• Äldre 9 Sep 20:02
    29608 visningar
    24 svar
    24
    29608

    Mina bästa spartips!

    Hej! Jag gifte mig i lördags och har gått igenom budgeten, tänkte dela med mig av våra bästa spartips som vi var mest nöjda med. vi hade ca 60 gäster och ville köpa alla tjänster så vi slapp binda upp oss själva och släkten :) 1. Tårtan Vi köpte tårta från Ica maxi, 5 st 12 personers tårtor. Vi bad dem att bara ha vit marsipan på, förövrigt skulle de vara helt rena. Vi låna en tårtställning utan kostnad från dem då tårtorna beställdes därifrån. Köpte sidenband och levande blommor att dekorera med. tårtorna kostade knappt 1000:- och ca 300:- för pyntet. 2. Buffé Vi körde med buffé istället för trerätters. Toastmaster såg ändå till att alla först hämtade förrätt, sedan huvudrätt och sist efterrätt. 3. Ringarna Vi sålde gammalt guld till guldaffären. Slutade med att vi bara behövde betala ca 1/3 av priset. 4. Bordsdekor Köpte från Kina, skilde mycket i pris. Kändes dock som en jättechansning och vi fick en räkning på tullavgift efteråt. Men blev ändå helt överenskomligt i pris. 5. Kontakter Kusinens kompis sjöng, pappas kompis kompis hade en fin bil och skjutsade oss från kyrkan, fotointresserade vänner tog korten. Rota bland dina kontakter :) Fyll gärna på tråden med era bästa tips!

  • Svar på tråden Mina bästa spartips!
  • Äldre 10 Feb 11:23
    #11
    Kalejdoskop skrev 2014-02-10 11:12:02 följande:
    Hur har ni andra gjort med personal? Vi kommer ha buffé men kommer ha iallafall en person som plockar in disk och sådär, tråkigt för familjen att göra det på bröllopsdagen kanske. Mamma är inne på att vi ska ha två personal, men jag ser bara sedlar som flaxar iväg..
    Det är inte helt genomtänkt ännu faktiskt. Hoppas på att kunna betala någon tonåring i grannskapet en femhundring eller så för att plocka undan i någon timme, eftersom vi inte ska ha servering behöver det ju inte vara värsta grejen. Jag jobbade själv extra på bröllop när jag var i tonåren och tyckte det var jättekul så hoppas att någon annan är lika sugen!
  • Äldre 10 Feb 11:35
    #12
    lk09nni skrev 2014-02-10 11:23:21 följande:
    Det är inte helt genomtänkt ännu faktiskt. Hoppas på att kunna betala någon tonåring i grannskapet en femhundring eller så för att plocka undan i någon timme, eftersom vi inte ska ha servering behöver det ju inte vara värsta grejen. Jag jobbade själv extra på bröllop när jag var i tonåren och tyckte det var jättekul så hoppas att någon annan är lika sugen!
    Ja, det är väl tanken här också. Dock är det ingen tonåring utan en gammal klasskompis från gymnasiet som mamma fått tag i, men förhoppningsvis vill hon inte ha någon gigantisk summa för jobbet! Hur många gäster har ni? Vi kommer ha runt 40-45 gäster och personligen tycker jag att det räcker med en personal.
  • Äldre 10 Feb 11:39
    #13

    Vi ska ha 60-70 gäster och funderar på två-tre personal, helst några som känner varandra så att det blir en rolig kväll för dem också. Jag tänker att det kanske inte behöver bli mycket dyrare med fler, om det innebär att de inte måste jobba lika många timmar, själva kan ha kul och inte behöver stressa lika mycket, men det hänger ju lite på hur mycket arbete det faktiskt blir. 

