• Äldre 18 Jul 21:32
    23517 visningar
    35 svar
    35
    23517

    Ger man bröllopspresent även om man inte kan komma på bröllopet?

    Hej, första bröllopet vi blivit bjudna till så har inte så stor koll.Det är några vänner vi sällan träffar. Vi kunde inte komma på deras bröllop för vi inte får någon barnvakt.. OM vi har tur kanske kanske vi kan få barnvakt länge nog att komma till själva vigseln, men det vet vi inte förrän dagarna innan.Bör man ändå ge bröllopspresent? och hurdå?    

  • Svar på tråden Ger man bröllopspresent även om man inte kan komma på bröllopet?
  • Carina­10
    Äldre 19 Jul 09:26
    #11

    Jag har gäster som tackat nej och jag tror inte att de kommer att köpa något. Har inte ens funderat på att vi skulle få någon gåva.
    Men ett par hade så grymt gärna velat komma men avståndet o deras höga ålder hindrar dom. Dom har redan nu gett gåva och det var för att dom ville det själva.

    Jag vet ett par som hade hemligt bröllop men som ändå förväntade sig gåvor från folk. Den ggn sa jag nej till att vara involverad i någon present. Hade själv fått ångest om folk börjar ge gåvor om jag gift mig hemligt!!!!
    Men gissa hur sura brudparet blev för att vi inte ville ge dom presenter!! Den surheten gjorde bara att jag tyckte själv att mitt val var rätt.

    Jag hade i ditt fall tagit med mig barnen till vigseln i kyrkan. Sedan skickat ett telegram o lyckönskat paret. Skrattande

  • Äldre 19 Jul 09:58
    #12

    En bröllopspresent är inte ett slags "betalning" för att man går på festen; en present är en lyckönskning. Jag/vi brukar skicka present även om vi inte kunnat gå på bröllop. Jag tycker det minsta man ger om man fått en inbjudan men tvingats avböja, är ett vackert kort. Om jag vore i era skor skulle jag ge en fin ask choklad och ett kort. Jag hade INTE tagit med barnen till kyrkan. Om bröllopet är barnfritt vill de kanske inte ha med barn i kyrkan heller? Jo jag vet att kyrkan är öppen för alla, men man behöver ju inte göra sånt som kanske inte uppskattas bara för att man KAN.

  • Äldre 19 Jul 10:47
    #13

    Ett fint gratulationskort duger gott. Ni kan ju inte gärna ta från de pengar som ska räcka till hela familjen att leva på.
    Sen är det väldigt roligt att få grattiskort på posten också, man får ju mest räkningar annars.  

  • Äldre 19 Jul 11:04
    #14
    AlwaysAndForever2012 skrev 2013-07-19 08:53:41 följande:
    Tack för allt stöd. När vi gifte oss hade vi kuvertavgift på 200kr och UTAN presenter. Vi valde att deras presenter till oss var att fler kunde komma istället och göra en speciell dag istället för massa saker. Dom gav ändå ett presentkort också, som jag inte vet när vi ska använda.. det hade dom verkligen inte behövt. Självklart blev man glad, yen som sagt inget måste och nu känner man sig ännu mer skyldig att ge dom något, fast vi inte ens kan komma. Som sagt. Alla har olika förutsättningar. De har inga barn, heltid och extra pengar från föräldrar Vi har två små barn, inga barnvakter, varit föräldraledig och sjukskriven under graviditet sen 2010 början så lever fattigt nog. Men till den gränsen som går till oss Avsagt flera kalas osv för istället lägga på våra barn. Men man vill ju ändå kunna ge folk. Det är synd världen är så mycket om pengar för visa folk sin uppskattning och man bryr sig liksom.
    Ge dom ett fint kort där ni textar grattis från er familj, kanske med en fin dikt eller något annat passande.
    Men också med en middagsinbjudning hem till er på valfri lördag kanske? (eller annan passande dag).
    Ni behöver inte laga någon dyr mat, utan det är det där sitta och umgås - prata minnen, kanske få se deras bröllopsbilder och bilder från resan om dom hunnit vara på den.
    Många har tröttnat på ens bröllop när bröllopet väl har varit så att säga. Och när man vill prata och återuppliva minnen så kan många ändra samtalsämne eller dra sig undan.
    Det känner du säkert igen du som är gift Glad 
    Så att bjuda hem dom på en "prata bröllops-kväll" kan vara helt underbart och omtänksamt (och billigt Flört )
  • Äldre 19 Jul 12:05
    #15

    Jag hade nog också köpt en present, lite beroende på hur nära vän man är. Men något för att visa att man delar deras glädje. Ett kort räcker väldigt långt. Ett kort + något litet (tex en vinflaska etc, kanske har du en hemma?) är ännu bättre.

