• Anette­e
    Äldre 27 Aug 16:47
    10260 visningar
    20 svar
    20
    10260

    Öppna presenter på festen`?

    På vår bröllopsfest är vi 70 gäster, vilket kommer att leda till en hel del presenter. Är det oartigt om man väljer att inte öppna presenterna på festen? Hur har dem gjort på bröllop som ni varit på?

     

  • Svar på tråden Öppna presenter på festen`?
  • Äldre 27 Aug 18:09
    #1

    Det har vart blandat, men jag föredrar ju helt klart de bröllopen där man sluppit sitta med ett påklistrat leende i en timma extra...ett sjukt tråkigt avbrott mitt i festen. Jag röstar bort det. Trevligare att öppna presenterna tillsammans på morgonen efter

  • amerik­a
    Äldre 27 Aug 18:31
    #2

    Nej, välj bort presentöppnandet!! Tråkigt för alla inblandade och kan dessutom oxå ge upphov till både avundsjuka och bakomryggensnack, inte trevligt.

    Öppna era presenter i lugn och ro när det bara är ni två istället så slipper ni känna er stressade över att alla står och tittar och ni kan istället njuta av alla fina överraskningar. Se bara till att någon (värdparet, toastmaster eller annat) håller reda på vilka presenter som är från vem (dvs helt sonika tejpar fast kortet på paketet om gästen själv ej har tänkt så långt.) När man sedan packar ner allt i kassar är det inte lätt att hålla reda på vad man fick från vem... 

  • stormh­elen
    Äldre 27 Aug 18:45
    #3

    Håller med övriga. Hoppa presentöppningen och ta det någon gång efter bröllopet i lugn och ro.


    Det är nog roligare att få dansa/ mingla istället för att stå och titta på när brudparet öppnar presenter.

  • Anette­e
    Äldre 27 Aug 18:46
    #4

    Vad bra, för vi föredrar att öppna presenterna i lugn och ro själva :) Tejpa fast korten ska jag be min toastmadame att komma ihåg! Tack för tipset!

  • Carina­10
    Äldre 28 Aug 10:31
    #5

    Vi öppnade våra gåvor, läste dikter odyl från korten men vi sa aldrig ev summor på pengar. Detta fick vi i efterhand höra att denna gesten uppskattades då ingen behöver veta summor från varandra.
    Ev presenter visade vi upp.

    Hade jag haft 70 gäster hade jag nog iinte gett mig på öppnadet. Vi var 23 inkl mig o maken, och de flesta var par så det tog lagom med tid att läsa kort och så.

  • Aniara­4
    Äldre 28 Aug 10:40
    #6

    Jag ångrar att jag lät mig övertalas till presentöppning. Jag ville verkligen inte, och det var inte så roligt heller. Men mamma tjatade och maken gav efter... Vi hade 60+ gäster, men det var ganska många som hade gått ihop om större saker, så det var väl inte så katastrofalt, men ändå. Jag var stressad och nyblivne maken var lite seg och irrationell av vinet, så mina försök till effektivisering föll platt.

    Självklart talade vi inte om några summor, utan konstaterade bara att det där blir nåt extra på bröllopsresan.

  • Alylly­ra
    Äldre 28 Aug 12:36
    #7

    Det har varit lite olika...
    Jag har dock aldrig varit på ett bröllop där de har haft presentöppning under själva festen. Det verkar, som flera här redan har skrivit, sjukt tråkigt och tidsödande. Tid som istället kan ägnas åt att prata, skratta, dansa, äta gott, dricka gott och bara ha kul.
    Däremot var jag på ett där de hade presentöppning dagen efter på brunchen (de flesta gäster sov kvar på stället). Det var en helt ok "dagen-efter"-aktivitet, de flesta satt mest och stirrade med tomma blickar Det viktigaste är väl att man sköter det snyggt och inte som brudpar håller på och jämför gästernas gåvor... 

  • Äldre 28 Aug 18:41
    #8

    Vi hade "presentöppning" efter brudskålen och väntan på att dörrarna skulle slås upp till salen. fast det var ju ett kort med nästan allas namn som gav pengar till bröllopsresa :) Jag skulle inte klara av att inte göra det för det känns väldigt känslokallt. Jaha, bra att ni har ställt presenter där som vi inte rör idag eller pratar om... ;)

  • Alvsti­na
    Äldre 28 Aug 20:22
    #9

    Vi hade ingen presentöppning, tror inte att någon tyckte att det verkade känslokallt alls. Är det många gäster och presenter är det ju värsta partypoopern och dötrist för alla inblandade. Vi hade ju inte festen för att få presenter och då ville vi såklart inte att det skulle bli en stor del av kvällen heller. Vi valde att lägga den tiden på att umgås med våra gäster och personligen tacka för deras deltagande under vigsel och fest. Självklart får alla också tackkort.

