• stealm­ystyle
    Äldre 22 Jul 18:19
    6554 visningar
    12 svar
    12
    6554

    Hur gör man med hindersprövningen

    Jag har haft mailkontakt med någon på den administrativa avdelningen i kommunen där vi gifter oss. Enligt henne så skriver vi ut en hindersprövning och skickar till kommunen några dagar innan vigseln. Sedan pratade jag med vigselförättaren och frågade om det inte var meningen att jag skulle skicka in hindersprövningen till skatteverket innan bröllopet, men då sa hon att det inte var nödvändigt, utan att jag några dagar innan vigseln kan skicka papprena till kommunen så löser dom det. Men när jag pratar med skatteverket så säger dem att jag ska ha skickat in hindersprövningen till dem innan bröllopet och vigselbeviset som jag får tillbaka ska jag ge till vigselförättaren. 

    Känner mig ganska förvirrad! Jag måste väl ha fått hindersprövningen godkänd innan vi gifter oss? Så varför påstår kommunen och vigselförättaren att jag inte behöver det? Och varför vill dom att jag ska skicka papprena (vigselbeviset) några dagar innan till kommunen? Det ska väl räcka med att jag ger dem till vigselförättaren? Jag har två gånger pratat med vigselförättaren om det här för att försäkra mig om att vi inte missuppfattar varandra, men hon har sagt samma sak varje gång. Att inget ska skickas till skatteverket utan att allt ska till kommunen. 

  • Svar på tråden Hur gör man med hindersprövningen
  • Äldre 22 Jul 18:28
    #1

    Men det står ju tydligt på skatteverkets hemsida. Innan vigseln så ANSÖKER ni om hindersprövning. Bli ni godkända så får ni vigselintyg och hindersprövningsinryg. Vigselintyget tar ni med till vigselförrättaren som fyller i det och skickar det till skatteverket. Hindersprövningen kan ni göra tidigast fyra månader innan vigseln. Så var ute i god tid.

  • Äldre 22 Jul 18:29
    #2

    Jag hade gjort som skatteverket säger o skriver.

  • stealm­ystyle
    Äldre 22 Jul 18:39
    #3
    Js Fästmö skrev 2013-07-22 18:29:16 följande:
    Jag hade gjort som skatteverket säger o skriver.
    Ja, det är ju det jag känner är så konstigt. Jag har ju självklart googlat en del också, samt läst och haft mailkontakt med skatteverket. Men blir så fundersam när både admin på kommunen samt vigselförättaren säger emot skatteverket. Funderar på om dom är helt inkompetenta eller om någon annan har varit med om något liknande. 
  • Äldre 22 Jul 18:43
    #4

    Man ska skicka in hindersprövningen till Skatteverket i god tid innan man gifter sig... fast inte för god tid, för den är bara giltig i fyra månader. Sedan får man ett svar från dem, ett papper på att man får gifta sig. Detta ska man ge till prästen/vigselförättaren SENAST samma dag som vigseln. Men vår präst ville gärna ha det innan. Tror inte att de får viga en om de inte har detta papper :) 

    Hoppas det ordnar sig för dig!  

  • Äldre 22 Jul 18:44
    #5

    Det kan ju i och för sig vara så, att om du bor i en liten kommun, så kanske de har "allt i ett hus" (eller något) så att de ger papprena till vigselförrättaren i fråga ;)

  • stealm­ystyle
    Äldre 22 Jul 18:49
    #6
    Cakes skrev 2013-07-22 18:44:29 följande:
    Det kan ju i och för sig vara så, att om du bor i en liten kommun, så kanske de har "allt i ett hus" (eller något) så att de ger papprena till vigselförrättaren i fråga ;)
    Jo, de är ju en liten kommun. Men det låter ju fotfarande helt tokigt att jag inte ska skicka in hindersprövningen till skatteverket. Men jag har mailat en gång till för att se så att det inte blivit något misstag. Fjärde gången gillt ;)
  • Äldre 22 Jul 18:53
    #7

    Ja, och det skadar ju inte heller att göra både och. För att försäkra sig liksom... det är ju inte kul att stå där på dagen utan rätt papper :)

  • Äldre 22 Jul 19:13
    #8

    Jag tror att skattemyndigheten och den på administrationen pratar om två olika saker.

