• Äldre 27 Aug 13:49
    81388 visningar
    34 svar
    34
    81388

    HJÄLP MIG! bli av med extrem mjäll/eksem

    Hej! Såg i andra trådar att det är många som har erfarenhet av torr hy och eksem. Kanske kan någon hjälpa mig med min hårbotten. Trodde först att jag hade mjäll, men inget av apotekets produkter bet, så då gick jag till hudläkare. De sa eksem och jag fick kortisonlösning, men efter flera år har jag fortfarande extremt fjällande hårbotten med galen klåda. Måste ha lugg för att dölja hur det fjällar även utanför hårfästet, och jag kan inte ha mörka kläder, för det ramlar ner:( använder milt schampo och försöker tvätta så lite som möjligt, men jobbar med träning, och jag får inte bort svett från tio pass i veckan med bara vatten. Har provat balsammetoden, men det såg bara fett ut. Har provat att olja in hårbotten, men det blev så svårt att få bort fettet. Snälla hjälp mig någon! Jag skäms så mycket över det, och klådan tar livet av mig! :(

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-27 13:51
    Förlåt att det inte är någon radbrytning, verkar inte funka med mobilen:(

  • Svar på tråden HJÄLP MIG! bli av med extrem mjäll/eksem
  • Karin Larsso­n
    Äldre 7 Nov 09:07
    #21

    Min man har haft problem med både mjäll o eksem lite till och från. När vi testat olika medel har det oftast försvunnit men kommit tillbaka strax efter att man slutat med behandlingen. Jag googlade efter olika huskurer och många hade skrivit om aloe vera. Och det har man ju hört skulle vara bra. Hittade ett schampo på nätet som innehåller mycket aloe vera, som tydligen också ska vara bra mot psoriasis i hårbotten. En grön flaska som heter nåt liknande gel+. Här är länken till butiken vi köper från http://www.aloeverabutiken.com
    Hoppas det kan vara till hjälp för dig med!

  • Plätti­s
    Äldre 7 Nov 12:57
    #22

    Jag har precis upptäckt Body Shops shampo med ingefära! Det är det bästa någonsin, luktar friskt och fräscht och jag kände inte av min hårbotten på flera dagar. I vanliga fall brukar den börja klia och jag måste använda specialshampo för att lugna hårbotten, inte för att mitt hår egentligen behöver tvättas.

  • Äldre 7 Nov 13:42
    #23

    Något som fungerar på mig och många andra med psoriasis är vanlig grönsåpa. Kanske inte jätte kul att gå runt och lukta nytorkat golv men det funkar verkligen! :)


    Var inte rädd för mörkret, ty ljuset vilar där
  • Äldre 14 Nov 09:49
    #24
    Vichy skrev 2013-09-09 11:29:43 följande:
    Hur har det gått?
    Bättre sent än aldrig! Livet kom emellan mig och bröllopsplaneringen, så jag har inte varit här på ett tagTungan ute
    Jag är problemfri! SkrattandeEfter säkert elva år med kortisonpreparat, receptfria preparat, huskurer som olja, yoghurt, honung och annat kladd i håret har jag nu inga problem alls. Jag kan äntligen ha mörka kläder igen.

    Oj, nu låter jag som om jag är med i en reklamfilm haha.

    Jag köpte fungoral på apoteket och tjärschampo i hälsokosten. Det blev bättre direkt, så efter två veckor trappade jag ner, som det stod på fungoralflaskan. Men då kom det tillbaka. Så jag körde kuren i kanske två månader istället innan jag trappade ner.

    Jag vet inte om det inte kliar längre enbart för fungoralen, eller om tjärschampot också är viktigt. Vågar inte chansa, så jag använder det, fastän det inte är särskilt bra:( lukten har jag vant mig vid, men håret blir ju fett direkt efteråt! Innan kunde jag tvätta håret en eller två gånger i veckan, nu måste jag tvätta varje dag! Är det så för er andra också, som använder tjärschampo?

    Tack allihopa för era tips! Som dessutom inte bara har hjälpt mig. En kompis, som inte visste att jag skrivit den här tråden, hade liknande problem och googlade torr hårbotten, och kom in här. Ett roligt sammanträffande. Det uppenbarades långt senare när vi pratade om forum på internet. Världen är liten!