  • Äldre 29 Aug 11:12
    #10

    Jag har världens absolut sämsta pokerface och tänkte att om vi ska öppna presenter på festen kommer jag garanterat att såra någon genom att inte bli så glad eller upplyft eller varm i hjärtat eller liknande som givaren har önskat med sin present. Därför valde vi att öppna enskilt dagen efter, så att vi också kunde skriva en liten lista över vilka vi hade fått vad av, vilket underlättade när vi skrev tackkort. Det var ingen som sa något om det eller ens verkade bry sig så mycket om att vi valde att göra så.

  • Äldre 29 Aug 13:19
    #11

    Instämmer med föregåendet talare; skippa presentöppningen. Om ni gärna vill göra det tillsammans med gästerna kan ni ordna någonting dagen efter när ni öppnar då ist och dem gäster som vill och kan får vara med. Av dem bröllopen jag varit på så har endast 1 haft presentöppning på bröllopsdagen (efter middag men före festen). Trots att det inte var jättemånga presenter (ca 30 gäster) så tog det ändå nästan en timme som helt tog död på stämningen.

  • Äldre 29 Aug 19:05
    #12

    Vi gifte oss för snart 2v sen och vi hade ca 31 gäster, vi valde bort presentöppningen, dels så var det rätt mycket paket och dels så kände vi att vi ville göra det hemma i lugn och ro. Jag har varit på några bröllop där det har varit presentöppning och jag tycker att det är jättetråkigt att sitta och titta på det...vi tyckte att det var viktigare att prata och umgås med våra gäster

  • Äldre 29 Aug 20:12
    #13

    vi hade presentöppning, hade ca 50 gäster och hos oss blev det bra. De som inte var intresserade pratade om nått annat och de som var intresserade var intresserade.

    att inte öppna tycker jag är dåligt.  
    presenter ska öppnas när de som gett dem är med. så man kan säga tack för det å de personligen samma dag man fått det å det.

    å ingen partydödare var det heller, fullt ös före och efter. 

  • Äldre 29 Aug 20:30
    #14

    Nej, till presentoppning. for allas skull :)

  • Anette­e
    Äldre 30 Aug 09:30
    #15

    Jag tror att vi gör så att vi väntar med presentöppningen till dagen efter. Våra gäster sitter dessutom i små öar om 8 peroner, så alla kommer inte att se om vi öppnat presentera, då hade det varit så att alla känner sig "tvingade" till att gå fram för att se vad som händer... Vi tänkte ha personliga tackkort och här kan man alltid klämma in något om presenten, Tex Tack för den fina skålen, den kommer att användas väl :)

  • Äldre 2 Sep 11:53
    #16

    Vi kommer under inga omständigheter ha presentöppning då jag personligen tycker det är så otroligt tråkigt. När jag fyller år öppnar jag alltid paket direkt när jag får dem (jag älskar presenter!), vill inte samla på hög för att sedan visa upp. Vi tänker önska oss pengar till bröllopsresan vilket gör en presentöppning om möjligt ännu tråkigare så det kommer inte att ske.

  • CoolJe­n
    Äldre 2 Sep 12:59
    #17

    Jag kan tycka det är tråkigt med presentöppning på festen.

    Vad tycker ni andra som inte heller gillar detta, att ha presentöppning tillsammans med gästerna dagen efter vid frukosten?

  • Äldre 2 Sep 13:43
    #18

    Vi hade INTE presentöppning på festen. Sjukt tråkigt, drar ner stämningen rejält! Väldigt få gäster är intresserade av vad brudparet fått i present.

    Våra mammor ville att vi skulle ha presentöppning på festen "så man får se vad folk gett", men det sa vi ett strikt nej till.

    Tärnan var utrustad med en tejprulle och en sax, så hon klistrade fast alla kort i paketen. När vi öppnade presenterna (på tumanhand) "bokförde" vi vem som gett vad, så vi kunde nämna respektive present i tackkorten.

    Tackkorten är ju egentligen till för att brudparet ska tacka för presenterna, dvs. är man noga så ska man skriva ett personligt kort till alla gäster som gett en present. Typ: "Tack för den fina vasen, den kommer vi att ha mycket glädje av!"

    Vi övervägde att ha brunch dagen efter, och då ha presentöppning, men sen bestämde vi oss för att vi inte orkade med det ändå. Det var så skönt att inte ha några måsten dagen efter, jag kan garantera att man är helt slut i varje fall

  • Sofie R
    Äldre 2 Sep 19:24
    #19

    Öppna absolut inte! Men om ni nu tycker att gästerna ska få se vad ni får så kan någon annan öppna allt under festen tex och skriva upp vem som gett vad.

  • Anette­e
    Äldre 4 Sep 11:26
    #20

    Vi öppnade inte presenterna på bröllopsfesten! Vi hade ändå inte hunnit mellan alla rätter, tal, videoklipp och dansen :) Dagen var helt underbar! Men lite motstånd fick vi, klänningen gick sönder när mamma skulle snöra den!!! Men jag var förberedd och hade sykitet med mig! :) Sedan började det spöregna!!! Som tur var kom skvätten precis när vi fotats utomhus vid Torups slott! Det slutade lagom till när gäster anlände till kyrkan och när vigseln var klar kom några smådroppar, men det sägs betyda tur :) 

Svar på tråden Öppna presenter på festen`?