• Äldre 8 Jul 14:52
    22710 visningar
    68 svar
    68
    22710

    Bröllop med 75 gäster för 15 000:- Inte svårt om man vill...

    Hej!
    21/9 ska vi gifta oss och alla, precis ALLA gapar och skrattar till när jag berättar att jag har en budget på 15 000:- Jag ser inte svårigheterna med det riktigt och jag känner inte att vi kommer att ha något sniket budget-bröllop. Jag tänkte dela med mej av min budget och hur vi gör, kanske kan vi tipsa varandra? :)

    Kläder:
    Bruden: Brudklänning och skor måttbeställda från Kina 940:- inkl.frakt
    Brudgummen: Kostym från outlet 1500:- Skor har han sen tidigare
    Sonen: 5-delars kostym från E-bay 280:- inkl. frakt Skor: 200:-
    Dotter: Dopklänning som redan finns i hemmet så 0:-
    Blommor/brudbukett: 800:- då jag bara vill ha en enkel solros som brudbukett.
    Hår&make-up: önskade mej presentkort till frissan när jag fyllde år och fick det, make-up ska en kompis göra.
    Ring: 1000:- då jag ska ha mammas vigselring och därmed bara behövde bekosta förminskningen.

    Förberedelser/Dekoration:
    Inbjudningskort: Egna som jag skrivit ut från dator och klippt och klistrat 400:- inkl.porto
    Festprogram/Placeringskort (Som är samma sak då jag skrivit gästens namn på framsidan av placeringskortet) :
    Lakan (dukar/stolsöverdrag) 100stycken: 1000:- begagnade
    Dekoration i lokalen: Ljus och ballonger från kina 200:- resten blir naturdekoration
    Serveringspersonal: 2 19-åriga "kusin-kompisar" 2000:-
    Fotografering: Gratis då fotografen ska få använda bilderna i sin portfolio och är en vän till familjen.

    Fest:
    Lokal: 2600:- inkl. porslin och städ
    Mat: 3000:- En kompis mamma har erbjudit sej att laga all mat (Viltstek med rostade rotfrukter och massa tillbehör, det blir ingen annan förrätt än fördrink och snittar) och jag har fått allt kött av svärmor vars man är jägare. Vi kommer inte ha bröllopstårta utan kör med kladdkaka och apelsingrädde till efterrätt.
    Dryck: 1000:- Min m2b står för alkoholen i baren då han vägrade ha självkostnadsbar utan krävde att vi skulle bjuda på allt, så då får han stå för resten av kostnaderna av dryck utanför budgeten ;) Den kommer inhandlas i Tyskland på semestern.

    Slutsumma: 14 920:-

    Gratis tips:
    Naturdekoration
    Låna så mycket du kan, låna kandelabrar av avv du känner, det kvittar väl om dom är lika eller inte, en salig blandning är också fint :) Jag har även lyckats låna en flera spetsgardiner jag tänker lägga som dukar över lakanen på borden för att få en lyxigare känsla, även där kan det bli en fin effekt om de inte har samma mönster så länge de har samma färg.

    Nu är jag väl medveten om att jag haft tur och att kontakter är ett jäkla plus... Men lite envishet, planering och tålamod kommer man också långt på ;)

    På festen har jag även turen att ha världens bästa värdpar som även kommer stå för en del underhållning och i övrigt får spotify göra jobbet ;)

