• Anki02
    Äldre 10 Aug 23:21
    6236 visningar
    6 svar
    6
    6236

    Ska gifta oss men har redan samma efternamn

    Jag och min pojkvän ska gifta oss i juni nästa år. Men nu är det så här att vi båda råkar redan ha samma efternamn. Låter det konstigt att vi inte kommer komma på nåt annat efternamn? Någon som har hört talats om det innan? Vi har varit tillsammans och förlovade i 11 år! och det är jag som har varit emot bröllop eftersom vi har ju ändå samma efternamn men nu efteråt så har ju inte det någon betydelse. Det är ju inte direkt därför man gifter sig! Det gör man ju för man älskar varandra

  • Svar på tråden Ska gifta oss men har redan samma efternamn
  • Äldre 11 Aug 10:16
    #1

    Jag tycker inte att det är konstigt om ni behåller ert efternamn. Snarare kan jag tycka det känns lite lustigt att alla idag ska hitta på massa nya efternamn... 

  • stormh­elen
    Äldre 11 Aug 10:22
    #2

    Mina föräldrar hade samma efternamn (Svensson) innan de gifte sig.


    Men efter ca 12 år som gifta (då jag var 4 år) bestämde de sig för att byta efternamn på dem själva och hela familjen till ett gamalt släktnamn på  min fars sida.


     


    Så jag tycker ju då att det inte låter konstigt alls att ha samma efternamn innan man gifter sig eller byta till ett nytt.


    Oavsett om ni behåller era namn eller byter till ett nytt så ska ni trivas med det namnet ni tar. Det är ju ni som ska leva med det. ;)

  • CoG
    Äldre 11 Aug 10:28
    #3

    Har ni inte gift er bara för att ni redan har samma efternamn?
    Inte gifter man sig väl mest för efternmansbytet...

    Har man barn och köpt boende ihop så är det väldigt klokt att gifta sig,
    sen får namnfrågan komma längre ner på listan.
    Har ni inget fint släktnamn ni kan ta så fungerar det ju fint att bara fortsätta heta sammat, lägga till ngn bokstav för att efternamnet ska ändra utseende (om det är möjligt).
    Don efter person :)

  • Äldre 11 Aug 18:39
    #4

    Min sambos bror och hans fru hade samma efternamn då de gifte sig och de behöll sitt efternam, trots att det är ett väldigt vanligt namn. Inget konstigt med det.

  • Äldre 12 Aug 12:56
    #5

    Jag tycker det är väldigt praktiskt om man råkar heta samma sak! Då slipper man ju fundera på vem som ska byta namn (om det är viktigt för paret att heta samma), vilket namn som är finare osv PLUS man slipper vänja sig vid att svara i telefon på ett annat sätt än man alltid gjort

    Har en kompis vars föräldrar hade samma efternamn när de träffades. Såg dessutom på Facebook att en gammal bekant bytt namn från Carlsson till Karlsson nu när hon gift sig.

  • Alylly­ra
    Äldre 12 Aug 15:51
    #6

    Jag förstår faktiskt inte frågan. Det är väl inget problem att man heter samma sak? Man heter ju det man heter. Är man nöjd med det, varför byta då?

Svar på tråden Ska gifta oss men har redan samma efternamn