• Äldre 13 Jul 11:03
    7878 visningar
    35 svar
    35
    7878

    Testbindning?

    Kanske en dum fråga, men kan man be om att få buketten provbunden innan?

    Jag är rädd att jag ska stå där på vår dag och få en konstig bukett som det inte finns någon tid att få ordning på. Hur gör man? Vilka krav kan man ställa? 

  • Svar på tråden Testbindning?
  • Äldre 13 Jul 12:12
    #1

    Visst kan du väl. Men eftersom dom måste beställa hem blommorna till den buketten också i förväg och eftersom dom antagligen måste kortas/trådas eller annat för att funka i buketten så kan dom alltså inte sälja blommorna efteråt.
    Så har du råd att betala för 2 buketter så självklart...

    Be att få se buketter som dom har bundit (de flesta florister har bilder på brudbuketter som dom har levererat) så bör du ju få en känsla för om dom klarar av din bukett.
    Det viktigaste är att du hittar en florist du känner förtroende för.
    Om du hittar det så behöver du ju inte oroa dig.
    Om floristen däremot känns osäker så kanske du ska hitta en annan? 

  • Äldre 13 Jul 12:43
    #2

    Det är det jag vill undvika, att behöva betala för två. Hos frisören så gör de ju frisyren en gång innan. Tänkte att eftersom de tar sådana enorma summor för buketten kanske de provbinder blommorna också.

    Även om man litar på en florist är det ju inte säkert att man förstår varandra. Har varit med om det tidigare, en väninna som anlitade en väl ansedd florist som missuppfattade henne totalt, trots bilder och noggrann förklaring, därav min oro.

  • Äldre 13 Jul 13:39
    #3
    Miss Correct skrev 2013-07-13 12:43:13 följande:
    Det är det jag vill undvika, att behöva betala för två. Hos frisören så gör de ju frisyren en gång innan. Tänkte att eftersom de tar sådana enorma summor för buketten kanske de provbinder blommorna också.
    fast det är ju en liten skillnad i materialkostnad för håruppsättning och blommor. den ena tar tid, den andra tar tid _och_ material... så jag tror nog att ifall man vill ha en provbukett så får man nog vara beredd att betala för den... 

    tråkigt om det skulle bli fel jovisst, för att undvika så kanske du kan be att få se en portfolio av vad floristen gjort i brudbuketter förut? (om h*n har någon vill säga)
     
  • Äldre 13 Jul 15:08
    #4

    Eller välj en enkel modell som inte kan bli fel

  • Grodpr­insens brud
    Äldre 13 Jul 17:18
    #5
    Miss Correct skrev 2013-07-13 12:43:13 följande:
    Det är det jag vill undvika, att behöva betala för två. Hos frisören så gör de ju frisyren en gång innan. Tänkte att eftersom de tar sådana enorma summor för buketten kanske de provbinder blommorna också.

    Även om man litar på en florist är det ju inte säkert att man förstår varandra. Har varit med om det tidigare, en väninna som anlitade en väl ansedd florist som missuppfattade henne totalt, trots bilder och noggrann förklaring, därav min oro.
    Hos den frissan jag skulle gå fick man bara en muntlig konsultation och ingen provuppsättning så det är nog inte så vanligt som man tror... 
  • Äldre 14 Jul 12:02
    #6

    "enorma summor" för buketten?
    Du menar att du får betala för alla blommor som faktiskt är i buketten (typ 25-30 blommor i en brudbukett till skillndad från 5-10 blommor + massvis med grönt i en presentbukett). Och att en brudbukett kräver mer teknisk kunskap och tar längre tid att binda. Vissa buketter kräver att man i princip plockar isär blommorna och sätter ihop dom bit för bit, eller att man trådar skaften + att vissa blommor kanske måste specialbeställas, du tar upp floristens tid med konsultation /beställning mm mm?

