• Äldre 8 Jul 14:52
    22713 visningar
    68 svar
    68
    22713

    Bröllop med 75 gäster för 15 000:- Inte svårt om man vill...

    Hej!
    21/9 ska vi gifta oss och alla, precis ALLA gapar och skrattar till när jag berättar att jag har en budget på 15 000:- Jag ser inte svårigheterna med det riktigt och jag känner inte att vi kommer att ha något sniket budget-bröllop. Jag tänkte dela med mej av min budget och hur vi gör, kanske kan vi tipsa varandra? :)

    Kläder:
    Bruden: Brudklänning och skor måttbeställda från Kina 940:- inkl.frakt
    Brudgummen: Kostym från outlet 1500:- Skor har han sen tidigare
    Sonen: 5-delars kostym från E-bay 280:- inkl. frakt Skor: 200:-
    Dotter: Dopklänning som redan finns i hemmet så 0:-
    Blommor/brudbukett: 800:- då jag bara vill ha en enkel solros som brudbukett.
    Hår&make-up: önskade mej presentkort till frissan när jag fyllde år och fick det, make-up ska en kompis göra.
    Ring: 1000:- då jag ska ha mammas vigselring och därmed bara behövde bekosta förminskningen.

    Förberedelser/Dekoration:
    Inbjudningskort: Egna som jag skrivit ut från dator och klippt och klistrat 400:- inkl.porto
    Festprogram/Placeringskort (Som är samma sak då jag skrivit gästens namn på framsidan av placeringskortet) :
    Lakan (dukar/stolsöverdrag) 100stycken: 1000:- begagnade
    Dekoration i lokalen: Ljus och ballonger från kina 200:- resten blir naturdekoration
    Serveringspersonal: 2 19-åriga "kusin-kompisar" 2000:-
    Fotografering: Gratis då fotografen ska få använda bilderna i sin portfolio och är en vän till familjen.

    Fest:
    Lokal: 2600:- inkl. porslin och städ
    Mat: 3000:- En kompis mamma har erbjudit sej att laga all mat (Viltstek med rostade rotfrukter och massa tillbehör, det blir ingen annan förrätt än fördrink och snittar) och jag har fått allt kött av svärmor vars man är jägare. Vi kommer inte ha bröllopstårta utan kör med kladdkaka och apelsingrädde till efterrätt.
    Dryck: 1000:- Min m2b står för alkoholen i baren då han vägrade ha självkostnadsbar utan krävde att vi skulle bjuda på allt, så då får han stå för resten av kostnaderna av dryck utanför budgeten ;) Den kommer inhandlas i Tyskland på semestern.

    Slutsumma: 14 920:-

    Gratis tips:
    Naturdekoration
    Låna så mycket du kan, låna kandelabrar av avv du känner, det kvittar väl om dom är lika eller inte, en salig blandning är också fint :) Jag har även lyckats låna en flera spetsgardiner jag tänker lägga som dukar över lakanen på borden för att få en lyxigare känsla, även där kan det bli en fin effekt om de inte har samma mönster så länge de har samma färg.

    Nu är jag väl medveten om att jag haft tur och att kontakter är ett jäkla plus... Men lite envishet, planering och tålamod kommer man också långt på ;)

    På festen har jag även turen att ha världens bästa värdpar som även kommer stå för en del underhållning och i övrigt får spotify göra jobbet ;)