  • Äldre 10 Feb 11:52
    #14
    lk09nni skrev 2014-02-10 11:39:40 följande:
    Vi ska ha 60-70 gäster och funderar på två-tre personal, helst några som känner varandra så att det blir en rolig kväll för dem också. Jag tänker att det kanske inte behöver bli mycket dyrare med fler, om det innebär att de inte måste jobba lika många timmar, själva kan ha kul och inte behöver stressa lika mycket, men det hänger ju lite på hur mycket arbete det faktiskt blir. 
    Ah ok. Du har helt klart en poäng där. Får nog tänka om lite..!
  • Äldre 10 Feb 17:46
    #15
    Kalejdoskop skrev 2014-02-10 11:52:22 följande:
    Ah ok. Du har helt klart en poäng där. Får nog tänka om lite..!
    lk09nni skrev 2014-02-10 11:39:40 följande:
    Vi ska ha 60-70 gäster och funderar på två-tre personal, helst några som känner varandra så att det blir en rolig kväll för dem också. Jag tänker att det kanske inte behöver bli mycket dyrare med fler, om det innebär att de inte måste jobba lika många timmar, själva kan ha kul och inte behöver stressa lika mycket, men det hänger ju lite på hur mycket arbete det faktiskt blir. 
    Har själv jobbat som servitris och jobbade bröllop privat åt en kompis för några månader sedan. Vi var två st vana servitriser på 43 personer och det kändes alldeles lagom. Vi tog emot cateringen, fixade fördrinkar, förberedde förrätten, dukade ut, dukade av, skötte om buffén, diskade, förberedde och serverade efterrätten, höll gästerna med öl/vin/cider, kokade kaffe, hällde upp avec och städade köket. Vi jobbade från 14-02 och fick 1500:- var, vilket kändes som en helt okej summa.

    Där jag jobbade förut räknade vi en person på ca 20 personer för att kunna ge god service, så på 60-70 gäster skulle nog tre stycken vara lagom. Det ska inte kännas stressigt på ett bröllop och personalen är en del av det :)
  • Äldre 10 Feb 18:32
    #16
    Tillys skrev 2014-02-10 17:46:01 följande:
    lk09nni skrev 2014-02-10 11:39:40 följande:
    Vi ska ha 60-70 gäster och funderar på två-tre personal, helst några som känner varandra så att det blir en rolig kväll för dem också. Jag tänker att det kanske inte behöver bli mycket dyrare med fler, om det innebär att de inte måste jobba lika många timmar, själva kan ha kul och inte behöver stressa lika mycket, men det hänger ju lite på hur mycket arbete det faktiskt blir. 
    Har själv jobbat som servitris och jobbade bröllop privat åt en kompis för några månader sedan. Vi var två st vana servitriser på 43 personer och det kändes alldeles lagom. Vi tog emot cateringen, fixade fördrinkar, förberedde förrätten, dukade ut, dukade av, skötte om buffén, diskade, förberedde och serverade efterrätten, höll gästerna med öl/vin/cider, kokade kaffe, hällde upp avec och städade köket. Vi jobbade från 14-02 och fick 1500:- var, vilket kändes som en helt okej summa.

    Där jag jobbade förut räknade vi en person på ca 20 personer för att kunna ge god service, så på 60-70 gäster skulle nog tre stycken vara lagom. Det ska inte kännas stressigt på ett bröllop och personalen är en del av det :)
    Perfekt, tack! Jättebra att du förklarar hur många som behövs, det var verkligen precis vad jag behövde höra. När jag själv jobbat var det under lite färre timmar (Dvs bara under middagen) och med lite färre uppgifter (hålla koll på buffén och plocka ihop disken) så jag tog klart mindre betalt men det hänger ju på hur bra service man vill ha på festen. 
  • Äldre 10 Feb 19:10
    #17

    Mina tips :

    *Klänning från second hand, min mamma hjälpte mig att ta nya mått och sy om klänningen som hade några år på nacken. Kostnad totalt för inköp, kemtvätt , lite sybehör som tråd o nål och dragkedja så blev det 1200 kr

    *Maken köpte kläder på Dressmann, när det var studentrea . Udda kavaj och byxor som tillsammans såg ut som en hel kostym.  900 kr totalt.  Skor, skjorta o fluga hade han redan själv.  

    *gjorde inbjudningskorten själv, köpte lite styvare färgat papper + matchande kuvert på bokhandeln. Textade snyggt med en kalligrafipenna.  Enkelt, simpelt, snyggt och billigt. 

