• Äldre 17 Jul 14:12
    8865 visningar
    9 svar
    9
    8865

    Min erfarenhet av bröllops planerande med lite recenssioner.

    Hej!

    Jag har inte varit jätteaktiv här som skribent, men jag har varit desto aktivare som läsare och fått många tips och mycket inspiration här.

    När jag och min man började planera vårt bröllop för ett år sen så letade jag som en galning efter information om lokaler och var man kunde köpa klänning osv.
    Jag prövade klänningar, i Malmö och Stockholm och köpte till slut en klänning i Köpenhamn. Vi gifte oss på Örtofta slott mellan Lund och Eslöv i Skåne. Jag gjorde mig i ordning i Trelleborg där vi även beställde blommorna och tårtan. Om något av detta är intressant för er så fortsätt läsa :) Det kanske blir väldigt långtvmen jag vill att man ska kunna få ut så mycket information som möjligt ifall man planerar. Ska försöka se till att det kommer in bilder också.

    Eftersom jag och min man har ett långdistans förhållande pga våra jobb, och jag under den mesta av planeringen bodde i sthlm och numera i Århus i Danmark och Min man bodde/bor i Tyskland så kan ni ana att det blir lite jobbigt med planernadet ;)

    Lokal och Mat
    Vi hade valt skåne som plats för bröllopet då jag är uppvuxen i Trelleborg. Vi föll för Örtofta Slott www.ortofta.eu efter att ha tittat på enbart två andra ställen, man kan säga att tidspressen gjorde sitt. Men örtofta är verkligen undrbart vackert och härligt.



    Här är slottet, där inne hade vi vår vigsel. En persisk vigsel eftersom jag är född i Iran. Vi hade mingel här på höger om bilden och sedan festen inne på magasinet.


    Stallet, längst bort ser man magasinet med slottet i bakkgrunden och parken med en damm och bänkar mittemot stallet.

    Något av det bästa med att ha bröllopet på örtofta var att det kändes som vårt ställe. Det var bara vårt sällskap och ingen annan i närheten, kändes väldigt mysigt. Och det är en otroligt fin stämmning som sprids pga miljlön :)

    Har man bröllop på Örtofta så måste man ta in maten från Flädie mat och vingård i Bjärred, fladiematvingard.se/ . Deras paket är väldigt bra, det ingår mingelsnittar (2st), tre rätters och tårta, natta mat, och öppen bar plus dircka till maten o mingletoch de är väldigt generösa. Vi hade ett alkoholfritt bröllop. Till maten valde vi att servera olika mustar från Sövde musteri. det var gott men det blev lite för mycket must tyckte vi nog alla ;) I baren valde vi att ha olika typer av alkoholfria drinkar (väldigt uppskattat!) och alkoholfri vin och bubbel. Alkoholfri bubbel serverades även till minglet.

    Maten var väldigt uppskattat av gästerna, vi fick många komplimanger för maten! Personalen på bröllopet var undebrara! För oss, nu 2013 (kan inte garantera att priset inte ändras!) så kostade det 1050kr/pers för maten(ink perosnal och dukning/städning) +250/pers för lokalhyra av örtofta slott (då ingick användning av slottet för vigseln och magasinet för middag+fest). har man festen i flädies egna lokaler är det lite billigare. I slutändan valde vi bort tårtan från flädie då de hade en smak som de alltid körde och deras tårta var på en sprial ställning. Helt plötsligt insåg jag att tårtan var viktig (hade inte tänkt på det innan) och ville ha en klassisk våningstårta där jag själv fick bestämma smak och utseende :).


    Tårta
    Så vi beställde vår tårta från Cake me Happy I klagstorp, www.cakemehappy.se/ Hon gör väldigt fina och goda tårtor! 


     



    Bilden är tagen från Cakemehappy's facebook sida. www.facebook.com/cakemehappy.se

    Den är såå fin, tycker jag! Jätte nöjd! våra "tema färger" belv aprikos/korall och mint grönt. Och hon lyckades perfekt med hur vi ville ha den. Vi valde en citronbotten, passionsmousse och jordgubbsmousse. Den blev väldigt fräch och god. Kändes perfekt efter all maten! Tyvärr blev tårtan lite sned under transporten och blommorna lossnade, men vår fantastiska personal satte fast blommorna med lite kristyr som vi köpte. Så förutom lutande tornet i Pisa effekten så såg den jättefin ut. Och det blev mest en rolig grej till slut, även om jag fick panik kvällen innan när jag såg det!


