• ETNove­mber
    Äldre 10 Aug 23:09
    2030 visningar
    6 svar
    6
    2030

    Hur fungerar det? Vad måste fixas?

    Jag vet inte riktigt hur det fungerar. Vet att det är ett papper med hindersprövning och ett för att byta efternamn.Vart skickar man dessa? Och vad händer efter det? Vi har bokat plats och tid och att några papper måste vara inskickade innan två veckor innan vigsel.Ni som har gjort detta, vad behövs göras, och hur lång tid i förväg måste allt fixas? Och har jag missat något?Vigseln blir 16 November i år.       

  • Svar på tråden Hur fungerar det? Vad måste fixas?
  • Alylly­ra
    Äldre 10 Aug 23:42
    #1

    Hindersprövning gör ni hos Skatteverket, det är en blankett som ska skickas in. När ni sedan får den godkänd så gäller den i fyra månader, så om ni skickar in den ganska snart så borde det bli perfekt. Vi fick svar på mindre än två veckor, men för vissa kan det ta ett tag så det är nog bra att göra det.
    Samtidigt kan ni skicka in blanketten om namnändring och få den registrerad. Namnändringen går sedan igenom när vigseln har registrerats.

    Skatteverket skickar tillbaks ett intyg på godkänd hindersprövning samt ett vigselintyg som ska fyllas i av vigselförrättaren. Vad ni ska göra med dessa verkar variera, vi skulle skicka våra till kommunens kansli så vidarebefordrar de dem till vigselförrättaren samt registrerar vigseln etc. I andra fall kan det räcka att lämna dem till vigselförrättaren före eller i samband med vigseln. Det är förmodligen dessa papper som i ert fall ska vara inskickade två veckor innan vigseln.

    Båda blanketterna hittar ni här:
    http://www.skatteverket.se/privat/blanketterbroschyrer/blanketter/info/7880.4.19b9f599116a9e8ef36800024527.html
    http://www.skatteverket.se/privat/blanketterbroschyrer/blanketter/info/7831.4.19b9f599116a9e8ef36800024514.html

    Lycka till!

  • ETNove­mber
    Äldre 11 Aug 10:17
    #2

    Tack så jättemycket för hjälpen.

  • Alylly­ra
    Äldre 11 Aug 12:43
    #3

    Ingen orsak. Glad

  • ETNove­mber
    Äldre 12 Aug 13:16
    #4

    Såg nu på göteborgsstads hemsida att det står såhär under hindersprövningen: Dessa handlingar måste ha kommit in till stadsledningskontoret senast två veckor före datum för vigseln.Någon som vet hur man kontaktar/ skickar in dessa papper till stadsledningskontoret? Känns lite smått rörigt dethär, kan inte hitta adress eller liknande. goteborg.se/wps/portal/invanare/omsorg-o-hjalp/gifta-sig-%C3%A4ktenskap/regler-innan-du-bokar/!ut/p/b1/04_Sj9Q1NDUzszA0NDXXj9CPykssy0xPLMnMz0vMAfGjzOIDDL0CLZwMHQ383S3dDDxDvAPc_Lx9LIIDQRoigQoMcABHA0L6_Tzyc1P1c6NyLABet3VE/dl4/d5/L2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/

  • ETNove­mber
    Äldre 12 Aug 13:17
    #5

    goteborg.se/wps/portal/invanare/omsorg-o-hjalp/gifta-sig-%C3%A4ktenskap/regler-innan-du-bokar/!ut/p/b1/04_Sj9Q1NDUzszA0NDXXj9CPykssy0xPLMnMz0vMAfGjzOIDDL0CLZwMHQ383S3dDDxDvAPc_Lx9LIIDQRoigQoMcABHA0L6_Tzyc1P1c6NyLABet3VE/dl4/d5/L2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/

  • ETNove­mber
    Äldre 12 Aug 13:41
    #6

    Nu har jag fått svaret! Jag känner mig så rörig ibland. (Är nog just detta som oroat mig mest av allt) Haha  

Svar på tråden Hur fungerar det? Vad måste fixas?