• Grodpr­insens brud
    Äldre 21 Jul 20:21
    3849 visningar
    4 svar
    4
    3849

    ange kontonummer på bloggen/hemsidan?

    Är det någon som har koll på om det är farligt dvs att någon kan tömma kontot om man lägger ut det avsedda presentkontot på bloggen/hemsidan? Hur lätt är det för den som vill att tömma kkontoto bara med hjälp av konto och clearingnummer?


  • Svar på tråden ange kontonummer på bloggen/hemsidan?
  • Äldre 21 Jul 21:12
    #1

    Det går ju att lösenordsskydda en blogg, men vet inte om det skyddar. Jag skulle nog vara lite försiktig med att lägga ut kontonumret.. Men jag vet inte hur stor risken är.

  • Äldre 21 Jul 23:00
    #2

    Ett kontonummer ska inte vara något farligt att lägga ut. Ingen får tillgång till att ta ut pengar från kontot så länge ni inte lägger med några koder till banken eller något sånt Flört

    Det är lika säkert som för företag som har sina kontonummer förtryckta på inbetalningskort som delas ut lite här och där Glad

  • Äldre 21 Jul 23:40
    #3

    Ni kan väl öppna ett konto enkom för detta ändamål, ett som inte på något sätt är kopplat till större sparkonton eller det där lönen kommer in, typ ett "servicekonto" eller "e-sparkonto". Jag öppnade ett sådant extrakonto för att ha när jag säljer och köper på auktions/sälj-sajter, för om någon skulle få för sig något med det så är det inte så mycket pengar på det.. Pengar ni får flyttar ni sedan över till ert ordinarie sparkonto, och det andra kontot sen kan ni ju göra om till ett sparkonto till barnen eller likande

  • Pippil­ångstu­mp
    Äldre 23 Jul 00:40
    #4

    Tänk Nordea. De har personnr, personnr får du reda på väldigt lätt, 2samtal vill jag minnas. Så det kan inte vara någon fara alls. Men är du orolig hör med din bank

Svar på tråden ange kontonummer på bloggen/hemsidan?