    Fler än jag som budget-gifter sej och vill dela med sej? :)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-08 18:55
    Okej! Jag ber om ursäkt. Tydligen har jag formulerat mej väldigt provocerande, det var inte min mening! Själklart är den ingen dans på rosor att fixa ett bröllop för 15 000:- Meningen med tråden var att kanske kunna hjälpa och visa på att det går att gifta sej "billigt" beroende på vad man har för krav. Och kanske hitta någon i liknande situation att bolla lite med. Nu verkar tråden mest gå ut på att förklara för mej vilken tur jag haft som fått köttet osv. och att försöka "spräcka budgeten"... Jag är jätteglad och tacksam för all hjälp jag fått på många vis. Jag har valt att ta emot den hjälp som erbjudits och det står jag för. Självklart känner inte alla en jägare med överfylld frys eller en fotograf i behöv av bilder, men kanske känner någon någon som känner någon som kan hjälpa till med något? Förstår ni vad jag menar?
    Jag har tänkt 1000:- på dryck till maten då det är den som räknas in i min budget, den drycken kommer att inhandlas i Tyskland.
    Två personer på serveringen tror jag räcker och värdparet kommer att vara med och guida dem... Vi kommer bara att använda porslinet till middagen, i baren blir det plastglas (Som jag också fått till skänks).

    Jag ber om ursäkt till er som tycker att jag verkar arrogant, det var inte min mening. Jag kollar efter någon annan tråd där jag kanske kan ventilera. Tack och hej! :)

  • Svar på tråden Bröllop med 75 gäster för 15 000:- Inte svårt om man vill...
  • Äldre 8 Jul 23:07
    #31
    Westbenn skrev 2013-07-08 22:49:15 följande:
    Fast det blir ju totalt missvisande och väldigt intetsägande för alla andra. 

    Det är ju som att lägga upp en tråd som handlar om att man minsann KAN ha ett bröllop med 75 gäster och en budget på 0:- (Förutsatt att någon annan betalar rubbet såklart.) 
    Håller helt med . Jag anser inte riktigt att man kan se kontakter som ett spartips. De är ju liksom inte någonting som andra kan ta del av för att hålla nere sina kostnader. Om jag har kontakter som kan hjälpa mig så är ju det superbra men alla har ju inte det tyvärr . Då vore de bättre att ge tips på vart man kan hitta billiga dekorationer , någon bra och billig catering, Indbjudningar man kan göra själv osv . Det är tips som de flesta skulle kunna använda sig av .
  • Äldre 8 Jul 23:12
    #32
    Popaulolinona skrev 2013-07-08 23:00:02 följande:
    Alla har själva erbjudit sin hjälp vill jag bara poängtera. Svärmor erbjöd oss köttet. Min kompis som ska sminka erbjöd sej att göra det som bröllopsgåva, kompisens mamma erbjöd sej att laga maten, fotografen erbjöd sej att fota gratis när jag bad om ett pris... Jag är helt galet tacksam för det, och det vet alla om! Frissan som ska göra mitt hår är en kompis men jag skulle aldrig få för mej att be henne göra mitt hår gratis, däremot sa jag att jag önskade mej pressentkort hos henne då jag fyllde år sist. Jag kommer absolut att fixa något till min kompis mamma som tack,  men hennes egna tanke var att om hon hjälper oss nu så kan vi hjälpa någon annan en annan gång- skicka vidare-effekten så att säga
    Vi vill inte ha något från någon i bröllopspressent, men däremot så tackar jag Ja om någon erbjuder sin hjälp med något. Jag skulle inte ta illa upp om en kompis bad om hjälp inför hennes stora dag.

    Nåväl, jag lämnar tråden nu då den inte blev så som den var tänkt... Men trevlig diskussion på er ;)
    Tråkigt att du lämnar tråden för att det blev en disskussion som du inte räknat med . Startar man ett tråd på ett diskussionsforum så får man vara beredd på att folk troligen kommer att ha åsikter och de kommer att finnas folk som håller med men även folk som har en annan åsikt .

    Tråkigt tycker jag .
  • Äldre 8 Jul 23:26
    #33
    Sara1991 skrev 2013-07-08 23:12:34 följande:
    Tråkigt att du lämnar tråden för att det blev en disskussion som du inte räknat med . Startar man ett tråd på ett diskussionsforum så får man vara beredd på att folk troligen kommer att ha åsikter och de kommer att finnas folk som håller med men även folk som har en annan åsikt .

