• Äldre 2 Aug 07:56
    9960 visningar
    20 svar
    20
    9960

    Kuvertavgift eller bidrag till resa?

    Hej!


    Jag vet att det finns många trådar om man ska ha kuvertavgift eller inte, men det här är inte en sån. Jag behöver inte ha folk som kommenterar att det är snålt med kuvertavgift.


    Jag bor i en liten inlandskommun i Norrland och i princip alla gäster vi bjuder bor inom en radie av 5 mil. Eftersom vi har stor släkt så kommer vi bjuda ca 75-80 st vuxna, och då är det ändå bara närmaste släktingar + vänner...


    Vi har inget behov av att få presenter, utan vi vill hellre ha bidrag till resa eller festen (är ju egentligen samma sak).


    Jag vill egentligen inte bjuda alla men har jag bjudit mina fyra kusiner (barn) så måste min sambo få bjuda hans 12 st med respektive (24 st!). Jag har satt gränsen vid deras barn för det blir för mycket.


    Mest rättvist tycker jag är att önska sig valfri summa (anonymt) på ett kontonummer, då får alla bidra med vad de har råd med. Men då finns kanske risken att flera av dom jag bjuder inte ger någonting och ser det som "gratis fest med fylla"...


    Hur har ni gjort? Kuvertavgift eller valfritt bidrag? Kuvertavgiften jag funderat på är 200 kr/person.

  • Svar på tråden Kuvertavgift eller bidrag till resa?
  • Äldre 2 Aug 08:00
    #1

    För det är väl aldrig så enkelt att man bjuder vilka man vill? Det känns som att man ändå har press på sig från föräldrarna och mor- och farföräldrar att man måste bjuda vissa... Min mormor försökte pressa på mig att ha min kusin som tärna bara för att hon tycker om att klä upp sig...

  • Sandra­M
    Äldre 2 Aug 09:47
    #2

    Jag tycker inte att ni ska känna er snåla eller konstiga om ni tar ut en kuvertavgift. Jag har varit på många bröllop där man önskar sig bidrag till resa eller att man sätter in pengar för kuvertavgift istället för presenter. Jag tycker det är perfekt för jag tycker det är jättesvårt att veta vad jag ska ge folk i present :)

  • Äldre 2 Aug 10:40
    #3

    Jag tycker bidrag till bröllopsresa av valfritt belopp klingar bättre än kuvertavgift med ett fast pris.

  • Äldre 2 Aug 11:10
    #4

    Jag tycker att du bestämmer om du vill ha bidrag till festen eller resan. Antingen tar du kuvertavgift och får bidrag till festen eller så önskar du valfritt belopp till resan. Jag tycker inte att det är samma sak att önska sig pengar till festen och till resan.

  • Äldre 2 Aug 11:23
    #5

    Jag håller med både Fru Forsmark och Snowstars. För mig är det inte samma sak. Det är stor skillnad på att kunna ge helt frivilligt efter förmåga, än att ha en fastställd avgift. (även om just er tanke på summa inte är hög) Men det måste ni ju själva bestämma.

    Varför tror du förresten att dina gäster skulle komma tomhänta och att de kan tänkas se ert bröllop som en chans till gratis fest och fylla? Är inte det en jättekonstig inställning? Både isåfall av gästerna och av dig till dem? En fest brukar väl för det mesta vara en utgift rent ekonomiskt både för arrangören och gästen-det brukar vara förenat med en del kostnader runtikring innan man gjort sig fin, tagit sig dit och hem, gratulerat och betalat barnvakten etc.
    Så att så många brudpar pratar om att "de får ju faktiskt komma och äta gratis" tycker jag är rätt underligt. Faktum är väl att det i de flesta fall sammantaget vore billigare att ta med sig sin respektive ut på restaurang än att fara iväg på bröllop, om det nu gällde rena kostnader. Men som tur är brukar det väl oftast handla om att man vill delta för själva händelsens skull?


