• Äldre 8 Jul 14:52
    22712 visningar
    68 svar
    68
    22712

    Bröllop med 75 gäster för 15 000:- Inte svårt om man vill...

    Hej!
    21/9 ska vi gifta oss och alla, precis ALLA gapar och skrattar till när jag berättar att jag har en budget på 15 000:- Jag ser inte svårigheterna med det riktigt och jag känner inte att vi kommer att ha något sniket budget-bröllop. Jag tänkte dela med mej av min budget och hur vi gör, kanske kan vi tipsa varandra? :)

    Kläder:
    Bruden: Brudklänning och skor måttbeställda från Kina 940:- inkl.frakt
    Brudgummen: Kostym från outlet 1500:- Skor har han sen tidigare
    Sonen: 5-delars kostym från E-bay 280:- inkl. frakt Skor: 200:-
    Dotter: Dopklänning som redan finns i hemmet så 0:-
    Blommor/brudbukett: 800:- då jag bara vill ha en enkel solros som brudbukett.
    Hår&make-up: önskade mej presentkort till frissan när jag fyllde år och fick det, make-up ska en kompis göra.
    Ring: 1000:- då jag ska ha mammas vigselring och därmed bara behövde bekosta förminskningen.

    Förberedelser/Dekoration:
    Inbjudningskort: Egna som jag skrivit ut från dator och klippt och klistrat 400:- inkl.porto
    Festprogram/Placeringskort (Som är samma sak då jag skrivit gästens namn på framsidan av placeringskortet) :
    Lakan (dukar/stolsöverdrag) 100stycken: 1000:- begagnade
    Dekoration i lokalen: Ljus och ballonger från kina 200:- resten blir naturdekoration
    Serveringspersonal: 2 19-åriga "kusin-kompisar" 2000:-
    Fotografering: Gratis då fotografen ska få använda bilderna i sin portfolio och är en vän till familjen.

    Fest:
    Lokal: 2600:- inkl. porslin och städ
    Mat: 3000:- En kompis mamma har erbjudit sej att laga all mat (Viltstek med rostade rotfrukter och massa tillbehör, det blir ingen annan förrätt än fördrink och snittar) och jag har fått allt kött av svärmor vars man är jägare. Vi kommer inte ha bröllopstårta utan kör med kladdkaka och apelsingrädde till efterrätt.
    Dryck: 1000:- Min m2b står för alkoholen i baren då han vägrade ha självkostnadsbar utan krävde att vi skulle bjuda på allt, så då får han stå för resten av kostnaderna av dryck utanför budgeten ;) Den kommer inhandlas i Tyskland på semestern.

    Slutsumma: 14 920:-

    Gratis tips:
    Naturdekoration
    Låna så mycket du kan, låna kandelabrar av avv du känner, det kvittar väl om dom är lika eller inte, en salig blandning är också fint :) Jag har även lyckats låna en flera spetsgardiner jag tänker lägga som dukar över lakanen på borden för att få en lyxigare känsla, även där kan det bli en fin effekt om de inte har samma mönster så länge de har samma färg.

    Nu är jag väl medveten om att jag haft tur och att kontakter är ett jäkla plus... Men lite envishet, planering och tålamod kommer man också långt på ;)

    På festen har jag även turen att ha världens bästa värdpar som även kommer stå för en del underhållning och i övrigt får spotify göra jobbet ;)

    Fler än jag som budget-gifter sej och vill dela med sej? :)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-08 18:55
    Okej! Jag ber om ursäkt. Tydligen har jag formulerat mej väldigt provocerande, det var inte min mening! Själklart är den ingen dans på rosor att fixa ett bröllop för 15 000:- Meningen med tråden var att kanske kunna hjälpa och visa på att det går att gifta sej "billigt" beroende på vad man har för krav. Och kanske hitta någon i liknande situation att bolla lite med. Nu verkar tråden mest gå ut på att förklara för mej vilken tur jag haft som fått köttet osv. och att försöka "spräcka budgeten"... Jag är jätteglad och tacksam för all hjälp jag fått på många vis. Jag har valt att ta emot den hjälp som erbjudits och det står jag för. Självklart känner inte alla en jägare med överfylld frys eller en fotograf i behöv av bilder, men kanske känner någon någon som känner någon som kan hjälpa till med något? Förstår ni vad jag menar?
    Jag har tänkt 1000:- på dryck till maten då det är den som räknas in i min budget, den drycken kommer att inhandlas i Tyskland.
    Två personer på serveringen tror jag räcker och värdparet kommer att vara med och guida dem... Vi kommer bara att använda porslinet till middagen, i baren blir det plastglas (Som jag också fått till skänks).