    Tråkigt tycker jag .
    Fast varför är det tråkigt? Jag lämnar för att diskussionen som uppstått inte är någon diskussion jag är intresserad av och jag känner mej illa till mods av den då jag känner mej attakerad och ifrågasatt... Är det då fel av mej att lämna?
    Ni får mer än gärna fortsätta diskutera, det säger jag inget om.

    Jag erkänner att jag starade tråden väldigt fel och det är mitt fel att tråden inte blev vad jag hade tänkt. Jag tycker dock inte att jag varit oärlig/missvisande i min budget då jag skrivit ut alla poster, även de jag fått hjälp med osv. Jag kan skratta mej lycklig för all hjälp jag fått, och jag visste inte att jag var ensam i världen om att vara så fräck att ta emot hjälp som erbjuds eller ens bli erbjuden hjälp, jag trodde att det var fler som gjorde det. Hur man än vriden och vänder i budgeten, lägg till kostnad för kött, extra personal och kvällens bar så är vi ändå inte uppe i några 70-100 000:- Självklart fattar jag också att den hjälp jag får egentligen kostar pengar, jag är inte så dum som folk tycks tro...
  • Äldre 8 Jul 23:50
    #34
    Popaulolinona skrev 2013-07-08 23:26:17 följande:
    Fast varför är det tråkigt? Jag lämnar för att diskussionen som uppstått inte är någon diskussion jag är intresserad av och jag känner mej illa till mods av den då jag känner mej attakerad och ifrågasatt... Är det då fel av mej att lämna?
    Ni får mer än gärna fortsätta diskutera, det säger jag inget om.

    Jag erkänner att jag starade tråden väldigt fel och det är mitt fel att tråden inte blev vad jag hade tänkt. Jag tycker dock inte att jag varit oärlig/missvisande i min budget då jag skrivit ut alla poster, även de jag fått hjälp med osv. Jag kan skratta mej lycklig för all hjälp jag fått, och jag visste inte att jag var ensam i världen om att vara så fräck att ta emot hjälp som erbjuds eller ens bli erbjuden hjälp, jag trodde att det var fler som gjorde det. Hur man än vriden och vänder i budgeten, lägg till kostnad för kött, extra personal och kvällens bar så är vi ändå inte uppe i några 70-100 000:- Självklart fattar jag också att den hjälp jag får egentligen kostar pengar, jag är inte så dum som folk tycks tro...
    Jag tycker att de är tråkigt att du känner dig så pass attakerad och ifrågasatt att du tänker lämna disskussionen . Om man lägger upp en tråd så måste väl folk få ställa frågor om de är någonting som är oklart eller som man undrar över ? Tycker att de är tråkigt att de tolkas som en attack, är inte så jag ser de. Men alla är vi som sagt olika .

    Alla bröllop kostar inte 70-100 tusen . Jag har hängt ganska mycket här på BT den senaste tiden och tycker inte jag sätt många bröllop i den kategorin . Känns som att de blir vanligare och vanligare med billigare bröllop då fler och fler väljer att göra saker själva . Men detta är såklart bara min åsikt. 
    De är inte heller någon som har kallat dig dum , tråkigt att du tar de så .
  • LadyTe­ague
    Äldre 9 Jul 00:14
    #35
    Popaulolinona skrev 2013-07-08 23:26:17 följande:
    Fast varför är det tråkigt? Jag lämnar för att diskussionen som uppstått inte är någon diskussion jag är intresserad av och jag känner mej illa till mods av den då jag känner mej attakerad och ifrågasatt... Är det då fel av mej att lämna?
    Ni får mer än gärna fortsätta diskutera, det säger jag inget om.