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Äldre 2 Aug 12:12
    #6

    Jag tycker däremot att det är ungefär sak samma att önska sig pengar, även om det är en frivillig summa, och att ta en kuvertavgift. Många gånger spenderar folk mindre på bröllopet om man har en kuvertavgift än vad dom kanske hade gjort om det hade varit ett frivilligt bidrag. Tar ni tex 200kr/person, så blir det 400kr/par och jag tror ändå det hör till vanligheterna att släkt och vänner försöker lägga ca 500-1000kr/par när brudpar önskar sig pengar eller så spederar man ungefär den summan på en present. Det för att ingen vill känna sig snål och bröllop är en stor sak för brudparet osv.

    Jag är ju dock en av dom som tycker kuvertavgift är en toppenidé och jag kan för mitt liv inte förstå varför det ska vara så fruktansvärt känsligt och tabu. Det handlar extremt sällan om några större summor och varför måste man vara så urbota snål att man inte kan tänka sig att betala för en liten del av bröllopsfesten? Så att man faktiskt kan få komma och vara med. Jag betalar gladeligen och tycker det är superskönt med kuvertavgift. Jag behöver inte känna att jag ger för lite, eller för mkt, eller köper något som brudparet inte vill ha och ska gå och fundera på present i två månader.

    Det enda man inte ska göra, är att ta kuvertavgift och förvänta sig presenter. Man väljer antingen eller anser jag. Kuvertavgiften blir ju istället för en present.

    Hur man väljer att göra, kan man bara själv bestämma. Inom vissa kretsar (tex våran) är det vanligt med kuvertavgift och anses varken vara snålt eller fult, mer en självklarhet. Det är inte förrän jag kom hit till BT som jag öht har hört såna fula saker sägas om kuvertavgift och människor som väljer en sådan.

    Jag förstår också hur du tänker kring det där med släkt och att bjuder man en kusin, så bör man bjuda den andra. Så gjorde vi också och hade därför drygt 80 inbjudna gäster. Vi blev bara 60 i slutändan, då det tyvärr var lite tråkigheter inom släkten redan före vi bjöd in till bröllopet, plus att några redan hade hunnit boka utlandsresor osv. Jag hade dock aldrig kunnat välja bort någon i släkten, även om vi inte står så nära varandra. För mig hör det till, att man bjuder alla eller ingen. Även om man givetvis kan bjuda bara en kusin och strunta i resten, det finns ju många som gör så.

    Hur ni ska/bör göra.. jadu.. svårt att säga. Hur tror du att era familjer och vänner skulle reagera på kuvertavgift? Om ni inte tror att dom skulle ta illa vid sig, så kör på det och bjud in hela släkten och alla vänner.


  • Äldre 2 Aug 12:22
    #7

    Ursäkta om jag varit otydlig i mitt inlägg...


    Det jag ville få fram med att folk skulle komma "tomhänta" menar jag med att det är vissa personer i vår krets som jag inte vill bjuda som är sånna personer som dricker väldigt mycket när allt är gratis (oerhört snåla) och sen inte kan hantera det. När man är på fest tillsammans så skäms man då de nästan aldrig har med sig eget dricka eller egen mat och förväntar sig att alla andra ska bjuda dom. Och ja tyvärr så måste vi bjuda dom på bröllopet... Det är både kompisar till min sambo samt några av släktningars respektive. Vad är det med vissa män och alkohol?!


    Jag vill inte ha ett alkoholfritt bröllop heller för jag vill gärna dricka något glas vin...


    Visst förstår jag att ett bröllop är en utgift, jag skriver inte att jag vill tjäna pengar på bröllopet... Det är dessutom valfritt för de inbjudna om de vill komma eller inte. Kuvertavgift eller valfritt bidrag till resa är dessutom väldigt bra när man verkligen inte vill ha presenter. Jag känner en som inte hade kuvertutgift och hon berättar att det mesta hon fick i present ville hon inte ha (hon hade ändå en önskelista men folk struntade i den), så hon ångrar att hon inte hade kuvertavgift.


    Sen det om att bidrag till fest eller resa skulle vara samma sak var att om man skriver valfritt bidrag till fest eller resa så är det ju samma sak. Skriver man till festen så får man ju mer pengar att lägga på resan sen, men det var nog kanske lite otydligt.


     

  • Äldre 2 Aug 12:33
    #8

    Håller med dig daniiel!


