• 201402­22
    Äldre 31 Aug 17:54
    11699 visningar
    42 svar
    42
    11699

    Vem betalar vad?

    Vem av er betalar vad i erat bröllop? Som exempel: dekoration, musikunderhållning, kläder, mat, osv. Eller betalar ni allt tillsammans/ihop? Vi fundera på att dela upp det lite. Så att min fästman betala musikunderhållning (5000kr) och jag alla dekorationer, inbjudningskort och tackkort med porto. Och sen betala han för sina anhöriga och jag för mina då det gäller mat och tårta. Vi skall ha festen på en festvåning/herrgård/slott (ej bestämt än) som sköter allt. Dukning, matlagning, servering och städning.

  • Svar på tråden Vem betalar vad?
  • Tessa
    Äldre 1 Sep 18:22
    #21
    Sofie R skrev 2013-09-01 09:20:32 följande:
    Ska man verkligen gifta sig om man inte ens har gemensam ekonomi? Det är inte för att vara otrevlig, jag tycker bara att det låter väldigt konstigt!
    Vi tänker så att det som är gemensamt (t.ex. hyra, mat, el, vatten, sophämtning) är något vi delar lika på och man kan säga att där har vi "gemensam ekonomi". Och även om vi bara är sambos nu så hjälper vi ju varandra med andra inköp om en har dåligt med pengar (som jag som är arbetslös nu och t.ex. behöver linser).
    Men i övrigt så betalar jag för mina egna kläder, gymkort osv. Jag har även en bil som jag betalar av från mitt eget konto. Vi har varsin bil, så det går på varsitt konto.
    Vi har aldrig direkt diskuterat att ha gemensam ekonomi. Det kanske kommer framöver när vi väl är gifta. Men jag gillar att ha kontrollen över mina egna "fickpengar" och veta att jag kan göra precis vad jag vill med dem. Men kanske är en vanesak?
    Herrgårdsbröllop 1 Augusti 2015. Old Hollywood goes Countryside.
  • Lindij­oo
    Äldre 1 Sep 19:18
    #22
    Sofie R skrev 2013-09-01 09:20:32 följande:
    Ska man verkligen gifta sig om man inte ens har gemensam ekonomi? Det är inte för att vara otrevlig, jag tycker bara att det låter väldigt konstigt!
    Eh... va? Vad menar du? Varför skulla man inte kunna det?
  • Sofie R
    Äldre 2 Sep 07:11
    #23

    Att pengar är en central del i livet (jo det styr ju liksom allt). Och om man inte delar det så kan man kanske knappt dela maten i kylen heller. Som sagt, det är inte för att vara otrevlig, det är bara så väääääldigt långt ifrån min verklighet att jag inte alls förstår det. När man gifter sig så är det väl för att dela livet. Kärlek, sorg, makaroner, magsjuka och duschhandduk. Så varför håller man då pengarna som mina och dina? Jag och min gubbe tjänar också olika, men allt ligger ändå i samma hög. Och behöver han en tröja så köper han det. Behöver jag en mascara så köper jag det. Det behöver vi inte ha egna "fickpengar" till.

  • Äldre 2 Sep 07:58
    #24

    Vi har varsitt konto, ett gemensamt matkonto och ett annat gemensamt kort. Vi sätter inte in alla våra pengar på ett konto som båda kommer åt....men ekonomin är ändå gemensam. Det är ingen skillnad på hans pengar och mina pengar....behöver jag något och inte har pengar så betalar han och vice versa. Har svårt att se hur det skulle fungera om vi strikt hade vårt eget, " du är skyldig mig 29kr för kaffet" eller " ät inte osten den har jag köpt".

  • Nettan­69
    Äldre 2 Sep 08:07
    #25
    Tänkte att ni som svarar kanske borde få en bakgrund till 20140222 så ni inte är så hårda i era svar Hjärta

    "Vi är igång och planerar för fullt nu. Vi träffades 1998 och hållit ihop sedan dess. Vi förlovade oss på Midsommarafton 2012. Vi har båda ett lindrigt intellektuellt funktionshinder. Men vi lever det liv vi vill leva ändå. Min fästman jobbar på ett lager och trivs bra där. Jag är skådespelerska och trivs bra på teatern. Vi har också en stor Norsk Skogskatt:s kille. Som är vårat allt. Han är som vårat barn. Eftersom vi inte planerar att skaffa barn. Vi hade ett konto här förut. Men då vi har ändrat våra planer helt och det blev strul med inloggningen. Så började vi om med ett nytt konto istället."

    Kram och lycka till med ert bröllop Skrattande 

  • Äldre 2 Sep 08:35
    #26
    Sofie R skrev 2013-09-02 07:11:20 följande:
    Att pengar är en central del i livet (jo det styr ju liksom allt). Och om man inte delar det så kan man kanske knappt dela maten i kylen heller. Som sagt, det är inte för att vara otrevlig, det är bara så väääääldigt långt ifrån min verklighet att jag inte alls förstår det. När man gifter sig så är det väl för att dela livet. Kärlek, sorg, makaroner, magsjuka och duschhandduk. Så varför håller man då pengarna som mina och dina? Jag och min gubbe tjänar också olika, men allt ligger ändå i samma hög. Och behöver han en tröja så köper han det. Behöver jag en mascara så köper jag det. Det behöver vi inte ha egna "fickpengar" till.
    Jag tycker inte att ett förhållande, varken som gifta eller annars, innebär att man delar allt.  Jag är nyfiken på sambons intresse, men det är mest för att det är viktigt för henom. Jag behöver inte börja delta i hens hobby. Vidare är min post, mail och telefon min egen och inget jag delar. Inte duschhandduk heller om det inte är ett måste.

