• Oskars­dotter
    Äldre 30 Aug 17:46
    2830 visningar
    11 svar
    11
    2830

    Problem, problem....

    En vecka innan bröllop dyker vårat största problem upp....


    Vi ska gifta oss borgerligt och under den cermonin får man endast ha 15 personer med sig.


    Sedan ska vi ha en egen cermoni i festlokalen där en av våra bestman ska "viga" oss så att alla 95 gäster få se en slags vigsel. Men den är alltså helt påhittad, men vi kommer byta ringar och hela det köret.


     


    I början så tänkte vi ha under den borgerliga vigseln:


    1. Min tärna


    2. Hans bestman


    3. Hans andra bestman (som är även toastmaster)


    4 Hans syster (som blír inbjuden iform av att hon är toastmadame, inte för att hon just är syster)


    5. Min mamma


    6. Min mormor


    7. Hans mamma


    8. Hans mormor


    9. Hans styvpappa


    10. Hans Pappa


    11. Hans styvmamma


    12. Fotografen


    Då har vi alltså 3 platser kvar.


    Då kommer första problemet, alla i min m2b´s familj blir då bjuden FÖRUTOM hans bror. Och då måste ju han självklart med.


    Då är det 2 platser kvar, och jag har 5 syskon. 3 av dom kommer hela vägen från Island.


    Så då blev jag ledsen över att han har 8 familjemedlemmar och jag har 2 med mig där.


    Och jag kan ju givetvis inte välja ut 2 av mina 5 syskon. Så då bestämmde vi oss att INGEN från familjen ska komma, utan det blir Fotografen, båda bestman, min tärna och toastmadame.


    Så kom min mormor från Polen idag och fick reda på detta. Hon blev både sur och ledsen över att hon "bara får gå på festen" och "hur ska hon kunna förklara för dem i Polen att hon inte är bjuden på vigseln" och att "hon inte kommer kunna att visa några bilder från vigseln".


    Och då blev ju jag jätteledsen för att jag trodde vi hade löst det på bästa sätt.


    Hur fan ska vi göra?? Jag vill ju inte göra min Mormor ledsen, samtidigt som jag inte att hon kan komma och ställa krav på vårat bröllop. SUCK!

  • Svar på tråden Problem, problem....
  • Äldre 30 Aug 17:48
    #1
    Oskarsdotter skrev 2013-08-30 17:46:23 följande:

    En vecka innan bröllop dyker vårat största problem upp....


    Vi ska gifta oss borgerligt och under den cermonin får man endast ha 15 personer med sig.


    Sedan ska vi ha en egen cermoni i festlokalen där en av våra bestman ska "viga" oss så att alla 95 gäster få se en slags vigsel. Men den är alltså helt påhittad, men vi kommer byta ringar och hela det köret.


     


    I början så tänkte vi ha under den borgerliga vigseln:


    1. Min tärna


    2. Hans bestman


    3. Hans andra bestman (som är även toastmaster)


    4 Hans syster (som blír inbjuden iform av att hon är toastmadame, inte för att hon just är syster)


    5. Min mamma


    6. Min mormor


    7. Hans mamma


    8. Hans mormor


    9. Hans styvpappa


    10. Hans Pappa


    11. Hans styvmamma


    12. Fotografen


    Då har vi alltså 3 platser kvar.


    Då kommer första problemet, alla i min m2b´s familj blir då bjuden FÖRUTOM hans bror. Och då måste ju han självklart med.


    Då är det 2 platser kvar, och jag har 5 syskon. 3 av dom kommer hela vägen från Island.


    Så då blev jag ledsen över att han har 8 familjemedlemmar och jag har 2 med mig där.


    Och jag kan ju givetvis inte välja ut 2 av mina 5 syskon. Så då bestämmde vi oss att INGEN från familjen ska komma, utan det blir Fotografen, båda bestman, min tärna och toastmadame.


    Så kom min mormor från Polen idag och fick reda på detta. Hon blev både sur och ledsen över att hon "bara får gå på festen" och "hur ska hon kunna förklara för dem i Polen att hon inte är bjuden på vigseln" och att "hon inte kommer kunna att visa några bilder från vigseln".


    Och då blev ju jag jätteledsen för att jag trodde vi hade löst det på bästa sätt.


    Hur fan ska vi göra?? Jag vill ju inte göra min Mormor ledsen, samtidigt som jag inte att hon kan komma och ställa krav på vårat bröllop. SUCK!


    men.. visst ska ni ha någon extra vigsel sen? räcker inte det för din mormor? visst, det kanske inte är "på riktigt" men alla får ju se en sorts vigselcermoni? 
  • Oskars­dotter
    Äldre 30 Aug 17:54
    #2

    men.. visst ska ni ha någon extra vigsel sen? räcker inte det för din mormor? visst, det kanske inte är "på riktigt" men alla får ju se en sorts vigselcermoni? [/quote]


     


    Jo, det ska vi. Men bara för att det inte är en riktig borgerlig vigselförättare utan våran vän som ska "viga" oss så "gäller" inte det. Hon blev alltså skitsur, sen gick hon in på toaletten därjag förmodar att hon grät. Vilket gör ont i mitt hjärta.