    Bilden tagen med mobil på festen.

    Klänning
    Min klänning då?
    Jag vill ha en klänning i spets i jungfrumodell. Efter att ha varit i tre bröllopsbutker i malmö med varierade erfarenheter så började jag få lite panik tydligen var jag ute sent, i slutet på Januari och alla klänningar jag fick prova var i storlek 36 eller ifall jag hade tur 38. Och jag vet itne riktigt hur de tänkte, men jag ville ju inte beställa en klänning som jag kunde se hur den satt på mig. Men i den första butiken, även om de faktiskt var trevliga, blev jag ändå väldigt besviken på deras sätt. Det var väldigt stressat och de lyssnade inte ritkigt på minaönskemål, jag ivlleitne ha puffklänningar, men fick ändå börja med att prova sådana (många!). Jag känner min kropp och vet vad jag är snygg i. Jag kände väl inte att jag fick gehör för mitt önskemål. Jag och min mor såg en klänning som en annan brud hade provat som var en typ som jag ville ha, men den fick jag inte prova först för att det var en storlek 34 och sedan för att den var alldeles för dyr enligt henne, den kostade runt 17000. Hon hade inte ens frågat om in budget. Och jag fick prova klänningarna i deras föråd, första gången jag skulle prova klännignar..Inte en kul upplevelse. Men jag vet mågna andra som haft väldigt fin upplevelse där. Det här var på Palms design.

    Vi var även på Proms and weddings på söndagen(helt undebrart att de har öppet på söndagar) och där fick vi ett mycket bättre bemötande, tummen upp. Hittade en klänning där, men inte helt hundra. Så jag bestämde att kolla vidare i stockholm och jag var nästan överallt i stockholm. White bride, milagro, Drottningsgatans Brud och fest, bröllopskällan, stockholms brud och fest. allra bäst bemötande fick jag på milagro och stockholms brud och fest. Men efter otaliga klänningar så blir man lite mätt på brudklänningar och trött på att alla är små storlekar! Själv är jag en storlek 40, så jag är inte så jättestor direkt...Men jag kände inte att jag fick ett bra grepp om hur klänningarna satt på mig dessutom fick jag inte wow känslan av nån..som jag på nått sätt hade inbillat mgi att jag skulle få.

    I mitten på februari var jag och mina föräldrar i Köpenhamn, vi var på Lily (otroligt trevliga!! Men för litet urval av klänningar som intresserade mig.) Och vi var på Nicolai Brudekjoler, www.nicolai-brudekjoler.dk/ . Den bästa upplevelsen, vi var där på en fredag så vi beställde ingen tid. Och hon som hjälpte mig var så otroligt tålamodig och hjälpsam och tog fram klänning efter klänning och det absolut bästa, de hade klänningar i min storlek och hon ville inte att jag skulle prova klänningar som inte passade eftersom det inte är så hjälpsamt. Perfekt tyckte jag. Vi spenderade flera timmar där och tillslut valde jag en Phil Collins klänning som jag lämnade in till sömmerska och fick omsydd, klänningen var i A linje modell, men jag ville ha smalare siluett. sömmerskan ändrade öven urringningen och tog ner den lite och gjorde släpet mindre, sydde en spetsbolero och en slöja.

    Klännigne kostade ca 11000 dkr och ändringarna kostade 5500 dkr så allt som allt ca 20 000 SEK. en gåva från mina fina föräldrar.

     Bilderna nedan är tagen av vår underbara fotograf Lotta Gyllensten, www.lottapictures.com/


     Som ni ser ingen spetsklänning utan en i siden och med lite stenar och paljetter (som jag inte ville ha) klänningen har Inbyggd korsett.


    En liten bild på mina skor som jag hittade av en slump på Nilsson, 450kr, hade köpt ett par vita från Coast först. Men dessa med bandet på foten och den nätta lästen, var helt perfekta!