    Fler än jag som budget-gifter sej och vill dela med sej? :)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-08 18:55
    Okej! Jag ber om ursäkt. Tydligen har jag formulerat mej väldigt provocerande, det var inte min mening! Själklart är den ingen dans på rosor att fixa ett bröllop för 15 000:- Meningen med tråden var att kanske kunna hjälpa och visa på att det går att gifta sej "billigt" beroende på vad man har för krav. Och kanske hitta någon i liknande situation att bolla lite med. Nu verkar tråden mest gå ut på att förklara för mej vilken tur jag haft som fått köttet osv. och att försöka "spräcka budgeten"... Jag är jätteglad och tacksam för all hjälp jag fått på många vis. Jag har valt att ta emot den hjälp som erbjudits och det står jag för. Självklart känner inte alla en jägare med överfylld frys eller en fotograf i behöv av bilder, men kanske känner någon någon som känner någon som kan hjälpa till med något? Förstår ni vad jag menar?
    Jag har tänkt 1000:- på dryck till maten då det är den som räknas in i min budget, den drycken kommer att inhandlas i Tyskland.
    Två personer på serveringen tror jag räcker och värdparet kommer att vara med och guida dem... Vi kommer bara att använda porslinet till middagen, i baren blir det plastglas (Som jag också fått till skänks).

    Jag ber om ursäkt till er som tycker att jag verkar arrogant, det var inte min mening. Jag kollar efter någon annan tråd där jag kanske kan ventilera. Tack och hej! :)

  • Svar på tråden Bröllop med 75 gäster för 15 000:- Inte svårt om man vill...
  • Äldre 8 Jul 15:19
    #1

    Hotellsvit och transport från kyrka till festlokal, hur löser ni det?

    Kostar det så mycket som 1000kr att ändra storleken på en ring? Låter mycket tycker jag, 400kr sa de på guldfynd när jag frågade. Vi skall smälta ner gult till våra ringar, men har inte kollat upp vad det kan tänkas kosta.

    I bröllopspresent skall vi önska oss bidrag till bröllopsresan som vi kommer ta vid ett senare tillfälle.

  • Äldre 8 Jul 15:31
    #2
    Helenis skrev 2013-07-08 15:19:38 följande:
    Hotellsvit och transport från kyrka till festlokal, hur löser ni det?

    Kostar det så mycket som 1000kr att ändra storleken på en ring? Låter mycket tycker jag, 400kr sa de på guldfynd när jag frågade. Vi skall smälta ner gult till våra ringar, men har inte kollat upp vad det kan tänkas kosta.

    I bröllopspresent skall vi önska oss bidrag till bröllopsresan som vi kommer ta vid ett senare tillfälle.
    Vi ska inte ha någon hotellsvit utan vi sover hemma. Sova hemma med barnen hos farmor känns lika lyxigt ;)
    Transporten löser vi genom att ta egen bil... Hem kan jag tänka mej att det blir taxi så det går kanske ett par hundringar där också då.

    Att förminska ringen kostade 1000:- här, då lade dom på ett nytt skimmer på nåt vis också i vit guld.
  • Äldre 8 Jul 16:04
    #3

    Inte för att vara "sån", men det kanske inte är så svårt att få ihop ett bröllop för 15.000kr (75 personer) om man har tex en vigselring inom familjen som kan användas, om man har turen att hitta en klänning för en billig peng som man känner sig fin och bekväm i, har en dopklänning hemma som går att använda till barnet, får presentkort på hårsalong osv, men framförallt om man får kött till maten, har någon som kan tänka sig att ställa upp gratis och laga maten, skippar bröllopstårta och räknar stor del av drycken utanför budget.

    Det är väldigt långt ifrån alla som har allt detta och om vi hade haft sådan tur, så hade det varit "a pice of cake" för oss att komma väldigt billigt undan också. Det är jätteroligt att ni har så många som kan hjälpa er och ställa upp för er och att ni kan tänka er ett bröllop utan tex fin bil att åka i (menar inte att er bil nödvändigtvis är ful, men du förstår nog vad jag menar), utan bröllopstårta, med en kinaklänning, med att sova hemma osv. Det är ju dock många som vill ha "hela paketet" när dom lix ska göra slag i saken ;)

    Därför kan jag tycka att just kommentarer som "Jag ser inte svårigheterna med det riktigt" är lite.. onödigt kanske, för många kanske skulle drömma om att ha era förutsättningar, men hur dom än vrider och vänder på det, så lyckas dom inte hitta någon jägare som vill donera kött till 75 personer eller har en nära vän som är fotograf tex ;)


