• Äldre 8 Jul 11:40
    35994 visningar
    139 svar
    139
    35994

    Dalabrudar

    Hej alla Dalabrudar!
    Jag såg att trådarna för bröllop i Dalarna var väldigt gamla så jag startar en ny. Vi planerar bröllop i Leksand då jag kommer därifrån (bor ej där nu). Hoppas vi kan inspirera varandra och komma med tips och förslag!

  • Svar på tråden Dalabrudar
  • Äldre 10 Apr 09:14

    Jag bakar tårtor på beställning bor i rättvik men kan leverera och stå och skära upp tårtan till gästerna


    veronica84 skrev 2014-02-25 06:19:29 följande:

    Hindersprövningen och byte av efternamn är inskickad och igår kom den, så nu är det check på det i listan ;)

    Vi ska bara bestämma vad för typ av mat vi vill servera sen fixar en skola med elever tillagningen och serveringen och inhandlingen av varor. Jag betalar för maten sen.

    Håller på och kollar upp det här med tårtan. Funderade först på citygross, men fick höra att de inte var så bra där.

    Så jag kanske beställer fråns syrrans bageri på Ica Maxi i Borlänge.

    Pysslet fortsätter här hemma till borden.

    Gör ni mycket pyssel själva eller beställer ni?

     


  • Äldre 10 Apr 09:37

    Hej

    jag gifter mig i rättvik i juli

  • Äldre 16 Apr 16:28

    Puh!

    Mycket telefonsamtal har det blivit i veckan. har bokat in en massa träffar inför påsken när vi har möjlighet att åka upp och fixa. Har även kollat med B&B om hur många som bokat boende och det var endel men långt ifrån alla.. plus att alla dubbelrum nu är uppbokade så det som återstår är större stugor för 2-3 par.. så det blir till att försöka pyssla ihop folk och se till att de bokar nu under påsken.

    Imorn åker vi upp till Rättvik för att träffa prästen, diskutera personal och städning och mäta bord i lokalen och kolla vad vi behöver ta med oss, diskutera tårta med Fricks och blommor med Blomsterliv. Vi ska även lura ut varifrån vi ska beställa maten. Får hoppas att vi hinner ta det lite lugnt i stugan också :)

    En fråga återstår och det är att jag inte har hittat några tips på frisörer i Rättvikstrakten. Jag hittar nästan inga rekommendationer alls på nätet och de jag hittar är ett par år gamla.. Är det någon som har ett tips på en frisör som kan göra en helt ok festuppsättning/bruduppsättning och ev. även en lätt naturlig sminkning (inget krav!)? Jag är öppen för alla förslag!

  • Äldre 23 Apr 13:59

    Hej!

    Påsken blev bra, hann båe med en massa bröllopsfix, arbete vid stugan samnt att slappa i solen och äta godis ;)

    Träff med prästen gick bra, skönt att ha gått igenom det en gång så man vet vad som väntar :) Även musiken är checkad och klar med kyrkmusikern. Vi ska bränna ut två låtar på CD bara och lämna till kyrkvaktmästaren så tar han hand om det.

    Lokalen kollades in en sista gång. Det finns många möjligheter hur man kan ställa upp borden så där får vi klura på vad som blir bäst. Kollade även in antalet ugnar, kyl/frysar då vi funderar på att göra iordning maten själva till viss del.

    Möte med en bagare hos Fricks. Då jag är glutenintolerant och de inte kan garantera en helt glutenfri tårta kör vi på en tårta på flera våningar där jag själv bakar den översta och får marsipan från bageriet så att den ska hänga ihop med de andra tårtorna :) Får öva mig på att baka tårtan under våren (stackars sambon) ;) I övrigt blir tårtan i vit marsipan med vita rosor och gröna murgröneblad samt små blå blommor (då vårt tema blir vitt, grönt och blått).

    Pratade brudbukett med floristen. Då vi lagt en rätt tajt budget för blommor föreslog hon att vi skulle lägga allt på buketten och sedan plocka blommor själva och ha som dekoration. Kul förslag tyckte vi :) Om det skiter sig får vi köpa 20 st vit rosor.

    Idag lyckades jag äntligen få tag på en frisör som kunde tänka sig att jobba på pingstlördagen (tydligen var det ingen annan som var intresserad av att tjäna pengar på en lördag). Det blev Annas Hud, Hår & Naglar i Rättvik. Håller tummarna för att det blir bra :)

    I veckan ska vi stämma av med B&B en sista gång (?!) för att kolla att alla gäster bokat in sig. Sen blir det att fundera på hur vi ska göra med maten. Vi funderar på att köpa in bra råvaror från någon av matbutikerna i Rättvik och själva lägga iordning det (beroende på vad det kostar om de lägger upp det åt oss).

    Hur går det för er andra? :)

  • Äldre 25 Apr 06:00

    Petra R: Låter som en effektiv helg :)
    Jag har skor beställda nu till mig som borde komma nästa vecka. Förhoppningsvis så passar storleken så jag slipper skicka tillbaka.
    Min klänning ska vara färdig med justeringen hos skräddaren idag har jag blivit lovad, men hon har inte ringt och bekräftat så vi får hoppas på det i eftermiddag när jag ska dit :)
    Sonens skjorta ska kollas på i helgen. Ev skor till m2b.
    Sen är alla kläder köpta.
    Maten och tårta fixar en skola och där väntar jag bara på slutbeskedet av vad det blir för förrätt. Jag gav de fria händer till det :)
    Sen ska jag skriva ut festprogrammen.

