• Äldre 8 Jul 14:52
    22714 visningar
    68 svar
    68
    22714

    Bröllop med 75 gäster för 15 000:- Inte svårt om man vill...

    Hej!
    21/9 ska vi gifta oss och alla, precis ALLA gapar och skrattar till när jag berättar att jag har en budget på 15 000:- Jag ser inte svårigheterna med det riktigt och jag känner inte att vi kommer att ha något sniket budget-bröllop. Jag tänkte dela med mej av min budget och hur vi gör, kanske kan vi tipsa varandra? :)

    Kläder:
    Bruden: Brudklänning och skor måttbeställda från Kina 940:- inkl.frakt
    Brudgummen: Kostym från outlet 1500:- Skor har han sen tidigare
    Sonen: 5-delars kostym från E-bay 280:- inkl. frakt Skor: 200:-
    Dotter: Dopklänning som redan finns i hemmet så 0:-
    Blommor/brudbukett: 800:- då jag bara vill ha en enkel solros som brudbukett.
    Hår&make-up: önskade mej presentkort till frissan när jag fyllde år och fick det, make-up ska en kompis göra.
    Ring: 1000:- då jag ska ha mammas vigselring och därmed bara behövde bekosta förminskningen.

    Förberedelser/Dekoration:
    Inbjudningskort: Egna som jag skrivit ut från dator och klippt och klistrat 400:- inkl.porto
    Festprogram/Placeringskort (Som är samma sak då jag skrivit gästens namn på framsidan av placeringskortet) :
    Lakan (dukar/stolsöverdrag) 100stycken: 1000:- begagnade
    Dekoration i lokalen: Ljus och ballonger från kina 200:- resten blir naturdekoration
    Serveringspersonal: 2 19-åriga "kusin-kompisar" 2000:-
    Fotografering: Gratis då fotografen ska få använda bilderna i sin portfolio och är en vän till familjen.

    Fest:
    Lokal: 2600:- inkl. porslin och städ
    Mat: 3000:- En kompis mamma har erbjudit sej att laga all mat (Viltstek med rostade rotfrukter och massa tillbehör, det blir ingen annan förrätt än fördrink och snittar) och jag har fått allt kött av svärmor vars man är jägare. Vi kommer inte ha bröllopstårta utan kör med kladdkaka och apelsingrädde till efterrätt.
    Dryck: 1000:- Min m2b står för alkoholen i baren då han vägrade ha självkostnadsbar utan krävde att vi skulle bjuda på allt, så då får han stå för resten av kostnaderna av dryck utanför budgeten ;) Den kommer inhandlas i Tyskland på semestern.

    Slutsumma: 14 920:-

    Gratis tips:
    Naturdekoration
    Låna så mycket du kan, låna kandelabrar av avv du känner, det kvittar väl om dom är lika eller inte, en salig blandning är också fint :) Jag har även lyckats låna en flera spetsgardiner jag tänker lägga som dukar över lakanen på borden för att få en lyxigare känsla, även där kan det bli en fin effekt om de inte har samma mönster så länge de har samma färg.

    Nu är jag väl medveten om att jag haft tur och att kontakter är ett jäkla plus... Men lite envishet, planering och tålamod kommer man också långt på ;)

    På festen har jag även turen att ha världens bästa värdpar som även kommer stå för en del underhållning och i övrigt får spotify göra jobbet ;)

    Fler än jag som budget-gifter sej och vill dela med sej? :)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-08 18:55
    Okej! Jag ber om ursäkt. Tydligen har jag formulerat mej väldigt provocerande, det var inte min mening! Själklart är den ingen dans på rosor att fixa ett bröllop för 15 000:- Meningen med tråden var att kanske kunna hjälpa och visa på att det går att gifta sej "billigt" beroende på vad man har för krav. Och kanske hitta någon i liknande situation att bolla lite med. Nu verkar tråden mest gå ut på att förklara för mej vilken tur jag haft som fått köttet osv. och att försöka "spräcka budgeten"... Jag är jätteglad och tacksam för all hjälp jag fått på många vis. Jag har valt att ta emot den hjälp som erbjudits och det står jag för. Självklart känner inte alla en jägare med överfylld frys eller en fotograf i behöv av bilder, men kanske känner någon någon som känner någon som kan hjälpa till med något? Förstår ni vad jag menar?
    Jag har tänkt 1000:- på dryck till maten då det är den som räknas in i min budget, den drycken kommer att inhandlas i Tyskland.
    Två personer på serveringen tror jag räcker och värdparet kommer att vara med och guida dem... Vi kommer bara att använda porslinet till middagen, i baren blir det plastglas (Som jag också fått till skänks).