    Det är också vanligt bland våran krets att man har kuvertavgift, men har börjat tveka när man läser böcker och forum att man är jättesnål om man kräver att gästerna måste betala något... Vi är inte så gamla (23 och 24) så vi kommer inte att spendera så värst mycket på bröllopet då vi har har hus så måste renoveras och att jag inte har en fast tjänst än. Tycker att det är bättre man får bjuda alla och ha kuvertavgift än att bara bjuda några stycken...


    Vi kommer nog att hinna spara rätt rejält, men det finns viktigare saker att lägga pengarna på än ett bröllop som är en dag. Ett nytt tegeltak på huset håller i 40 år... Sen har vi bestämt att om vi inte gifter oss nästa år så kommer man bara skjuta på det mer och mer, och jag vill gärna gifta mig innan jag blir gravid för det känns som att då kommer man verkligen inte ha tid eller ork att planera ett bröllop.

  • Äldre 2 Aug 12:47
    #9
    sandrahs skrev 2013-08-02 12:33:18 följande:

    Håller med dig daniiel!


    Det är också vanligt bland våran krets att man har kuvertavgift, men har börjat tveka när man läser böcker och forum att man är jättesnål om man kräver att gästerna måste betala något... Vi är inte så gamla (23 och 24) så vi kommer inte att spendera så värst mycket på bröllopet då vi har har hus så måste renoveras och att jag inte har en fast tjänst än. Tycker att det är bättre man får bjuda alla och ha kuvertavgift än att bara bjuda några stycken...


    Vi kommer nog att hinna spara rätt rejält, men det finns viktigare saker att lägga pengarna på än ett bröllop som är en dag. Ett nytt tegeltak på huset håller i 40 år... Sen har vi bestämt att om vi inte gifter oss nästa år så kommer man bara skjuta på det mer och mer, och jag vill gärna gifta mig innan jag blir gravid för det känns som att då kommer man verkligen inte ha tid eller ork att planera ett bröllop.


    Samma här, vi valde ju kuvertavigift och mer än vad ni hade tänkt, och ändå var reaktionerna bland våra vänner och våra familjer på kuvertavgiften tex "Oj, får vi allt det för den lilla summan?!" och "Men, ska ni inte ta mer i kuvertavgift då?". Gästernas kuvertavgift täckte enbart deras egen mat. Vi betalade för snacks, fördrink, brudskål, dryck till maten, kaffe, tårta och mer kaffe samt alkoholfri dryck under hela kvällen. Ville man ha alkohol efter maten, så fick man köpa det själv i hotellets bar.

    Vi hade tydligt både skrivit och sagt att vi inte ville ha presenter, men vi fick en hel del presenter ändå och först kändes det lite jobbigt, men personerna ville ju verkligen ge oss något och det var fina presenter, så vi var väldigt tacksamma :)

    Vi hade försökt spara till bröllop flera gånger. Livet kom dock emellan och det blev oväntade flyttar som krävde en hel del pengar, bilar som gick sönder och främst långa och många perioder på sjukhus med vår dotter (hjärtoperationer) som slukade pengar, både i inkomstbortfall och genom att det är svindyrt att ligga inne på sjukhus faktiskt. Vi hade också levt på en inkomst länge, eftersom jag behövts hemma och bara har kunnat studera på deltid. Tillslut sa vi att nu fick det vara nog, vi hade skjutit på bröllopet i 4år och nu ville vi inte vänta längre. Våra familjer och vänner sa "ÄNTLIGEN!!!" när vi berättade att vi hade bokat ett datum och alla var villiga att hjälpa till :)

    Som du säger, det finns annat man vill lägga pengar på och ett bröllop ska inte behöva sluka upp hela ens sparkapital. Ett nytt tak till huset är en sådan sak som jag tycker det är bättre att lägga pengar på än ett bröllop, faktiskt. Vill man då ändå kunna bjuda alla nära och kära, så är kuvertavgift en utmärkt idé tycker jag :)

    Erat bröllop kommer bli toppen ska du se! :)
  • Junibr­ud2014
    Äldre 2 Aug 12:58
    #10

    Men hur formulerar man inbjudan med kuvertavgift för att det inte ska låta snålt? Jag är varken för eller emot då jag bara varit på två bröllop men inget av dessa bröllop hade det. Men det skulle vara väldigt smart inför vårt bröllop då vi egentligen helst önskar oss pengar till bröllopsresan men det här kanske är smidigare då? 