    Jag erkänner att jag starade tråden väldigt fel och det är mitt fel att tråden inte blev vad jag hade tänkt. Jag tycker dock inte att jag varit oärlig/missvisande i min budget då jag skrivit ut alla poster, även de jag fått hjälp med osv. Jag kan skratta mej lycklig för all hjälp jag fått, och jag visste inte att jag var ensam i världen om att vara så fräck att ta emot hjälp som erbjuds eller ens bli erbjuden hjälp, jag trodde att det var fler som gjorde det. Hur man än vriden och vänder i budgeten, lägg till kostnad för kött, extra personal och kvällens bar så är vi ändå inte uppe i några 70-100 000:- Självklart fattar jag också att den hjälp jag får egentligen kostar pengar, jag är inte så dum som folk tycks tro...
    80 pers, ca 15 000 kr. Så det är absolut genomförbart! Då har vi fått hjälp med tårta (min mamma bakar) och köpt billiga ringar (ser ju ändå inte skillnad på cz och diamant) samt en jättebillig kinaklänning som är helt underbart fin!

    Vi har catering till alla och dryck till maten, sedan får de ta med dricka utöver det. Jag har gjort mycket själv och lokalen vi hyr (församlingshem som hör till kyrkan) har porslin, glas, kaffekoppar, uppläggningsfat och allt som kan tänkas behövas, även ljusstakar, vaser och dukar.

    Men jag vet också att det är en del jobb med att hålla nere kostnaderna, så det har ni gjort bra! 
  • CoG
    Äldre 9 Jul 08:02
    #36

    Jag vet inte om 100 000 för bröllop är ett genomsitt verkligen.
    I såna fall antar jag att en del behöver låna eller spara under lång tid för att ha råd.

    Jag tror att genomsnittet är närmare 60.000 faktiskt.
    Väldigt många jag mött och sett här inne på bt håller en bugdet på ca 20-30000.

  • Äldre 9 Jul 08:52
    #37


    Enligt tal från Swedbank från 2010 så kostar medianbröllopet drygt 40 000 kr och genomsnittsbröllopet 54 000 kr (exklusive bröllopsresa). Mest lägger folk på festen, 35 000 kr, och som nr 2 på ringarna 10 000 kr (i genomsnitt). Det konstateras också att spridningen är stor.



    Jag tror att de här talen gäller ganska mycket fortfarande trots att de är tre år gamla. Priser öka iovs med inflatioonen men de har sänkt resturangmomsen sen dess. Nånstanns runt 50 000 kr verkar vara normalt.



    Hela rapporten är här: Ganska kul läsning faktiskt


    http://www.swedbank.se/idc/groups/public/@i/@sbg/@gs/@corpaff/@pubaff/documents/article/cid_133124.pdf


     


     

  • jennif­erocha­ugust
    Äldre 9 Jul 09:24
    #38

    Det är ju fantastiskt att kunna finansiera ett helt bröllop för 75 personer för 15.000 kronor, men som andra har påpekat så är ju faktiskt budgeten väldigt missvisande. För att få till det som ni har så förutsätter det att:
    1. Man känner någon som kan fixa hår och smink, laga all mat, köper in sprit, fotograferar osv. GRATIS.
    2. Att man faktiskt vill be alla dessa personer om tjänster.

    Vi har ett sånt där 140.000 kronors bröllop och även om vi lagt krut på en del dyra poster så vill jag absolut inte påstå att det är något lyxbröllop. På vårt bröllop har vi två gäster som är fotografer, en sömmerska/kostymör, en gäst som bakar, en kock, en matbutiksägare osv. Men vi har inte bett en enda av dessa personer om "tjänster", vi har resonerat som så att är man bjuden som gäst på vårt bröllop så är man just gäst. Vi vill inte att de här personerna ska känna krav att ställa upp med sin proffession för att vi ska spara in pengar på det. Jag vet själv hur det är att ha ett yrke där personer i omgivningen alltid ber om tjänster, det är faktiskt ganska jobbigt. Och de här personerna som just är fotografer, florister, frisörer kommer nästan alltid att bli tillfrågade om tjänster just gällande bröllop. Det är inte schysst tycker jag.
    Nu skriver du ju att de erbjudit sina tjänster, men det är ju så "man gör" när man är vän, även om man egentligen inte tycker att det är ok.

