• Alylly­ra
    Äldre 16 Aug 16:59
    3073 visningar
    7 svar
    7
    3073

    Silkespapper A4?

    Jag tycker jag har letat överallt, men å andra sidan är ni på BT ofta väldigt bra på att hitta saker, så jag frågar

    Vi tänkte oss att ha ett lila omslagsblad på våra festhäften, och skulle gärna vilja att det är lite halv-genomskinligt om ni fattar... Så då tänkte jag spontant "silkespapper" och började kika på det. Visade sig att i princip allt silkespapper jag hittar har måtten 50x70 cm. Vilket innebär att vi måste sitta och klippa till rätt mått själva, våra festhäften är en A4 stora (vikta dubbelt). Och det orkar vi inte...

    Så nu undrar jag, har ni sett några lila (gärna mörklila) halvgenomskinliga papper i A4-storlek för inte allt för mycket pengar någonstans? Behöver inte vara silkespapper heller, utan vilket halvgenomskinligt papper som helst duger fint!

    Ska tillägga att det här med att pyssla är inte min grej så jag har inte direkt koll på vad som finns på marknaden. Nån som kan erbjuda lite hjälp? Skrattande 

  • Svar på tråden Silkespapper A4?
  • Äldre 16 Aug 17:18
    #1

    Hur tänkte du med silkepappret. Ska det limmas på något annat papper? 
    För att ha det som det är kommer nog inte bli så bra eftersom det är så otroligt skört. Risken är att det går sönder redan när ni hanterar programmen vid dukningen.

    Jag skulle nog ha satsat på plast (typ sån där bokomslags-plast) om det ska vara ett omslag i sig självt.
    men då  måste ni ju klippa hur som helst 

  • Alylly­ra
    Äldre 17 Aug 21:45
    #2

    Nja, vi tänkte nog sy fast det... Alltså en söm i mitten på häftet som håller ihop alla bladen. Eller går det sönder också tror du?

    Ja, jag har kikat på sån också, men dels vill jag inte ha det för glansigt (jag vet, jag är lite krånglig ) och sen är det verkligen det här klippandet vi vill komma ifrån. Det finns så mycket annat roligt vi kan lägga tid på  

  • Äldre 17 Aug 22:10
    #3
    Alyllyra skrev 2013-08-17 21:45:19 följande:
    Nja, vi tänkte nog sy fast det... Alltså en söm i mitten på häftet som håller ihop alla bladen. Eller går det sönder också tror du?

    Ja, jag har kikat på sån också, men dels vill jag inte ha det för glansigt (jag vet, jag är lite krånglig ) och sen är det verkligen det här klippandet vi vill komma ifrån. Det finns så mycket annat roligt vi kan lägga tid på  
    Silkepapper kommer inte hålla. Det är jätteskört. Tänk dig en 1-lagers pappersnäsduk ungefär fast lite stelare så att det lätt rivs sönder om det viks det minsta....
    Det går ju knappt att klippa i ens utan att det går sönder. 

    Jag skulle hellre gå till en affär med ett stort utbud av vanligt papper och köpt ett vanligt papper, men i tunnare kvalité. Dom blir ju lite halvgenomskinliga. 
  • Äldre 17 Aug 22:56
    #4

    I min bokhandel köpte jag papper i A4, det fanns i olika färger. Det är som strukturerat, med fibrer, mjukt. Lite halvtransparent. Har för mig att det kallades blompapper, men jag hittade det inte när jag googlade på det.

  • Äldre 17 Aug 23:07
    #5

    Om du fortfarande är inne på silkespapper så köpte vi i blomsteraffären!

  • Äldre 18 Aug 08:46
    #6

    Jag måste helt instämma med Chicita-inte en chans att det går att ha just silkepapper som någon typ av yttre omslag-det går sönder.
    Men jag förstår vilken effekt du är ute efter, och jag tycker du ska prata med butik i din närhet för att få se och känna på olika papper och kvalitéer. Då är det lättare att sedan välja vad du vill ha..


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Alylly­ra
    Äldre 18 Aug 22:07
    #7

    Ok...
    Jag har varit inne och kikat på de närmaste butikerna tidigare (Panduro, Kreatima, Slöjd-Detaljer) men inte hittat det jag letar efter. Panduro har ett papper som är precis det jag letar efter, men det finns bara i creme-färgat. Så nu har jag gått öve till att leta på nätet
    Men jag kanske ska lägga ner idén på silkespapper i alla fall, det var bara en tanke från början.

    Ska leta lite mer i all fall. Tack för hjälpen!

Svar på tråden Silkespapper A4?