• Sofiii­ie
    Äldre 27 Jul 13:24
    3567 visningar
    5 svar
    5
    3567

    Navyblå blommor i maj?

    Hej! Är det någon som vet vad det finns för blommor i maj som är navyblå? Tack på förhand!

  • Svar på tråden Navyblå blommor i maj?
  • Äldre 28 Jul 10:16
    #1

    Hej :) Det finns en del blommor som är naturligt blåa så som : hortensia, aconitum, riddarsporre, Afrikas blå lilja . Men tror inte att någon av dessa är så pass mörka som marinblå. Men googla på blommorna jag nämnde och kolla :) annars kan man alltid tillsätta band , nålar, knappar , brocher osv för att få in färgen :)

  • Äldre 3 Dec 18:27
    #2

    Det finns vissa sorter av pärlhyacint som ser marinblåa ut och de brukar vanligtvis blomma i maj. Sedan är frågan hur just den sorten förekommer i handeln. Brukar mest vara den vanliga pärlhyacinten som är lätt att få tag på i blom. (De andra pärlhyacinterna säljs annars som lökar på hösten, om man vill ge sig på att odla själv).

  • Äldre 4 Dec 09:18
    #3

    Beroende på när i maj du gifter dig, så kan det hända att din florist kan få hem blåklint, vilket är den absolut mest mörkblå blomma som finns i handeln, (de allra flesta blå blommor har mycket rött i färgen, och slår alltså mer mot lila.) Kinesisk riddarsporre är vackert blå också, om än inte lika mörk som blåklint. Förslaget om pärlhacinter hade funkat om det gällt vårvinter, men i maj är säsongen för lökväxter i snitthandeln över.
    Du kan också be floristen kolla upp gentiana, men det är tveksamt den årstiden.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Äldre 4 Dec 10:54
    #4

    Jag hade riddarsporre och blåklint, men det var i juli.. Då vet jag att blåklint var lite osäkert och att det skule krävas en andra blomning (?), men jag hade tur! Såhär blev min:



     
  • Äldre 4 Dec 16:55
    #5

    niriel skrev 2013-12-04 10:54:20 följande:


    Jag hade riddarsporre och blåklint, men det var i juli.. Då vet jag att blåklint var lite osäkert och att det skule krävas en andra blomning (?), men jag hade tur! Såhär blev min:

     
    Oh, så vacker, niriel! Jag vill också ha en blå bukett och hoppas på att även få med några hortensior!
Svar på tråden Navyblå blommor i maj?