    Jag ber om ursäkt till er som tycker att jag verkar arrogant, det var inte min mening. Jag kollar efter någon annan tråd där jag kanske kan ventilera. Tack och hej! :)

  • Svar på tråden Bröllop med 75 gäster för 15 000:- Inte svårt om man vill...
  • Äldre 8 Jul 20:43
    #21

    Men det kan ju vara så att många som gifter vill göra saker på sitt sätt, ha nya saker osv... Jag skulle inte vilja ha en ring som finns i släkten. Jag ville ha en ny diamantring. Punkt. Det varkar ju vara en bra lösning för er men för mig och jag tror att jag talar för maken också, så skulle det kännas som att vi inte bjuder in till ett bröllop som vi har skapat utan att gästerna får jobba sig till det..eller nåt. Nu vet jag inte om det kom ut på det sättet jag tänker :) Suck. T.ex. om jag hade kompis som jobbar som sminknissa så skulle jag inte vilja att hon sminkade mig. För ett "budgetbröllop" så är det jättebra. När man inte har möjlighet till annat.    

  • Äldre 8 Jul 20:46
    #22
    Popaulolinona skrev 2013-07-08 20:30:24 följande:
    Och det var inte min mening att verka bortskämd- däremot kan jag tycka att det är märkligt att inte fler har möjlighet att få hjälp "på något vis överhuvudtaget" som man kan få uppfattningen av :/ Alla kan ju såklart inte känna en jägare och fotograf... Men någon kanske istället känner någon som är superduktig på att Pyssla/Sminka/Baka/Har en flådig bil att köra?
    Jag tror att de flesta drar sig för att begära in kompistjänster eftersom det i slutänden kan bli dyrköpt på vänskapen.

    Tänk om ni inte skulle bli nöjda med bilderna från er dag exempelvis och så har ni gått med på att han får använda dom i sin portfolio.
    Ni kanske till och med känner er uthängda i så fall liksom när era bilder cirkulerar som en sorts reklam, trots att ni inte är nöjda med dom.
    Eller om tjejerna som ska servera blir väldigt besvikna för att det var så mycket mer jobb än dom trott och tycker att ni är snåla...
    Eller om kompisens mamma hade hoppats på någon ersättning även om hon erbjöd sig, men att hon inte fick det och nu känner att hon inte kan ta tillbaka erbjudandet....

    Sånt här kan förstöra kompisband väldigt rejält.
    Och därför drar sig många som sagt för att fråga vänner och bekanta

    Många som har en yrkesroll som kan utnyttjas för sånt här blir ofta väldigt utnyttjade också.
    Jag får många förfrågningar om jag inte kan boka billiga hotellrum exempelvis. Eller frågor om jag inte kan baka deras tårtor eller sy deras klänningar osv...
    Vissa bjuder igen genom att bjuda in mig och maken på bröllopet, vissa erbjuder sig att betala en slant, men många vill att jag ska säga "åååh vad jag är hedrad, det är klart att jag gör det gratis".
  • Äldre 8 Jul 20:52
    #23

    Jag tror det beror på lite hur man räknar sin budget, alla räknar in olika poster. Vi räknar tex inte med bröllopsresa, (den ska min man få av mig i morgongåva som överraskning), men har däremot räknat in resan ner till Tyskland som en kostnad.