    {#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}
  • Plätti­s
    Äldre 14 Nov 11:00
    #25
    Anniina skrev 2013-11-14 09:49:58 följande:
    Jag vet inte om det inte kliar längre enbart för fungoralen, eller om tjärschampot också är viktigt. Vågar inte chansa, så jag använder det, fastän det inte är särskilt bra:( lukten har jag vant mig vid, men håret blir ju fett direkt efteråt! Innan kunde jag tvätta håret en eller två gånger i veckan, nu måste jag tvätta varje dag! Är det så för er andra också, som använder tjärschampo?
    Tydligen kan Fungoral ha den effekten, det behöver inte vara tjärschampot. Om du tvättar håret varje dag kan det torka ut hårbotten och ge mer problem, så det kan vara bättre att använda torrschampo istället. Det finns att köpa överallt, hos frisörer eller på typ Åhléns. De är parfymerade, vilket kan vara viktigt att tänka på. Mitt tips är att lukta på dem innan du köper

    I de perioder då jag använt Fungoral ordentligt, alltså varje gång jag tvättade håret, har jag trappat ner det istället för att sluta helt. En eller två gånger i veckan kan vara en idé innan det räcker med någon gång ibland då mjälleksemen kommer tillbaka. 
  • stealm­ystyle
    Äldre 14 Nov 13:18
    #26
    Anniina skrev 2013-11-14 09:49:58 följande:
    Jag vet inte om det inte kliar längre enbart för fungoralen, eller om tjärschampot också är viktigt. Vågar inte chansa, så jag använder det, fastän det inte är särskilt bra:( lukten har jag vant mig vid, men håret blir ju fett direkt efteråt! Innan kunde jag tvätta håret en eller två gånger i veckan, nu måste jag tvätta varje dag! Är det så för er andra också, som använder tjärschampo?

    Vet inte varför svaret inte hamnar under din kommentar, men efter att jag tog bort delar av din text när jag skulle citera så kommer jag inte loss här ifrån...  Men för att svara, så jag använder bara tjärshampoo och jag har inte märkt av att håret blir mer fett. Jag tvättar det två gånger i veckan, och jag är helt problemfri sen jag började använda tjärschampoot :) Jag har vant mig vid lukten men mannen tycker att det luktar för jävla äckligt, men det får han stå ut med.
  • Äldre 18 Nov 13:02
    #27

    Tack, då trappar jag ned Fungoralen och försöker sluta med den, och hoppas att det blir bättre. Torrschampo kanske är bra. Plättis, vet du något milt och oparfymrat? Jag är inte helt tänd på idén att spruta massa kemikalier i min känsliga hårbotten, och sen låta det vara i några dagarObestämd

  • Äldre 18 Nov 14:05
    #28

    Vill man ha en mer naturligt "trorrschampo" kan man borsta in babypuder eller potatismöjl i håret! Tar man inte för mycket ser det faktiskt naturligt ut..

  • Plätti­s
    Äldre 18 Nov 14:40
    #29
    Anniina skrev 2013-11-18 13:02:18 följande:
    Tack, då trappar jag ned Fungoralen och försöker sluta med den, och hoppas att det blir bättre. Torrschampo kanske är bra. Plättis, vet du något milt och oparfymrat? Jag är inte helt tänd på idén att spruta massa kemikalier i min känsliga hårbotten, och sen låta det vara i några dagarObestämd
    Nej, jag har inte hittat något oparfymerat. Men om du frågar på Kicks eller Åhléns (där har jag köpt mina) så kanske de kan tipsa. 

    För egen del använder jag mjällschampo (Fungoral eller Cutrin beroende på dag, kommer byta till Body Shops när jag gjort slut på Cutrinet) ena dagen och hårspray eller torrschampo dag två. Då mår mitt hår helt okej. Om jag bara ska vara hemma eller inte har viktiga möten på jobbet kör jag helt naturellt, sätter upp det i en hårsnodd och låter det vila från kemikalierna. 
  • Plätti­s
    Äldre 18 Nov 14:41
    #30
    Vichy skrev 2013-11-18 14:05:02 följande:
    Vill man ha en mer naturligt "trorrschampo" kan man borsta in babypuder eller potatismöjl i håret! Tar man inte för mycket ser det faktiskt naturligt ut..
    Min svärmor pratade om det, men jag har inte vågat prova själv. Det kan nog fungera bättre om man är blond också, är man någonstans mellan brunett och blond som jag finns nog en viss risk att man ser gråhårig ut
  • Äldre 18 Nov 21:49
    #31

