• Äldre 8 Jul 14:52
    22716 visningar
    68 svar
    68
    22716

    Bröllop med 75 gäster för 15 000:- Inte svårt om man vill...

    Hej!
    21/9 ska vi gifta oss och alla, precis ALLA gapar och skrattar till när jag berättar att jag har en budget på 15 000:- Jag ser inte svårigheterna med det riktigt och jag känner inte att vi kommer att ha något sniket budget-bröllop. Jag tänkte dela med mej av min budget och hur vi gör, kanske kan vi tipsa varandra? :)

    Kläder:
    Bruden: Brudklänning och skor måttbeställda från Kina 940:- inkl.frakt
    Brudgummen: Kostym från outlet 1500:- Skor har han sen tidigare
    Sonen: 5-delars kostym från E-bay 280:- inkl. frakt Skor: 200:-
    Dotter: Dopklänning som redan finns i hemmet så 0:-
    Blommor/brudbukett: 800:- då jag bara vill ha en enkel solros som brudbukett.
    Hår&make-up: önskade mej presentkort till frissan när jag fyllde år och fick det, make-up ska en kompis göra.
    Ring: 1000:- då jag ska ha mammas vigselring och därmed bara behövde bekosta förminskningen.

    Förberedelser/Dekoration:
    Inbjudningskort: Egna som jag skrivit ut från dator och klippt och klistrat 400:- inkl.porto
    Festprogram/Placeringskort (Som är samma sak då jag skrivit gästens namn på framsidan av placeringskortet) :
    Lakan (dukar/stolsöverdrag) 100stycken: 1000:- begagnade
    Dekoration i lokalen: Ljus och ballonger från kina 200:- resten blir naturdekoration
    Serveringspersonal: 2 19-åriga "kusin-kompisar" 2000:-
    Fotografering: Gratis då fotografen ska få använda bilderna i sin portfolio och är en vän till familjen.

    Fest:
    Lokal: 2600:- inkl. porslin och städ
    Mat: 3000:- En kompis mamma har erbjudit sej att laga all mat (Viltstek med rostade rotfrukter och massa tillbehör, det blir ingen annan förrätt än fördrink och snittar) och jag har fått allt kött av svärmor vars man är jägare. Vi kommer inte ha bröllopstårta utan kör med kladdkaka och apelsingrädde till efterrätt.
    Dryck: 1000:- Min m2b står för alkoholen i baren då han vägrade ha självkostnadsbar utan krävde att vi skulle bjuda på allt, så då får han stå för resten av kostnaderna av dryck utanför budgeten ;) Den kommer inhandlas i Tyskland på semestern.

    Slutsumma: 14 920:-

    Gratis tips:
    Naturdekoration
    Låna så mycket du kan, låna kandelabrar av avv du känner, det kvittar väl om dom är lika eller inte, en salig blandning är också fint :) Jag har även lyckats låna en flera spetsgardiner jag tänker lägga som dukar över lakanen på borden för att få en lyxigare känsla, även där kan det bli en fin effekt om de inte har samma mönster så länge de har samma färg.

    Nu är jag väl medveten om att jag haft tur och att kontakter är ett jäkla plus... Men lite envishet, planering och tålamod kommer man också långt på ;)

    På festen har jag även turen att ha världens bästa värdpar som även kommer stå för en del underhållning och i övrigt får spotify göra jobbet ;)