    Jag ber om ursäkt till er som tycker att jag verkar arrogant, det var inte min mening. Jag kollar efter någon annan tråd där jag kanske kan ventilera. Tack och hej! :)

  • Svar på tråden Bröllop med 75 gäster för 15 000:- Inte svårt om man vill...
  • Äldre 8 Jul 17:43
    #11

    Ja det handlar ju också om vad man har för förväntningar och drömmar inför bröllopet. Har man 15 tkr att kunna ge men önskar sig en maffig klänning, diamantring, tre rätters catering i en pampig byggnad, liveband etc etc etc och inte kan tänka sig att avstå vissa önskemål, det är då det blir ett problem.

  • Äldre 8 Jul 18:06
    #12
    FrökenErika skrev 2013-07-08 17:16:38 följande:
    Väldigt bra poäng angående serveringspersonalen.
    Om det är oerfarna tjejer/killar som ska sköta en buffé + antagligen kaffe efteråt även om det inte blir tårta så skulle jag nog sagt 4 personer minimum (gärna 5) på 75 personer så att en kan stå och diska mer eller mindre konstant (eller tja dom får ju bytas av) och 1 kan springa och serva alla såna där saker som dyker upp som inte var planerade från början för att ingen hade tänkt på det. Och dom andra två kan sköta själva buffén. För den ska ju vara fräsch, fin och påfylld ända till sista gäst har haft möjlighet att fylla på tallriken sådär som man ofta gör på buffé Glad 
    Om det är erfarna servitriser / servitörer så räcker det nog med 3 även om dom då får jobba häcken av sig.

    Om det ska serveras mat så behöver dom vara fler än så.
    Vi hade 4 som serverade på vårt bröllop och då hade vi "halv-buffé" dvs dom bar fram stora fat som räckte till 6 äster och ställde ner på borden med jämna mellanrum. Men alla var erfarna. 2 av dom jobbar med konferenser på hotell och måste då också servera lunch ibland. Dom andra två jobbar bara som servitris/servitör och är väldigt duktiga på det dom gör. Och i efterhand borde jag ha haft en till insåg jag i efterhand...

     
    Popaulolinona skrev 2013-07-08 14:52:35 följande:
    Väldigt tight budget måste jag säga.
    Imponerande Glad 

    Men jag tror att det blir lite missvisande.
    Din serveringspersonal kommer att få slita hund. En tusenlapp var för det jobb dom ska utföra skulle jag likställa med 0:- Det är inte värt den arbetsmängd för det priset.
    Och jag kan säga att här tror jag att du är dumsnål så att säga. Inte bara för att dom kommer få slita som djur - utan för att det finns inte en chans att dom hinner med och sköta en buffé (än mindre om ni ska ha tallriksservering) och det finns inget som är så trist som när det börjar se visset ut på buffén eller faten ekar tomma.

    Kinaklänningar måste nästan alltid justeras. Det är sällsynt att dom passar direkt. Vet inte om du har hunnit få din klänning än och om den passade. I så fall så är det bara att gratulera Glad 
    Men för andra brudar som läser tråden så är det missvisande. Många får lägga lika mycket eller mer på justeringar.
    1000:- för dryck till maten låter också väldigt lite. Vad serverar ni till maten? (inte för att vara dum, jag är bara nyfiken på hur ni kan få dryck till 75 personer för 1000:- om det inte är alkoholfritt Glad )
    Skor? Bröllopsresa... osv.
    Det känns som att ni har glömt några poster.
    Och genom att inte räkna in drycken till baren på kvällen så är ni ju inte helt ärliga med budgeten heller.
    Det är pengar ni lägger ut oavsett vem som betalar dom. 
  • Äldre 8 Jul 19:15
    #13

    Okej, jag ska se över serveringspersonalen. Och visst, dryckesbudgeten kan ses missvisande då baren på kvällen inte är inräknad så man får kanske lägga på ett par tusenlappar där... Säg 20 000:- istället då och lägg på  serveringspersonalen med en person. Alla kanske inte behöver bekosta kläder till två barn heller? Det är det ingen som verkar se? Och kanske man känner någon med kontakter för lokal/loge eller liknande. Jag har lagt upp min budget för att visa att det KAN gå om man har rätt kontakter och nyttjar den hjälp som erbjuds...

