• Äldre 28 Aug 15:16
    10595 visningar
    8 svar
    8
    10595

    Liljor...

    Jag skulle vilja ha liljor och rosor i min bukett, men mamma skrek nästan rakt ut när jag sa det. Liljor är bergravningsblommor!!!
    Varför jag vill ha liljor är att på hebreiska så betyder Susanna lilja. Precis som jag heter;) Så tyckte det avr en rolig kopling...
    Men har någon haft en bukett med liljor, posetivt, negativt? :)

  • Svar på tråden Liljor...
  • Äldre 28 Aug 15:26
    #1

    Jag begriper inte denna fixidé om att man inte kan ha vilken blomma man vill i sin bukett... Ha liljor om DU vill. Det är din bukett. Jag tror de flesta vet att dom är på ett bröllop och inte på en begravning i alla fall. Tyst

  • Äldre 28 Aug 17:04
    #2

    Haha.. Ja jo det är ju väldigt sant:) Jag hoppas alla vet att dom är på ett bröllop;)

  • Äldre 28 Aug 17:04
    #3

    Liljor är väl jättefint, vill du ha det, så ha det. 
    Tänk bara på en sak, att "fröstången" ofta och lätt färgar av sig... Men floristen (om du får hjälp) har säkert något bra knep i så fall. 

  • Äldre 28 Aug 17:18
    #4

    Man kan ta bort den där orangea "pinnen" helt och hållet så slipper man att det faller av... vet inte om den är orange i alla liljor men :)

  • Äldre 28 Aug 17:52
    #5

    För mig finns det ingen begravningsblomma eller annan blomma som förknippas med något speciellt. Riktigt fjantigt med sånt måste jag säga. Vill man ha tistlar i så ha det :)

  • Äldre 28 Aug 18:05
    #6

    Alltså... jag vet inte om det här för tankarna till begravning...

     

  • Äldre 28 Aug 22:41
    #7

    arje gång den här frågan kommer upp (för det gör den, främst angående lijor och nejlikor) brukar jag påpeka att den vanligaste blomman i begravningsarrangemang är rosor. Ingen har hittills hörts sägas att "åh nä men Guuud, rosor kan man inte ha-det är begravning!".

    Det är också¨värt att notera att man ofta hedrar en avliden med den personens favoritblommor-inte sällan samma sorter som fanns med i brudbuketten en gång. Så gjorde min granne senast för bara ett par veckor sedan. Hennes sista hälsning til sin make var att välja det exakta antal röda rosor som åren de varit gifta och så margueriter till, precis som hennes brudbukett som han en gång gav henne såg ut.

    I det perspektivet kanske man kan ta till sig och inse att det är HELT onödigt och fullständigt befängt att tillskriva vissa blommor sorgsymbolik när de inte har det!

    Jättefint med blomval som har en koppling till ditt namn! Och vad gäller mjölet från ståndarna, så är det bara att be floristen ta bort dem. Skulle du få på kläder-ta en tejpbit och lyft bort det med-gno inte, tryck och lyft. Flera gånger med ren tejpbit varje gång. Sedan brukar det gå att få bort resten av fläcken.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Äldre 28 Aug 23:56
    #8

    Tack för  alla svar! Det känns helt klart som om jag valt rätt!
    jar har aldrig varit på en begravning så vet liksom inte vad som används där;)

    Och chicita- Verkligen inte! Buketterna ärr underbara! 

Svar på tråden Liljor...