    Älskar denna bilden, är på väg mot min man som står med ryggen emot, gillar verkligen hur man ser fallet på klännignen och lystern. Fick en retro känsla av klännigne , lite 40-tal av draperingen och fallet på klänningen.


    Detaljerna på ryggen, här syns boleron och slöjan lite mer också :)


    Sista bilden på klänningen, här ser man släpet också. Hade inte tänkt på hur jobbigt det skulle vara att gå med klänningenman snubbla ju på allt tyg hela tiden och fick haka upp den mest hela tiden. Så tyvärr är de flesa bilderna på mig med klänningen hakad runt handleden. Men fin var den, i mitt tycke iaf :)

    Min man beställde sin kostym från Thom Sweeney i  London, Made to measure, tre delad mörkblått. Som kom två dagar innan bröllopet, var lite nervöst! Men så snygg han var, det är han iof alltid ;)

    Ringen
    Förlovnings ringen som är en halvallians köpte vi hos George Antar i gbg förra året. och vigsel ringen köpte vi i London i våras, i hatton Gardens, i en butik som heter elegance (tror jag) det var den första butiken vi var inne i och efter att kollat runt hade de bästa priserna. Tips! ifall ni köper där, ni kan få ner priset avsevärt med kontanter eller direkt banköverföring. vi hade inte det och ändå var det betydligt billigare än vad jag sett i sthlm. Vi fick bestämma sten och stenen hade GIA cert, och sedan kunde vi bestämma fattning, alltså inte en färdig ring direkt även om de hade det oxå, på detta viset kunde vi få en ring i vår budget. Vi köpte ringen på lördagen och hämtade ut den på måndagen.Här är iaf ringarna, vitt guld, solitären är vigselringen på 0,64C, med väldigt fina "C-värden" som jag inte kommer ihåg nu, för det spelar ju ingen roll i slutändan ändå ;)


    Bilden är tagen av Lotta Gyllensten, Lottapictures.com.

    Dukning och Blommor

     


    Våra blommor beställde vi från Europablommor i Trelleborg. Vi beställde, brudbukett och korsage, plus 10 bordsbukketer i vaser (som vi köpte från Ikea) och två lite mer avacerade blomkreationer till den persiska vigseln att ha på govlet och en del lösa blommor. Vi beställde även ett blomdiadem, som tyvärr inte riktigt blev som jag hade tänkt mig, lite grövre och tjockare så vi ändrade planerna och tog små "bitar" av den lite yviga blomman(har noll koll på blommor!) som vi hade fått löst och nålade ner i håret. Jag tyckte det blev helt perfekt! :) För detta betalade vi lite mer än 5000kr. Som jag tycker är väldigt bra pris och jag är otroligt nöjd! :)

    Det här var en av alla inspirationsbilder, alla inspirationsbilder såg ungefär likadana ut:


    och här är brudbuketten:
    Bild av Lotta Gyllensten, Lottapictures.com


    Älskar spetsbandet,hon fick det så där gammaldags som jag ville ha det.






    Alla bidlerna ovan är tagna av Lotta Gyllensten, Lottapictures.com
    Märks det att jag älskar mina blommor? ;) Tyckte färgerna var så otroligt vackra helt perfekta!

    Bild av Lotta Gyllensten, Lottapictures.com



    traditionell persisk vigseldukning, man ser den ena blom"kreationen" (jag vet inte vad det heter) i längst bort med vita rosor. de olika sakerna på dukningen symboliserar sötma i livet, fruktbarhet osv.
    Eftersom de allra flesta av våra gäster aldrig varit på en persisk vigsel skrev vi förklarande program som beskrev vad som skulle hända och min kusin fick även berätta lite under tiden så att folk hängde med :)

    Det var lite kaos, vi hörde inte vad prästen sa, och saker gjordes i fel ordnign och min pappas mobil ringde som han svarade i, det var min mobror som inte kunde komma som ville lyckoönska oss...den persiska vigseln i Iran är väldigt lättsam, folk pratar och skrattar osv. Och det var väldigt kul att få visa våra vänner det. Och alla tyckte det var kul och lättsamt och lite lätt förvirrande (vilket det var för mig och E också ;)).