    Fler än jag som budget-gifter sej och vill dela med sej? :)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-08 18:55
    Okej! Jag ber om ursäkt. Tydligen har jag formulerat mej väldigt provocerande, det var inte min mening! Själklart är den ingen dans på rosor att fixa ett bröllop för 15 000:- Meningen med tråden var att kanske kunna hjälpa och visa på att det går att gifta sej "billigt" beroende på vad man har för krav. Och kanske hitta någon i liknande situation att bolla lite med. Nu verkar tråden mest gå ut på att förklara för mej vilken tur jag haft som fått köttet osv. och att försöka "spräcka budgeten"... Jag är jätteglad och tacksam för all hjälp jag fått på många vis. Jag har valt att ta emot den hjälp som erbjudits och det står jag för. Självklart känner inte alla en jägare med överfylld frys eller en fotograf i behöv av bilder, men kanske känner någon någon som känner någon som kan hjälpa till med något? Förstår ni vad jag menar?
    Jag har tänkt 1000:- på dryck till maten då det är den som räknas in i min budget, den drycken kommer att inhandlas i Tyskland.
    Två personer på serveringen tror jag räcker och värdparet kommer att vara med och guida dem... Vi kommer bara att använda porslinet till middagen, i baren blir det plastglas (Som jag också fått till skänks).

    Jag ber om ursäkt till er som tycker att jag verkar arrogant, det var inte min mening. Jag kollar efter någon annan tråd där jag kanske kan ventilera. Tack och hej! :)

  • Svar på tråden Bröllop med 75 gäster för 15 000:- Inte svårt om man vill...
  • Äldre 9 Jul 11:52
    #41
    LadyTeague skrev 2013-07-09 11:40:19 följande:
    Vi behövde inte ens fråga om alkohol i församlingshemmet för hon som visade oss runt när vi skulle boka var noga med att visa upp allt som fanns att använda, vilket bland annat var ett hundratal vinglas. Hon berättade också att det tyvärr inte fanns ölglas, så det får man försöka lösa själva.
    Men du har verkligen rätt i att man bör kolla upp det innan, för det kan nog kännas ganska snopet att planera för en viss lokal i ett år för att sedan få veta att man inte har tillåtelse att ta en öl till maten ens.
    Öl och vin till maten är ok i vissa församlingshem även om dom inte tillåter starksprit. Så om ni ska ha avec till kaffet eller starksprit till festen på kvällen (alltså drinkar mm) så kolla upp för säkerhets skull Glad

    Det finns vinglas i vårt församlingshem också kan jag ju säga Flört
  • Äldre 9 Jul 13:36
    #42

    det där med församlingshem är knepigt för när jag frågade så sa dom att alkohol var väll sådär alltså egentligen inte men att det var ju ingen som skulle komma och kolla upp det, men däremot fick man inte ha dans där. vilket jag tycker är helknasigt, alkoholen kunde dom se mellan fingrarna med men inte dans. dom har ju dans där varje trettondag med julgransplundring visst det är ringdans men ändå. har annars varit på ett bröllop där middag och fest, med alkohol och dans var i församlingshemmet men det var på ett annat ställe i sverige. så verkar vara lite olika.   

  • Äldre 9 Jul 15:04
    #43

    När jag läser i vissa trådar så är jag ännu mer tacksam än tidigare för våra familjer och vänner!

    Där är det en självklarthet att hjälpa varandra, speciellt när det gäller tillfällen som ett bröllop som kostar mängder av pengar.
    Vi har nog hjälp till med något på i princip alla bröllop vi varit på...vi har inte blivit utnyttjade, vi har hjälp till med kunskaper eller kontakter.
    Jag har dessutom väldigt svårt att tro att våra vänner skulle känna annorlunda.
    Mi Casa is si Casa-tänket är en självklarhet.

    Vår fotograf kommer vara en mycket nära vän. Jag vill inte att någon annan ska fotografera oss för jag älskar hennes bilder!
    Vår tårtmakerska är en mycket nära vän och vi avgudar hennes tårtor!
    Vår musikunderhållning kommer endast bestå av nära vänner och familj. Har man så mycket fantastiska musiker och sångare i sitt umgänge vill man inte ha någon annan..någon sämre.
    Det är väl en ära att vara så duktig på något att folk vill att detta ska synas på ens bröllop!?

  • Äldre 9 Jul 17:00
    #44
    a ring on my finger skrev 2013-07-09 15:04:54 följande:
    När jag läser i vissa trådar så är jag ännu mer tacksam än tidigare för våra familjer och vänner!

