• Anette­e
    Äldre 18 Jul 19:41
    5842 visningar
    15 svar
    15
    5842

    Present till dem som hjälper?

    Hej! Vad kan man ge till alla dem som hjälpt oss med alla förberedelser osv osv. Tex till toastmaster, tärnor, min blivande svärmor som gör tårtorna. Vi vill helst inte ge vin eller choklad, vi vill ge något annorlunda :) Någon som har idéer?

  • Svar på tråden Present till dem som hjälper?
  • CoolJe­n
    Äldre 18 Jul 19:57
    #1

    Jag har funderingar på detta med, är det kutym att ge dessa presenter?

  • Anette­e
    Äldre 18 Jul 22:43
    #2

    Jag tror att det är det. Min syster och hennes man gav presenter till oss som hjälpte till med bröllopet...

  • Fixela­dy
    Äldre 18 Jul 23:43
    #3

    Vi har köpt armband som vi har beställt på Etsy.com. De är superfina och jag tror att de som får dem kommer bli glada. Det känns mer personligt och det finns ju (antagligen) ingen annan här som har likadana.

  • Äldre 18 Jul 23:48
    #4

    Vi hade tema röda rosor och vita pärlor, så alla kvinnor som hjälpt til fick smycken med sötvattenspärlor. De män som hjälpt oss är stora fan av whiskey, så vi tänkte ge dem en flaska var. 

    Annars kan man jo ge en tjänst de sätter pris på. Tex. ett "presentkort" på att ni bjuder svärmor på middag, passar toastmasterns barn så han kan gå på date, går tur med tärnans hundar i en vecka, klippa någons gräsmatta osv. Vad än ni tror dem värdesätter lite extra. 

    Våra bröllopspresenter tyckte vi var lite annorlunda (några av dem i alla fall). Vi fick presentkort på en delikatessbutik här i stan från vårt jobb. Det blev riktigt uppskattat. Också älskar vi att äta ute, helst alla måltider, så vi fick presentkort på hotellfrukostar. Vin att lagra till olika årsdagar. Kanske roligt för svärmor att sprätta en flaska fint vin på sin sons bröllopsdag. Presentkort på vinprovningskurs. 

    Eller hade du tänkt i lite andra banor kanske..? 


  • Äldre 19 Jul 00:44
    #5
    CoolJen skrev 2013-07-18 19:57:03 följande:
    Jag har funderingar på detta med, är det kutym att ge dessa presenter?
    Ett väldigt varmt tack kan räcka långt.
    En hemlagad middag med "prewiew" på bröllopsbilderna kan vara ännu bättre Flört 
  • Äldre 19 Jul 00:49
    #6

    Till TS:
    Har ni något som speglar er - ett speciellt intresse som kan plockas upp och spegla er gåva?

    exempelvis:
    Musikintresse: - Skålar från LP-skivor http://www.sverigeskonsumenter.se/Ingen-blaser-mig/Tank-pa-miljon/Recycle-remake-reuse/Remake-reuse/

    Tycker om te: En liten korg med olika tesorter (gärna ert favoritte också) med lite biscotti eller annat smått och gott...

    osv... 

  • Äldre 19 Jul 12:16
    #7

    Jag tycker inte att man behöver ge något. Vi valde dock att ge 500kr till min bror som fotograferade oss. Han visste inte detta i förväg utan fotade utan ersättning. Eftersom han är ung och i behov av pengar kändes det mest rätt.

    Toastmastern är lite äldre och har 2 små barn. Vi vet att han och hans fru väldigt gärna vill kunna gå ut på restaurang utan barnen ibland. Vi gav dem därför 500kr som var öronmärkta till ett restaurangbesök då jag och min man agerade barnvakter (detta har vi aldrig gjort tidigare så det var en utmaning för oss :) ). De blev så glada så de sa att de kunde betalat oss för att vara barnvakter haha. Med det vill jag ha sagt att en gentjänst också kan vara en väldigt bra present.

  • Anette­e
    Äldre 19 Jul 12:38
    #8

    Tack för tipsen! :)  

  • Äldre 19 Jul 13:07
    #9

    Vi har gjort iordning presentpåsar till min syster som har gjort tårtorna, min bror och hans flickvän som fotar och hon fixar även mitt hår och vår toastmaster.
    I påsarna har vi lagt ned:
    1 mugg från Arabia med muminmotiv (min blivande är från Finland).
    1 påse med blåbärskex.
    1 burk marmelad.
    1 påse med te som är en lokal blandning.


     

  • jennif­erocha­ugust
    Äldre 19 Jul 13:39
    #10

    Vi har köpt presenter till marskalker och tärnor, men ska även köpa till toastparet.
    Till marskalkerna har vi köpt en varsin graverad fickplunta, mest på skoj men ändå fint minne.
    Tärnorna har fått ett varsit par skor av mig som de ska ha under bröllopet.
    Toastparet kommer att få en varsin flaska champagne och en liten ask lyxig choklad som tack för hjälpen. Det uppskattas ju alltid :)

  • Äldre 19 Jul 19:05
    #11

    Vi gav tackpresent till:Tärna - Klocka från GUESSMarsalk - presentkort...hm nu var det varToastmaster - Ett halsbandVärdpar - Helg på ett spahotellEna fotografen, tärnans (syrrans) pojkvän - Presentkort 

  • Äldre 19 Jul 19:27
    #12

    Etsy.com ar ett bra stalle att leta roliga, fina och unika presenter pa. Jag bestallde armband till mina tarnor, min mamma och min svarmor med deras initialer. Det blev mycket uppskattat. 
    Det finns jatte manga olika alternativ och ofta mangdrabatt om du koper flera av samma pa etsy. Sok pa bridemaids jewellery.  Denna sidan ar en bra borjan:
    www.etsy.com/uk/shop/georgiedesigns

    Till herrarna som hjalpte till kopte vi fickpluntor och graverade dem med ett personligt meddelande som relaterade till vart brollopsdatum. Ocksa valdigt uppskattat. Finns ocksa att hitta pa Etsy:
    www.etsy.com/search%20pocket%20flask&view_type=gallery&ship_to=GB

    Lycka till!  

  • Alvsti­na
    Äldre 19 Jul 19:28
    #13

    Vi har inget brudfölje, men vi kommer att ge våra toastmasters en lite annorlunda present. Dom får en varsin titel. De får en kvadratfot mark vid ett slott i Skottland och kan därmed kalla sig lorder. Vi tänkte ge dem deras intyg och en karta på vart marken finns under middagen som en överaskning. Det är bara en rolig grej såklart, men dom är himla skojjiga så jag tror att de uppskattar det.

  • Anette­e
    Äldre 23 Jul 20:51
    #14

    WOW, jättebra tips! 

  • Äldre 23 Jul 21:01
    #15

    Man måste absolut inte ge men vi vill gärna ge något till de i vår närhet som hjälpt oss med bröllopet, de har jobbat så sjukt mycket och lagt ner massor av tid, kärlek och omtanke :)
    Brudtärnorna får varsitt fint hårsmycke i vintagestil, de får också håruppsättning och makeup på bröllopsdagens förmiddag. Klänningar harvade dock betalat själva.
    Best man får graverade manschettknappar med sina initialer från www.getpersonal.se - tips! Vi betalar också hans boende på herrgården under bröllopshelgen (det blir tredagarsevent)
    Värdpar får manschettknappar med initialer (han) och armband med strass och initialer (hon), också från www.getpersonal.se
    Toastmasterpar har fått en spadag tillsammans med oss plus att de bor gratis bröllopshelgen.

Svar på tråden Present till dem som hjälper?