    Bild av Lotta Gyllensten, Lottapictures.com


    Vigselprogrammen som vi gjorde själva, Vi skrev ut på tjockare A4 och jag beställde glasspinnar i större modell och sen vek vi pappret i mitten, så att man fick två a5, och satte fast glasspinnarna emellan. Och då fick man prgoram/ svalkande fans (typ solfjäder). Det här var det enda vi gjorde själva, ja förutom festprogrammen då. Men jag tyckte det belv riktigt lyckat! Och fint. Inspiration från bloggar och etsy!

    Vi valde att honnärsbordet bara skulle vara brudparet och att andra var hjärligt välkomna fram under middagen och prata med oss. Vi ville ha en väldigt avslappnad middag. Middagen var en traditionell svensk middag med tal och lekar. Och eftersom en del av gästerna kom från engl, Canada, Aus och Iran så hölls allt på engelska och jag är så tacksam för våra nära och kära och alla fina tal de höll, dessutom på engelska! Det var så fint!

    Vi hade runda bord, som var ett av mina första krav. Jag ville verkligen inte ha långbord, kasnke efter alla studentsittnignar jag varit på. Och för mig så käns det som att långbord kan göra tillställningen så stel. Jag ville att folk skulle kunna röra på sig och mingla bland borden. Vilket oxå skedde. (vill poängtera att jag inte på nått sätt menar att alla bröllop med långbord/e-bord är tråkiga och stela, bevisligen är det ju inte så, det beror ju självklart på så mycket annat)


    Borsdbuketterna i glasvaserna, de hade även ett spetsband runt vasen som inte syns här riktigt.


    Salen, med avdukade bord efter att alla hade åkt rutn två tiden. Verkligen romantiskt(enligt mig) och lite sagolikt på denna bilden tagen med mobilen, utan filter.
    Vi köpte 60 pompoms, beställde från Etsy, i ivory, mint och peach. det var verkligen pricken över i:et för mig.


    Ett litet pompom hav ;) Tog en ganska låång stund att veckla ut dem och pusha till dem. 60st kostade ca 550kr beställde från en brittisk säljare och fick dem på ett par dagar.Och yes, det finns en flygel där!

    Lokalen är väldigt stor, så ena sidan är det bord och stolar som syns ovan och motsatt sida av lokalen finns baren, flygeln och lounge/bibliotek i gammaldags stil. väldigt charmigt!



    inte världens bästa bild, men ger en bild på hur det ser ut. Och man ser även dörrarna ut på terassen, som var väldigt bra för att kunna svalka sig! :)

    DJ
    Dansgolvet var mellan denna delen och bordsdelen, vid flygeln ungefär. Vår DJ hette mattias från Megamix, www.megamix.se/, och han var väldigt bra! Kent som driver megamix var otroligt hjälspam med atthitta DJ eftersom alla var uppbokade och vi var ute väldigt sent med just den frågan, och vi pratade mycket om hur man kunde blanda det persiska och det svenska. mattias blandade persisk/orientalisk musik med vanlig dansmusik! Fast de allra flesta dansade när det var den persiska musiken, även om de allra flesta inte var iranier! :) Det var väldigt kul!! Och till alla som är oroliga för att nyktra bröllop är torra och stela, detta var långt ifrån torrt och stelt, folk dansade och släppte loss utan en gnutta alkohol! ;) festen tog slut kl 2.

    Vi och några släktingar till mig bodde på slottet, de har en del rum där och vi fick frukost på morgonen.

    helt perfekt för vi hade aldrig orkat ta oss längre därifrån.

    Hår och Smink

    Jag fick mitt hår och smink fixat i trelleborg hos; studiohundra4141, studiohundra4141.se/
    Therese fixade mitt hår, belv väldigt nöjd! Och Annette fixade sminknignen! Det ingick provuppsättnign och provsminkning. Hade egentlgien velat ha frisör/sminkning hemma hos mina föräldrar. Men det gick inte, och jag är supernöjd med både Annette och Therese! Jag gav 650 för sminkningen (ink provsminkning) och 1500 för håret(ink provuppsättning).


