• 201402­22
    Äldre 31 Aug 17:54
    11701 visningar
    42 svar
    42
    11701

    Vem betalar vad?

    Vem av er betalar vad i erat bröllop? Som exempel: dekoration, musikunderhållning, kläder, mat, osv. Eller betalar ni allt tillsammans/ihop? Vi fundera på att dela upp det lite. Så att min fästman betala musikunderhållning (5000kr) och jag alla dekorationer, inbjudningskort och tackkort med porto. Och sen betala han för sina anhöriga och jag för mina då det gäller mat och tårta. Vi skall ha festen på en festvåning/herrgård/slott (ej bestämt än) som sköter allt. Dukning, matlagning, servering och städning.

  • Svar på tråden Vem betalar vad?
  • Sofie R
    Äldre 1 Sep 09:20
    #11

    Ska man verkligen gifta sig om man inte ens har gemensam ekonomi? Det är inte för att vara otrevlig, jag tycker bara att det låter väldigt konstigt!

  • Äldre 1 Sep 09:29
    #12

    Vi betalar för bröllopet gemensamt, med våra pengar. Sedan vi flyttade ihop harmset aldrig varit mina och dina pengar utan våra. Vi sparar, tillsammans, det vi kan. Om vi hade delat upp allt tror jag det hade blivit konstigt, det är ju VÅRT bröllop, alltså betalar VI för det.

  • stealm­ystyle
    Äldre 1 Sep 09:34
    #13

    Vi har inget gemensam ekonomi till vardags. Vi spilttar alltid hälften hälften, då det funkar bäst för oss. Vi gör samma sak med bröllopet. Hade tyckt att det var lite konstigt att börja räkna vem som har flest gäster och att man ska tvingas betala mer om man har fler gäster, det är ju ERAT bröllop. Ska man "straffas" för att man kanske råkar ha mer släkt än ens partner?

  • Äldre 1 Sep 09:36
    #14

    Vi har gemensam ekonomi. Vi hade sparade pengar, samt så sparade vi ihop resten året innan bröllopet, jag satte dock in mer pengar då jag har högrelön. Men det spelade ingen roll då vi har gemensam ekonomi.

     

  • Emsofi­a
    Äldre 1 Sep 10:19
    #15

    Vi delar ekonomi och betalar allt tillsammans.

  • Äldre 1 Sep 10:21
    #16

    Vi har gemensam ekonomi och har haft sedan vi flyttade ihop så alla pengar är gemensamma pengar.

  • afture­lding
    Äldre 1 Sep 10:52
    #17

    Vi betalade allt tillsammans eftersom att vi haft gemensam ekonomi sen vi flyttade ihop.
    Min morfar ville så gärna betala middag och lokal också, så det fick han. Det blev en tidig bröllopsgåva från honom.

  • Äldre 1 Sep 13:54
    #18

    Vi har separata konton men gemensam ekonomi. Den som har pengar betalar helt enkelt.
    Och bröllopet var inget undantag. Vissa saker betalade vi med gemensamma insättningar så att säga (överföring från den enas konto till den andras -  vartifrån räkningen betalades) annars betalade maken när han hämtade ringarna och blommorna och jag betalade när jag köpte tyger mm inför allt som skulle sys och tillverkas. (Som exempel alltså).
    Men om jag hade haft många bröllopsrelaterade utlägg en månad så betalade ju maken några fler räkningar helt enkelt Glad 

  • Äldre 1 Sep 14:57
    #19

    Från den dagen vi flyttade ihop så har vi haft helt gemensam ekonomi. Vi betalade alltså allt tillsammans till vårat bröllop. Vi har inga "dina" och "mina" pengar.


  • Äldre 1 Sep 17:44
    #20
    Sofie R skrev 2013-09-01 09:20:32 följande:
    Ska man verkligen gifta sig om man inte ens har gemensam ekonomi? Det är inte för att vara otrevlig, jag tycker bara att det låter väldigt konstigt!
    Jag tycker att alla ska göra vad som passar bäst för dem. Även om ett äktenskap medför försörjningsplikt kan man ju ha separat ekonomi på olika sätt ändå.
Svar på tråden Vem betalar vad?