• Carrol
    Äldre 12 Aug 22:01
    8100 visningar
    23 svar
    23
    8100

    Uppsala 2014

    Nån mer som gifter sig i Uppsala nästa sommar? Vi förlovade oss i våras och har precis börjat ta tag så smått i planeringen. Så förvirrande! Speciellt lokal för festen. Det behöver vara centralt ( kommer att ha en del utländska gäster och vill inte att de ska behöva betala för mycket för taxi etc), men helst ett ställe där man kan göra så mycket som möjligt själv, t ex dekorationer, bar, kanske förrätten. Jag är nämligen både snål och pysslig. Och har dessutom lite speciell smak, och vill att det ska vara lite annorlunda. Jag vill inte heller att det ska vara ett ställe som stänger vid typ 1, det här är ju mitt livs fest, och jag vill att det ska finnas möjlighet att festa tills det är morgon om vi känner för det! Har kollat lite på Stabbygården, var förbi där, det är ju skitmysigt, men möjligen för litet (vi kommer nog att landa på 75-80 gäster skulle jag tippa på). Nån som har erfarenhet av det, eller tips på något annat ställe? Vore kul att utbyta lite idéer det kommande året! Det är ju rätt långt kvar, men om man vill hinna göra mycket själv så är det nig bara att tuta och köra =)

  • Svar på tråden Uppsala 2014
  • Clariz­a
    Äldre 13 Aug 11:41
    #1

    Hej! Vad kul med en annan uppsalabrud. Vi gifter oss också i Uppsala nästa sommar. Vi har bokat Stabby men har börjat fundera på om det inte finns någon billigare lokal eftersom vi inte har så stor budget. Ett alternativ är en lokal som finns där vi bor, men vet inte om den passar till bröllop, men ska kolla upp den. Har tyvärr inga andra tips på lokal om det ska vara sådana där man får göra mycket själv. Känns som att de flesta har ett färdigt koncept. Men i vilken kyrka ska ni gifta er? Många kyrkor har ju församlingshem som man kan hyra till fest. Kanske kan vara något?

  • Äldre 13 Aug 17:37
    #2

    Vi gifter oss också i Uppsala nästa sommar, juni närmare bestämt. Vi har hittills bokat vasaborgen och vasasalen på Uppsala slott för vigsel och mottagning. Håller just nu på att kolla olika cateringföretag, och det lutar mot Triller eller Cajsa's.

    Hade egentligen velat vigas i Domkyrkan, men det är helt stängd för vigsel vårt datum eftersom ärkebiskopen (?) går i pension och det ska vara mässa hela dagen, och vi ville inte ändra datum. Men slottet blir nog bra och vi kan göra det lite mer personligt. Min m2b är jätteglad över det iaf, så det är ju bra. :) 

  • tropic­allime
    Äldre 13 Aug 18:06
    #3

    Vi gifter oss också nästa år. Vi kommer dock köra helhetskoncept med mat och liknande så håller på att kolla lokaler för det nu. Vi har bokat Helga Trefalidighets kyrka för vigsel.

    Hur centralt i Uppsala vill du ha? Kan tipsa om Hantverkarföreningens lokal som ligger på nedre slottsgatan, väldigt centralt där man kan göra allt själv. Vet dock inte när man måste vara ute ur den. Annars är det väl bygdegårdarna runt omkring uppsala som gäller, verkar det som. Annars tipsar jag också om församlingshemmen som går att hyra av de flesta kyrkor. 


  • Carrol
    Äldre 19 Aug 22:30
    #4

    Kul med fler Uppsalabrudar!! Och tack för svar, finns en del att fundera över :) lutar åt stabby faktiskt, ska dit och kolla inomhus och se om vi kan lösa det på nåt sätt. Tycker att det är så fint, ich perfekt läge så hoppas att det funkar. Har inte bestämt kyrka än heller, Helga trefaldighet är ju fin, men jag kan tänka mig någon annan hyfsat central alt. Borgerlig ceremoni ( det vill helst min sambo). Vi kollar lite på Spanien också så man vet aldrig ;)

  • Clariz­a
    Äldre 20 Aug 01:23
    #5
    Carrol skrev 2013-08-19 22:30:04 följande:
    Hej igen! 

    Du kanske redan har tänkt på det här, men om ni ska ha en borgerlig ceremoni så kan ni ju ha den vid/i Stabby prästgård (tänkte på att de ibland har sommargudstjänster i de lokalerna så en vigsel borde ju också funka där). Då behöver ju era långväga gäster inte åka så mycket taxi.  
  • Kattug­glan
    Äldre 8 Sep 14:37
    #6

    Vi har inte riktigt bestämt när och var än men det lutar åt Uppsala i vår och i så fall blir det nog i Danmarks kyrka.  Våra funderingar kring festlokal är Granebergsparken, visserligen en bit från centrum men trevligt annars, eller någon av nationerna, en del av dem hyr ut även till icke-studenter.

  • eventf­ilm
    Äldre 11 Sep 10:30
    #7

    Hej alla Uppsala brudar ( och män ?! ) vad kul att ni ska gifta er!!  Jag är jätte intresserad utav att hjälpa er och göra ert bröllop till ett fint minne! Inboxa gärna mig för mer info?Mvh Robin    

  • Mathil­datige­r
    Äldre 7 Oct 19:57
    #8

    Hej, min sambo och jag ska också gifta oss i Uppsala nästa år och vi letar lokal för fullt. Vi har tänkt ha ett helkoncept för att slippa peta med detaljer. Har även tänkt cocktailparty istället för sittning.

    Ni som har tänkt på Stabby, det är jättefint, men jag har haft fest där och fler än 50-60 sittande kommer att bli väldigt trångt, alternativt får några sitta i det angränsande rummet.  

  • ADE
    Äldre 22 Oct 19:26
    #9

    Jag ska också gifta mig i Uppsala 2014. Efter mycket funderingar och efterforskningar valde vi Danmarks kyrka och Danmarks bygdegård. Min m2b ville inte vara centralt och jag ville att lokalen skulle ligga på gångavstånd från kyrkan. Vi tittade på gamla Uppsala också... Kaplansgården var ett jättebra alternativ men gick inte att boka förrän 1 april! Urdumt! Ska man gifta sig på hösten går det ju bra men vi ville helst ha 14/6 och då vågar man ju inte vänta till 1 april! Nu ska vi gifta oss 19/7 eftersom det och 28/6 var de enda lediga datumen för Danmarks bygdegård! Jag vill pyssla mycket och ska baka tårtan själv. Även göra mkt mat själv. Kul att höra hur andra uppsalabrudar planerar! Jag jagar ytterligare 20 knoppalakan (har redan köpt 60 st begagnat). Om någon gifter sig efter mig får ni gärna räkna med att köpa dem av mig! :)

  • Äldre 16 Jan 23:13
    #10

    Hej Uppsalabrudar! Vi gifter oss också i Uppsala i sommar. Blir vigsel i Gamla Uppsala kyrka (pappa jobbar där) och sedan beger vi oss ända till Ultuna kårhus, Jättefint gammalt stenhus med plats för 150 pers. Har bokat liveband och ska åka och titta på klänning på måndag (läskigt!). Dock ångest för allt som har med dukning, blommor och dekoration att göra. Inte särskilt bra på sånt och när man tittar runt ser allt ut att bli så himla dyrt. Vill verkligen att det ska bli fint. Hur gör ni? ADE: Vi gifter oss 2 augusti, så dina knoppalakan låter inte fel! Hade tänkt köpa nya på Ikea, 19 kr st.

Svar på tråden Uppsala 2014