    Om det är budgettips du vill att tråden ska handla om så kanske du kan skriva lite om vilken typ av lokal man kan hyra för en billig peng (bygdegård, föreingslokal, församlingshem), hur man får tag på billigt porslin att hyra, hur man kan sy egna stolsöverdrag osv... För det är ju faktiskt inte ett budgettips att "få allt kött gratis", det är inte många som kan ta till sig det tipset om du inte själv kan förmedla köttkontakten dvs...

  • Äldre 9 Jul 11:23
    #39
    Popaulolinona skrev 2013-07-08 23:00:02 följande:
    Alla har själva erbjudit sin hjälp vill jag bara poängtera. Svärmor erbjöd oss köttet. Min kompis som ska sminka erbjöd sej att göra det som bröllopsgåva, kompisens mamma erbjöd sej att laga maten, fotografen erbjöd sej att fota gratis när jag bad om ett pris... Jag är helt galet tacksam för det, och det vet alla om! Frissan som ska göra mitt hår är en kompis men jag skulle aldrig få för mej att be henne göra mitt hår gratis, däremot sa jag att jag önskade mej pressentkort hos henne då jag fyllde år sist. Jag kommer absolut att fixa något till min kompis mamma som tack,  men hennes egna tanke var att om hon hjälper oss nu så kan vi hjälpa någon annan en annan gång- skicka vidare-effekten så att säga
    Vi vill inte ha något från någon i bröllopspressent, men däremot så tackar jag Ja om någon erbjuder sin hjälp med något. Jag skulle inte ta illa upp om en kompis bad om hjälp inför hennes stora dag.

    Nåväl, jag lämnar tråden nu då den inte blev så som den var tänkt... Men trevlig diskussion på er ;)
    Jo men det här kan också bli lite fel eftersom att alla inte har vänner som erbjuder sig. Inte ens för att "om jag kliar din rygg så kliar du min"...
    Så när man måste börja fråga vänner om dom kan jobba gratis åt en eller mot ett löfte om framtida hjälp så kan det bli väldigt väldigt fel. Vissa säger ja, men känner sig utnyttjade. Andra kommer att tycka att det är jättekul - men hoppas på att få en liten slant i alla fall. Och när sen tillfället kommer där man ska ge tillbaka... tja tänk om man verkligen inte kan just då. Vad snopet för den som hjälpte till under förutsättning att få hjälp tillbaka...
    Jag har varit med någon gång om att jag gått med på att göra en tårta till någon (det var inte till bröllop dock) men dom antog att jag med det menade att jag också skulle stå för ingredienserna. Ok om det inte kostar mig något att hjälpa till, men när jag ska behöva betala för att hjälpa till... Nja... Flört 
    Så det här med väntjänster är känsligt och det är nog inte ett särskilt bra budgettips då det kan sluta rätt illa med brutna kompisförhållanden i slutänden.

    Man kan absolut fråga, men då ska man vara väldigt lyhörd och försiktig. Och även visa att man förstår att det är värdefullt med den hjälp man får.

    Vårt bröllop kostade ca 65.000:- Jag minns inte om bröllopsresan var inräknad eller separat från det.
    Men vi hade 64 personer med  på bröllopet.
    Vi gjorde massor själva. Jag sydde våra kläder, svärmor sydde servetter och stolstäckare (inga överdrag, bara enkla remsor som skulle ge lite mer färg och liv till vårt medeltidsbröllop).
    Vi hade massor som ställde upp för att dom ville. Och det var väldigt uppskattat av oss och vi försökte visa det på alla sätt vi kunde.
    Man hade kunnat säga att vi fick fotograferingen gratis. För vi betalade faktiskt inget för själva fotograferingen...
    Men kringkostnaderna där blev rätt höga då vi betalade resa + två nätter på hotell + kläder till den ena fotografen för att hon inte skulle behöva ha några kostnader när hon ställde upp och hon reste långt. Nästan 60 mil. Den andra fotografen gjorde vi ett annat avtal med eftersom han vägrade att ta empot några pengar (även om han "bara" är jobbarkompis med maken).