    Fotograf


    Vår fotograf var underbar! Något av det bästa med hela dagen var Lotta! Jag hade hittat henne efter otaliga sökningar, tyckte alla var så dyra och så mycket pengar hade vi inte att röra oss med. Vi hade bestämt att hon skulle vara med på förberedelserna fram till början av middagen, preliminärt trodde vi mellan 12-18. Hon var med från ca 10-19. Vi fick alla bilder oredigerade, och ca 60 redigerade bilder plus tre förstoringar som var "fotografens" val. Vi valde att ha poträttfotografering innan vigseln, eftersom vi ville umgås med våra vänner under minglet. Vi tog bilder vid havet i trelleborg, även med lite industri i bakgrunden(Som vi ville ha, vi ville inte bara ha romantiska bilder), bilder i mina föräldrars trädgård och sedan vid slottet. Och såklart tog hon många dokumentära bilder under förberedelserna och under minglet och vigseln. Hon var grym! Och kostade inte alls mycket för det vi fick, ca 7000 betalade vi (priserna kan ju ändras!) Hon utgår från malmö.

    En av mina favoritbilder, på mig och mitt tjejgäng från gymnasiet, jag lyfter alltid mitt ena ben när jag kramas, så det var kalrt vi gjorde så här:
    Bild av Lotta Gyllensten, Lottapictures.com



    Vi hade en undebar dag! Efter allt meck med festhäftena som till slut ändå inte belv rätt. Och bordsplacerings förändringar , då vi hade sista minuten avhopp.Sen såg vi på bilderna att folk inte ritkigt satt som vi hade planerat, det visar sig att vi hade skrivit fel på våra lappar till dukningsperosnalen, och en persisk vigsel som förvirrade allt och alla! Så blev allt ändå helt perfekt!

    Vi hade haft en borgerlig vigsel tidigare, med bara de bärmaste och det var helt underbart, så vi blev man och fru tidigare, men det var underbart att få bli det tillsammans med alla våra vänner! Det absolut bästa var att samla alla våra vänner och nära och kära tillsammans. Och vi försökte verkligen njuta av varje sekund. Det bästa betyget är nog när min man säger att han vill att vi gör om det, efter att han under hela planeringen har tyckt det har varit väldigt jobbigt med ett sådant stort bröllop och tjohej(vi var 70 pers, inte så stort!). Men han är lite blyg ibland och gillar inte att vara "the center of attention".

    Jag hoppas att detta har varit till hjälp. Och att någon blev inspirerad av det.
    jag ber om ursäkt för alla stavfel, orkar inte redigera!

    Vill även tillägga att alla bilder som är tagna av fotografen Lotta Gyllensten är hennes bilder.

     

  • Svar på tråden Min erfarenhet av bröllops planerande med lite recenssioner.
  • Äldre 17 Jul 14:49
    #1

    Tack för din fantastiska berättelse! Vilken underbar dag ni verkar haft.Hjärta

  • jennif­erocha­ugust
    Äldre 17 Jul 14:59
    #2

    Vilken härlig berättelse! Tack för att du delade med dig :)
    Du verkar verkligen ha haft en underbar dag, allt ser perfekt ut! Hoppas att jag kommer att var lika nöjd när det är in tur...
    Älskade verkligen din bukett, jag kommer att ha något liknande med spetsband runt också. Tycker också om lite vintage-känsla på klänning och bukett.

    Har du några råd att ge för oss som det snart är dags för? ;)

  • Äldre 17 Jul 21:14
    #3

    Hej!

    Tack! :) Det blev verkligen en utförlig berättelse märkte jag! Jag är riktigt glad att vi fick till vintage känslan även om jag varken haft tiden eller talangen att sitta och pyssla och leta fina grejer. Min inspirations blogg har varit: www.stylemepretty.com/ som jag fått många fina bilder och tankar från. Men lokalen gjorde verkligen sitt!