  • Äldre 30 Aug 17:58
    #3
    Oskarsdotter skrev 2013-08-30 17:54:33 följande:

    men.. visst ska ni ha någon extra vigsel sen? räcker inte det för din mormor? visst, det kanske inte är "på riktigt" men alla får ju se en sorts vigselcermoni? [/quote]


     


    Jo, det ska vi. Men bara för att det inte är en riktig borgerlig vigselförättare utan våran vän som ska "viga" oss så "gäller" inte det. Hon blev alltså skitsur, sen gick hon in på toaletten därjag förmodar att hon grät. Vilket gör ont i mitt hjärta.


    ja jag förstår det var jobbigt för dig. jag själv kan tycka att hon kan vara glad att hon får se en vigselcermoni, för en del får inte se någon alls. så... men man tycker ju olika.. du får väl prata med henne och förklara varför, förklara läget lite? att ni även valde bort närmsta familjen på riktiga vigseln för att ni inte kunde ha alla. 
  • Äldre 30 Aug 22:46
    #4

    Förutsatt att vigseln er bestman håller är någorlunda seriös så skulle jag försöka lägga fram det som att det är den RIKTIGA vigseln och "det där andra" mest en formalitet. ; ) Vi kommer också att ha två vigselceremonier men det kommer vara den som gästerna närvarar på som vi betraktar som den riktiga och sedan gifter vi oss borgerligt utan gäster för att få papprena på plats.

  • MTB
    Äldre 31 Aug 08:46
    #5

    Tärna+bestman, föräldrar och morföräldrar. Så får era syskon även om dom är toastmaster vänta utanför? Jag tror nämligen att det är känns viktigast för ens föräldrar och morföräldrar att närvara vid den riktiga vigseln.

  • amerik­a
    Äldre 31 Aug 09:04
    #6
    MTB skrev 2013-08-31 08:46:38 följande:
    Tärna+bestman, föräldrar och morföräldrar. Så får era syskon även om dom är toastmaster vänta utanför? Jag tror nämligen att det är känns viktigast för ens föräldrar och morföräldrar att närvara vid den riktiga vigseln.
    Är inne på samma tankar. Den äldre generationen  har nog svårare att acceptera att inte få den riktiga vigseln även om den blir samma ceremoni sedan....
  • Ariana
    Äldre 31 Aug 09:32
    #7

    Är det viktigt med just det rummet där man bara får ha med sig 15 personer? Borglig vigsel kan man väl ha vart som helst, finns det inte någon lite större, fin lokal ni kan få vara i?

  • stormh­elen
    Äldre 31 Aug 11:12
    #8

    Jag är lite inne på samma spår som de tre senaste talarna att går  det inte att hålla vigseln någonannastans där fler/ alla har möjlighet att bevittna vigseln?


    Om det inte går tror jag att det är bättre att prioritera närmaste familjen framför vänner (tärnor, marskalkar, tastmaster/ toastmadame), just av den anledningen att den riktiga vigseln betyder mer för dem än för de andra.

  • Alvsti­na
    Äldre 1 Sep 18:51
    #9

    Jag hade nog använt din lista, tagit bort nr. 1-3 och lagt till dina 5 syskon på vigseln i rådhuset, om det nu inte är möjligt att lägga till 3 personer, som kanske kan stå upp. Alternativt höra om det är möjligt att byta lokal.

    Samtidigt förstår jag dig fullt ut! Man vill inte att andra ska lägga sig i.. dessvärre verkar det oundvikligt om man nu inte rymmer och gifter sig helt för sig själva. Men kolla om ni inte kan få in 3 extra personer, så har nu ju löst allt. 

  • caroli­ne2013
    Äldre 6 Sep 17:38
    #10

    Förädrar och morföräldrar.  egentligen så tycker jag att den viktigaste vigseln är den efter, den är ceremonin. det andra e ju egentligen mer formellt för att få ner det på papper. den långa delen av borgelig vigsel är liksom sex rader bara.

    Vi hade borgelig vigsel, men då de va min moster som höll i det hade hon ett personligt tal innan de där sex raderna.. annars skulle jag liksom du föredragit att göpra som ni.. men någon jag känner som kan säga någon personligt

  • Äldre 6 Sep 19:21
    #11

    Två alternativ:
    1. Jag hade kört på föräldrar, morföräldrar och fotografen...
         De andra kan ju sen medverka i den "andra" vigseln...

    2. Flytta hela köret till en plats där alla får rum..

Svar på tråden Problem, problem....