska kunna komma på rätt bana. Det är så himla många dåliga vanor som har lett mig till hur jag ser ut nu så jag vet inte vart jag ska börja för att det ska bli rätt.

    Ofta så brukar jag orka hålla i den första månaden men sedan blir det alltid jobbstrul, sjukdomar,...alla möjliga väghinder som gör att jag tappar motivationen totalt.

    Jag äter godis, tänker godis, sover godis. Ibland känner jag mig knäpp  i huvudet som hela tiden är så godissugen.

    Är det någon fler godisråtta eller någon som är bra på pepp som kan ge mig något tips?

  • Svar på tråden Godisgris
  • Sofie R
    Äldre 11 Sep 18:06
    #1

    Det finns ju tyvärr inga genvägar! Ta en frukt när du är sugen. Motionera väldigt så kan man ju faktiskt unna sig nått litet ibland för att inte behöva sluta helt. Tyvärr är det skitjobbigt! Jag sliter med det själv, men det blir faktiskt lättare! Och efter ett tag kommer du känna dig så duktig att det går några veckor på ren inspiration :)

  • Äldre 11 Sep 18:54
    #2

    Här är en till godisråtta!! Men att borsta tänderna när man blir sugen är ett tips, likaså att dricka te på kvällen istället för godisskålen som man kan ta fram på helgen istället! MEn jag vet hur svårt det är, speciellt när bm och jag är likadana! Vi är inte överviktiga men likväl sockerberoende! Planerar att gifta oss om ett år!

  • Äldre 11 Sep 22:18
    #3

    Jag ääälskar godis! Och man kan lugnt säga att jag var sockerberoende fram tills för ca 3 veckor sedan. Det första jag tänkte på när jag vaknade på morgonen ibland var godis, åt godis varje dag. Har alltid vart väldigt smal och kunnat äta vad jag vill, men nu upptäckte jag att mitt midjemått ökat med 4 cm! Så jag bara bestämde mig för att jag bara fick äta godis på helgerna, antingen fredag och lördag eller lördag och söndag. Har gått förvånansvärt bra faktiskt. Första veckan var jobbigast, men jag köpte nötter och russin och knaprade på istället och gjorde fruktsallad. Ett annat tips är att bara köpa lite godis när man väl köper så att man äter upp det och det inte ligger kvar hemma.  Finns det i skåpen blir det mycket svårare att stå emot. Men tror man måste verkligen ha bestämt sig för att lyckas! Och vad är bättre motivation än att känna sig vacker och nöjd med sin kropp i sin brudklänning. Lycka till!

  • Sskbru­d
    Äldre 11 Sep 22:55
    #4

    Du är inte ensam har ca 30 kg att bli av med också. Har startat en annan tråd här du kanske kan få lite tips ur också. Hur vi kan stötta varandra inför viktnedgång till bröllop 2014! Känner mig godissugen hela tiden och är liksom beroende av svängarna för att orka med allt. Skyller på allt också för att få mitt godis , de är så jag skäms över de. Känns ibland som jag kan gå genom eld och vatten för mitt sockersug!!!

  • Fröken­Mäkelä
    Äldre 11 Sep 23:18
    #5
    Ninjara skrev 2013-09-11 17:56:21 följande:
    Bröllop om 1½ år och jag har runt 30 kg jag behöver gå ner men jag vet inte hur jag ska kunna komma på rätt bana. Det är så himla många dåliga vanor som har lett mig till hur jag ser ut nu så jag vet inte vart jag ska börja för att det ska bli rätt.Ofta så brukar jag orka hålla i den första månaden men sedan blir det alltid jobbstrul, sjukdomar,...alla möjliga väghinder som gör att jag tappar motivationen totalt.Jag äter godis, tänker godis, sover godis. Ibland känner jag mig knäpp  i huvudet som hela tiden är så godissugen.Är det någon fler godisråtta eller någon som är bra på pepp som kan ge mig något tips?



     VILJAN utan den är det inte ens lönt att försöka.
    Massa ursäkter på att man är godisråtta, socker beroende etc är bara massa ursäkter. Vill du gå ner i vikt så klarar du stå över dessa ursäkter om du har viljan.

    Har precis själv gått ner 22kg på 1år.
    Hur då....? Jo den tråkiga vägen. Kost och motion. Tacka nej till 90% av det man bjuds på. Välj dina tillfällen du vill unna dig något gott. Finns massor av godsaker som inte är onyttigt. Väljer man ändå att äta socker så rör dig ännu mer.

    Det går om man bara vill. Lycka till!
  • Aniara­4
    Äldre 11 Sep 23:31
    #6

    Jag är definitivt sockermissbrukare, och för mig är det enda som funkar att ta bort alla kolhydrater och hålla blodsockret jämnt och lugnt så att man inte får de där jobbiga svängarna. Första gången jag gjorde det var det en helvetesabstinens värdig vilken knarkare som helst, men när jag väl tog mig igenom den mådde jag så himla bra! Det var såååå skönt att inte ha det där vanvettiga suget, huvudvärken och yrseln dagarna i ända...

    Frukt är ju dessvärre bara en annan sorts socker, så det dämpar suget i stunden (eftersom man ger efter för sockersuget) men löser inte grundproblemet.

  • Äldre 12 Sep 10:39
    #7

    Läs här: http://ettsotareblod.se/, eller köp boken. Då blir man motiverad att sluta...

Svar på tråden Godisgris