• Äldre 22 Aug 17:56
    4814 visningar
    7 svar
    7
    4814

    Ni som bytt efternamn, hur funkar det?

    Jag har skickat in papper om byte av efternamn nu när vi gifter oss om en månad. Men hur funkar allt?
    Visakortet? Allla klubbkort? Min adress (men efternamnet) hos olika företag? Postkodslotteriet? Haha, ja, det är mycket att tänka på... Men sker det automatiskt på nåt vis eller måste jag ringa runt och ändra överalllt?

  • Svar på tråden Ni som bytt efternamn, hur funkar det?
  • Äldre 22 Aug 18:13
    #1

    Vissa saker sker automatisk men vissa klubbgrejer måste du fixa själv. Maken fick nytt visakort, papper för körkort...vissa företag behöver man inte kontakta, sen vilka det är beror ju på vart du får räkningar ifrån och annat. Jag tror maken inte behövde fixa så mycket själv.

  • Äldre 22 Aug 19:36
    #2

    när ja bytte till min mors flicknamn så var det enda jag fick ändrat automatiskt körkortet. allt annat gatt ja ändra själv.. har efter två år fortfarande itne ändrat t.ex icakort och konsumkort.. :P

  • kj79
    Äldre 22 Aug 21:15
    #3

    Jag ska byta efternamn och även flytta utomlands så jag funderar massa på om hur det funkar...? Någon som vet?

  • CoolJe­n
    Äldre 22 Aug 21:22
    #4

    När kan man ansöka om nytt körkort? Efter vigseln antar jag?
    Gäller alla gamla kort tills man får nya?

  • Lager
    Äldre 22 Aug 22:10
    #5
    kj79 skrev 2013-08-22 21:15:28 följande:
    Jag ska byta efternamn och även flytta utomlands så jag funderar massa på om hur det funkar...? Någon som vet?
    Var ska du flytta och hur lång tid har du mellan vigsel och flytt?

    Vi gifte oss i mitten av juli och flyttar till Australien 1 september. Jag var lite orolig för att hinna få ordning på pass, körkort och visum i tid, eftersom att vi bokat flygbiljetten och så i mitt nya namn. Allt blev dock färdigt i god tid! 
  • kj79
    Äldre 22 Aug 22:41
    #6

    Jag flyttar till Finland direkt efter vigseln 31/8.

  • Äldre 23 Aug 09:05
    #7

    Nytt körkort kostar ju en liten slant så där är storebror ganska snabb med att skicka ut ett brev så snart namnändringen har gått igenom ;)

Svar på tråden Ni som bytt efternamn, hur funkar det?