    Om vi la mycket sådana kring-kostnader utanför budgeten skulle vår nog hamna på ungefär samma som TS, runt 20 000. Men det känns lite som om man lurar sig själv lite då, för rent krasst måste de pengarna ju ändå ut (även för bröllopsresan, men den är lite svårt att lägga in i vår gemensamma budget då han inte vet om den).

    Men det går absolut att få ett fint och bra bröllop till små pengar. Tex kommer vi inte att ha nästan några levande blommor i lokalerna utan kommer att göra stora arrangemang av pappersblommor som jag kommer att ha pysslat ihop. Men i slutändan kostar ju sådant också....

  • Äldre 8 Jul 21:30
    #24
    Popaulolinona skrev 2013-07-08 20:30:24 följande:
    Jo, jag har förstått att det tydligen är oklarheter i uppspaltningen. Jag har satt 800:- på blommor då jag även ska ha solroser i lokalen.
    Och det var inte min mening att verka bortskämd- däremot kan jag tycka att det är märkligt att inte fler har möjlighet att få hjälp "på något vis överhuvudtaget" som man kan få uppfattningen av :/ Alla kan ju såklart inte känna en jägare och fotograf... Men någon kanske istället känner någon som är superduktig på att Pyssla/Sminka/Baka/Har en flådig bil att köra?
    Jag misstänkte att det var så med blommorna-det kommer förövrigt att bli jättefint-solrosor är verkligen blommor som ger mycket ut per blomma så att säga.

    Personligen, kanske mycket på grund av mitt eget yrke (jag är florist), så känner jag starkt att man egentligen inte kan ge just andras tjänster som ett budgettips. Jag tycker dels att de är något man egentligen ska vara försiktig med att fråga om-det är som sagt många som faktiskt med tiden känner sig utnyttjade, inte minst om man märker att bruden tror att hon ska få handla blommorna till grossistpriser (vilket inte är lagligt).
    OM man har många som hjälper en utan ersättning, skulle nog jag själv också räkna en presentpost, där jag tackar dem som hjälpt mig med en ganska fin present, för att visa att jag inser att de just hjälpt mig på ett sätt som är väldigt mycket värt.
     
     Jag hjälper gärna till-men jag vill inte betraktas som ett spartips under " se till att utnyttja alla dina kontakter", utan jag vill hellre att personerna själva förstår att det är en ynnest så att säga, att känna vänner som erbjuder proffshjälp för ringa eller ingen ersättning. dessutom tycker jag själv det är en ra present från mig som florist att ge brudbuketten i bröllopsgåva , något som ofta har ett värde på flera tusen, inte minst eftersom jag brukar be att få joba lite mindre traditionellet och skapa något unikt, vilket tar en hel del tid.
    Men gränsen kan vara hårfin för hur det känns att få frågan, så jag säger inte att man inte ska fråga-generellt borde vi alla hjälpas åt mer i livet, men det är väldigt viktigt att man visar att man förstår privilegiet så att säga.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Äldre 8 Jul 21:44
    #25

    Jag tycker att det är lite känsligt att utnyttja folk i deras yrkesroll faktiskt. Man vill äta kakan men inte betala för den.

    Jag har till exempel en kompis som är utbildad florist som jag kommer att be om tips inför bröllopet, men hon arbetar inte som florist vilket gör att jag känner att jag inte tar av hennes levebröd så att säga. (Hon ska inte binda buketten heller, utan det får en florist göra, men ngn att bolla lite ideer med)  Samma sak med köttet som vi ska ha, älg. Han som jagar brukar vi köpa kött av varje år, så det vi har gjort nu är helt enkelt att be om 2 kg extra mot vad vi brukar köpa. Men det ska självklart betalas.

    Det som vi funderar över är om sambons bästa vän ska baka bröllopstårtan istället för att jag ska göra det själv. Men... han har erbjudit sig och brukar göra det som sin bröllopspresent i bekanskapskretsen. Vi har dock inte bestämt oss, för vi vill inte att gästerna ska känna att de måste "förtjäna" sin plats på bröllopet.

