• MPA
    Äldre 31 Aug 11:36
    17352 visningar
    9 svar
    9
    17352

    Rimlig pris för fotograf

    Jag undrar om ni kan hjälpa mig om vad som är rimligt att betala en fotograf som aldrig fotograferat bröllop tidigare?Det låter ju illa men faktum är den fotografen är duktig och gjort massa utställningar men just bröllopsfotandet är ny mark för henne. Hon kommer att vara med hela dagen, fr fixandet hos hårfrissan till självaste festandet. Tacksam för all svar!!

  • Svar på tråden Rimlig pris för fotograf
  • SofiaM­agdale­na
    Äldre 31 Aug 12:08
    #1

    Jag skulle lägga en del. Kanske 9-10 tusen eftersom det är en heldagsfotografering och fotografen ändå är professionell och har efrarenhet. Be om en ordentlig provfotografering innan för att bli samspelta och så att er fotograf verkligen är med på vad vi vill ha för bilder och motiv.

    Lycka till! 

  • Äldre 31 Aug 12:12
    #2

    Vi har budgeterat 15k till vår fotograf som ska vara med hela dagen. Det man ofta inte tänker på är att det tillkommer många redigeringstimmar, så totalt sett blir timkostnaden inte så hög som man kan tro.

  • xMaria­x
    Äldre 31 Aug 12:21
    #3

    Om fotografen är helt oerfaren med bröllop så skulle jag nog betala runt 5000:-.


    24 Maj 2014 <3
  • ESW
    Äldre 31 Aug 13:45
    #4

    Vi betalar 3000 till en familjevän som fotograferar som hobby. Han har aldrig fotat bröllop för men andra bilder han har tagit är verkligen topklass. Han kommer ta foto på oss innan bröllopet, under vigseln och under minglet direkt efter vigseln.

  • Äldre 31 Aug 20:08
    #5

    Vi ska betala 4000 för våran "amatör" en hel dag. Hon har bara fotot ett bröllop men även varit med vid två som assistent och hon tar jättevackra bilder och ska väl öppna eget i framtiden. Vi får mellan 300-600 bilder och alla är redigerade, ca en vecka efter bröllopet ska vi få dom. Dessutom ingick en provfotografering som vi redan fått =) Däremot kollade jag runt med olika firmor och de verkar ta mellan 8000-20000 för en hel dag och då får man bara typ 20 bilder redigerade.. 
    Du kan inte höra med hon som ska fotografera då vad hon vill ha?  

  • MPA
    Äldre 8 Sep 14:37
    #6

    Tack snälla ni för era svar och att ni delade med er av era erfarenhet.


    Vi har pratat lite och vi kom fram till en symbolisk summa som vi båda är nöjda med. Det kändes bara så dumt att komma med skambud eftersom vi ändå har en ganska stram budget... Men det känns oxå dumt att inte tänka en gång för mycket.


    Super tack.


    Maria

  • linnea ros
    Äldre 9 Sep 19:09
    #7

    Jag betalade 7500 kr för en amatörfotograf, inklusive redigering av bilderna. La upp en annons på fotosidan.se och hittade fotografen rätt snabbt. Valde mellan flera fotografer men han vi valde hade så himla fin portfolio att jag känner mig säker att det kommer blir galet fina bilder.

    Men alltsid bra att se till att fler personer har sina proffskameror med! Har läst här inne att det aldrig kan bli föör många bilder. :) (eller blommor för den delen- haha)

  • Nettan­69
    Äldre 15 Sep 14:07
    #8

    Vi har fått en deal i förskottspresent från några vänner. Från Groupon.
    www.groupon.se/deals/stockholm/Jannisnet/26361360

    Ett tips om ni bor i Stockholm Flört 

  • Äldre 15 Sep 14:42
    #9

    Hej! När ni anlitar någon som inte fotat bröllop tidigare vare sig det är en amatör eller professionell fotograf så tänk på detta:
    Det viktiga är att de har full koll på allt som händer på ett bröllop. Det spelar ingen roll hur vackra bilder de tar om de inte har koll på hela händelseförloppet. Någon som inte fotat bröllop förut kommer inte att sätta alla bilderna i alla viktiga ögonblick. Det finns bara en chans som fotograf att ta bilderna under ett bröllop. Jag är själv bröllopsfotograf och vill påstå att det är omöjligt att sätta alla bilder om man inte praktiserat. Det kan vara att man assisterat bröllop, fotat som andrefotograf osv. Jag har själv precis gift mig och skulle aldrig anlitat någon som jag inte visste hade full koll på allt som händer under dagen. Sen kan man givetvis väga för och emot om det är så att man får ett bra pris just pga den man tänkt anlita inte fotat bröllop förut, men man ska vara medveten om risken.

Svar på tråden Rimlig pris för fotograf