    Om du inte kan lita på floristen och vill hålla nere kostnaden så kan du väl göra buketten själv då? Flört

    Det är ju inte direkt som att frisören beställer hem nytt hår till dig för en bruduppsättning (eller tja eventuellt löshår då, men då används ju samma löshår både till provuppsättning och den riktiga uppsättningen sen).
    Frisören har bara arbetskostnad - inte materialkostnad. Och arbetskostnaden för provuppsättning betalar du för i paketet för bruduppsättning med  provuppsättning. Så du betalar ju faktiskt för det Glad

    Att tro att floristen kosta på att beställa hem blommorna för att sen kasta brudbuketten dom precis gjort, bara för att du ska få se hur det kommer att se ut... tja då har man höga förväntningar Flört

     

  • Äldre 14 Jul 12:28
    #7
    Miss Correct skrev 2013-07-13 11:03:36 följande:
    Kanske en dum fråga, men kan man be om att få buketten provbunden innan?

    Jag är rädd att jag ska stå där på vår dag och få en konstig bukett som det inte finns någon tid att få ordning på. Hur gör man? Vilka krav kan man ställa?

    Hej :) Prata med din florist , fråga kan man såklart alltid göra . Men att förvänta sig att floristen ska göra en färdig brudbukett som den du ska ha på den riktiga dagen är inte realistiskt. Att sätta ihop en sån bukett tar för en erfaren florist 1-2 timmar beroende på modell. Sedan kostar de såklart i material och så fort materialet kortas till den längden som man vill ha i en brudbukett så går de inte att använda igen.


    Jag jobbar personligen som florist och har vid ett par tillfällen erbjudit brudar att ta hem provmaterial. Då tar jag tyvärr inte hem specialbeställningar utan enbart lite vanligare blommor som jag sedan kan sälja vidare. Då brukar jag även erbjuda att sätta ihop en snabb provbukett. Den görs på ca 5 minuter och är inte i närheten lika arbetad som den kommer vara på den riktiga dagen . Jag behåller även stjälkarna så att dem kan säljas vidare sedan. Detta görs inte för att visa den exakta buketten för de är omöjligt att göra om inte bruden är villig att betala den extra kostnaden, utan enbart för att ge bruden en känsla över färger och former :) De tar jag inte så mycket extra betalt för utan räknar in de i konsultationen :)


    Så hör med din florist om de går att göra något liknande och vad de i sådana fall skulle kosta :)

  • Äldre 14 Jul 12:43
    #8

    Precis som Chicita säger ovan så är de inga extrakostnader som man betalar för vid en brudbukett utan enbart de material som används och tiden som de tar att göra buketten. Vilken borde vara helt logiskt . Alla hantverksarbeten kostar pengar när de läggs ned mycket tid. En erfaren bukett står oftast med en brudbukett i ca 2-3 timmar om man räknar in konsultation , beställningar, materialvård, själva tiden de tar att göra buketten osv. Detta är tid som floristen inte kan göra något jobb i butiken i övrigt och denna tid måste butiken såklart ta arbetskostnad för. Sedan att de krävs nästan dubbelt så många blommor till en brudbukett höjer såklart också priset .


    Tyvärr så är de väldigt få butiker som tar ut tillräckligt mycket arbetskostnad om dem ens tar någon alls. De är väldigt synd att florister inte vågar ta betalt för den tid och det hantverket vi lägger ned .

  • Äldre 14 Jul 14:22
    #9
    trolldocka skrev 2013-07-13 13:39:50 följande:
    fast det är ju en liten skillnad i materialkostnad för håruppsättning och blommor. den ena tar tid, den andra tar tid _och_ material... så jag tror nog att ifall man vill ha en provbukett så får man nog vara beredd att betala för den... 

    tråkigt om det skulle bli fel jovisst, för att undvika så kanske du kan be att få se en portfolio av vad floristen gjort i brudbuketter förut? (om h*n har någon vill säga)
    Ja kanske, men det är likadant med tårtan exempelvis, både tid och material.
    Det här med portfolio är en bra grej, får väl försöka gå på det. Nervöst. Förvånad
  • Äldre 14 Jul 14:25
    #10
    Grodprinsens brud skrev 2013-07-13 17:18:33 följande:
    Hos den frissan jag skulle gå fick man bara en muntlig konsultation och ingen provuppsättning så det är nog inte så vanligt som man tror... 
    Ja, det är lite olika. De frisörer som tre av mina vänner gått till har alla gjort en uppsättning, men de kanske har haft tur. Den frisören jag har valt kommer att göra en testuppsättning på mig, dock inte exakt utan ungefärlig så att vi ser att vi har samma tanke. 
Svar på tråden Testbindning?