    Det roliga är att, som många andra också har sagt, att det inte längre spelar någon roll när det väl är dags. Det var mycket som inte gick som jag hade tänkt mig och det var en stund efter vigseln som jag var irriterad på att det var kaos och folk kändes som yra höns, men det gick över. ;)

    Vi tog en hel del poträttbilder med familjen och släkten i olika konstellationer efter vigseln, vilket vi ville ha och jag är glad över. Men det gjorde oss även lite otåliga för vi ville ut till minglet/festen och bidrog till min irritation. Inget som märktes förutom att jag berättar det för min kompis som filmar. Vilket idag är väldigt kul att se :)

    Vad jag saknade var de naturliga bilderna med mina kusiner och min mormor och föräldrar,men för att vara helt ärlig så var jag så upptagen med mina vänner att jag tyvärr prioriterade att hänga med dem så mycket. Men som tur var har vi ju poträtt bilderna. Det var en sak som gjorde mig ledsen när jag gick igenom bilderna och besviken på mig själv. Så ett tips, ifall det är viktigt se till att ni iaf har poträtt bilder och att ni hänger lite med familjen och inte bara med vännerna! Många av mina vänner har jag inte sett på några år eftersom vi är så utspridda och flyttat runt, men familjen som flugit in några dagar tidigare hade jag ju hängt med konstant i ngåra dagar...
    Kanske göra en lista till fotografen med namn på personerna som ni absolut vill ha bild på.

    Flera gånger under dagen tittade jag ner på mig själv och tänkte; "är det här verkligen mitt bröllop? Är jag verkligen en brud nu?" Jag fattade inte riktigt, kändes som man hade klätt ut sig ;) Men jag försökte hela tiden säga till mig själv att njuta. Att ta in allt. Och jag tycker jag gjorde det. Det känns inte som att jag "missade" nått.

    Nu vet jag inte hur långt ni har kommit med förberedelserna, Jag och E trodde vi var någorlunda klara, bara några beskrivningar på gästerna kvar och att fixa det sista med festhäftet. Men det slutade med att vi var uppe till iaf midnatt nästan varje natt (ca 5 nätter) innan bröllopet i. Vilket förklarar att vårt festhäfte fick fel ordning på saker och ting och att bordsplacering till slut ändå belv fel ;) och natten innan gick jag inte o la mig förrens 01. Och jag vaknade av tusen tankar ca 5 på morgonen...Se till att verkligen vara klara med ALLT innan! ;) I vårt fall var det ju första gången på en månad som vi faktiskt träffades och kunde göra saker tillsammans på plats, plus att släkten började trilla in. Men som sagt på dagen när det väl var dags så spelade det ingen roll! Och det är många som inte ens märkte av felen som bara tyckte att det var fint och vilka roliga beskrvningar osv. Eller så är det bara vad de säger till oss ;)

    Jag hade ingen brudtärna, fick mycket hjälp av mina kusiner och min ena toastmadam som är en av mina äldsta vänner. Men på dagen, när jag satt hos frisören och blev fixad var det en hel del saker som jag hade behövt någon som inte var familj, och/eller super upptagna med allt annat, och eftersom min släkt som var där inte ens bor i Sverige hade det bara blivit komplicerat at skicka ut dem på ärenden. Jag hade alltså behövt nån som bara kunde ringa till och fråga om sista minuter grejerna som var i huvudet som hade kunnat lugna en o kollat upp och fixat. Tex så fick vi inte med den laktosfria cupcaken med tårtan, jag kom på det på morgonen, och det var ingen som kunde fixa och jag ville inte be mina föräldrar som redan skulle hämta blommor o allt att fixa även det. Hade jag haft nån "neutral" person så hade hen kunnat hjälpa till :)

    Och se till att ni har provianter! Ifall ni ska köra mellan olika lokationer, vi körde ju från trelleborg till örtofta, ca 40 min, vi hade som tur ätit eftersom mina föräldrar/familj dukat upp till en buffe så alla kunde ta för sig under dagen. Vilket var toppen. Men den där 40minuters resan där vid 14tiden åt vi kanelgifflar och drack massor med vatten för att orka nästa etapp. Vilket var toppen! Så se till att ni har nått som kan ge er en jämn socker nivå under hela dagen :) För oss blev det vekrligen en lång dag!