  • Äldre 3 Aug 21:45
    #11

    För att förtydliga mig då: jag tycker inte det är något fel med kuvertavgift alls (även om jag själv inte hade hört om det förrän jag började hänga här på BT). Däremot tycker jag inte att det är samma sak att önska sig pengar till festen som att önska sig pengar till en resa. Som gäst kan jag tycka att olika saker är viktiga och därmed vilja veta vad det är jag bidrar till. Jag som själv tycker det är roligt att resa skulle förmodligen ge ett större bidrag till det än om jag fick ge ett valfritt bidrag till festen (haha, så tråkig är jag ;) ). Därför tycker jag man ska specifiera vad man önskar sig. Det var så jag menade, inte att jämföra kuvertavgift med valfritt bidrag.

    Men även om jag inte tycker att det är fel med kuvertavgift så är det väl ändå så att det är skillnad på att ge en valfri summa och att ge en förbestämd summa? Ja, visst, man väljer själv om man vill gå och så vidare, men det är skillnad. Själv äter jag ALDRIG ute för 200 kronor, till exempel, så för mig är det mycket att betala, även om jag vet att det i sammanhanget är billigt. Och även om jag har betalat en kuvertavgift så vill jag ändå ge en present, hur mycket brudparet än avtackar sig, för det är så man gör. Då får jag ju skylla mig själv ;)  Men det blir ändå inte billigare. 

    (Och vi är förresten bjudna på ett bröllop med 300:- kuvertavgift i höst. Ja, vi ska gå. Nej, jag klagar inte på summan).  

  • Alvsti­na
    Äldre 3 Aug 22:20
    #12
    sandrahs skrev 2013-08-02 12:22:46 följande:

    sånna personer som dricker väldigt mycket när allt är gratis (oerhört snåla) och sen inte kan hantera det. När man är på fest tillsammans så skäms man då de nästan aldrig har med sig eget dricka eller egen mat och förväntar sig att alla andra ska bjuda dom. Och ja tyvärr så måste vi bjuda dom på bröllopet... 


    Jag tycker inte heller att ni ska göra avkall på att bjuda på vin till maten för att några få inte kan hantera alkohol.. men måste allt vara gratis? Kan ni inte ha bar till självkostnadspris efter själva middagen? Eller att alla vuxna gäster får ett antal drinkbiljetter.
  • Nosen1
    Äldre 3 Aug 22:37
    #13
    Junibrud2014 skrev 2013-08-02 12:58:08 följande:
    Men hur formulerar man inbjudan med kuvertavgift för att det inte ska låta snålt? Jag är varken för eller emot då jag bara varit på två bröllop men inget av dessa bröllop hade det. Men det skulle vara väldigt smart inför vårt bröllop då vi egentligen helst önskar oss pengar till bröllopsresan men det här kanske är smidigare då?

    Kanske skriva "För att kunna bjuda många, önskar vi oss ett bidrag till festlighterna, istället för en fysisk present"


    Eller, om ni ska på en bröllopsresa "Vi önskar oss inga presenter, men gärna bidrag till bröllopsresa"


    På ett bröllop jag var på önsakde sig brudparet bidrag till växthus, ett annat bidrag till vardagsrumssoffa. I det senare fallet tror jag dock att det antingen blev en väldigt dyr soffa, eller så blev det en hel det över som finansierade festen också...

  • Äldre 4 Aug 00:27
    #14

    Jag tycker inte att du är snål om du väljer kuvertavgift. Glad

    Men jag tycker att det här är skillnaden om man ser det från gästens synvinkel:

    Kuvertavgift 200:- = Om jag ger 200:- så är det ok, då behöver jag inte ge något mer, men eftersom man inte "ska" komma tomhänt så känner jag mig "tvingad" att även ta med en liten present också...

    Önskemål om gåva: Jag ger efter min förmåga. Jag ger det jag känner att min familj skulle betalt för en present. 

    En kuvertavgift - bara för att ni inte vill ha andra presenter...kan göra att många ändå kommer med en present. Och då blir det ju inte vad ni önskade i slutänden.