  • Äldre 8 Jul 19:53
    #14
    Popaulolinona skrev 2013-07-08 19:15:31 följande:
    Det är inget illa menat. Jag är mest nyfiken på hur ni har räknat Glad
    Det kan ju också hjälpa andra.

    Inbjudningskorten exempelvis. Hade ni något speciellt papper eller kuvert eller räknade du bara portot?
    Vi gjorde våra egna kort och jag skrev ut på jobbet. Men det blev nog lite mer än era kort ändå även om vi hade färre gäster. Glad 

    Och om vi hade kommit undan med 1000:- i dryck till maten så hade jag varit glad. Men även om vi hade box-vin och inte det dyrast ölet som vi handlade själva på systemet, så kostade nog drycken till maten i alla fall en bit över 2000:- 

    Dina tips kan vara mer värda än din budget Glad 
    Men då hjälper det inte med dolda kostnader (som exempelvis att du kanske hade kuverten hemma redan, eller spriten som ni inte räknade in först).
  • Äldre 8 Jul 20:07
    #15
    Popaulolinona skrev 2013-07-08 19:15:31 följande:

     Alla kanske inte behöver bekosta kläder till två barn heller? Det är det ingen som verkar se?


    De barnen kostar ju 0 respektive en knapp 500-ing så det är väl inga konstiga poster.

    Jag tror inte du behöver känna dig attakerad-det har alla varit noga med att understryka tycker jag. Däremot är det inte det minsta konstigt att det kommer frågor på olika poster när du detaljspaltar dem och man inte riktigt förstår. (Det står tex blommor 800, samtidigt som du säger att du bara ska ha en solros-är det övriga dekorationer som kostar 750 kr då, eller har du råkat skriva fel? För en solros kostar ju inte många tior)
    Jag tror du ska ha utgångspunkten att folk försöker hänga med och förstå.

    Om man sedan ifrågasätter vissa poster så är ju inte heller det konstigt-många här sitter med budget och man räknar på olika sätt-det kan vara nyttigt från flera håll att se hur andra tänkt.
    Det är, när man läser i själva tråden, lätt att förstå ditt syfte med den-däremot är själva trådrubriken rätt olycklig, eftersom det antagligen är ganska provocerande för många och riskerar att verka bortskämt. Alltså som i att det egentlgien borde stått "det är inte svårt att få det billigt om man har kontakter"(-vilket väl knappast har hjälpt någon annan än den med kontakterna och snarast riskerar att skapa avundsjuka eller att man inte har respekt för andras kostnader)

    Jag tor det är många gånger som just trådrubriken (som ju är det som får en att öppna en tråd) skulle behöva formuleras lite mer genomtänkt. Din hade behövt heta något i stil med att "kom med era bästa tips för att hålla kostnaderna nere", för att man skulle förstått att det inbjöd andra att tipsa och så vidare. men OM någon skulle vara sur i tråfden framöver, så vet du ju vid det här laget vad det beror på-en mindre lyckad formulerning-och behöver därför inte ta illa vid dig, utan bara hänvisa till den tilläggsförklaring du gjort i trådstarten.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Äldre 8 Jul 20:17
    #16



    Inbjudningskorten hade jag lite finare papper till. Pappren kostade 2,50:- styck när man köpte många och det gjorde jag då jag även köpte till dopet (som är en annan inbjudan)
    Brunt papper 2,50:- x 35 =100:-
    Sen köpte jag vita glansiga papper för samma kostnad= 100:-
    Sen skrev jag ut hemma påskrivaren och köpte ett paket "löv" á 50:- som jag klistrade på och guldhjärtan 80:-
    Porto: De som bor nära och jag träffar ofta fick sina inbjudningar personligen och de som bor längre bort skickade jag till vilket gav en portokostnad på 60:-
    Så inbjudningskorten gick på 390:-
  • Äldre 8 Jul 20:19
    #17

    Och ja, kuverten hade jag hemma redan, vanliga vita A5 som man kan köpa typ 100 stycker för 50:- eller nåt, men dom låg redan här hemma och drällde så...