    Just nu tycker jag mest att det är skönt att det är över, för det var ganska jobbigt med planerandet för oss och jag var otroligt stressad under perioder. Vilket inte är likt mig alls, jag brukar vara väldigt lugn och laid back med saker, det löser sig säger jag alltid..Men bröllopet alltså...inte riktigt mig själv den sista månaden. Fast samtididgt så flyttade jag till ett nytt land och ny position i företaget, så det hade ju också med saken att göra :)

    Se till att njuta av varandra att verkligen njuta av att det är ER dag och ifall ni inte redan planerat att resa iväg,  planera in några dagar bort från allt. På en B&B på landet eller liknande, behöver inte vara så komplicerat. Så att ni får smälta det hela och landa tillsammans!

    Och ha roligt! :) Oavsett så kommer det bli fint och underbart och ett otroligt minne!

    Lycka till!! Hjärta

  • Lmvu
    Äldre 18 Jul 09:41
    #4

    Jätte kul att läsa! Bra ide att göra såhär efter man är klar ;) för att hjälpa andra med planering!

  • jennif­erocha­ugust
    Äldre 18 Jul 10:05
    #5

    Jag har meddelat vår fotograf om att jag tycker att det är superviktigt att hon tar bilder på alla gäster, inte bara på oss. Jag har tänkt att ta gruppbilder utanför kyrkan och på festplatsen, men jag vill även ha mycket bilder på familjen. Alltså mamma och pappa ihop, morfar och farmor tillsammans osv. När man ändå har betalt en proffessionell fotograf i 12 timmar så kan man ju passa på att få fina foton på alla nära och kära :)

    Å vad jag känner att jag ser fram emot et här nu, för jag tror precis som du säger; att när det väl är bröllopsdagen så spelar det där körschemat och de små detaljerna inte lika stor roll längre :) Skönt att höra! Jag är nämligen besatt av alla smådetaljer!

  • Ingblå
    Äldre 18 Jul 16:57
    #6

    underbar berättelse och bilder! Skulle gärna ha samma tårta som du, jättefin!Letar efter billiga pom-pom i den färgen du hade, vem var du du hade köpt dem av?    

  • 201402­22
    Äldre 18 Jul 21:51
    #7

    Grattis till ett fint bröllop! Bra att ha det alkoholfritt, det ska vi med ha.

  • Äldre 24 Jul 12:03
    #8

    Snyggt! Grattis!! Hjärta

  • Äldre 22 Aug 19:34
    #9

    Jag och min fästmö bestämde oss för att gifta oss i en vacker magasinslokal som låg bredvid och ägdes av Örtofta Slott. Ägaren visades oss lokalen vilket vi blev kära i lokalen direkt då den var i lite äldre stil och slottet låg inom gång avstånd och där skulle gästerna även kunna gå in och titta på festen. Vi hade mailkontakt med ägaren under året och skrev på kontrakt vilket skulle ge oss tillgång dagen innan att förberedda och fixa, vi åkte även dit med värdpar en gång för att träffa ägaren och ställa lite extra frågor bara för att dubbelkolla hur det låg till med servetter osv. Allt kändes bra och vi var väldigt nöjda över att vi skulle ha vårt bröllop på detta vackra ställe även fast priset var väldigt högt ( över 25,000kr + för lokalen, 92 gäster, servetter och dukar städning innan och efter, ej mat) jämfört med många andra liknande bröllopslokaler. Lokalen hade hiss vilket är ovanligt men det var avgörande för oss då min frus mormor sitter i rullstol.


    Dagen innan bröllopet så skulle vi få tillgång till den städade lokalen, till vår förvånad möttes vi av en lokal där det:


    - Låg smutsiga glas  inne på toaletterna,


    - Inget toapapper eller påfyllda pappershanddukar. ( Vi fick efter bröllopet höra att de hade fått dela pappersrullar i mitten för att göra toapapper)


    - De hade glömt att städa på den lilla "balkongen" till lokalen där det låg fimpar,spilld sand och disk.


    - Vi hade innan preciserat antal gäster men fick 5 stolar för lite var av 3 var trasiga utöver det.


    - Vi fick putsa av ALLA tallrikar, glas och bestick förhand då de var grumliga och smutsiga efter maskindisk.


    - Det fattades stora gafflar ( Det stod på en lapp på insidan av skafferiet antal men det stämde ej, många bestick var även dåligt diskade så de fick vi tvätta av innan vi putsa).