    Så om ni känner att ni behöver få in en viss summa per person för att ha råd med bröllopet så kör på kuvertavgiften. Annars låter ni det vara ett önskemål och alltså frivilligt. Glad

    Vi hade vårt önskemål i tre steg:
    1: Vi vill inte ha presenter ALLS
    2: Om ni känner att ni vill ge oss något så kom i tema-klädsel (medeltidsbröllop)
    3: Om ni ändå känner att ni vill ge en present - lämna ett bidrag till fest eller resa.
    Vi fick 11000:- och det var 64 gäster, varav 11 barn i åldrarna 0-12 år.  

  • kärlek­ensbru­dpar
    Äldre 4 Aug 08:33
    #15

    Skulle jag gifta mig igen skulle jag aldrig önska pengar igen, fick sån ångest när alla gav så mycke :/

  • kärlek­ensbru­dpar
    Äldre 4 Aug 08:36
    #16

    Inte för att jag ska gifta mig igen lät hel fel ;) skulle jag få vrida tillbaka klockan mena jag :)

  • Äldre 4 Aug 13:53
    #17

    Jag har också tänkt på det, att om de får välja belopp själv då kanske många blir osäker på hur mycket de ska ge. Vet att vissa anser att närmaste släkten ska ge så mycket som 1000 kr och de tycker jag är alldeles för mycket! Har man en fast summa kanske det inte blir så svårt över hur mycket man ska ge? Och då kanske de börjar jämföra med hur mycket de gett, t.ex. om min mormor ger mycker mer än min farmor... Men har man en fast summa så finns risk att vissa inte har råd att närvara.

  • Äldre 4 Aug 15:01
    #19
    sandrahs skrev 2013-08-04 13:53:23 följande:
    Jag har också tänkt på det, att om de får välja belopp själv då kanske många blir osäker på hur mycket de ska ge. Vet att vissa anser att närmaste släkten ska ge så mycket som 1000 kr och de tycker jag är alldeles för mycket! Har man en fast summa kanske det inte blir så svårt över hur mycket man ska ge? Och då kanske de börjar jämföra med hur mycket de gett, t.ex. om min mormor ger mycker mer än min farmor... Men har man en fast summa så finns risk att vissa inte har råd att närvara.
    Men om det är så att man inte "behöver" pengarna för att ha bröllopsfesten, så kan man ju faktiskt ha en valfri kuvertavgift. Om det endast handlar om att man inte vill ha en massa udda köksföremål och andra gåvor så kan det väl vara ett vettigt alternativ.
  • Äldre 5 Aug 09:56
    #19

    Jag skulle nog reagera om  kuvertavgiften inte är en kuvertavgift - utan förutbestämd gåva.
    Presenter ger man för att man vill ge och man ger efter förmåga. 
    Du måste skilja på kuvertavgift och present.

    Även om ni har kuvertavgift så kommer säkert några vilja ge en present ändå.
    Och är man en familj som inte står er så nära (och som inte har så bra ekonomi) så kanske man bara skulle gett en gåva för 200:- för hela familjen, eller något hemgjort om dom inte har råd att köpa något.

    Så om ni inte behöver pengarna så kan ni väl bara skriva att ni inte vill ha några paket eftersom ni har allt ni behöver, men att en slant som bidrag till bröllop och fest är välkommen om någon vill ge något.
     

  • PMB
    Äldre 5 Aug 11:24
    #20

    Vi ville heller inte ha saker när vi gifte oss. Det vi allra helst ville var att våra gäster stannade på hotellet över natten och därmed inte behövde åka hem under kvällen så att vi skulle behöva ägna hela festen åt att säga adjö till alla (har upplevt sådana bröllop där brudparet i princip stod i dörren hela kvällen) utan istället åt frukost med oss dagen efter. Eftersom det kostade pengar (vi hade inte råd att bjuda alla gästerna på boende) så önskade vi inga presenter men om de ville ge oss något så föredrog vi upplevelser (helst med dem) framför saker. Det var fantastiskt roligt att öppna presenterna dagen efter och se vad våra vänner och släktingar kommit på. Vi har fått en heldag med några vänner, en kväll i främmande land av några (tror det är danmark), presentkort av några och av några fick vi ingenting (det var de som förstod vad vi skrivit Flört )

Svar på tråden Kuvertavgift eller bidrag till resa?