• Äldre 1 Aug 20:57
    35367 visningar
    43 svar
    43
    35367

    Skjuta fram ett år eller ta lån? Ångest..

    Efter att ha svävat i det blå ett tag efter att sambon friat, så slår verkligheten lite emot.
    Vi ville båda gifta oss till nästa år och började planera. Vi hade tänkt gifta oss i Blekinge där jag är ifrån och har hittat ett par alternativ till ställen där man dels kan hyra lokalen för sig och sedan catera (tyvärr lite "nedgången" lokal då..) och sedan finare ställen som ordnar allt, skitfin lokal och jättebra mat. Naturligtvis blir det senare alternativet mycket dyrare (speciellt som vi tycks hamna på ganska mycket gäster på listan), samtidigt som det också är det som tilltalar oss mest.

    I allt detta så gör sig vardagen påmind och vi är nu osäkra på om vi kommer ha råd om ett år. Diskussionen föll på att skjuta på det ytterligare ett år.. Men jag vet inte om jag vill det!

    Sambon vill inte ta ett lån på banken för att kunna gifta sig, han tycker det är värt mer att ha sparat ihop till det. Och det kan vi med våra ekonomier, men inte på ett år om vi ska ha det dyrare alternativet. Självklart är det så mycket annat man kan dra ner på, tex antalet gäster. Men det känns inte heller aktuellt..

    Vad tusan ska man göra? Hur gjorde ni med den ekonomiska biten?

  • Svar på tråden Skjuta fram ett år eller ta lån? Ångest..
  • Äldre 1 Aug 21:06
    #1

    att ta ett lån tror jag INGEn kommer rekommendera här på bt. tänk dig själv att ta ett lån, gifta dig och så måsta betala för det, med ränta i några år. inte så trevligt kanske i efterhand. 

    ni kanske skulle se över saken

    * hur mycket får ni i lön gemensamt?
    *  hur mycket har ni kvar när ni betalat av räkningar? alltså - hur mycket kan ni spara (om man bortser från mat och sånt)
    och det viktigaste kanske:
    * vad hade ni tänkt för budget på bröllopet? 

    svar på sånna frågor kan hjälpa mycket.  

  • Äldre 1 Aug 21:07
    #2

    Jag måste säga att jag håller med din sambo här. Jag tycker inte att man ska ta lån för att gifta sig. Då betalar man ju mer i slutändan med tanke på ränta osv.

    Jag hade velat gifta mig för flera år sedan, men vi väntade tills det ekonomiska var löst innan vi började planera.
    Jag förstår att inte alla kan göra så.

    Jag hade antingen väntat eller försökt anpassa bröllopet efter ekonomin. Kanske kan ni ha vigseln nästa år och sedan stor fest på er första bröllopsdag?


  • Äldre 1 Aug 21:07
    #3

    Jag kan bara svara för mig, men vi valde att ha bröllopet lite tidigare än vad kanske vår ekonomi tillät, och det gick hur bra som helst. Det vi dock var medvetna om var ju att vi på grund av det valet fick skära ner på antalet gäster och även ha en snävare budget för bland annat kläder och blommor m.m. Hade vi haft mer pengar så hade vi gärna bjudit upp mot det dubbla antalet gäster, men samtidigt kände vi oss väldigt nöjda med att ha ett litet bröllop! Och vi kände inte att vi behövde bjuda på dålig mat eller tårta etc, vi fick bara leta lite mer för att hitta de mer ekonomiska alternativen.


     


    Om ni sätter er och ner och funderar över vad som känns viktigast för er - att ha bröllopet om ett år eller att få alla de där sakerna ni drömt om till bröllopet (x antal gäster, fin lokal med lyxig mat, sagolik klänning osv) - så kanske ni kan se vad båda vill och hur ni bör prioritera. Ibland vill man inte kompromissa, och särskilt inte om sitt bröllop, men då tror jag det är bättre att vänta ett år till istället för att ta ett lån. Lycka till!