  • Äldre 8 Jul 20:20
    #18
    Popaulolinona skrev 2013-07-08 20:17:44 följande:
    Här har vi jättebra tips.
    Och fina inbjudningkort dessutom Solig
  • Äldre 8 Jul 20:30
    #19
    passionsblomman skrev 2013-07-08 20:07:20 följande:
    De barnen kostar ju 0 respektive en knapp 500-ing så det är väl inga konstiga poster.

    Jag tror inte du behöver känna dig attakerad-det har alla varit noga med att understryka tycker jag. Däremot är det inte det minsta konstigt att det kommer frågor på olika poster när du detaljspaltar dem och man inte riktigt förstår. (Det står tex blommor 800, samtidigt som du säger att du bara ska ha en solros-är det övriga dekorationer som kostar 750 kr då, eller har du råkat skriva fel? För en solros kostar ju inte många tior)
    Jag tror du ska ha utgångspunkten att folk försöker hänga med och förstå.

    Om man sedan ifrågasätter vissa poster så är ju inte heller det konstigt-många här sitter med budget och man räknar på olika sätt-det kan vara nyttigt från flera håll att se hur andra tänkt.
    Det är, när man läser i själva tråden, lätt att förstå ditt syfte med den-däremot är själva trådrubriken rätt olycklig, eftersom det antagligen är ganska provocerande för många och riskerar att verka bortskämt. Alltså som i att det egentlgien borde stått "det är inte svårt att få det billigt om man har kontakter"(-vilket väl knappast har hjälpt någon annan än den med kontakterna och snarast riskerar att skapa avundsjuka eller att man inte har respekt för andras kostnader)

    Jag tor det är många gånger som just trådrubriken (som ju är det som får en att öppna en tråd) skulle behöva formuleras lite mer genomtänkt. Din hade behövt heta något i stil med att "kom med era bästa tips för att hålla kostnaderna nere", för att man skulle förstått att det inbjöd andra att tipsa och så vidare. men OM någon skulle vara sur i tråfden framöver, så vet du ju vid det här laget vad det beror på-en mindre lyckad formulerning-och behöver därför inte ta illa vid dig, utan bara hänvisa till den tilläggsförklaring du gjort i trådstarten.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Jo, jag har förstått att det tydligen är oklarheter i uppspaltningen. Jag har satt 800:- på blommor då jag även ska ha solroser i lokalen. Barnkostnaden är inte stor nej, men när varje krona granskas kan det ju vara viktigt?

    Det är möjligt att jag kände mej onödigt attakerad, det berodde nog mest på att tråden tig en helt annan väg en den jag tänkt mej... Jag hade väl föreställt mej att någon skulle hoppa in och skriva nåt i stil med "Så känner jag också, vi har också en låg budget... bla bla, så här har vi gjort..." Som Sheza gjorde... Och ja, det var en väldigt klantig formulering från min sida.

    Och det var inte min mening att verka bortskämd- däremot kan jag tycka att det är märkligt att inte fler har möjlighet att få hjälp "på något vis överhuvudtaget" som man kan få uppfattningen av :/ Alla kan ju såklart inte känna en jägare och fotograf... Men någon kanske istället känner någon som är superduktig på att Pyssla/Sminka/Baka/Har en flådig bil att köra?
  • CoolJe­n
    Äldre 8 Jul 20:41
    #20

    Kan det blir så billigt med dryck från tyskland?

    Jag har också planer på att köpa all dryck därifrån. Vi har bjudit 60 pers inkl oss själva och räknar att vi kanske blir 50 pers.
    Min dryckesbudget är 10.000:-
    Då är det öl, vin, cider, avec, bubbel, läsk och mineralvatten

    För oss kostar det iofs en slant att ta oss till tyskland(eller rätttare beställa då vi själva inte kommer ha tid)
    Tror det skulle gå på ca 2000-2500:- med bensin och färja

Svar på tråden Bröllop med 75 gäster för 15 000:- Inte svårt om man vill...