    Där är det en självklarthet att hjälpa varandra, speciellt när det gäller tillfällen som ett bröllop som kostar mängder av pengar.
    Det är väl en ära att vara så duktig på något att folk vill att detta ska synas på ens bröllop!?
    Jo, fast nu var ju reaktionerna just i den här tråden baserade på att man kanske inte tycker att det är ett bra budgettips.
    Jag sa tex att jag generellt tycker man ska hjälpa varandra mer, inte mindre-men jag skulle faktiskt inte vilja att mina vänner såg mig som ett knep att hålla kostnaderna nere, utan att det var ömsesidigt, alltså att de själva också fattar att det är en ära att någon tycker så mycket om en att de är behjälpliga med yrkeskunskaper på proffsnivå utan att ta betalt.
    Det måste gå båda vägarna så att säga, och när det i trådar ibland kommer upp "utnyttja alla kontakter du har" så tycker jag ibland det låter rätt illa. Och ibland känns det också rätt illa-för alla som vill ha den där hjälpen kanske inte är så nära egentligen? Och när borde de då betala för sig-för att jag är duktig och de vill ha just min tjänst? och i vilken utsträckning ska jag stjälpa min egen bransch genom gratisjobb? För någonstans går ju den gränsen.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • nelja
    Äldre 9 Jul 17:55
    #45

    Våra familjer är de mest hjälpsamma och omtänksamma man kan tänka sig. Våra föräldrar frågar mer eller mindre konstant om det är något vi behöver hjälp med eller som de kan göra. Aldrig i livet säger vi! Vår närmaste familj är de viktigaste gästerna på vårt bröllop. Att de inte ska gå vara gäster fullt ut utan extraknäcka som arbetskraft på sina barns stora dag finns inte på vår världskarta. Blivande svärmor ville från början hjälpa till och laga maten. Vi älskar hennes mat och visst hade det känts fint och personligt om hon hade lagat den. Men att hon ska behöva sitta och oroa sig för vad gästerna tycker om maten istället för att njuta fullt ut själv gick inte vi med på! (Och visst förstod hon det också och är så här i efterhand väldigt nöjd med det hon också).

  • Äldre 9 Jul 21:27
    #46
    a ring on my finger skrev 2013-07-09 15:04:54 följande:
    När jag läser i vissa trådar så är jag ännu mer tacksam än tidigare för våra familjer och vänner!

    Där är det en självklarthet att hjälpa varandra, speciellt när det gäller tillfällen som ett bröllop som kostar mängder av pengar.
    Jag ställer nästan alltid upp.
    På en fd (ja jag kan inte vara vän med en sån självisk människa längre) väns bröllop sydde jag hennes brudklänning + min tärnklänning, jag satte upp hennes hår, arrangerade (och bekostade) möhippan, bjöd på hotellövernattning i sviten på "mitt" hotell, dukade och fixade lokalen kvällen innan, plockade undan stolar, bord + städade på kvällen och skjutsade dom till hotellet + hämtade dom morgonen efter och körde hem dom dit dom hade sin bil.
    Jag skulle ha bakat tårtan också men jag hann inte.

    Såhär 12 år senare har jag inte ens fått ett ordentligt tack. Och presenten dom pratade om har jag inte sett röken av.

    När jag gifte mig ville jag ändå ha henne som tärna eftersom jag räknade henne som en nära vän trots allt.
    Hon tyckte att jag skulle byta tema för hon gillade inte vårt temabröllop.
    Hon upplyste mig 2 år innan bröllopet att hon kanske inte kunde komma för att hon nog skulle vara gravid då.
    Efter att ha krånglat i över 1,5 år så bestämde vi kläder åt hennes familj (som jag sydde så att hon skulle spara pengar - hon ansåg att jag skulle sy hennes sist så att det blev bäst passform på den). Och jag ändrade bordsplaceringen så att dom skulle få sitta tillsammans - för det bestämde hon att dom skulle göra...
    Kvällen innan bröllopet så skickar hon ett sms och avbokar.

