• 201402­22
    Äldre 31 Aug 17:54
    11712 visningar
    42 svar
    42
    11712

    Vem betalar vad?

    Vem av er betalar vad i erat bröllop? Som exempel: dekoration, musikunderhållning, kläder, mat, osv. Eller betalar ni allt tillsammans/ihop? Vi fundera på att dela upp det lite. Så att min fästman betala musikunderhållning (5000kr) och jag alla dekorationer, inbjudningskort och tackkort med porto. Och sen betala han för sina anhöriga och jag för mina då det gäller mat och tårta. Vi skall ha festen på en festvåning/herrgård/slott (ej bestämt än) som sköter allt. Dukning, matlagning, servering och städning.

  • Svar på tråden Vem betalar vad?
  • Äldre 2 Sep 18:23
    #31
    20140222 skrev 2013-08-31 17:54:37 följande:
    Vem av er betalar vad i erat bröllop? Som exempel: dekoration, musikunderhållning, kläder, mat, osv. Eller betalar ni allt tillsammans/ihop? Vi fundera på att dela upp det lite. Så att min fästman betala musikunderhållning (5000kr) och jag alla dekorationer, inbjudningskort och tackkort med porto. Och sen betala han för sina anhöriga och jag för mina då det gäller mat och tårta. Vi skall ha festen på en festvåning/herrgård/slott (ej bestämt än) som sköter allt. Dukning, matlagning, servering och städning.
    Ni ska gifta er. Ha ERT bröllop.

    Alltså, det är NI som betalar. Vem som lägger hur mycket ska väl då ändå inte spela nån roll???

     
  • Äldre 2 Sep 18:40
    #32

    Om jag betalade för något så var det fortfarande vi som betalade.... Vi har inte gemensamt konto för ingen av oss vill byta bank ;) Sen har vi gemensam ekenomi även om vi inte har gemensamt konto.

  • Äldre 2 Sep 18:44
    #33

    Jag och min sambo tjänar lika mycket, vi har en halvgemensam ekonomi, varsitt lönekonto samt ett gemensamt konto som hyra, internet, försäkring dras ifrån dit vi varje månad har varsin stående överföring på lika mkt.
     
    Vi har även ett Coopkonto med varsitt VISAkort där vi sätter in pengar till mat och övrigt till hemmet, även hit sätter vi lika mkt varje månad.
    Allt som är inköp till OSS handlas med dessa kort, sen om jag vill lägga pengar på mina intressen använder jag kortet kopplat till mitt eget lönekonto, och han gör likadant .

    När det gäller bröllopet så kommer vi betala hälften var, eftersom det är VÅRT bröllop.
    Så tänker vi, finns inga rätt eller fel dock, sålänge man själva tycker det funkar är alla sätt bra =)  

  • Äldre 3 Sep 21:06
    #34

    Vi har sparat till bröllopet tillsammans. Vi har väl halvdelad ekonomi kan man säga :) vi sätter in bådas löner på ett konto. Sen betalar vi allt gemensamt och för över lika mkt fickpengar till var och en av oss. Fickpengarna används till våra egna intressen etc.

  • Äldre 3 Sep 21:38
    #35

    Vi har gemensam ekonomi sedan länge, men det är jag som kommer betala 80% av bröllopet.
    Har sparat till mitt bröllop sedan en tid tillbaka. Sedan ville svärföräldrarna bidra lite och mamma betalade min klänning.

     

  • Äldre 4 Sep 08:40
    #36

    Vi har ett gemensamt sparkonto dit vi sparar en summa varje månad. Vi sparar lika mycket var varje månad så vi kommer att ha betalat hälften var. 

    Vi har inte gemensam ekonomi och inga planer på att skaffa det den närmaste tiden heller. Vi har ett gemensamt matkonto så maten i kylen är bådas (varför man nu inte skulle kunna dela maten i kylen). Vi delar alla gemensamma räkningar rakt av och betalar våra egna för våra egna pengar.

    Men den uppdelningen är inte huggen i sten. Har en av oss mindre pengar en månad av någon anledning går ju den andra självklart in och betalar det som ska betalas. Vill vi äta middag eller fika ute så betalar den som har lust. Det är inte så att vi sitter och jämför kvitton i slutet av månaden för att se så man har betalat lika mycket i kronor. 

    Har för övrigt många exempel runtomkring mig på par som inte haft gemensam ekonomi och som ändå levt tillsammans i över trettio år, så hur man väljer att dela upp hushållsekonomin har inget samband med om relationen kommer hålla eller inte. Så länge som man är överens gör man väl det som fungerar för en själv?  