  • Äldre 19 Jul 13:00
    #16

    Somtidigare nämnt är presenten en lyckönskning och egentligen oberoende av om man är bjuden på vigseln eller inte. Även om de önskar sig presentkort så är det enbart en önskning och man absolut inte förvänta sig att få vissa saker. Jag tycker du kan skicka något fint och hemgjort. Eller kanske något gott som kan ätas upp och inte tar plats, om det är så att de redan har mängder av prylar.

  • Maria Emilia
    Äldre 19 Jul 16:08
    #17

    Jag tycker att det tillhör till en god vett och etikett att ge en present oavsett om man kommer eller inte. Jag har alltid fått höra att man ska ge en present i ungefär den storleken som ett kuvert kostar, kanske runt 500 kr per person, då alltså om man har möjlighet att komma till bröllopet. Om jag inte har haft möjlighet att gå så har jag alltid gett någonting, då kanske i storleksklassen 100 kr per person. Alltså ca 200 kr för ett par. Och det tycker jag inte är så mycket. Det behöver inte heller vara pengar, även om brudparet har önskat det, det kan räcka ett fint fotoram som man enkelt kan skicka tillsammans med ett fint kort med lyckoönskningar. Jag har även skickat små presenter med lyckoönskningar till släktingars bröllop där jag inte varit inbjuden. Då jag visste att de ville ha ett litet bröllop men samtidigt var glad över deras skull och ville önska lycka till. Jag kan säga att det var jätteuppskattad!

    Nu har det även blivit dags för mig själv att gifta och några av mina relativt nära kompisar kommer inte att kunna komma dels att de bor utomlands och dels att även bröllopet kommer att vara utomlands. Så jag förstör att de inte kan komma och att pengarna kan delvis ligga bakom beslutet. Dock kommer jag att vara enormt besviken om vi inte får ett kort med lyckoönskningar. Själva present är sekundärt, men jag väntar mig att alla inbjudna "noterar" vårt bröllop. När man som brudpar ser jättemycket frammemot bröllopet och kommer att lägga mycket tid, passion och pengar (oavsett budget) till arrangemanget, så väntar man sig att folk inte ignorerar det. 

    Så jag skulle som du åtminstone skicka ett fint kort med lyckoönskningar, med ev. ett litet present som behöver inte kosta mycket pengar.  

  • Sofie R
    Äldre 19 Jul 16:10
    #18

    Ett kort och en blomkvast måste duga länge! Förväntar man sig presenter och hoppas på både det ena och det andra så är man ute på djupt vatten enligt mig.

  • Äldre 19 Jul 16:39
    #19

    Vi skickade ingen present när vi inte kunde komma.

  • Äldre 24 Jul 16:20
    #20

    Maria Emilia skrev 2013-07-19 16:08:20 följande:Jag tycker att det tillhör till en god vett och etikett att ge en present oavsett om man kommer eller inte. Jag har alltid fått höra att man ska ge en present i ungefär den storleken som ett kuvert kostar, kanske runt 500 kr per person, då alltså om man har möjlighet att komma till bröllopet. Om jag inte har haft möjlighet att gå så har jag alltid gett någonting, då kanske i storleksklassen 100 kr per person. Alltså ca 200 kr för ett par. Och det tycker jag inte är så mycket. Det behöver inte heller vara pengar, även om brudparet har önskat det, det kan räcka ett fint fotoram som man enkelt kan skicka tillsammans med ett fint kort med lyckoönskningar. Jag har även skickat små presenter med lyckoönskningar till släktingars bröllop där jag inte varit inbjuden. Då jag visste att de ville ha ett litet bröllop men samtidigt var glad över deras skull och ville önska lycka till. Jag kan säga att det var jätteuppskattad!Nu har det även blivit dags för mig själv att gifta och några av mina relativt nära kompisar kommer inte att kunna komma dels att de bor utomlands och dels att även bröllopet kommer att vara utomlands. Så jag förstör att de inte kan komma och att pengarna kan delvis ligga bakom beslutet. Dock kommer jag att vara enormt besviken om vi inte får ett kort med lyckoönskningar. Själva present är sekundärt, men jag väntar mig att alla inbjudna "noterar" vårt bröllop. När man som brudpar ser jättemycket frammemot bröllopet och kommer att lägga mycket tid, passion och pengar (oavsett budget) till arrangemanget, så väntar man sig att folk inte ignorerar det. Så jag skulle som du åtminstone skicka ett fint kort med lyckoönskningar, med ev. ett litet present som behöver inte kosta mycket pengar.  Ja ett kort ska vi absolut skicka..funderar bara på vad för liten present man kan skicka med som ändå betyder något fint..jag gillar personliga saker.. vi hade tänkt göra en personlig sak, men det gick åt skogen så ligger nu ute med flera hundra för nåt som inte fungerade :/

Svar på tråden Ger man bröllopspresent även om man inte kan komma på bröllopet?