• Äldre 27 Aug 13:49
    81386 visningar
    34 svar
    34
    81386

    HJÄLP MIG! bli av med extrem mjäll/eksem

    Hej! Såg i andra trådar att det är många som har erfarenhet av torr hy och eksem. Kanske kan någon hjälpa mig med min hårbotten. Trodde först att jag hade mjäll, men inget av apotekets produkter bet, så då gick jag till hudläkare. De sa eksem och jag fick kortisonlösning, men efter flera år har jag fortfarande extremt fjällande hårbotten med galen klåda. Måste ha lugg för att dölja hur det fjällar även utanför hårfästet, och jag kan inte ha mörka kläder, för det ramlar ner:( använder milt schampo och försöker tvätta så lite som möjligt, men jobbar med träning, och jag får inte bort svett från tio pass i veckan med bara vatten. Har provat balsammetoden, men det såg bara fett ut. Har provat att olja in hårbotten, men det blev så svårt att få bort fettet. Snälla hjälp mig någon! Jag skäms så mycket över det, och klådan tar livet av mig! :(

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-27 13:51
    Förlåt att det inte är någon radbrytning, verkar inte funka med mobilen:(

  • Svar på tråden HJÄLP MIG! bli av med extrem mjäll/eksem
  • Äldre 28 Aug 16:11
    #11

    Nu har jag inhandlat fungoral. Läser på bipacksedeln att man ska ta både det och vanligt schampo. Ni som använt det, har ni tvättat med vanligt schampo också? Vad för schampo isf?

  • Äldre 28 Aug 23:17
    #12

    Tror inte jag och Milli använder samma - Det finns en som heter sensitive scalp care och en dry scalp care, har köpt fel någon gång och den för torr hårbotten funkar inte alls för mig, jag har ju egentligen inte torr hårbotten...

    Jag klarar inget annat schampoo som jag hittat i vanlig butik, det andra märket jag skrev om, system 4 har ett schampoo som har funkat också, men det är så dyrt så som student har jag fått välja bort det.

  • Plätti­s
    Äldre 29 Aug 19:17
    #13
    Anniina skrev 2013-08-28 16:11:01 följande:
    Nu har jag inhandlat fungoral. Läser på bipacksedeln att man ska ta både det och vanligt schampo. Ni som använt det, har ni tvättat med vanligt schampo också? Vad för schampo isf?
    Jag använder vanligt Fructis, inga konstigheter. Eftersom Fungoral gör jobbet med hårbotten tänker jag att det andra schampot ska göra jobbet med håret, volym eller vad man nu vill ha. 
  • Äldre 29 Aug 20:51
    #14

    Jag vet verkligen inte vad jag pratar om nu eller varfor det skulle hjalpa men en kompis till mig hade jatteproblem med torr harbotten for nagot halvar sen men det forsvann helt nar hon borjade behandla haret med ricinolja!?! 
    Hon hade fatt tips om att haret skulle vaxa fortare och fa battre kvalitet om harbotten masserades med ricinolja och tydligen funkade det mot mjall/torr harbotten i alla fall.
    jag testade sjalv (for att haret skulle vaxa) och det ar vansinnigt jobbigt att fa ut ur haret efterrat for att det ar sa fett men kanske vart ett forsok for nagon som provat allt?.. 
     

  • Äldre 29 Aug 21:32
    #15
    Anniina skrev 2013-08-28 09:24:52 följande:
    Vichy var får man tag på Nu skins epoch?
    Jag hade turen och "kände" återförsäljare! Det är ett amerikanske märke och har inga butiker här! Men jag skicka en förfrågan här på bt för några veckor sedan och signaturen FannyO är återförsäljare! Kontakta hen!

    www.brollopstorget.se/hem/fannyo/presentation.php 
  • Äldre 29 Aug 21:33
    #16
    Vichy skrev 2013-08-29 21:32:11 följande:
    Jag hade turen och "kände" återförsäljare! Det är ett amerikanske märke och har inga butiker här! Men jag skicka en förfrågan här på bt för några veckor sedan och signaturen FannyO är återförsäljare! Kontakta hen!

    www.brollopstorget.se/hem/fannyo/presentation... 
    Nu Skin funkade bra för mig efter som det både är fritt från kemikalier och parfymer, men det luktar inte äckligt ändå!
  • Äldre 30 Aug 18:32
    #17

    Tack alla ni för tipsen! :) nu använder jag tjärshampo och fungoral. Har bara använt det två gånger, men upplever att det kliar mindre:D kan ju vara önsketänkande också;) men tjärshampot stinker verkligen! Får inte bort lukten trots att jag har det innan fungoral och balsam. Det är så värt lukten om det funkar, men hur gör ni andra?

  • stealm­ystyle
    Äldre 31 Aug 16:46
    #18
    Anniina skrev 2013-08-30 18:32:13 följande:
    Tack alla ni för tipsen! :) nu använder jag tjärshampo och fungoral. Har bara använt det två gånger, men upplever att det kliar mindre:D kan ju vara önsketänkande också;) men tjärshampot stinker verkligen! Får inte bort lukten trots att jag har det innan fungoral och balsam. Det är så värt lukten om det funkar, men hur gör ni andra?
    Jag amvänder tjä'tshampoo och på mig funkar det som sagt jättebra. Jag använder balsam efteråt. Dock verkar det vara olika hur mycket lukt olika balsams tar bort, så prova dig fram till något som funkar. Dock får man inte bort tjärlukten helt men det känns enbart om någon typ sniffar än i håret och det är det lätt värt för att få bort kliandet.
  • Äldre 9 Sep 11:29
    #19

    Hur har det gått?

  • linnea ros
    Äldre 9 Sep 16:32
    #20

    Jag läste detta tips precis och kom och tänka på den här tråden som jag läst tidigare ang. Head & shoulders och Tjära... Huskurer jag ska testa också.
    Jag ska själv testa Tea tree-kuren för har hört om det förut..

    www.minmakeupartist.se/Paula-Rosanna/blog/post/570

Svar på tråden HJÄLP MIG! bli av med extrem mjäll/eksem