  • Äldre 8 Jul 16:20
    #4
    daniiel skrev 2013-07-08 16:04:18 följande:
    Inte för att vara "sån", men det kanske inte är så svårt att få ihop ett bröllop för 15.000kr (75 personer) om man har tex en vigselring inom familjen som kan användas, om man har turen att hitta en klänning för en billig peng som man känner sig fin och bekväm i, har en dopklänning hemma som går att använda till barnet, får presentkort på hårsalong osv, men framförallt om man får kött till maten, har någon som kan tänka sig att ställa upp gratis och laga maten, skippar bröllopstårta och räknar stor del av drycken utanför budget.

    Det är väldigt långt ifrån alla som har allt detta och om vi hade haft sådan tur, så hade det varit "a pice of cake" för oss att komma väldigt billigt undan också. Det är jätteroligt att ni har så många som kan hjälpa er och ställa upp för er och att ni kan tänka er ett bröllop utan tex fin bil att åka i (menar inte att er bil nödvändigtvis är ful, men du förstår nog vad jag menar), utan bröllopstårta, med en kinaklänning, med att sova hemma osv. Det är ju dock många som vill ha "hela paketet" när dom lix ska göra slag i saken ;)

    Därför kan jag tycka att just kommentarer som "Jag ser inte svårigheterna med det riktigt" är lite.. onödigt kanske, för många kanske skulle drömma om att ha era förutsättningar, men hur dom än vrider och vänder på det, så lyckas dom inte hitta någon jägare som vill donera kött till 75 personer eller har en nära vän som är fotograf tex ;)
    Självklart har du helt rätt. Ang. klänningen så finns det galet många modeller så just den tror jag faktiskt att nästan vem som helst skulle kunna komma billigt undan med. Innan jag fick köttet hade jag räknat med ca: 3000:- på det då jag tänkte köpa ex. tjälknöl när det är extrapris osv och frysa in till den stora dagen, så den kostnaden behöver ju inte heller bli så rackarns stor. Och om man har så många vänner så att man ska bjuda över 70 personer finns det säkert några som kan tänka sej att ställa upp och hjälpa till med att laga mat, pynta lokalen osv... Men allt handlar ju om hur man själv vill ha det och om man vill be om hjälp. Pressentkort kan ju också alla önska sej om man är ute i god tid och är tydlig med vad och vart man vill ha det utställt. Vill man ha "hela paketet" med fin bil osv så är ju det en kostnad man själv "väljer" på samma sätt som man väljer att ha budget på 15 000:- Jag personligen tycker att 100 000:- (vilket verkar vara lite av ett genomsnitt) är galet mycket pengar för en dag och jag känner att jag hellre lägger den summan på något annat som huset/bilen eller nåt.
    Jag startade mest tråden som en lite tips-tråd och inte för att säga hur man gör då det som du säger är väldigt individuellt beroende på hur man önskar dagen. Jag har fått väldigt många kommentarer på min budget IRL så jag tycker det skulle vara lite intressant att höra fler som haft lika tight budget som oss :)
  • Madick­en
    Äldre 8 Jul 16:28
    #5

    Grattis, va roligt för er!! Bra jobbat. Men som Daniiel skrev så är det inte så lätt när man inte känner nån som vill skänka massa mat. Vi kommer iofs få massa hjälp också. Ni har haft en väldig tur som får gratis fotograf, för det är en stor post i budgeten. Men att det inte är svårt att ha bröllopsfest för 75 pers för 15.000 är att ta i. Ni har haft massa tur och det är superbraaaa! Grattis igen! Hoppas det blir som ni önskar!