    - Mat från tidigare bröllop låg kvar i kylskåpet ( Vi fick senare slänga allt i en soppåse och lägga utomhus)


    - Torkad disk låg kvar i köket och var ej undanplockat.


    - Utomhus var gräset ej klippt, det låg fimpar överallt och det stod glasflaskor, plaststolar med färg på och en trasig glasflaska i en blomkruka.


     Jag ringde då ägaren för att fråga om stolarna först, och det sa hon att de skulle komma med imorgon så det var inga problem, jag frågade sen om de verkligen hade städat och möttes av mycket ilska. Glas på toan var en ''bagatell'', att det var mat i kylskåpet det skulle vi bara dumpa i en sopsäck och lägga utanför lokalen. Tallrikar och glas/bestick var grumliga från maskindisk var något som var självklart och man får alltid putsa av dem. Hon kunde inte tänka sig att de skulle lämnat disk och det fanns inte en chans att de hade lämnat det, det måste ha varit någon av oss som förberedde i lokalen. Jag berättade att de hade glömt att städa balkongen där gästerna kunde gå ut för att lufta sig, det ville hon inte tro men skulle ändå skicka någon för att städa undan till imorgon. Hon blev mer och mer upprörd på telefon fastän jag försökte hålla mig lugn, vi var säkert 15 personer som hjälpte till att förberedda till festen men det tog säkert en timme bara för oss alla att putsa all disk.


     Jag berättade att jag mest var besviken och att jag förväntade mig att allt skulle vara fixat när man betalar så mycket. Då gick ägaren i taket och HOTADE med att kalla tillbaka städarna för att städa men då skulle vi alla få åka hem ( vilket tar 50min att köra) och inte få tillgång till lokalen förrän dagen efter, alltså bröllopsdagen. Vi skulle minsann vara ''tacksamma'' för att vi ens fick vara där dagen innan och pynta för det var ''minsann inte alla som fick det'' ( Fast vi både muntligt och skriftligt kommit överens om att vi skulle ha tillgång dagen innan)


    Detta blev ett ENORMT stressmoment för både mig och min fru och jag fick göra mitt bästa att lugna ner henne och ge mig, då rädslan att hon skulle kunna bryta kontraktet och förstöra hela bröllopsfesten slog in. Jag berättade allt för min familj och min pappa ringde och fick kontakt med dottern som även är involverad i Örtofta Slott. Denna kvinnan var mycket trevlig och proffsig och såg till att gräset klipptes och att det plockandes undan utanför lokalen.


    På bröllopsdagen såg vi inte till ägaren och bröllopsfesten blev väldigt lyckad, vi hade ett kanon bra bröllop och lokalen såg jätte fin ut.


    Efter smekmånaden så började vi prata med gästerna och fick då även reda på att slottsdörrarna aldrig stod öppna, även att det var nersläckt i lokalen så gästerna hade inte vågat gå in. Detta tyckte vi var jätte synd för det var en stor del av att vi valde just Örtofta. Om detta var vårt fel eller deras fel det vet jag ej, vi hade bara diskuterat att om det regnade så skulle gästerna kunna ta skydd inne i slottet ( vilket det dock gjorde i ca 15min). Vi fick även en faktura där vi skulle betala 780kr för personalkostnader för att vi hade träffat ägaren 3 gånger i hennes bostad. Något som vi ALDRIG blev informerade om skulle kosta och som ej stod i kontrakt, vi skulle även betala 260kr för några glas glömdes utomhus, ironiskt då det stod glas utomhus när vi kom till lokalen dagen innan...


    Jag har inte problem med att det slarvades med städning från Örtoftas sida, för alla kan göra misstag. Men att bli så oprofessionellt bemött av ägaren genom hennes ilska och skrikande över telefonen på en sådan viktig dag, och att hota att man ska behöva åka hem när alla redan är stressade som det är, det förstörde verkligen mycket för mig och min fru. Vi kommer ALDRIG rekommendera Örtoftas slotts lokaler till något bröllop då de agerande så ofattbart oprofessionellt och oförskämt, i undantag av dottern som var hjälpsam och trevlig.

Svar på tråden Min erfarenhet av bröllops planerande med lite recenssioner.