• Äldre 10 Aug 08:48
    2748 visningar
    5 svar
    5
    2748

    Välja brudbukett efter ansiktsform?

    Det var när jag var och provade klänningar som kvinnan i butiken rekommenderade en florist som "tänkte på allt" när de gällde brudbuketten och som exempel tog hon då att man inte skulle välja en rund bukett om man hade ett runt ansikte.

    Jag är ganska rund/hjärtformad i ansikte så då borde jag kanske inte välja en rund bukett, men samtidigt är jag kort och borde av den anledningen kanske ha en liten rund iaf...Obestämd

    Hur tänker ni angående detta?

    Jag har ju svårt att se att nån tänker "men oj va rund hon blev i ansiktet när hon håller buketten"Skrattande

  • Svar på tråden Välja brudbukett efter ansiktsform?
  • CoG
    Äldre 10 Aug 09:55
    #1

    Det har jag aldrig hört talas om...och det låter faktiskt lite väl märkligt...
    Även om det skulle stämma så tror jag inte att det är så väldigt noga.

  • stormh­elen
    Äldre 10 Aug 10:46
    #2

    Såger som CoG. Det där har jag aldrig hört talas om och det låter väldigt kostigt.


     


     

  • amerik­a
    Äldre 10 Aug 10:49
    #3

    Borde handla mer om storleken på buketten: en liten nätt brud i en smal klänning kanske inte ska ha en gigantisk bukett och en längre brud i prinsessklänning med åtta meter släp och massor vidd i kjolen kanske inte ska ha en minibukett...

    Jag tycker det känns viktigare att buketten passar ihop i stil med klänning och frisyr än vilken form den har. Och sådant är ju floristerna proffs på.

  • Äldre 10 Aug 10:51
    #4

    En duktig florist tar allt sånt i beaktande.
    Men vill du ha en rund bukett och du har ett runt ansikte så gör dom ju en sån åt dig. Däremot kanske dom anpassar storleken på buketten efter hur stor du är eller hur fluffig klänning du har osv.
    Därför är det bra att ge floristerna lite konstnärlig frihet.

    Ta med en bild på din klänning, inspirationsbild på håruppsättningen, berätta om du ska ha slöja eller inte och försök ge referensramar för buketten istället för "kopiera den här bilden, jag måste ha Austin-rosor i exakt den här nyansen... osv"
    Referenserna kan vara (exempelvis):
    Jag vill ha en droppformad bukett, budgeten är ****:-, och jag vill absolut ha *den här* blomman i buketten men det är ok att blanda med andra blommor. Färgtemat är *såhär* och jag kommer se ut ungefär såhär *bilder*  jag vill ha en romantisk / strikt bukett
     
     

  • Äldre 10 Aug 14:18
    #5

    Ja, jag tror nog själv att frisyr, klänning och personlig stil kommer före ansiktsform men de kanske tänker på sånt också.

    Är själv urusel på blommor så jag kommer nog ge floristen en budget och säga vilka färger jag föredrar och sen får de fria händer. 

Svar på tråden Välja brudbukett efter ansiktsform?