• Moa01
    Äldre 16 Jul 16:43
    8008 visningar
    7 svar
    7
    8008

    Folkbokföringen??

     


    Jag gifte mig den 9 Juli alltså förra tis och i måndags ändrade skatteverket till mitt nya efternamn.


    Undrar nu när folkbokföringen uppdaterar så namnet ändras och man kan se mitt nya efternamn..


    Har sökt på birtday.com och kollat försäkringskassan och där står fortfarande mitt gamla namn...


    Jag vill ju byta nu =) Vill ju ha nytt körkort osv..


     

  • Svar på tråden Folkbokföringen??
  • Äldre 16 Jul 16:58
    #1
    Moa01 skrev 2013-07-16 16:43:24 följande:

     


    Jag gifte mig den 9 Juli alltså förra tis och i måndags ändrade skatteverket till mitt nya efternamn.


    Undrar nu när folkbokföringen uppdaterar så namnet ändras och man kan se mitt nya efternamn..


    Har sökt på birtday.com och kollat försäkringskassan och där står fortfarande mitt gamla namn...


    Jag vill ju byta nu =) Vill ju ha nytt körkort osv..


     


    har du kollat ratsit? Det tar nog ett par veckor..
  • Äldre 16 Jul 17:18
    #2

    1-2 veckor ca, beroende på belastning.
    I mitt fall ändrade de fel, så jag har rätt namn först nu, 1 månad senare =)

  • Moa01
    Äldre 16 Jul 17:45
    #3

    Jippi jag loggade in på transportsyrelsen och där var namnet ändrat, hoppas pappret om nytt körkort är på G snart..


    Så då hinner jag nog få nytt körkort innan mitten på aug då vi ska på sem och resan är bokad i de nya namnet!!.

  • Madele­ine82
    Äldre 16 Jul 18:58
    #4

    Myndigheters system (Polisen, Försäkringskassan etc. etc.) uppdateras dagligen eller en gång i veckan(?). Andra system (privata företag t.ex.) uppdateras olika ofta beroende på hur mycket företagen är villiga att betala. Det är nämligen inte gratis att köpa in data om personuppgifter. En del företag uppdaterar t.ex. bara sina register en gång i halvåret och andra företag uppdaterar inte alls utan har register baserade enbart på den information deras kunder/medlemmar har lämnat. Det beror helt enkelt på hur viktigt det är för dem att ha aktuella folkbokföringsuppgifter. Man kan ju tycka att ett företag vars hela poäng med deras verksamhet är att erbjuda uppgifter om folkbokföring borde uppdatera sina register ofta...

    För några år sedan hade jag en mobiloperatör som av någon anledning inte hade fått in min nya adress i alla register, och därmed stod det också fel adress på mig på eniro.se. Så såvida det inte ändrats sedan dess köper alltså Eniro sina uppgifter från landets teleoperatörer snarare än från SPAR/Skatteverket eftersom det är information om telefonnummer som är det huvudpoängen med de tjänster de erbjuder.

    Hoppas att detta gav lite klarhet och var svar nog :) 

  • Disa
    Äldre 18 Jul 15:39
    #5
    Moa01 skrev 2013-07-16 17:45:42 följande:

    Jippi jag loggade in på transportsyrelsen och där var namnet ändrat, hoppas pappret om nytt körkort är på G snart..


    Så då hinner jag nog få nytt körkort innan mitten på aug då vi ska på sem och resan är bokad i de nya namnet!!.


    Du behöver pass eller nationellt IDkort  för att resa (inom Schengen, annars är pass ett måste). Körkortet räknas inte som en nationell id handling... http://www.eu-upplysningen.se/faq/Fragor-och-svar/Resa-studera-och-arbeta/Korkortet-som-id-kort/ 

    Tänker så du inte står utan giltig IDhandling till resan. 
  • Moa01
    Äldre 18 Jul 16:49
    #6

    Ok så även om vi ska till Danmark måste vi ha pass eller nationellt id??? Trodde de räckte med körkort!! Då hoppas jag nya körkorts pappret kommer snart så jag hinner få körkortet och kan skaffa pass

  • Äldre 18 Jul 17:22
    #7

    Pass är det egentliga giltiga bevist utomlands på vem du är. Inte körkortet.

Svar på tråden Folkbokföringen??