  • Äldre 1 Aug 21:11
    #4
    filibustern skrev 2013-08-01 21:06:05 följande:
    att ta ett lån tror jag INGEn kommer rekommendera här på bt. tänk dig själv att ta ett lån, gifta dig och så måsta betala för det, med ränta i några år. inte så trevligt kanske i efterhand. 

    ni kanske skulle se över saken

    * hur mycket får ni i lön gemensamt?
    *  hur mycket har ni kvar när ni betalat av räkningar? alltså - hur mycket kan ni spara (om man bortser från mat och sånt)
    och det viktigaste kanske:
    * vad hade ni tänkt för budget på bröllopet? 

    svar på sånna frågor kan hjälpa mycket.  
    Jag vill så klart inte heller ta ett lån, det är lite som du säger, att gå och betala för det så i efterhand, även om det kanske skulle röra sig om 20.000 som vi skulle klara av o betala på 3 månader om vi lever lite åthållet. Vi har turen att ha bra betalda och fasta jobb, än så länge inga barn och bor väldigt billigt! Men det är ju alltid så mycket annat runt om kring, bilen har kostat en massa tråkiga pengar och kommer nog kosta lite till.. och hemmet som behöver en del.. ja du vet hur det kan va.. Men det känns oavsett inte kul att ta lån för det.
    Dock vet jag en del som gjort det då de inte hade något annat val. Men det är ju en fråga om hur man resonerar kring pengar tror jag..

    Det där med budget tycker jag är så svårt. Jag vet inte alls vad man kan tänka sig är en "normal" budget. Jag läser så mycket olika hur folk har världens budgetbröllop för 20.000 och andra kostar 80.000 för samma antal gäster.. :-/
  • Äldre 1 Aug 21:19
    #5
    FruW skrev 2013-08-01 21:07:40 följande:

    Jag kan bara svara för mig, men vi valde att ha bröllopet lite tidigare än vad kanske vår ekonomi tillät, och det gick hur bra som helst. Det vi dock var medvetna om var ju att vi på grund av det valet fick skära ner på antalet gäster och även ha en snävare budget för bland annat kläder och blommor m.m. Hade vi haft mer pengar så hade vi gärna bjudit upp mot det dubbla antalet gäster, men samtidigt kände vi oss väldigt nöjda med att ha ett litet bröllop! Och vi kände inte att vi behövde bjuda på dålig mat eller tårta etc, vi fick bara leta lite mer för att hitta de mer ekonomiska alternativen.


     


    Om ni sätter er och ner och funderar över vad som känns viktigast för er - att ha bröllopet om ett år eller att få alla de där sakerna ni drömt om till bröllopet (x antal gäster, fin lokal med lyxig mat, sagolik klänning osv) - så kanske ni kan se vad båda vill och hur ni bör prioritera. Ibland vill man inte kompromissa, och särskilt inte om sitt bröllop, men då tror jag det är bättre att vänta ett år till istället för att ta ett lån. Lycka till!


    Det är just biten med antalet gäster som går i hand med att anlita den här restaurangen med skitcool lokal, som gör att det stramar lite. Jag har inte hittat klänning eller något sådant ännu och har inte ambitionen att ha något dyrt, kan tänka mig hyra för 1000 kr om jag bara hittar en som faller mig i smaken. Vi har turen att ha många bra kontakter, en nära vän är florist och har bett om att få göra blommorna till materialkostnad och min syster är konditor och vill göra tårtan också mot materialkostnad. Min andra syster är fotograf och makeupartist och vill ha det uppdraget mot billigare än vanligt. Men så är det andra saker som gör det dyrare då min m2b är militär och ska ha en uniform som kostar 8000, kuvertavgiften tycks landa på ca 1000kr/pers och i nuläget är vi uppe i 73 personer.. väldigt många av dessa är dessutom nära släkt så det är inte så enkelt att välja bort några..

    Mina funderingar är om det blir så himla mycket billigare att hyra en billigare lokal, ordna med catering och köpa allt vid sidan av själv, som dukar o sånt där, o ordna med serveringspersonal.. Eller?
  • Äldre 1 Aug 21:25
    #6

    Jag skulle personligen aldrig ta lån för att gifta mig. I min värld tar man bara lån för sådant som man behöver ha längre tid (t.ex. bil) eller investering (t.ex. bostad). Vi har satt en budget efter vad vi beräknar att vi har råd med. Vi satte budget först, sedan räknade vi utifrån det ut hur många gäster vi hade råd med om vi ville ha en viss standard. Vi har satt en budget på 35 000 kr, och 15 gäster. Bröllopsresan är inte inkluderad, eftersom det är den vi vill lägga krut på och sparar till längre fram. Vigselring är inte heller inkluderad.

