• Emma94
    Äldre 3 Sep 16:47
    47609 visningar
    62 svar
    62
    47609

    Hur mycket kostar ert bröllop o hur många gäster bjuder ni

    Hur mycket kostar ert bröllop o hur många gäster bjuder ni. räkna ej med bröllopsresa

  • Svar på tråden Hur mycket kostar ert bröllop o hur många gäster bjuder ni
  • Grunde­ll
    Äldre 12 Sep 07:37
    #51

    Vi gift oss nu i augusti. Vi hade 45 gäster. Prislappen på vårt bröllop med mat, dryck, tårta, kläder för 5 personer, blommor, smycken o all dekoraation gick på 25,000 kr

  • Äldre 12 Sep 09:04
    #52

    Vi kommer att ha 75 gäster. Vi har haft supertur och fått kött och all alkohol så vi kommer att "klara" vår minimala budget på 15 000:-. Jag har köpt klänning och skor från Kina (950:- inkl. frakt) Min m2b har "vanlig" dressmankostym osv. Vi kommer att ha festen på en bygdegård och en kompis underbara mamma har erbjudit sej att laga all mat till självkostnadspris. Bröllopsfotograf får vi också i bröllopspresent av en nära vän. Ja, vi är väldigt lyckligt lottade ;)

  • Äldre 12 Sep 12:48
    #53
    Chicita skrev 2013-09-05 17:25:05 följande:
    Ska börja med att säga att jag inte är sur, arg eller elak. Så ha det i åtanke när du läser detta...

    Om vi hade bjudit all släkt + de vänner vi umgås med i alla fall på veckobasis även om vi ju inte har tid att träffas varje dag, så hade vi landat på över 100 personer. Och då är det alltså bara de vi umgås med.
    Skulle vi dessutom bjudit in den släkt som ingår i "kusin-gränsen" eller liknande, tja då hade vi nog hamnat på 150 personer...
    Så det beror väl mycket på hur stor släkt och umgängeskrets man har.
    Nu bjöd vi i slutänden in kanske runt 90 personer och hamnade på 65 pers på middagen men det kostade ändå ca 60 000:- och då hade vi gratis lokal  och hemsydda kläder.

    Prislappen och antalet gäster betyder inte att något är mer eller mindre romantiskt, det betyder inte att kärleken är mer eller mindre i fokus.

    Alla har rätt att få det bröllop dom själva vill ha, med de förutsättningar dom har. 
    Vissa har en gemensam inkomst på kanske 20.000 i månaden och stora utgifter och kan inte spara så mycket, andra är hör till höginkomsttagarna och har kanske inte ett enda lån och kan därför spara massor. Några har arv att använda och andra får stora bidrag.
    Sen finns det kulturella skillnader.
    I många kulturer så ska man bjuda alla man kan tänka sig, och där är det också vanligt att presenterna är stora pengagåvor. I de fallen kan brudparet gå plus på böllopet även om dom inkluderar bröllopsresan i slutsumman. Och det är meningen - det är därför man bjuder många, tanken är nämligen att pengarna ska vara ett startkapital på de giftas nya liv tills dom hunnit få jobb, lägenhet och allt sånt.

    Inget är fel och inget är mer rätt än annat och jag tror inte att du egentligen tycker det heller, även om du uttryckte dig lite provokativt Flört 
    Förresten så är det nog många som inte tycker att 50 personer är ett särskilt litet bröllop heller Flört 
    Ja, det där är ju så väldigt olika. Vi (både jag och sambon) har väldigt liten släkt (jag har tex bara 3 st, mamma, mormor och mormors man. Och mormor är gammal och är inte i livet sådär väldigt länge till. Om man då inte räknar med kusiner som man knappt träffar. Då är det 2 till, inga partners, inga barn till dom). Sambon har också liten släkt så även om vi bjuder alla vi känner, hela släkten och arbetskamrater kommer gästantalet ligga på dryga 30 st. Jag förstår inte hur man känner så många som 300 personer men åååh vad kul det hade varit om man hade haft så många gäster på sitt bröllop. 
  • jennif­erocha­ugust
    Äldre 12 Sep 13:57
    #54

    Vi hade 56 personer på middag och sedan anslöt ytterligare 26 personer till festen efteråt. Totalt la vi ca 135.000 kronor på bröllopet exklusive bröllopsresa.
    Det som är dyrt och som inte alla väljer att anlita, det "lilla extra" som kostar och som vi egentligen kunde dra ner på var:
    * Fotograf 12 timmar = 17.000 kronor
    * Liveband = 12.000 kronor
    Men vi ville så gärna ha fotograf och liveband så för oss var det värt det!