    Att ha en fungerande ekonomi behöver inte betyda att den är gemensam. Om två personer lever på helt olika nivå, eller om ingen av dem är nöjd med överenskommelsen finns det dock ett problem. Vi delar 50/50 på utgifter, men ibland betalar jag och ibland betalar h*n om vi gör något gemensamt. I slutändan jämnar det ut sig utan att vi är skyldiga varandra pengar. Men jag tycker den ena tex. kanske vill ha full frihet att arbeta deltid för att få mer tid över till sin hobby utan att det drabbar den andres ekonomi.
  • Lindij­oo
    Äldre 2 Sep 10:31
    #27
    20140222 skrev 2013-08-31 17:54:37 följande:
    Vem av er betalar vad i erat bröllop? Som exempel: dekoration, musikunderhållning, kläder, mat, osv. Eller betalar ni allt tillsammans/ihop? Vi fundera på att dela upp det lite. Så att min fästman betala musikunderhållning (5000kr) och jag alla dekorationer, inbjudningskort och tackkort med porto. Och sen betala han för sina anhöriga och jag för mina då det gäller mat och tårta. Vi skall ha festen på en festvåning/herrgård/slott (ej bestämt än) som sköter allt. Dukning, matlagning, servering och städning.
    Vi lägger undan pengar tillsammans och sedan kommer vi betala allt med det.
    Vissa smågrejjer köper jag själv, typ viss dekoration och sånt. (Även om det är långt kvar hahaha)

    Vi har inget gemensamt konto, men gemensam ekonomi om ni förstår vad jag menar.
    Vi delar allt, hjälper varandra när det behövs. Inga konstigheter. 

    Lycka till med allt {#emotions_dlg.flower} 
  • Äldre 2 Sep 13:53
    #28

    Vi har/hade ett gemensamt sparkonto där vi sparade pengar till bröllopet. Min numera make förstår sig inte på månadsvisa överföringar, så han förde över en stor summa pengar två dagar efter att vi öppnat kontot. Sen tänkte han inte desto mer på det. Jag som hellre sparar månadsvis, förde istället över pengar varje månad. Summa summarum så betalade vi hälften var.

    Vi har inte gemensam ekonomi fast vi varit ett par i snart 10 år, sambos sen 2008 och vi gifte oss i år. Vi har ett gemensamt konto som är tänkt att bli matkonto, men som det ser ut nu så ligger det presentpengar på kontot (vi ska köpa en ny servis för pengarna), så vi ska använda de pengarna först och sen börja använda kontot för dagliga inköp.

    Utöver det har jag tre-fyra konton. Hur många konton maken har vet jag inte, och jag är inte intresserad av det heller.

    Vi har samma levnadsstandard och grälar aldrig om pengar. Dvs. det blir aldrig nån "du är skyldig mig en femtilapp för fikan i lördags"-diskussion. Ibland betalar han och ibland betalar jag. Intressen/hobbyer och kläder betalar var och en för själv. Min make har rätt dyra intressen, och jag vill faktiskt inte betala för dem då jag har noll lust att dela de intressena.

    Vi delar f.ö. inte handdukar heller -- och på så sätt klarade jag mig undan sjukdomar förra vintern då min make åkte på kronisk tonsillit och var sjuk i ca ett halvår.

  • 201402­22
    Äldre 2 Sep 16:11
    #29
    Sofie R skrev 2013-09-02 07:11:20 följande:
    Att pengar är en central del i livet (jo det styr ju liksom allt). Och om man inte delar det så kan man kanske knappt dela maten i kylen heller. Som sagt, det är inte för att vara otrevlig, det är bara så väääääldigt långt ifrån min verklighet att jag inte alls förstår det. När man gifter sig så är det väl för att dela livet. Kärlek, sorg, makaroner, magsjuka och duschhandduk. Så varför håller man då pengarna som mina och dina? Jag och min gubbe tjänar också olika, men allt ligger ändå i samma hög. Och behöver han en tröja så köper han det. Behöver jag en mascara så köper jag det. Det behöver vi inte ha egna "fickpengar" till.
    Tack för ditt inlägg, så trevligt att läsa att vi människor är så olika Glad.

    Jag vill inte alls dela så mycket med min blivande. Han hat sitt och jag mitt.
    Och det känns toppen att ha det så Skrattande.
  • 201402­22
    Äldre 2 Sep 16:14
    #30

    Tack för alla svar, de är mycket inspirerande.
    Vi funderar faktiskt på att starta upp ett "bröllops-bankkonto".
    För den idèen gillade vi faktiskt Flört .

    Vi älskar varandra men han har sitt och jag mitt. Och det trivs vi bäst med.Glad
    Vi delar bara på såant som vi köpt gemensamt, det jag köpt är mitt, det han har köpt är hans. Glad

Svar på tråden Vem betalar vad?