• Äldre 18 Jul 21:32
    23510 visningar
    35 svar
    35
    23510

    Ger man bröllopspresent även om man inte kan komma på bröllopet?

    Hej, första bröllopet vi blivit bjudna till så har inte så stor koll.Det är några vänner vi sällan träffar. Vi kunde inte komma på deras bröllop för vi inte får någon barnvakt.. OM vi har tur kanske kanske vi kan få barnvakt länge nog att komma till själva vigseln, men det vet vi inte förrän dagarna innan.Bör man ändå ge bröllopspresent? och hurdå?    

  • Svar på tråden Ger man bröllopspresent även om man inte kan komma på bröllopet?
  • 201402­22
    Äldre 18 Jul 21:34
    #1

    Vi har blivit bjudna på bröllop och inte kunnat komma. Och min fästman och jag ger present även då vi inte kan komma.

  • Äldre 18 Jul 21:37
    #2

    20140222 skrev 2013-07-18 21:34:11 följande:Vi har blivit bjudna på bröllop och inte kunnat komma. Och min fästman och jag ger present även då vi inte kan komma.OKej, det var vår tanke också nämligen Men nu har helt plötsligt presenten och ekonomin krånglat till sig rejält så då blev det att tankarna började fundera om man verkligen behövde det. inte det att man inte vill.. skulle vilja ge alla om jag kunde tyvärr fungerar ju inte världsekonomin så i dagsläget :(

  • Tessa
    Äldre 18 Jul 21:38
    #3

    Jag hade personligen inte gett/skickat någon present till en vän/bekant/släkting jag sällan umgås med om jag inte gick på bröllopet. Hade det varit en nära vän, familjemedlem eller någon jag umgås lite mer frekvent med hade jag absolut skickat något och gratulerat.

    Hade jag endast gått på vigseln i detta fall hade jag nog gett något. Kanske något mer symboliskt och inte den dyraste bakmaskinen Flört

    Vet inte vad vett- och etikettreglerna säger i detta fall? 

  • 201402­22
    Äldre 18 Jul 21:41
    #4

    AlwaysAndForever2012 skrev 2013-07-18 21:37:57 följande:20140222 skrev 2013-07-18 21:34:11 följande:Vi har blivit bjudna på bröllop och inte kunnat komma. Och min fästman och jag ger present även då vi inte kan komma.OKej, det var vår tanke också nämligen Men nu har helt plötsligt presenten och ekonomin krånglat till sig rejält så då blev det att tankarna började fundera om man verkligen behövde det. inte det att man inte vill.. skulle vilja ge alla om jag kunde tyvärr fungerar ju inte världsekonomin så i dagsläget :(Ja, detta med ekonomin ställer till det, även för oss många gånger. Så jag förstår er. Vi ger bort saker som jag gör själv. Som broderad duk, och annat som jag pysslar med. Då blir det billigare. Men man måste ju inte ge något heller. Vi gör det för att det är kul.

  • Äldre 18 Jul 21:51
    #5

    Det är ju det att dom har önskat sig presentkort endast..på resor..å jag har aldrig gillat presentkor för det visar summan så väl..speciellt när man har knapert..å jag gillar personliga gåvor.. så det hade vi tänkt göra nu, men det krånglade till sig rejält så nu sitter vi i skiten med bara nån vecka kvar och ännu mindre pengar och tid :( skulle kunna gråta.. hade velat gett nåt personligt..Iaf har ju fått höra från gemensamma vänner att hon verkar tro de ska få presentkort för minst  500kr av de vänner/bekanta och 1000 av de närmsta släkten typ..öhm.. jag har knappt råd med räkningarna..inte 500..hmm.. men ändå hade jag velat ge nåt för de kom på vårt bröllop..hmm..fast de hade inga barn att få barnvakt till osv..hmm     