    Har ni många ni vill bjuda kan ni ju välja kuvertavgift, eller ha fika/lunch istället för att hålla nere kostnaderna. Ska man ha stort och lyxigt så kostar det därefter, svårt att komma ifrån tyvärr. :/

  • Äldre 1 Aug 21:26
    #7

    Men om ni kan betala tillbaka lånet på 3 månader så behöver ni bara skjuta upp bröllop et 3 månader. Har ni en god ekonomi så behöver ni inget lån. Ni vill inte börja er gifta liv skuldsatta.. det kan innebära stora hinder i framtiden

  • Äldre 1 Aug 21:33
    #8
    ModighWestlund skrev 2013-08-01 21:11:30 följande:
    Jag vill så klart inte heller ta ett lån, det är lite som du säger, att gå och betala för det så i efterhand, även om det kanske skulle röra sig om 20.000 som vi skulle klara av o betala på 3 månader om vi lever lite åthållet. Vi har turen att ha bra betalda och fasta jobb, än så länge inga barn och bor väldigt billigt! Men det är ju alltid så mycket annat runt om kring, bilen har kostat en massa tråkiga pengar och kommer nog kosta lite till.. och hemmet som behöver en del.. ja du vet hur det kan va.. Men det känns oavsett inte kul att ta lån för det.
    Dock vet jag en del som gjort det då de inte hade något annat val. Men det är ju en fråga om hur man resonerar kring pengar tror jag..

    Det där med budget tycker jag är så svårt. Jag vet inte alls vad man kan tänka sig är en "normal" budget. Jag läser så mycket olika hur folk har världens budgetbröllop för 20.000 och andra kostar 80.000 för samma antal gäster.. :-/
    det finns nog ingen "normal budget" utan det är helt beroende på hur mycket NI vill lägga på er dag, om ni vill anlita folk till att göra mycket, eller göra en del själv. köpa klänning begagnat eller ny, ha en fika efter vigseln eller stor middag, det är så mycket att fundera på. 
  • Äldre 1 Aug 21:47
    #9

    Verkligen mycket att fundera på! Jag har aldrig drömt om något drömbröllop så det är lite en ny värld att kliva in i och dessutom gör jag det ganska ensamt då jag bor långt ifrån vänner och familj och inte har så många nära vänner som faktiskt har gift sig och har erfarenheten kring det :-/

    Det känns inte heller aktuellt att ta lån, ju mer jag tänker på det och får feedback på det här.
    Att vi inte skulle skjuta på det tre månader eller så, har med datumet att göra. Datumet vi valt betyder så mycket för oss att det skulle innebära ett års framflytt.

    Det är nog lite som ni säger, hur mycket vill vi lägga på vår dag.. Jag inser nu att naturligtvis har vi börjat i fel ände! Istället för att räkna och sätta en gräns har vi börjat bakifrån och kollat vad saker kostat och sedan bara utgått från att det är så det är..

    Nej hjälp vad oerfaren man är på vissa punkter, trots sina nästan 30 år :-P

    Jag är oerhört tacksam för er feedback och respons på detta! Det hjälper mig verkligen!! Hjärta

  • Tessa
    Äldre 1 Aug 21:48
    #10

    Som de andra säger så är det bättre att skjuta på bröllopet några månader eller ett år för att kunna spara ihop till budgeten. Det är inte roligt att leva skuldsatt - även om det gäller för endast några månader. 

    Jag tycker ni ska tänka på vad som är viktigt för er. Den billigare lokalen som du beskriver som "nedgången" hör jag dig tveka inför. Visst att det är billigare, men är det kanske värt att vänta för att få det där lilla extra hos den "rätta lokalen*? Det är också en viss säkerhet att ta allt från samma ställe och underlättar planeringen då du inte behöver bolla med så många leverantörer.

    Det behöver inte bli så stor skillnad alla gånger vad gäller lokalkostnader och cateringföretag om du jämför anläggningar. Ibland har man tur och kan få rabatt om ni tar allt från en och samma anläggning. Det är jobbigt att fråga efter det - jag vet, men frågan är fri. Du kan alltid lägga upp det som "Kan du göra något åt priset?" med en vänlig ton och oftast kan de hjälpa till med något!
    Jämför du två heeeelt olika lokaler kan priset givetvis skilja en hel del. Men det beror som sagt på vad du vill.

    Jag tycker du kan skicka ut förfrågningar vad gäller pris, för att jämföra. Mejla lokalerna och förklara alla önskemål så ger de dig en offert. Då kan du svart på vitt se exakt hur mycket pengar ni behöver.

    Min personliga inställning är att jag hellre väntar för att få det drömbröllop jag alltid önskat än att ta lån eller tumma på för mig betydande element som t.ex. mat, lokal och klänning. Den som väntar på något gott.... Glad

Svar på tråden Skjuta fram ett år eller ta lån? Ångest..