• 20140222

    Vem betalar vad?

    Vem av er betalar vad i erat bröllop? Som exempel: dekoration, musikunderhållning, kläder, mat, osv. Eller betalar ni allt tillsammans/ihop? Vi fundera på att dela upp det lite. Så att min fästman betala musikunderhållning (5000kr) och jag alla dekorationer, inbjudningskort och tackkort med porto. Och sen betala han för sina anhöriga och jag för mina då det gäller mat och tårta. Vi skall ha festen på en festvåning/herrgård/slott (ej bestämt än) som sköter allt. Dukning, matlagning, servering och städning.

  • Svar på tråden Vem betalar vad?
  • filibustern
    20140222 skrev 2013-08-31 17:54:37 följande:
    Vem av er betalar vad i erat bröllop? Som exempel: dekoration, musikunderhållning, kläder, mat, osv. Eller betalar ni allt tillsammans/ihop? Vi fundera på att dela upp det lite. Så att min fästman betala musikunderhållning (5000kr) och jag alla dekorationer, inbjudningskort och tackkort med porto. Och sen betala han för sina anhöriga och jag för mina då det gäller mat och tårta. Vi skall ha festen på en festvåning/herrgård/slott (ej bestämt än) som sköter allt. Dukning, matlagning, servering och städning.
    jag vet faktiskt inte.. vi har inte kommit så långt i planeringen.. ^^ men det vi vet är att Karln ska fixa och betala min brudbukett. får inte veta något. men jag tror vi kommer att spara ihop till bröllopet till ett gemensamt konto (t.ex mitt sparkonto) och så spelar det ingen roll vem som handlar sakerna, vi vet att båda bidragit till kassan i alla fall. 
  • Lija

    Vi delar allt så även ekonomin. Så vi har ingen uppdelning.

  • Tessa

    Vi har öppnat ett sparkonto specifikt för bröllopet, dit vi för över lika mycket pengar var varje månad. Vilket alltså betyder att vi betalar lika mycket var för hela kalaset! I vanliga fall har vi separat ekonomi förutom när det gäller maten, den splittar vi också lika på.


    Herrgårdsbröllop 1 Augusti 2015. Old Hollywood goes Countryside.
  • xMariax

    Vi har delad ekonomi sen flera år tillbaka, så vi båda betalar samt att våra föräldrar vill bidre en del.

    Sambons föräldrar vill betala bröllopsnatten
    Mina föräldrar vill betala tårtan och klänningen

    Resten betalar VI 


    24 Maj 2014
  • Milli

    Vi har gemensam ekonomi så här finns de inget mitt eller ditt (eller mina och dina pengar) :) Vi betalar precis allt själv, ca 50000-60000.

  • frkmaria

    Vi delar ekonomi så vi betalar allt ihop. 
    Jag hade en föreställning innan vi flyttade ihop att vi skulle betala halva hyran/halva maten var men det blev inte så.. Jag har dessutom ett heltidsjobb och min sambo har inte haft jobb hela tiden/jobbat halvtid och ska börja plugga. Han har ingen chans att spara ihop de pengarna jag kan spara ihop. Däremot har vi kommit fram till att vi ska lägga c:a 3000 i månaden och ska gifta oss om knappt 2 år så vi hoppas det täcker ekonomin. :)  

  • Lenaerik86

    Först tänkte vi betala 50/50 men efter en del klurande så kommer min blivande betala mer då han tjänar betydligt mer än mig och även vill bjuda fler gäster än mig. Så det känns fair även om jag annars är väldigt självständig o alltid vill pröjsa hälften

  • 20140222

    Lenaerik86 skrev 2013-08-31 22:17:38 följande:Först tänkte vi betala 50/50 men efter en del klurande så kommer min blivande betala mer då han tjänar betydligt mer än mig och även vill bjuda fler gäster än mig. Så det känns fair även om jag annars är väldigt självständig o alltid vill pröjsa hälftenSamma sitts är vi/ jag i också :).

  • Tessla

    Vi betalade olika poster tex jag betalade för det röda vinet medan min man köpte det vita, men vi har hela tiden skrivit ner allt i budgeten så nu efter bröllopet när de sista skulle betalas så gick vi genom allt för att se till att ingen hade lagt ut mer än den andra. Utöver detta så betalade jag för min utstyrsel med ring medan han betalade för sin plus hans pappas resa och boende. De sista posterna:mat och fotografen mm kunde vi till stor del betala med de pengarna vi fick i bröllopsgåva. Detta hade vi faktiskt inte räknat med vilket underlättar vårt liv i augusti och september som annars hade blivit mkt fattigt.;)

Svar på tråden Vem betalar vad?