  • Tessa
    Äldre 18 Jul 22:05
    #6
    AlwaysAndForever2012 skrev 2013-07-18 21:51:07 följande:
    Det är ju det att dom har önskat sig presentkort endast..på resor..å jag har aldrig gillat presentkor för det visar summan så väl..speciellt när man har knapert..å jag gillar personliga gåvor.. så det hade vi tänkt göra nu, men det krånglade till sig rejält så nu sitter vi i skiten med bara nån vecka kvar och ännu mindre pengar och tid :( skulle kunna gråta.. hade velat gett nåt personligt..Iaf har ju fått höra från gemensamma vänner att hon verkar tro de ska få presentkort för minst  500kr av de vänner/bekanta och 1000 av de närmsta släkten typ..öhm.. jag har knappt råd med räkningarna..inte 500..hmm.. men ändå hade jag velat ge nåt för de kom på vårt bröllop..hmm..fast de hade inga barn att få barnvakt till osv..hmm     
    Samtidigt tycker jag inte att man som brudpar ska förvänta sig att gästerna lägger ut så mycket pengar på en gåva - även om det är presentkort. Alla har inte ekonomin för det.

    Ni måste se över ert eget hus först. Viktigast är att ni ska kunna betala räkningar och mata era barn, ni ska inte behöva lägga något på kredit eller tänja några gränser för att de ska få en extra 500-lapp till deras bröllopsresa. Speciellt inte när de inte är nära vänner och när ni inte kommer kunna delta.

    Om ni ska gå på vigseln får de se det som en gåva att ni var där och bevittnade deras löften till varandra.

    Gav de er dyra presenter kan jag förstå om det känns som en jobbig sits. Men samtidigt ska man inte jämföra sig för mycket. Alla har olika förutsättningar. 
  • Äldre 19 Jul 00:58
    #7

    Gåvor är frivilliga. Alltså behöver du inte ge någon om du inte vill Glad

    Men ett kort som bara säger Grattis och som liksom visar att ni är glada över att ha blivit bjudna räcker väldigt långt Glad
    Den minsta (bokstavligt talad) gåvan vi fick var en sån där minibok som man kan köpa på bokaffären. En sån som handlar om choklad, kärlek osv.
    Typ 5 cm stor bara Glad men vald med omtanke och kärlek.

  • Äldre 19 Jul 08:31
    #8

    Etiketten säger väl att det är brukligt att ge en gåva om man blir bjuden. Men etiketten säger också att önskemål är just önskemål och man ger efter egen förmåga. Om ni bara ska gå på vigseln kanske ni kan uppvakta med en korg med kaffe, te och choklad, för cirka 100 kr. Om ni vill ge ett presentkort så är det inget som säger att ni måste ge 500 kr, utan t.ex 200 kr är också ett fint bidrag. Om ni tänkte något under hundralappen, kanske handplockade blommor eller en burk hemgjorda kakor.

  • Äldre 19 Jul 08:53
    #9

    Tack för allt stöd. När vi gifte oss hade vi kuvertavgift på 200kr och UTAN presenter. Vi valde att deras presenter till oss var att fler kunde komma istället och göra en speciell dag istället för massa saker. Dom gav ändå ett presentkort också, som jag inte vet när vi ska använda.. det hade dom verkligen inte behövt. Självklart blev man glad, yen som sagt inget måste och nu känner man sig ännu mer skyldig att ge dom något, fast vi inte ens kan komma. Som sagt. Alla har olika förutsättningar. De har inga barn, heltid och extra pengar från föräldrar Vi har två små barn, inga barnvakter, varit föräldraledig och sjukskriven under graviditet sen 2010 början så lever fattigt nog. Men till den gränsen som går till oss Avsagt flera kalas osv för istället lägga på våra barn. Men man vill ju ändå kunna ge folk. Det är synd världen är så mycket om pengar för visa folk sin uppskattning och man bryr sig liksom.

  • Äldre 19 Jul 08:55
    #10

    Personligen hade jag troligtvis frågat om jag inte kunde ta med barnen på själva vigseln och sedan avstå att delta på festen / middagen. En ytligare bekant hade jag skickat ett vackert kort eller telegram till och önskat dem all lycka. Närmare vän hade jag köpt en lämplig gåva till, behöver absolut inte vara dyr men vald med omtanke så den blir lite personlig.

Svar på tråden Ger man bröllopspresent även om man inte kan komma på bröllopet?