    Det ÄR dyrt att gifta sig, men självklart kan man göra en massa billigare val.
    Men det är dyrt med ringar, klänning, fin kostym/frack/smoking, blommor, eventuell klädsel till tärnor och marskalkar, lokalhyra, serveringspersonal, transporter, övernattningar osv. Men alla gör som dom vill!

    Vårt bröllop var definititvt inget lyxbröllop, lite medel sådär "bara" och ändå kostade det 135.000.

  • Äldre 12 Sep 19:26
    #55

    Vi hade 125 gäster med trerätters middag, liveband, fotograf hela dagen, klänning från brudbutik och allt sånt och jag tror vi har lagt ca.14 000 euro på bröllopet och då är inte bröllopsresan (eller bröllopsresorna - vi var på en minimoon direkt efter bröllopet också) inräknade.

  • Äldre 12 Sep 20:23
    #56

    Intressant tråd!  Vi vill ha ett litet och intimt bröllop med bara den närmsta familjen. Vi räknar inte med att bli fler än 20 personer totalt och  vi ska bjuda på mat på ett hotell efter vigseln. Mer än så kommer det i princip inte att vara. Budgeten ligger på 50.000-60.000 och det känns faktiskt riktigt bra :) 

  • Äldre 14 Sep 10:05
    #57

    Vill också berätta att våra ca 160 gäster bara är människor vi verkligen har ett umgänge med. Självklart har vi bjudit några barndomsvänner som vi inte umgås regelbundet med men som ändå är viktiga för oss och sen kanske vi inte är bästisar med varenda respektive som kommer, men de går ju inte att välja bort :) Vi är sociala och umgås i flera olika sammanhang. Det har varit jättejobbigt för oss att välja bort vissa som vi gärna hade velat haft med men vi har inte råd att bjuda alla vi känner. Till exempel kommer jag inte att bjuda in min släkt då det skulle generera ca 60 gäster till. Å andra sidan är min sambos hela släkt lika stor som min närmsta familj så det blir dessutom mer "rättvist" så ;)

  • Äldre 14 Sep 10:52
    #58

    Vi är nu uppe i 71st på gästlistan, men det är ett tag kvar (maj 2015) så det kan fortfarande hända en del =p
    Min släkt består av föräldrar och 2 syskon, min sambos släkt är mkt större, därifrån kommer vi bjuda 30st.
    Vår ungefärliga budget ligger på ca 75.000kr, men vi är som sagt bara i planeringsskedet än så länge så det kan ju hända en del...

  • Äldre 14 Sep 19:54
    #59

    Vi blir ungefär 30 st och kalaset går loss på runt 50 000. Men vi har valt att gifta oss i Kapstaden så resan blir en extra post plus att vi valt att anlita en bröllopskordinator eftersom det är svårt att lösa saker på plats.

  • Äldre 17 Sep 22:03
    #60

    Vi hade 70 gäster och betalade ca 70 000. Men sen fick vi ca 20 000 i bröllopspresenter (mycket mer än vi trott) så egentligen betalade vi bara 50 000. Men det visste vi ju inte innan.

    Ca 20 000 gick till maten, 6000 till lokalen (to-sö), 8000 till en show vi beställde, 3000 till två busstransporter av gästerna. De var de största utgifterna. Bröllopskläderna ritade vi och lät sy upp för ett par tusenlappar, och så gjorde vi gravyrer i våra förlovningsringar för 750 spänn.

  • Äldre 26 Sep 19:17
    #61

    Vi kommer ha ca 80 gäster och egentligen är budgeten på ca 65 000. Meeeennnn, jag vill gärna ha fotografen hela dagen ist för halvdag som vi budgeterat för. Då blir det isf 75 000... De största posterna är festen, kläder och fotograf. Jag hoppas att vi kan spara och snåla lite till så vi har råd med heldag. Vi får se...

    Det är inte troligt att vi får några bidrag från familjen, vi har många syskon båda två så det finns liksom ingen tradition i varken min eller min m2b's familj att ge bort pengar. Vi har valt att bjuda släkt som vi umgås med (alltså inte alla kusiner) och absolut närmsta kretsen av vänner. Om vi skulle bjuda alla vänner vi ville så skulle vi förmodligen hamna på va 120-130 gäster. Det känns jättejobbigt att välja bort vissa som egentligen borde vara självklara. 

  • Äldre 26 Sep 20:56
    #62

    Nu när i princip allt är betalt kan jag meddela att vårt bröllop kostade ca 53 500 kr och vi hade 14 gäster. Budgeten var 70 000 kr.


Svar på tråden Hur mycket kostar ert bröllop o hur många gäster bjuder ni