    Men alla utgifter kom inte med i budgeten och det vi räknade in som slutgiltig kostnad eftersom vi hade handlat lite saker här och där när vi snubblade på något vi ville ha. Vissa sådana saker köpte vi in till oss själva - men för att användas till bröllopet först liksom. Och även sådana saker drog ju iväg några tusenlappar.

    Skor hade jag sen tidigare så dom räknade jag ju inte in i budgeten. Men om jag hade behövt köpa dom nya så hade det varit någon tusenlapp där med. Inte för att jag måste ha superdyra designerskor, utan för att mina fötter är så känsliga att jag inte kan ha vad som helst på dom.

    Osv osv...
    Det finns många dolda poster som man kanske inte ens tänker på när man ska göra det så billigt som möjligt.
    Alla dom där "jag använder det jag har hemma-posterna" som kostar för den som inte had det hemma men som vill försöka kopiera det man har gjort.
    För oss kanske värdet på allt sånt var 10.000:- när man räknar skor, smycken, kannor, serveringsfat mm mm... Men eftersom vi inte handlade det bara för bröllopet så är dom alltså inte inräknade i budgeten för bröllopet.

    Poängen jag försöker få fram är väl att ni har haft en väldig tur genom att ni får dom dyraste posterna betalda av andra i princip.
    Men samtidigt tror jag att ni har räknat fel på andra poster som exempelvis drycken till maten.

    En annan sak att tänka på kan vara att om man håller till i församlingshemmet (kanske inte just TS men andra som har budgetbröllop) så kan det vara alkoholförbud där. Och det är bäst att kolla upp i god tid så man inte står där med skägget i brevlådan kvällen innan bröllopet som vi gjorde.
    Vi hade dock varit öppna med att alkohol skulle serveras. Vi hade pratat om det så lång som ett år innan bröllopet  - i samband med att vi bokade lokalen. Och ingen hade sagt något om att vi inte fick dricka alkohol där. Så vi valde att ignorera det som stod i kontraktet sen eftersom vi ansåg att dom borde ha sagt något innan i så fall...

     
  • LadyTe­ague
    Äldre 9 Jul 11:40
    #40
    Chicita skrev 2013-07-09 11:23:37 följande:
    Jo men det här kan också bli lite fel eftersom att alla inte har vänner som erbjuder sig. Inte ens för att "om jag kliar din rygg så kliar du min"...
    Så när man måste börja fråga vänner om dom kan jobba gratis åt en eller mot ett löfte om framtida hjälp så kan det bli väldigt väldigt fel. Vissa säger ja, men känner sig utnyttjade. Andra kommer att tycka att det är jättekul - men hoppas på att få en liten slant i alla fall. Och när sen tillfället kommer där man ska ge tillbaka... tja tänk om man verkligen inte kan just då. Vad snopet för den som hjälpte till under förutsättning att få hjälp tillbaka...
    Jag har varit med någon gång om att jag gått med på att göra en tårta till någon (det var inte till bröllop dock) men dom antog att jag med det menade att jag också skulle stå för ingredienserna. Ok om det inte kostar mig något att hjälpa till, men när jag ska behöva betala för att hjälpa till... Nja... Flört 
    Så det här med väntjänster är känsligt och det är nog inte ett särskilt bra budgettips då det kan sluta rätt illa med brutna kompisförhållanden i slutänden.

