• Äldre 13 Aug 19:19
    89270 visningar
    513 svar
    513
    89270

    september 2014

    En tråd för oss som gifter oss i September 2014.
    Här kan vi dela med oss av planering, frågor och såklart bilder!

  • Svar på tråden september 2014
  • Äldre 14 Aug 18:13
    #1

    Det måste väl finnas fler!? Jag kan ju presentera mig själv lite och hur vi har planerat. Vi gifter oss i Varberg 6e September, i Träslövs kyrka. Därefter kommer vi ha fest i Huneborg. Vi har tänkt bjuda 51 gäster som det ser ut nu. Vi kommer bjuda på buffe och bröllopstårta, planerar att åka till Tyskland för att handla dryckerna. Jag har börjat så smått planera de mindre detaljerna nu, som ex solist och sånger i kyrkan, inbjudningarna ska det slipas lite på men de är i stort sett klara. Har även börjat handla dekorationer till lokalen som stolsöverdrag osv.. Har pysslat en hel del och börjar få slut på pyssel att fixa med! Får tänka ut nåt mer...

  • Äldre 14 Aug 21:24
    #2

    Jag! Men jag skriver från mobilen så jag orkar inte skriva så långt. 27 september blir det i alla fall :)

  • Fröken J
    Äldre 15 Aug 20:18
    #3

    Här hoppar jag in!=)
    Vi gifter oss den 27/9 i Västernorrland och har bokat kyrka (dock ännu inte präst då vi skulle vilja ha en som vi känner sedan tidigare, han jobbar dock i en annan församling så vi får se hur det går med den biten), festlokal och fotograf. Folk runtomkring oss tycker att vi är för tidigt ute, men vi menar att om man vet vad man vill ha så är det onödigt att vänta för länge med att boka, rätt som det är så är det redan bokat av någon annan.

    Klänning är redan inköpt, men endast för att jag kom över den till ett pris som helt enkelt inte gick att säga nej till (270kr). Pga dåligt sömnadsarbete så måste jag dock sy om den lite, plus att jag är några kilon ifrån att den ska passa bra, så det är tur att det är över ett år kvar ;) 
    Temat blir lite lantligt med en touch av lyx. Liksom dig T3apor så tänkte vi köpa alkohol i Tyskland samt ha buffé och sedan tårta som efterrätt. Vår budget är ca 30.000kr och beräknat antal inbjudna är 55 pers.

    Ja ungefär så långt har vi väl kommit! Lägger upp en bild på klänningen (ursäkta för dålig bildkvalité). 

  • Äldre 15 Aug 20:24
    #4

    Åh så kul med fler i tråden! Hur ser er budget ut med 30000? Vi landar på 50000 och då har jag ändå inte tagit ut svängarna, inte ens lite!

  • Fröken J
    Äldre 15 Aug 21:55
    #5

    Tar inte upp hela budgeten, men:
    *Fotograf 4000kr (hobbyfotograf men en väldigt duktig sådan) 
    *Mina kläder (klänning, underkjol, bolero m,m) ca 1500 kr
    *Hans kläder ca 2000 kr (men då har han redan skor och manchettknappar)
    *Festlokal 3000 kr
    *Biltransport till/från kyrkan 0 kr (vi har en egen veteranbil som vi tror kommer att passa bra) 
    *Alkohol 6000 kr (resan till Tyskland inräknad)
    *Vigselring ca 5000 kr

    Sen har vi bestämt oss för att ha kuvertavgift (inte helt lätt beslut eftersom det finns många åsikter om det, både positiva och mindre positiva), så det är nog det som gör att våran budget låter låg. Men vi räknar ändå att lägga ett par tusenlappar själva på mat och dryck, vi väljer att ha kuvertavgift men vi tycker inte att den ska vara särskilt hög och tanken är ju inte att gästerna ska betala för alltihopa. 

