• Äldre 18 Aug 20:27
    1412 visningar
    2 svar
    2
    1412

    Vigselplats

    Hej
    Vi har bestämt så långt att vi inte vill gifta oss i kyrkan utan borgerligt. Vi har även hittat en festlokal där vi vill ha festen men nu är frågan var vi ska hålla själva vigselakten?? Hur har ni andra gjort som gift er borgerligt? Lokalen har typ bara ett stort rum så känns inte som man kan ha vigseln där inne för där ska vi ju sitta och äta sen (måste ju ställa i ordning bord och duka och det vill man ju helst ha gjort typ dagen innan). Tar gärna emot tips hur andra gjort!!! Jag har bara varit på kyrliga vigslar så känner mig lite grön. Funderar på om man jag gifta sig utanför festlokalen men vi vill inte ha ett så dyrt bröllop och ska man ha det ute känns det som det kan dra iväg lite med kostnaderna om man måste hyra stolar, tält osv.
    En annan fundering jag hade är EFTER vigslen, hur har ni som vigt er borgerligt gjort då? I kyrkan tågar man ju ut till mysigt men hur gör man om man inte är i en kyrka?

  • Svar på tråden Vigselplats
  • Äldre 18 Aug 20:44
    #1

    Vi hade tänkt gifta oss utanför lokalen, där gästerna ska stå (en del sitta) runt omkring. Så det blir lite mer familjärt, och inte så formellt med rader av stolar.
    Sångerskan ska avsluta med en livligare sång som gästerna förhoppningsvis kommer klappa till och kanske tom sjunga med Och med det kommer vi gå ut! Tror vi ska dela ut såpbubblor till alla så de blåser bubblor då.

  • amerik­a
    Äldre 18 Aug 20:45
    #2

    Vi kommer att ha vigseln på ett ställe (under en stor gammal ek som vi blivit förälskade i) och sedan festen på ett annat ställe. Vår vigsel är alltså utomhus. Om det är katastrofalt väder, får vi ta det inne i lokalen, men annars är det bara 30 minuter ca och skulle det småregna får folk ha paraplyer!

    Det är riktigt att man inte "tågar ut" på samma sätt som i en kyrka, men vi tänker oss att göra ståtlig entré i festlokalen istället (tradition från sambons hemland).

    Du är välkommen till den här tråden: www.brollopstorget.se/Forum-22-122/m4318111.html
    där det finns massor med tips och berättelser om fina borgerliga vigslar! 

Svar på tråden Vigselplats