• victor­iaw
    Äldre 22 Aug 22:08
    4076 visningar
    4 svar
    4
    4076

    Egen buffé!

    vi har planer på bröllop nästa år, egentligen har sambon inte frågat än men vi har ändå tänkt bröllop nästa år :) Känner dock att han får fråga på riktigt snart så jag kan få börja planera på riktigt också!

    Men våra funderingar är att göra en egen bröllopsbuffé, kall mat känns ju smidigast men om vi får lokalen vi tänkt så kommer vi ha tillgång till kök för att kunna få  varmmat (eller värma mat som står klar?).

    På vår dotters dop köpte vi en exotiskplanka som var väldigt god, tänkte kanske härma den men göra den själv. Potatissallad, kycklingklubbor, meloner, anannaser, druvor, frallor, kex och ost... sallad.

    Men vad kan man ha? Vill ju inte göra en helt kopia ifrån hennes dop till vårt bröllop, jag vill kunna ha en rödtråd i det hela. Har ni något förslag? :)

  • Svar på tråden Egen buffé!
  • Dahdum­dum
    Äldre 22 Aug 22:19
    #1

    Vi tänkte också på buffe! Och eftersom vi förmodligen ska vara i en lokal utan kök (det är en loge) så kör vi nog på kall buffe. Det blir nog pajer, rostbiff och annat kallt kött, potatissallad, grönsallad, lax och lite olika röror och såser! Tänkte även baka eget bröd!

    Ett tema som man kan ha är ju tex ett skärgårdstema med sill, lax och skaldjur! Tunnbrödsnittar med lax och pepparot, sushi m.m. Glad

  • victor­iaw
    Äldre 24 Aug 14:58
    #2

    Ja.. fast inget med fisk här.. sambon hatar fisk :P Men olika pajer o så låter gott :)

  • Äldre 24 Aug 15:47
    #3

    Även vi ska ha egen hemmagjord buffe. Vi har tänkt oss lite amerika-inspirerat. Vi kommer att ngn som grillar åt oss och då göra hamburgare på vilt med hembakta hamburgerbröd, revbensspjäll och kycklingvingar. Till det sallader, coleslaw och grillad majs. Vi kommer dock att ha tillgång till fullt utrsustat kök. Annars är medelhavsinspirerade buffer otroligt gott och fräscht och enkelt att få med vegetariska alternativ samt enkelt att göra så att det kan ätas kallt.  

  • amerik­a
    Äldre 24 Aug 20:50
    #4

    Exotisk planka eller italienskinspirerad buffé är ju riktigt gott! 

    Vi ska oxå ha buffé som kommer att ha inslag från Balkan då min blivande kommer därifrån. Som det ser ut just nu så kommer vi att att ha:


    fransk potatissallad (sådan med vinäger och ej majonnäs)
    potatisgratäng
    bulgursallad
    kycklingspett eller klubbor med sweet'n'chili eller örter
    rökt lammkött
    tjälknöl på rostbiff
    hårt rökt nötkött från Balkan (som heter nåt speciellt som jag inte minns nu...)
    varmrökt lax
    burek (en slags "piroger" från Balkan)
    västerbottensostpaj, spenat- och fetaostpaj, rödbets- och chèvrepaj
    bönsallad
    grönsallad
    grönsaker i stavar
    dippsåser
    vitlökssås
    kall citron- och dillsås
    ajvar
    hembakt bröd, kex, smör
    ost- och fruktbricka (lagrad prästost, mild grevé, brie, grönmögel, kittost)

    Det kan säkert ändra sig både en och två ggr innan det är dags att spika, men just nu tänker vi så.

Svar på tråden Egen buffé!