    * vi valde att ha 2-rätters middag på den lokala resturangen , med hjälp av tjena-hejsan-kompispris fick vi en god middag och precis den mat vi ville ha.  1 öl eller ett glas vin ingick i priset. Övrigt dryck fick gästen själv betala.

    *mamma gjorde tårtorna, hon är fenomenal på det så hon gjorde detta med glädje.  En vän till mina föräldrar svarvade egendesignade tårtställningar som bröllopsgåva. Gjorda i trä och kunde tas isär så nu har vi tårtfat och kakfat i flera höjder. praktiskt och oerhört uppskattat av oss! 

    *ett kompispar ställde upp med sin amerikanare och skjutsades oss, ingen ersättning ville dom ha , istället fick dom vara gäster under vigseln vilket uppskattades

    *En kompis gjorde min frisyr. En enkel frisyr sågs ut i en bröllopstidning. Jag sminkade mig själv och la bara en diskret enkel makeup. 

    *Enda alkoholen som bjöds på var vinbål jag gjorde , vi hade mottagning hemma och den serverades medans vi öppnade paket. 

    *ingen festlokal behövdes då vi hade middag på resturang och sen tårta, kaffe och paketöppning hemmavid. Altanen dukades med långbord, bord o stolar lånades från brandstationen där min make är brandman. Enkla vita lakan var dukar.  Dekorerade med blommor från egna trädgården. 

    *svärmor stod för kakbuffe som komplement till bröllopstårtan

    *Huset stod till förfogande för övernattande gäster o kostnad blev då bara ett par hundralappar till lite god frukost

    *Valde enkla släta ringar som vigselringar. Valde att köpa ringar hos den lokala guldsmeden och fick ett bättre pris. 

    *Tack vare att svärmor är Coop-medlem kunde vi boka hotellrum för bröllopsnatt extra billigt. En svit bokades på hotell i staden där vi bor för bara 850 spänn. 

    *tackkort köptes vita enkla otryckta med kuvert i bokhandeln. Valde ett kort från gästernas bilder och gjorde 50 kopior på expert. Klistrade själv in korten och skrev med kalligrafipenna. 

     

  • Lovisa­Simon
    Äldre 18 Feb 17:42
    #18
    Nyfiken gul , nu fru skrev 2014-02-10 19:10:28 följande:
    Mina tips :
    *mamma gjorde tårtorna, hon är fenomenal på det så hon gjorde detta med glädje.  En vän till mina föräldrar svarvade egendesignade tårtställningar som bröllopsgåva. Gjorda i trä och kunde tas isär så nu har vi tårtfat och kakfat i flera höjder. praktiskt och oerhört uppskattat av oss! 
    Oj intressant med de där svarvade kakfaten! Jag och min man vill gärna göra en egen tårtställning i trä. Kan man få en bild på mästerverket och hur de sen ser ut "isärplockade"?
  • Äldre 18 Feb 18:22
    #19
    LovisaSimon skrev 2014-02-18 17:42:09 följande:
    Oj intressant med de där svarvade kakfaten! Jag och min man vill gärna göra en egen tårtställning i trä. Kan man få en bild på mästerverket och hur de sen ser ut "isärplockade"?


    Så här ser tårtställningen ut. 

    själva "fatet" som tårtorna ligger på är runda - men foten är hjärtformad och står på runda små fötter.

    Sitter ihop på bilden med en planka som är ditskruvad.  Vi tog bort plankan efter bröllopet och har tre tårtfat. Det högsta fatet använder jag när jag dukar julbordet på julafton, sillburkar på själva fatet och på foten står senapsburkar och andra småsaker.  Älskar dom här faten.
  • Äldre 18 Feb 19:46
    #20

    Vad är oddsen för att man klarar att göra buffén själv, då vi tänkt potatisgratäng, rostbiff, sallad, bröd? Eventuellt var vi inne på en förrätt som blir västerbottenspaj isåfall, då gjorda i långpanna och utstansade till rundlar, med tillbehör. Det blir jag, fästmannen och antagligen min mamma som kommer lägga ner arbete på detta.