  • Äldre 4 Sep 10:44
    #37

    Vi hade ett gemensamt bröllopskonto. Vi har delad ekonomi. Vi tjänar nästan lika mycket och vi har ingen milimeterrättvisa utan ibland betalar han och ibland betalar jag. Överskott går in på vårt gemensamma sparkonto. Har funkat jättebra men funderar på att slå ihop kontona nu när vi väntar barn och det blev lite krångligt att dela upp inköpen.


    Jag gillar separata konton i annatfall. Jag gillar att ha stenkoll på mitt konto och inte lägga mig i vad han köper för sina pengar och han lägger sig inte i vad jag köper för mina. Ingen av oss är i behov av den andras pengar då vi tjänar ganska lika och vi lägger det mesta på gemensamma saker. Jag är rädd för att jag blir ekonomiansvarig när vi slår ihop kontona, oftast vi kvinnor som ansvarar för familjens ekonomi. Och jag är rädd för att det kan bli kommentarer om jag väljer att unna mig saker då det blir mer synligt.

  • Äldre 4 Sep 11:56
    #38

    Oavsett hur man väljer att göra med sin privatekonomi så tycker då jag i alla fall att det absolut allra, allra viktigaste är att ha grundläggande koll.

    Har jag tillräckligt bra försäkringar?
    Kan jag bo kvar om det händer min partner något?
    Sparar jag på smartaste sätt eller ligger allt på lönekontot med 0,0 % ränta?
    Är vår fördelning hyfsat rättvis?

    Jag tjänar marginellt bättre än mannen och vi har båda rätt bra löner men helt olika inställning till pengar. Eftersom jag har barn sedan tidigare har vi skrivit äktenskapsförord och testamente, något annat skulle jag se som direkt dumdristigt i vår situation.

  • 201402­22
    Äldre 5 Sep 20:40
    #39
    Fröken Finemang skrev 2013-09-02 18:23:47 följande:
    Ni ska gifta er. Ha ERT bröllop.

    Alltså, det är NI som betalar. Vem som lägger hur mycket ska väl då ändå inte spela nån roll???

     
    Jo för oss är det viktigt att var och en får betala för det som den tycker bäst om.Glad
    Jag tycker om bordsdekorationer och vill! betala för det.
    Min blivande tycker om musik och tycker det ska bli trevligt! att få betala för musikunderhållningen. 
  • 201402­22
    Äldre 5 Sep 20:43
    #40
    Nettan69 skrev 2013-09-02 08:07:32 följande:
    Tänkte att ni som svarar kanske borde få en bakgrund till 20140222 så ni inte är så hårda i era svar Hjärta

    "Vi är igång och planerar för fullt nu. Vi träffades 1998 och hållit ihop sedan dess. Vi förlovade oss på Midsommarafton 2012. Vi har båda ett lindrigt intellektuellt funktionshinder. Men vi lever det liv vi vill leva ändå. Min fästman jobbar på ett lager och trivs bra där. Jag är skådespelerska och trivs bra på teatern. Vi har också en stor Norsk Skogskatt:s kille. Som är vårat allt. Han är som vårat barn. Eftersom vi inte planerar att skaffa barn. Vi hade ett konto här förut. Men då vi har ändrat våra planer helt och det blev strul med inloggningen. Så började vi om med ett nytt konto istället."

    Kram och lycka till med ert bröllop Skrattande 


    Tack Nettan 69 Hjärta
  • 201402­22
    Äldre 5 Sep 20:48
    #41
    stealmystyle skrev 2013-09-01 09:34:06 följande:
    Vi har inget gemensam ekonomi till vardags. Vi spilttar alltid hälften hälften, då det funkar bäst för oss. Vi gör samma sak med bröllopet. Hade tyckt att det var lite konstigt att börja räkna vem som har flest gäster och att man ska tvingas betala mer om man har fler gäster, det är ju ERAT bröllop. Ska man "straffas" för att man kanske råkar ha mer släkt än ens partner?
    För oss känns det inte som något "straff".
    Utan vill man bjuda många (Som min fästman vill göra) så får man självklart  betala för det med.Glad 
    Det är vi båda överens om, dessutom så tjänar han lite mer än mig. 
    Så det känns väldigt rättvist för oss.Glad  Dessutom har vi separata konton, separat ekonomi. Glad
  • AnnaS
    Äldre 5 Sep 21:11
    #42

    Vi delar på alla kostnader, sparar på ett bröllopskonto och det mesta ska betalas därifrån. Vet att min mor kommer att bidra till klänningen och vi kommer att önska oss bidrag till en resa.

Svar på tråden Vem betalar vad?