    Det du ska göra är att skriva ut ansökan om hindersprövning från skatteverkets hemsida. Den fyller du i sen och skickar in till skattemyndigheten. Om du ska byta efternamn så är det nu som du skickar in den blanketten också. Dom ska till samma ställe.
    Det här kan man göra tidigast 3 månader innan bröllopet, men det är bra att göra i tid, för det kan ta ett tag innan du får tillbaka intyget om godkänd hindersprövning 
    Detta godkända intyg ska sen vigselförrättaren ha innan vigseln. Ofta lämnar man in det till någon administrativ person någon vecka innan (ta gärna kopia ifall dom slarvar bort intyget).

    Efter vigseln får ni ett vigselbevis av vigselförrättaren. Och denne skickar sedan in ett intyg till skattemyndigheten om genomförd vigsel. Och det är då som ditt efternamn ändras om du nu kommer att byta det.

    Blev det lite klarare nu? Glad 

  • Äldre 22 Jul 19:17
    #9

    Du ska skicka in ansökan om hindersprövning och anmälan om efternamn till Skatteverket, och sedan skicka in vigselintyg, samt det andra intyget som Skatteverket skickar hem, till kommunen. Vi gifter oss borgerligt med en vigselförättare från en liten kommun nu i augusti och vi har gjort precis så. Exakt varför kommunen ville ha in intyget innan vet jag inte, men de vill väl förbereda sig. Men ni måste ha en hindersprövning godkänd av Skatteverket för att kunna gifta er, så jag hade utan att tveka skickat in en sådan till Skatteverket.

  • Flotte­n
    Äldre 30 Jul 20:40
    #10

    Exakt varför kommunen ville ha in intyget innan vet jag inte, men de vill väl förbereda sig. De måste veta att hindersprövningen är godkänd annars kan de ju inte viga någon, så enkelt är det. Detta gäller även för dem som gifter sig i kyrkan

  • Äldre 31 Jul 09:32
    #11

    Vi skrev ut hindersprövningen och blankett om byte av efternamn, fyllde i dom och skickade tillbaka till skatteverket. Det är bara giltigt i 4 månader, så när det var precis 4 månader kvart ill vårt bröllop skickade vi in papprena till skatteverket.


    Sedan fick vi tillbaka två blanketter, själva hindersintyget som säger att vi får gifta oss och på det stod det en notis om att vi lämnat in blankett om byte av efternamn. Den blanketten gav vi till prästen så han vet att vi får enligt svensklag gifta oss och den och andra blanketten var vigselintyget som vi även det gav till prästen som han fyllde i och sedan skickade in till skatteverket.


     


    Hindersprövningen är bara ett papper där man fyller i sina namn och personnummer och sedan skriver under på att man inte är släkt i direkt uppåt- eller nedåt stigande led och att man inte är gift med någon annan.
    Sedan får man tillbaka ett papper med vatten stämpel där skatteverket intygar att okej ni är inte släkt eller gifta redan ni får gifta er. Det pappret ska man uppvisa för den som viger en.


    Framtiden är den du själv skapar
  • Flotte­n
    Äldre 2 Aug 20:15
    #12

    Lite förtydligande , man får inte ett papper med vattenstämpel däremot så är pappret stämplat med Skatteverket och den ort där handläggaren utfärdat hindersprövningen., samt att man skall lämna ifrån sig båda pappren till vigselförrättaren/prästen. Intyget skriver förättaren på efter vigseln och skickar in till Skatteverkets inläsningscentral och hindersprövningen skall finnas kvar antingen hos förrättaren eller i ett diarium.

Svar på tråden Hur gör man med hindersprövningen