    Man kan absolut fråga, men då ska man vara väldigt lyhörd och försiktig. Och även visa att man förstår att det är värdefullt med den hjälp man får.

    Vårt bröllop kostade ca 65.000:- Jag minns inte om bröllopsresan var inräknad eller separat från det.
    Men vi hade 64 personer med  på bröllopet.
    Vi gjorde massor själva. Jag sydde våra kläder, svärmor sydde servetter och stolstäckare (inga överdrag, bara enkla remsor som skulle ge lite mer färg och liv till vårt medeltidsbröllop).
    Vi hade massor som ställde upp för att dom ville. Och det var väldigt uppskattat av oss och vi försökte visa det på alla sätt vi kunde.
    Man hade kunnat säga att vi fick fotograferingen gratis. För vi betalade faktiskt inget för själva fotograferingen...
    Men kringkostnaderna där blev rätt höga då vi betalade resa + två nätter på hotell + kläder till den ena fotografen för att hon inte skulle behöva ha några kostnader när hon ställde upp och hon reste långt. Nästan 60 mil. Den andra fotografen gjorde vi ett annat avtal med eftersom han vägrade att ta empot några pengar (även om han "bara" är jobbarkompis med maken).

    Men alla utgifter kom inte med i budgeten och det vi räknade in som slutgiltig kostnad eftersom vi hade handlat lite saker här och där när vi snubblade på något vi ville ha. Vissa sådana saker köpte vi in till oss själva - men för att användas till bröllopet först liksom. Och även sådana saker drog ju iväg några tusenlappar.

    Skor hade jag sen tidigare så dom räknade jag ju inte in i budgeten. Men om jag hade behövt köpa dom nya så hade det varit någon tusenlapp där med. Inte för att jag måste ha superdyra designerskor, utan för att mina fötter är så känsliga att jag inte kan ha vad som helst på dom.

    Osv osv...
    Det finns många dolda poster som man kanske inte ens tänker på när man ska göra det så billigt som möjligt.
    Alla dom där "jag använder det jag har hemma-posterna" som kostar för den som inte had det hemma men som vill försöka kopiera det man har gjort.
    För oss kanske värdet på allt sånt var 10.000:- när man räknar skor, smycken, kannor, serveringsfat mm mm... Men eftersom vi inte handlade det bara för bröllopet så är dom alltså inte inräknade i budgeten för bröllopet.

    Poängen jag försöker få fram är väl att ni har haft en väldig tur genom att ni får dom dyraste posterna betalda av andra i princip.
    Men samtidigt tror jag att ni har räknat fel på andra poster som exempelvis drycken till maten.

    En annan sak att tänka på kan vara att om man håller till i församlingshemmet (kanske inte just TS men andra som har budgetbröllop) så kan det vara alkoholförbud där. Och det är bäst att kolla upp i god tid så man inte står där med skägget i brevlådan kvällen innan bröllopet som vi gjorde.
    Vi hade dock varit öppna med att alkohol skulle serveras. Vi hade pratat om det så lång som ett år innan bröllopet  - i samband med att vi bokade lokalen. Och ingen hade sagt något om att vi inte fick dricka alkohol där. Så vi valde att ignorera det som stod i kontraktet sen eftersom vi ansåg att dom borde ha sagt något innan i så fall...

     
    Vi behövde inte ens fråga om alkohol i församlingshemmet för hon som visade oss runt när vi skulle boka var noga med att visa upp allt som fanns att använda, vilket bland annat var ett hundratal vinglas. Hon berättade också att det tyvärr inte fanns ölglas, så det får man försöka lösa själva.
    Men du har verkligen rätt i att man bör kolla upp det innan, för det kan nog kännas ganska snopet att planera för en viss lokal i ett år för att sedan få veta att man inte har tillåtelse att ta en öl till maten ens.
Svar på tråden Bröllop med 75 gäster för 15 000:- Inte svårt om man vill...