    Jag är en sån där som alltid ställer upp.
    Men jag får väldigt sällan samma sak tillbaka. Det här ovan är ett skräckexempel.
    Nästa sommar ska makens lillebror och hans sambo gifta sig och dom har bett mig baka tårtan.
    Dom ställde upp massor på vårt bröllop (ovanligt att vi får så mycket hjälp) och självklart vill vi ställa upp på dom nu.
    Men man kan inte alltid räkna med att alla ställer upp tillbaka som sagt.
    Jag får ofta frågor om jag kan baka tårtor. Och ofta är det en jobbarkompis som känner någon, eller deras barn gifter sig osv... Och så vill dom ju givetvis att man ska säga ett superpris.
    Jag kan inte göra tårtorna billigare än jag gör eftersom jag aldrig har tagit ut någon vinst då jag bara bakar på amatörnivå. Men ändå ska det prutas...
    Jag vet inte hur folk tänker ibland.
    Ska jag betala för någon annans tårta? Folk som jag ofta inte ens känner liksom...

    Jag blir inte sur om dom frågar mig. Jag kan till och med bli smickrad av att dom frågar.
    Men det finns inte en möjlighet att jag alltid kan ställa upp. Och då förväntar jag mig att den som frågar ska acceptera det utan sura miner.
    Jag hoppas också att jag bjuds in på bröllopet eller festen för att dom vill ha mig där och inte för att jag ska baka en billig tårta åt dom. Men tanken gnager nästan alltid i bakhuvudet... Hade jag blivit bjuden om jag inte kunde baka tårtor?...
    Och den känslan är inte rolig.

    Självklart ska man hjälpas åt om man kan.
    Men att använda sina vänner och släktingar som ett budgetalternativ och tipsa om att det är ett bra spartips... Nja.
    Visst är det ett bra sätt att spara pengar. Men det finns ju gränser - och det är bara det jag menar Glad
  • LadyTe­ague
    Äldre 9 Jul 23:00
    #47
    Chicita skrev 2013-07-09 11:52:19 följande:
    Öl och vin till maten är ok i vissa församlingshem även om dom inte tillåter starksprit. Så om ni ska ha avec till kaffet eller starksprit till festen på kvällen (alltså drinkar mm) så kolla upp för säkerhets skull Glad

    Det finns vinglas i vårt församlingshem också kan jag ju säga Flört
    Jodå, vi kollade för säkerhets skull. Vi bjuder inte på någon starksprit, men risken är ju att någon har med sig eget, så vi kollade ändå.
    FridaoJohan skrev 2013-07-09 13:36:06 följande:
    det där med församlingshem är knepigt för när jag frågade så sa dom att alkohol var väll sådär alltså egentligen inte men att det var ju ingen som skulle komma och kolla upp det, men däremot fick man inte ha dans där. vilket jag tycker är helknasigt, alkoholen kunde dom se mellan fingrarna med men inte dans. dom har ju dans där varje trettondag med julgransplundring visst det är ringdans men ändå. har annars varit på ett bröllop där middag och fest, med alkohol och dans var i församlingshemmet men det var på ett annat ställe i sverige. så verkar vara lite olika.   
     För oss är alkohol och fest okej, men inte dans. Tycker att det är jättekonstigt! Sedan har de lite regler för ljud då det ligger ett hus bredvid (ca 50-100 m bort), men så livligt ska vi inte ha det!
  • Äldre 9 Jul 23:47
    #48
    LadyTeague skrev 2013-07-09 23:00:35 följande:
    Jodå, vi kollade för säkerhets skull. Vi bjuder inte på någon starksprit, men risken är ju att någon har med sig eget, så vi kollade ändå.
    Jättebra Glad
    Då ska det ju inte bli några överraskningar för er när ni får kontraktet i handen sen Glad
  • Äldre 10 Jul 14:55
    #49
    Popaulolinona skrev 2013-07-08 14:52:35 följande:
    Jag ber om ursäkt till er som tycker att jag verkar arrogant, det var inte min mening. Jag kollar efter någon annan tråd där jag kanske kan ventilera. Tack och hej! :)
    Be inte om ursäkt! Det är DIN tråd! :)
    Alla som vill klaga, som känner förnärmade och är besvikna på att de inte kan få ett bröllop får en så liten penning kan faktiskt ** *** *** *** och gå ifrån tråden :)

