• Äldre 22 Aug 19:49
    7049 visningar
    21 svar
    21
    7049

    Rosacea??

    har ett bra tag haft rodnader på kinderna som inte vill försvinna, det kan bli bättre, men det är alltid där. blir värre vid alkoholintag och solljus. det syns även som att det jämt finns finnar som är på väg, fast de aldrig bryter ut. har varit rädd att jag har just rosacea. fast förnekat det, då jag bara är 22 och de som drabbas är 30-35+. (enligt nätet) men har nu kollat in en sida som visar bilder på detta, och just en bild, subtyp 2 (akneliknande utslag) ser ut precis som mina kinder, i alla fall första bilden. och det gör mig faktiskt rädd! har läst att det finns receptfri kräm att köpa mot just detta..

    ja vet inte vad jag vill med detta, kanske bara få stöd och tips. kanske om ni har några erfarenheter. har era liv påverkats mycket av er rosacea? (ni som har). funkar krämer/tabletterna? jag har svårt att känna mig riktigt vacker med detta rodnande.. hur är det för er?

  • Svar på tråden Rosacea??
  • Äldre 22 Aug 20:23
    #1

    Hej, jag har rosacea vid näsan och nedåt.. Jag använder enbart Environ ansiktsvård och det har blivit bättre.. Undvik alla produkter med olja i då det brukar förvärra :( Jag har hört mkt positivt om ipl och kommer testa det i vinter.. Håller tummarna!! Hoppas detta hjälpte lite iaf.. Lina

  • stormh­elen
    Äldre 22 Aug 20:49
    #2

    TS, det första du ska göra innan du provar något är att gå till en hudläkare och få det undersökt. Får du diagnosen rosacea så kan du prata med din läkare om olika alternativ för vård.


    Om du har frågor och så (när du har fått det konstaterat), så finns det en tråd om rosacea här på BT.


    www.brollopstorget.se/Forum-7-101/m4251029.html


     

  • Äldre 23 Aug 07:55
    #3

    tack så mycket för svar! ja.. får väl ta mig i kragen och ringa till hudläkarn.. det som är lite besvärligt är att jag bor så knasigt till.. har 20 mil till närmaste.. men de får väl gå ändå

  • stormh­elen
    Äldre 23 Aug 10:01
    #4
    filibustern skrev 2013-08-23 07:55:04 följande:
    tack så mycket för svar! ja.. får väl ta mig i kragen och ringa till hudläkarn.. det som är lite besvärligt är att jag bor så knasigt till.. har 20 mil till närmaste.. men de får väl gå ändå

    Jobbigt att det är så långt till läkaren. Men det kan vara bra för att få det diagnostiserat. Om du har rosacea så kommer ni kunna diskutera olika behandlingar.


     


    Att ha rosacea är inte hela världen, men det är för den sakens skull inte kul att ha. Jag går t.ex hällst inte ut från vår lgh utan att ha smink på mig (om jag inte ska träna, då får jag "stå ut med att se ut som en tomat) då jag annars är så röd om kinder, näsa och haka.


    Jag använder Finacea (receptbelagd) och rodnaderna och utslagen försvinner då. Men slarvar man det minsta med krämen så kommer det tillbaka.


    Med rätt behandling kan man få kontroll över rosacean och dämpa symtomen.

  • amerik­a
    Äldre 23 Aug 10:22
    #5

    Tål ni alla kosmetikaprodukter?

    Jag har rosacea men inte den värsta sorten och behöver inte använda receptbelagd kräm. Däremot är jag väldigt känslig mot vilka produkter jag använder. Upplever ni detsamma?

  • stormh­elen
    Äldre 23 Aug 11:07
    #6
    amerika skrev 2013-08-23 10:22:20 följande:
    Tål ni alla kosmetikaprodukter?

    Jag har rosacea men inte den värsta sorten och behöver inte använda receptbelagd kräm. Däremot är jag väldigt känslig mot vilka produkter jag använder. Upplever ni detsamma?

    Ja, jag har märkt att min hy reagerar väldigt mycket på kosmetikaprodukter.


    Jag har speciellt problem med att hitta en bra dag - och nattkräm då jag inte riktigt hittat någon som är bra.


    Jag har alltid haft väldigt torr hy. Problemet med Finacean är att den torkar ut huden väldigt mycket (så min hy har blivit ännu torrare nu än tidigare), att man behöver tillföra fukt. Problemet är att min hy blir jätte irriterad och blir knall röd av nästan alla ansikttskrämer jag använder.

  • amerik­a
    Äldre 23 Aug 11:10
    #7
    stormhelen: vad använder du för någon fuktgivande ansiktskräm nu då? Har du behövt få den utskriven på recept oxå?

    Och så undrar jag med er andra: har ni känsligare hy på övriga kroppen oxå? Jag har det och har funderat på om det hör ihop, dvs, antingen har man känslig hy (och det inkluderar rosacea) eller så har man inte det.
  • stormh­elen
    Äldre 23 Aug 11:52
    #8
    amerika skrev 2013-08-23 11:10:24 följande:
    stormhelen: vad använder du för någon fuktgivande ansiktskräm nu då? Har du behövt få den utskriven på recept oxå?

    Och så undrar jag med er andra: har ni känsligare hy på övriga kroppen oxå? Jag har det och har funderat på om det hör ihop, dvs, antingen har man känslig hy (och det inkluderar rosacea) eller så har man inte det.

    Jag har precis bytt till Eucerin serien. Den är den produkten som funkar absolut bäst hitills. Jag har inte provat någa ansikttskrämer som är receptbelaggda.


     


    På övriga kroppen har jag inga problem alls. Utan det är endast fokuserat till ansiktet där rosacean är. Innan jag fick rosacea har jag inte haft några problem med min hy alls (förutom att jag var lite torr då). Men jag har aldrig haft problem med accne eller något sådant.

  • Äldre 23 Aug 13:41
    #9

    har jättetorr hy allmänt. speciellt efter dusch. känns som en ÖKEN i ansiktet alltså! och det känns värst på panna, kinder och haka... använder just nu en skön lugnande ansiktskräm från oriflame, dock bara efter dusch och vid behov. sminkar mig typ.. 2 ggr/år, och det är begränsat till ögonskugga och mascara, ev. lite läppstift. kan kännas lite "allergiaktigt" i början när jag just lagt sminket (speciellt om någon annan lagt typ nå pulver eller nåt) men det försvinner efter några minuter..


    amerika skrev 2013-08-23 11:10:24 följande:
    Och så undrar jag med er andra: har ni känsligare hy på övriga kroppen oxå? Jag har det och har funderat på om det hör ihop, dvs, antingen har man känslig hy (och det inkluderar rosacea) eller så har man inte det.
    jag tycker inte jag har det på övriga kroppen, bara ansiktet.. och händerna, men det komme med jobbet (vården) när man spritar sig jämt :P

     


  • Äldre 25 Aug 12:00
    #10

    Jag tycker inte att krämer fungerar så bra. Tabletter fungerar, men man kan ju inte äta det hela tiden. När jag slutar äta så kommer det tillbaka direkt. Är det någon som provat laser? Svårt att veta vad man ska tro, när många sidor som beskriver laserbehandlingarna är aktörer som tjänar pengar på att kränga dem.

Svar på tråden Rosacea??