  • Äldre 8 Jul 16:30
    #6
    Popaulolinona skrev 2013-07-08 16:20:09 följande:
    Nej, det är mer just formuleringen "Inte svårt om man vill" och "Jag ser inte svårigheterna med det riktigt" som jag reagerade på, för det finns dom som har 75 gäster att bjuda, men ändå inte har någon jägare, någon som vill/kan laga mat, någon fotograf osv i släkten eller vänskapskretsen. Plus att dom flesta brukar räkna in drycken för hela kvällen i budgeten för bröllopet, men många har ju bar till självkostnadspris. Nåja.. Det kan alltså finnas svårigheter med att få det att gå ihop även om man vill.

    Och som sagt, det är ju toppenbra att ni får det bröllop ni vill ha för en peng som ni känner er bekväma med att betala. Inget ont om det. Ett bröllop för 150 000kr behöver absolut inte vara bättre än ett för 15 000kr. Jag försökte inte säga något sådant. Vårat bröllop var inte speciellt dyrt heller (om man räknar i bröllopssammanhang), och vi fick hjälp av våra gäster, dock med ekonomiska bidrag och inte praktiska saker.

    Och ja, det är många som väljer att köpa en kinaklänning, men jag vet alltför väl att det inte enbart är solskenshistorier och många spenderar ändå mer än 940kr på klänning + skor. Återigen, toppen att du lyckades hitta det, jag är verkligen glad för din skull :)

    Jag vill verkligen inte att du ska tro att jag på något sätt missunnar er erat bröllop eller tycker att ni har gjort något fel, för så är det inte och jag både tror och hoppas att erat bröllop ska bli jättebra! :)
  • Äldre 8 Jul 16:33
    #7

    Och jag kan ju tillägga att vi har ett par bekanta som gifte sig för ca 6kr (eller vad nu porokostnaden är) ur egen ficka och planerade hela sitt bröllop på drygt en vecka ;) Dom hade visserligen bara ca 25 gäster, men ändå..

    Beroende på vad man har för förutsättningar, förväntningar, önskemål och krav.. ja, då kan det ju i princip vara gratis att gifta sig, inkl festligheter efteråt :)


  • sheza
    Äldre 8 Jul 16:56
    #8

    Det går, det gör det med bra vänskapskrets och lite flit....  =) Sitter i samma båt lite grann. Vi har planerat att gifta oss på midsommar 2014 och har planerat för ca 70 gäster. 
    Det blir loge = 0kr
    Klänning kina 1000:-
    Mannens kläder 1500:-
    Maten är vi inte klara med vad det blir men budgeten är på 5000 kr och då har vi en god vän som hjälper oss med tillagningen. Troligtvis något gott med färskpotatis till..... Tårta fixar jag till själv, och tårtställningen kommer vara av träkubbar i olika höjder.
    Blommor 2000kr
    Fotograf har vi en god vän som är och som gärna tar bilderna, men vi vill gärna ge henne någonting så 1000kr för hela dagen.
    Häst och vagn, som vi redan har. Dock får någon annan köra än just jag = 0kr
    Naturdekorationer =0kr
    Pyssel, ballonger, skyltar etc 1000:-
    Ringar 4000kr  då vi inte vill ha det dyraste eftersom vi båda arbetar mycket med händerna. 
    Vi sover hemma då man ändå är så trött efter en sån dag så vi lyxar till det med nystädat och nybäddat ;) Bröllopsresa/semester kör vi på senare när det passar.... 
    Dryck i baren blir en del från Tyskland, men vi kör på vitt vin, rött vin, cider och öl. Ingen sprit.... och hur mycket den får kosta... ja det ser man på volymen man får med sig hem....
    liveband hade varit trevligt, mn vi väljer bort det och kör på spotify med en bra ljudanlägning som blir inlånad. 

    Sen kommer jag själv få läga ner mycket tid på dekorationer, men med lite vänner och lite gott att dricka kommer nog logen bli så fin och lövad =) 

    Så under 20 tusen kommer vi hamna med marginal och det ä jag nöjd med =) 

     

  • Äldre 8 Jul 17:16
    #9
    Popaulolinona skrev 2013-07-08 14:52:35 följande:
    Serveringspersonal: 2 19-åriga "kusin-kompisar" 2000:-

    Jag vill inte vara den som är den, men två tjejer på 75 pers känns, väldigt lite...