  • Äldre 8 Jul 22:05
    #26

    Man ska inte UTNYTTJA sina kontakter utan man ska ANVÄNDA sig av dem. Inte alls samma sak! Använder man sig av dem så ger man ju såklart något tillbaka. Gentjänst eller pengar eller något annat.

  • Äldre 8 Jul 22:13
    #27
    Äriqa skrev 2013-07-08 22:05:27 följande:
    Man ska inte UTNYTTJA sina kontakter utan man ska ANVÄNDA sig av dem. Inte alls samma sak! Använder man sig av dem så ger man ju såklart något tillbaka. Gentjänst eller pengar eller något annat.
    Fast när 20 - 30personer i bekantskapskretsen en efter en (även om det är en kompis till en kompis - eller kanske kusinens flickväns syster osv) börjar "använda" sina kontakter så kan man känna sig rätt utnyttjad eftersom man bara blir bjuden eller tillfrågad för att brudparet / jubilaren ska spara några kronor...

    Så här är det väldigt viktigt att vara lyhörd mot den man frågar också och ärlig med vad det är man hoppas på.
    Är man villig att betala för det man beställer, men man beställer av den personen bara för att man vet att den är så duktig på att baka tårtor / göra buketter / arrangera middagar / laga mat så bör man säga det. Och inte låta det hänga i luften och vänta på att personen man frågar ska säga ett pris... 
  • Westbe­nn
    Äldre 8 Jul 22:49
    #28
    Popaulolinona skrev 2013-07-08 19:15:31 följande:

    Jag har lagt upp min budget för att visa att det KAN gå om man har rätt kontakter och nyttjar den hjälp som erbjuds...


    Fast det blir ju totalt missvisande och väldigt intetsägande för alla andra. 

    Det är ju som att lägga upp en tråd som handlar om att man minsann KAN ha ett bröllop med 75 gäster och en budget på 0:- (Förutsatt att någon annan betalar rubbet såklart.) 
  • Westbe­nn
    Äldre 8 Jul 22:58
    #29

    Råkade skicka iväg för tidigt.

     När du skriver såhär

    "precis ALLA gapar och skrattar till när jag berättar att jag har en budget på 15 000:- Jag ser inte svårigheterna med det riktigt och jag känner inte att vi kommer att ha något sniket budget-bröllop."

    så verkar det som att du inte reflekterat över att allt det du får gratis av vänner och bekanta faktiskt också kostar pengar - egentligen. Hade ni varit tvungna att betala för ALLT hade ni med en budget på 15 000 kanske fått just ett "sniket budgetbröllop" (vad det nu är).

    Angående din kommentar så handlar det ju fortfarande inte om vad man har för krav efter vad man läser av din budget, utan hur mycket man kan få av andra :) Då hade det nog varit bättre att starta en tråd som handlar om hur man kan spara pengar genom att få saker till bröllopet av vänner och bekanta :) 

  • Äldre 8 Jul 23:00
    #30

    Alla har själva erbjudit sin hjälp vill jag bara poängtera. Svärmor erbjöd oss köttet. Min kompis som ska sminka erbjöd sej att göra det som bröllopsgåva, kompisens mamma erbjöd sej att laga maten, fotografen erbjöd sej att fota gratis när jag bad om ett pris... Jag är helt galet tacksam för det, och det vet alla om! Frissan som ska göra mitt hår är en kompis men jag skulle aldrig få för mej att be henne göra mitt hår gratis, däremot sa jag att jag önskade mej pressentkort hos henne då jag fyllde år sist. Jag kommer absolut att fixa något till min kompis mamma som tack,  men hennes egna tanke var att om hon hjälper oss nu så kan vi hjälpa någon annan en annan gång- skicka vidare-effekten så att säga
    Vi vill inte ha något från någon i bröllopspressent, men däremot så tackar jag Ja om någon erbjuder sin hjälp med något. Jag skulle inte ta illa upp om en kompis bad om hjälp inför hennes stora dag.

    Nåväl, jag lämnar tråden nu då den inte blev så som den var tänkt... Men trevlig diskussion på er ;)

Svar på tråden Bröllop med 75 gäster för 15 000:- Inte svårt om man vill...