    Haha ja, man blir gråhårig av potatismjöl. Jag är brunett, och om jag ska ta så mycket mjöl att det absorberar fettet får jag en väldigt spännande hårfärg, helt utan lyster dessutom. Det är dessutom sjukt svårt att fördela det jämt. Blir lätt en hel hög mjöl i håretTungan ute

  • Äldre 18 Nov 22:47
    #32
    Plättis skrev 2013-11-18 14:41:58 följande:
    Min svärmor pratade om det, men jag har inte vågat prova själv. Det kan nog fungera bättre om man är blond också, är man någonstans mellan brunett och blond som jag finns nog en viss risk att man ser gråhårig ut
    Hur det funkar på olika hårfärger vet jag inte.. men det blev ungefär samma effekt som när man har i hairdust! Men det kan ju vara värt att testa för effekten blir den samma om man sprider ut det ordentligt!
  • Äldre 21 Oct 15:49
    #33

    Hej!!

    Jag har sedan säkert 10 år tillbaka besvär med mjäll & mjälleksem.

    Kliar upp stora sår i huvudet och när det är som värst så sprider det sig ut i pannan :s

    Har använt fungoral och diverse kortisonlösningar jag fått av läkare med.

    För ett par år sedan när jag skulle köpa mitt j***a fungoral som vanligt på Apotekets så såg jag ett annat mjällschampo på samma hylla som heter SELSUN. Jag tänkte att jag provar det. Gjorde precis som det stod på förpackningen, håret stinker oxå apa ca 1 vecka efter MEN... Allt mjäll,eksem & klåda försvinner efter första omgången om du gör precis som det står :D

    Så nu använder jag Selsun ca var 6-8 tvätt i förebyggande syfte bara. Prova, ni kommer garanterat bli as nöjda :D

  • Äldre 29 Apr 18:56
    #34

    Jag vet att det är en 4 år gammal tråd, men ämnet är nog fortfarande aktuellt för många och därför tänkte jag bidra med mitt tips.

    Jag hade svår mjölkskorv i hårbotten som liten och när jag blev äldre övergick det till seborroisk dermatit. Jag har även cellförmedlad allergi och allergiskt kontakteksem och tål inte nickel, dom flesta parfymer, smink, hudvårdspreparat, tvål, ångor från te.x kemikalier, lösningsmedel, målarfärg m.m.

    Jag har alltid haft svårt att hitta produkter som inte ger mig eksem, klåda, migrän, yrsel, illamående m.m och jag har provat i stort sett allt som finns på apotek (både receptfritt och på recept), hälsokostaffärer, vanliga affärer och allehanda galna huskurer. En del fungerar så där, men aldrig helt smärtfritt.

    Vändningen för mig, kom när min hund fick sekundär seborré (allergisk reaktion). Dom schampon och salvor som veterinären skrev ut verkade dock bara göra det feta mjället ännu kletigare, så jag googlade för att se hur andra hundägare gjort för att bli av med sekundär seborré. 


    Dom bästa (och snabbaste) resultaten verkade folk ha fått genom att använda PROB tjärschampo ihop med PROB olja, så jag beställde hem det från nätet (väldigt snabbt och smidigt och inte speciellt dyrt).
    Redan efter första badet (!!!) så tvättades ALLT det feta, gula och illaluktande mjället bort!!! Helt otroligt! Jag smörjde in eksemen med oljan 1 gång per dag och sakta men säkert försvann det och så även klådan! 

    Det var då jag fick idén att testa tjärschampot på mig själv (seborré som seborré tänkte jag) och det var den bästa idé jag någonsin fått! Inget mer mjäll, ingen eksem eller svidande hårbotten! Efter 42 år av problem med hårbotten, så är jag äntligen symtomfri! Jag vet inte hur andra tjärschampon fungerar eller luktar, men PROB tjärschampo fungerar för mig och min hund och den milda tjärdoften försvinner i stort sett helt så fort håret/pälsen torkat.


    Här kan du läsa om PROB tjärschampos egenskaper och även köpa PROB produkterna online. Timotej & Andersen har en mer utförlig beskrivning, men Petsonline är billigare och säljer även 500 ml flaskor:

    timotejandersen.se/storsaljarna-nypon-msm-prob-orter-antiinflammatoriskt-mm/prob/prob-schampo-200ml/

    www.petsonline.se/hund/prob-schampo-1/&i=162

    Hoppas du lyckats bli av med dina problem! Om inte, så rekommenderar jag starkt dessa produkter! 

    Mvh, Malinee & Tarzan

Svar på tråden HJÄLP MIG! bli av med extrem mjäll/eksem