    Jag vet ju inte hur det är tänkt, om gästerna ska ta för sig mat själva eller om tjejerna ska gå ut och servera, om porslinet är hyrt och kan ställas undan till nästa dag, eller måste diskas direkt.


     


    Men när jag och min syrra som naiva 18-åringar tog för oss ett bröllop på ca 65 gäster, vart det en jäkla massa jobb på två pers. Det var buffé, så vi behövde inte gå ut till varje bord och servera, men vi skulle plocka fram maten, och försöka hänga med och se till att använda tallrikar och glas kom undan, och upptäckte sedan att porslinet måste diskas upp direkt. Dels för att vi skulle få plats i köket, och dels för att det helt enkelt inte fanns tillräckligt med porslin. Alla gäster ställde ifrån sig sina gamla glas, och hittade dom inte igen, och då gick dom och bad om nya tex. Detta resulterade i slutändan med att en av oss stod och ständigt servade diskmaskinen med disk, sorterade och staplade den, medans den andra hade mer än fullt upp med att plocka undan tomma övergivna glas och tallrikar, serva folk med nya glas, se till att tårta, kakor och kaffe inte tog slut, mm mm. I slutändan kände vi att 1000:- (som vi också fick betalt) inte var värt besväret egentligen, speciellt som vi egentligen var lite för unga för att hålla i alla trådar utan någon äldre, mer erfaren som hjälpte oss hålla ordning. Vi klagade aldrig, eftersom vi tagit på oss det, men vi förstod på brudparet att dom tyckte att vi tjänat väldigt lätta pengar, eftersom det var buffé och all sprit stod framme, vi behövde ju liksom aldrig "server".


     


    På vårt bröllop kommer vi ha fyra eller fem tjejer som serverar 80 pers (beroende på om den femte tjejen kan) och vi har hyrt allt porslin från firman vi caterar maten ifrån, så det finns porslin till varje rätt, och när tjejerna plockat ut de från borden, kan de bara ställa allt i backar från catering firman, som sedan skickad tillbaka odiskat till dom. Vi kommer även köpa vinglas från Rusta eller Ö&B, som vi skriver varje gästs namn på och ha som bordsplacering, vilket jag hoppas kommer göra att alla håller bättre reda på sina glas. Annars kommer övrigt serveras i plastglas. De flesta tjejerna är 18-19, men den äldsta tjejen är 21, och det är henne vi känner, och hon kommer hålla i trådarna, och har själv fått välja ut dom andra tre/fyra. Även dom kommer få 1000:- var för ca 6 timmars servering, emellertid kommer två stycken vara kvar som bartendrar efter middagen, och dom får yttligare 100:-/timmen. Vi har pratat igenom allt noga flera gånger med tjejen som kommer hålla i det för att vara säkra på att dom har koll på vad dom ska göra och hur dom ska lägga upp det.


     


    Jag känner lite såhär: alla har inte råd med ett överdådigt bröllop i 100 000 kr klassen, och inte alla tycker det är värt det. Det respekterar jag. Vi har räknat med 75 000 kr på 80 pers, nu gifter vi oss i augusti och kan konstatera, budgeten kommer hålla. Till det bröllopet har vi sparat i 1 ½ år, och vi har sparat på en billig men fin lokal, även jag har kina klänning, och en kompis fixar hår och smink, men vi vill inte att någon ska behöva stressa ihjäl sig för vårat bröllops skull, inte ens serveringspersonalen. Man behöver ju inte catera maten som vi gjort, men man får nog räkna med att det blir en del jobb för tjejerna.

  • Äldre 8 Jul 17:22
    #10

    TS, Hur har du räknat när du skriver 1000 för dryck? Ska ni inte ha vin/öl till maten, eller hur har ni tänkt att 1000 ska räcka till all dryck?


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden Bröllop med 75 gäster för 15 000:- Inte svårt om man vill...