  • Äldre 18 Feb 20:27
    #21
    Kalejdoskop skrev 2014-02-18 19:46:32 följande:
    Vad är oddsen för att man klarar att göra buffén själv, då vi tänkt potatisgratäng, rostbiff, sallad, bröd? Eventuellt var vi inne på en förrätt som blir västerbottenspaj isåfall, då gjorda i långpanna och utstansade till rundlar, med tillbehör. Det blir jag, fästmannen och antagligen min mamma som kommer lägga ner arbete på detta.
    beror väl på hur stort bröllop ni har o vad som ska göras dagen före? 

    Bröd kan ni baka långt i förväg och frysa ner.

    Paj kan ni göra 1-2 dagar i förväg - vem ser till att dom stansas ut och hamnar på brickor? Vem har tiden snarare.... ?
    Tillbehören ska mecklas ihop och ställas ut.

    Rostbiff -ska den köpas färdig eller gör ni stora köttbitar själva i ugn?   Bara en rostbiff man gör själv tar ju 2 timmar i ugn ca....  det blir många timmar om ni ska göra kött så det räcker...  

    potatisgratäng kan göras dagen före och kylas ner

    sallad kan också göras dagen före.

     
  • Äldre 19 Feb 10:03
    #22
    Nyfiken gul , nu fru skrev 2014-02-18 20:27:50 följande:
    beror väl på hur stort bröllop ni har o vad som ska göras dagen före? 

    Bröd kan ni baka långt i förväg och frysa ner.

    Paj kan ni göra 1-2 dagar i förväg - vem ser till att dom stansas ut och hamnar på brickor? Vem har tiden snarare.... ?
    Tillbehören ska mecklas ihop och ställas ut.

    Rostbiff -ska den köpas färdig eller gör ni stora köttbitar själva i ugn?   Bara en rostbiff man gör själv tar ju 2 timmar i ugn ca....  det blir många timmar om ni ska göra kött så det räcker...  

    potatisgratäng kan göras dagen före och kylas ner

    sallad kan också göras dagen före.

     

    Det är till ca 35 vuxna och kanske 5-6 barn. Ja, vi tänkte ju göra det mesta dagen före, sedan kommer vi ha två personal som sätter ihop, ställer fram osv. Vi funderar dock på att hoppa förrätten och göra ett tilltugg istället, då det kommer bli en del mingeltid innan middagen och folk säkert hinner bli småhungriga. Enda problemet är kylplats i lokalen, den är inte stor.. men vi måste ju lösa det på nåt sätt! Tack för svaret :)  
  • Äldre 19 Feb 10:56
    #23

    Vi kommer ha " hemma- jagat kött" i vårt viltbuffe :) Vi lämnar in köttet till vårt lokala rökeri och dom står även för övrig buffé och tillbehör :D Vi odlar mycket egen mat och har höns och grisar m.m. Så den lokalproducerade maten utan konstiga tillsatser symboliserar oss väldigt bra. Dessutom blir buffén väldigt billig trots att vi slipper att så och laga mat själv. Tårtan kommer också att vara utan pulver, e- ämnen, färgämnen och annat skumt. Men den görs av en konditor så den blir dyrare (ca 4500kr) Men den kostnaden är inte så farlig med tanke på att buffén blev billig :) Vi kommer ha två tonårstjejer (grannflickorna) som sköter servering och sånt.

  • Äldre 19 Feb 12:11
    #24

    Lina80: Hur menar du att ni lade upp det med förrätt, huvudrätt och efterrätt? Tyckte det lät väldigt bra med 3 rätter trots att det är buffe så är hemskt nyfiken på hur ni gjorde rent praktiskt, stod allt framme direkt eller plockades det nya fram allt eftersom?

    Vad hade ni som förrätt, huvudrätt och efterrätt?

    vi ska beställa tårtan från en rätt så dyr konditor så vore ju smidigt om inte alla äter så stora tårtbitar och man kan hålla nere den kostnaden en aning. Tänkte att är det efterrätt kanske man är lite mindre hungrig på tårtan

Svar på tråden Mina bästa spartips!