    Jag försöker hålla nere vår budget så mycket som det går och jag måste erkänna att det är riktigt svårt!
    Just nu har vi en budget på 50 000 kr, men gör allt jag kan för att iaf hålla den nere på 30 000 kr!
    Men att du har lyckats fått ett bra bröllop för så lite är riktigt kul! :D
    Det får en att fundera på om man har några fler egna "kontakter" man kan fråga om hjälp!:)

    Hittills har vi fått ner våra kostnader pga att min mamma äger en "herrgårdsanläggning", så att vi bara behöver betala så att de går +-0 på vårt bröllop:) Att de skulle gå minus känns ju helt fel!:) 
    Vi tänkte även göra inbjudningskorten själva och näsan all dekoration kommer från hemifrån.

    Temat är vintage och rustikt, vilket passar oss bra då vi har en massa passande dekorationer till detta på vårt sommarställe och anläggningen likaså:) 

    HAr du några mer bra tips eller idéer om hur man kan få ner kostnaderna? :)

    Du får jättegärna lägga upp lie bilder sen på hur bröloppet såg ut osv!
     
  • Äldre 10 Jul 15:19
    #50
    sandri skrev 2013-07-10 14:55:32 följande:
    Be inte om ursäkt! Det är DIN tråd! :)
    Alla som vill klaga, som känner förnärmade och är besvikna på att de inte kan få ett bröllop får en så liten penning kan faktiskt ** *** *** *** och gå ifrån tråden :)
    Vad menar du med det? Är det inte bra om man ber om ursäkt de gånger i livet man upptäcker att så som man själv tänkt och menat inte är så som saker nått fram och att man kan ta till sig att det kan finnas bättre och tydligare sätt att uttrycka vad man menar, så att det också uppfattas så av dem man vill nå fram till?

    I mina ögon är det ett stort tecken på mognad, ödmjukhet inför andra människor och att man förstår att kommunikation hänger på både sändare och mottagare.
    Jag tycker synd om TS som uppenbart inte hade några taskiga avsikter eller alls vill vara arrogant-,men jag tycker verkliggen det står fritt fram för dem som öppnar och läser att ha sina känslor, tankar, reaktioner och reflektioner över ämnet-både så som det kan uppfattas om man bara läser trådstarten, så som TS menat och sådant som vartefter dyker upp i en tråd. Det kan ju faktiskt också hända att ävaen TS får nya och intressanta tankar och infallsvinlar även utanför exakt det h*n själv tänkte på vid trådstarten. Eller hur?

    Faktiskt är det också så att vaddå DIN tråd? Du kan egentligen aldrig göra mycket annat än att starta en tråd. Du äger aldrig rätten att bestämma enväldigt över den och i fria samtal mellan ollika människor är det helt naturligt att det beroende på deltagarna drar iväg åt olika håll. Som TS får man då hänga med eller inte efter ett tag. Det är inget ovnligt alls att TS småningom försvinner efter att ha fått ut vad h*n ville av tråden, men att den kan fortsätta ändå, för att andra för intressanta samtal.
    Sedan kan man ju i viss mån försöka styra tillbaka tråden till topic-men ofta är trådstartarna själva så dåliga på att uttrycka sina trådstarter och rubriker att de tinte är så självklar VAD som egentligen är topic, så då kan det ju bli en del diskussioner bara för det.

    Slutligen verkar det ju inte särskilt givande eller utvecklande med inställningen att om man inte fattar exakt vad du säger och menar och du själv aldrig skulle behöva ursäkta och omformulera-utan att andra då istället ska gå och vaddetnuärdeskagörasomärsåfultattdetintegårattskrivaut.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden Bröllop med 75 gäster för 15 000:- Inte svårt om man vill...