    Bröllopsresa är inte inräknad i vår budget eftersom jag pluggar, och terminen kommer att bestå av flera veckors praktik och tentor så därför kommer vi troligtvis att åka iväg våren/sommaren 2015 istället. Jag tror i alla fall att det i slutändan kommer att gå på lite mer än 30.000, men förhoppningen och målet är att vi ska hålla oss där. =)

  • Äldre 16 Aug 10:10
    #6

    Nu sitter jag vid en dator så kan skriva ner lite tankar. 

    Vi gifter oss den 27/9 - vår årsdag - i en liten stad i norra norrland. Eller eventuellt en ännu mindre stad, vi är inte riktigt överens :P  Vi har alltså inte bokat något men vi vill gifta oss borgerligt (fast ändå ha en ceremoni) och sen ha middag med buffé i någon form av bygdegård eller byastuga. Vi har några ställen i åtanke som vi ska försöka få titta på snart. Gästlistan ligger på exakt 50 personer nu, så 52 med oss (kom jag på häromdagen, jag har ju räknat 50 på allt, haha). Har även en reservlista eftersom vi känner fler än vi har råd att bjuda.

    Vi kommer göra så mycket som möjligt själva. Mat och tårta har jag tänkt göra själv. När jag räknade ihop våra beräknade kostnader hamnade jag på 36 000 så vi har satt 40 000 som maxtak för att gardera oss från oväntade kostnader. Vi hoppas dock på att hamna under 36.. Annars vet jag inte vad jag ska berätta, jag har lite tankar och idéer om det mesta, har diskuterat en del med min blivande men han blir lite less att prata bröllop dygnet runt ;)   Jag har dock köpt en del dekorationer och sådant så jag tror att jag har tillräckligt med vaser bland annat. 

    Typ så. :) 

  • Äldre 16 Aug 10:37
    #7

    Vi kommer att ha catering. Hade säkert kunnat fixa ihop en buffe själv men jag känner att det kan bli ett stressmoment så jag betalar hellre för det. Dock får vi maten rätt billigt eftersom jag beställt den på min förra arbetsplats! Vi får även hjälp av min förra chef över middagen, han kommer vara på plats och fixa så det hela tiden finns varmt på buffen. Jag tycker att eftersom det ändå är September så bör det finnas varma rätter åxå på buffen.. Har idag gått på semester så jag tänkte ägna några dagar till planering, men jag vet inte riktigt vad jag ska planera... har nog planerat för mycket, för tidigt! :)

  • Äldre 16 Aug 10:54
    #8


    Här är våra inbjudningskort och placeringskort. 
     
  • Fröken J
    Äldre 17 Aug 23:38
    #9

    Vilka fina kort och placeringskort ni har :) Själv kommer jag nog aldrig att kunna bestämma mig för hur våra kort ska se ut (gubben min är inte så värst intresserad av såna detaljer så det är därför jag säger att JAG inte kan bestämma mig hehe). Vi ska dock träffa fotografen i november för en provfotografering/save the date-foto att skicka ut som julkort, så jag blir nog så illa tvungen att börja fila på en design snart! :)

  • Äldre 18 Aug 16:09
    #10

    Jag skulle gärna betala för catering också men vi har helt enkelt inte pengarna till det. I så fall hade vi fått mer än halvera gästlistan och det  ville vi inte.. Tur att jag gillar att laga mat. Jag tänker mestadels laga sånt man kan laga några dagar innan så jag inte står med allt precis dagen innan. Dessutom får jag nog engarera mamma och eventuellt svärmor. Och det blir nog mycket kallskuret men jag kommer nog ha något varmt, just för att det är höst och passar med varm mat.  

    Jättefina kort tr3apor   Jag ville också pyssla men jag är helt enkelt inte så kreativ som jag vill vara så vi har bestämt att vi ska beställa. Har hittat kort på optimalprint som vi ska skicka efter, med placeringskort i samma serie :)  

Svar på tråden september 2014