    Provsmakning av menyn blir dagarna innan bröllopet.
    Samma dag ska vi träffa vaktmästaren och se över lokalen intill kyrkan.
    Det mesta pysslet är färdigt. Bara detta http://kryddburken.se/2013/03/19/tradagg-ett-klistrigt-paskpyssel/tradbollar_tradagg_pyssla_virkgarn_ballonger/ som jag tänkte prova mig på och göra. Får köpa på mig garn i helgen! :)
    Idag är det endast 29 dagar kvar för oss till bröllopet <3

    Prästern har inte hört av sig än, men tagit emot vår hindersprövning och vigselintyg :)

    Blommor är beställda från Gustafsons blommor i Borlänge.
    Sambon kollar upp drycker.
    Men annars är det nog allt hoppas och tror jag ;)

  • Äldre 26 Apr 23:01
    veronica84 skrev 2014-04-25 06:00:54 följande:

    Petra R: Låter som en effektiv helg :)
    Jag har skor beställda nu till mig som borde komma nästa vecka. Förhoppningsvis så passar storleken så jag slipper skicka tillbaka.
    Min klänning ska vara färdig med justeringen hos skräddaren idag har jag blivit lovad, men hon har inte ringt och bekräftat så vi får hoppas på det i eftermiddag när jag ska dit :)
    Sonens skjorta ska kollas på i helgen. Ev skor till m2b.
    Sen är alla kläder köpta.
    Maten och tårta fixar en skola och där väntar jag bara på slutbeskedet av vad det blir för förrätt. Jag gav de fria händer till det :)
    Sen ska jag skriva ut festprogrammen.

    Provsmakning av menyn blir dagarna innan bröllopet.
    Samma dag ska vi träffa vaktmästaren och se över lokalen intill kyrkan.
    Det mesta pysslet är färdigt. Bara detta http://kryddburken.se/2013/03/19/tradagg-ett-klistrigt-paskpyssel/tradbollar_tradagg_pyssla_virkgarn_ballonger/ som jag tänkte prova mig på och göra. Får köpa på mig garn i helgen! :)
    Idag är det endast 29 dagar kvar för oss till bröllopet <3

    Prästern har inte hört av sig än, men tagit emot vår hindersprövning och vigselintyg :)

    Blommor är beställda från Gustafsons blommor i Borlänge.
    Sambon kollar upp drycker.
    Men annars är det nog allt hoppas och tror jag ;)


    Vilken skola har du vänt dig till? Jag funderade på att sköta det så men hur mycket jag än letar på nätet så hittar jag ingen information om några skolor som man kan anlita. Tycker nästan det är lite trist med tanke på att så många (Inklusive jag) gör en sökning bara och sedan lägger ner det. :/
  • Äldre 28 Apr 06:27
    Anettem skrev 2014-04-26 23:01:00 följande:
    Vilken skola har du vänt dig till? Jag funderade på att sköta det så men hur mycket jag än letar på nätet så hittar jag ingen information om några skolor som man kan anlita. Tycker nästan det är lite trist med tanke på att så många (Inklusive jag) gör en sökning bara och sedan lägger ner det. :/
    Hushagsgymnasiet. De har en linje Hotell och restaurang :)
  • Äldre 23 May 14:44

    Hur går det för alla?

    Jag fick mig en (tidig) hippa i helgen. Åh vilken bra dg det var. Tjejerna hade abbonerat ett vinotek på förmiddagen där vi åt gott och drack gott och till min glädje var hela personalen italiensk så jag fick använda mig av mina språkkunskaper. Sen blev det sumobrottning i en park och togaparty hemma hos en vän till mig. Hela hippan hade tåg/på spåret-tema eftersom jag och R träffades på nattåget till Narvik. Bara den här fantastiska dagen gör nästan att jag vill gifta mig fler gånger för att få göra om det. Men bara nästan!

    I övrigt börjar det kännas som att det närmar sig. Vi försöker hitta en helg att åka upp till leksand för att reka lokalen en sista gång, räkna tallrikar och liknande. Blir nog efter midsommar. Då ska vi också lägga alkoholbeställning på systembolaget och råvarubeställning på coop. Just nu är det mest pyssel som pågår, gör ljuslyktor och syr löpare. Pressar R att komma sig för att köpa kostymen och jag väntar med SPÄNNING på att klänningen ska skickas....

  • Äldre 24 May 23:18

    Vad roligt med hippa Hanana!

    Här går det framåt, vilket är tur nu när det bara är 3 veckor kvar till vår dag

    När har ni andra ert datum?

  • Äldre 25 May 15:12

    5e september är det dags för oss.

  • Äldre 10 Jun 20:49

    Vi gifte oss den 24/5 :) Häromdagen kom brevet från skatteverket att jag nu har bytt efternamn <3 

  • Äldre 17 Jun 15:15
    veronica84 skrev 2014-06-10 20:49:03 följande:

    Vi gifte oss den 24/5 :) Häromdagen kom brevet från skatteverket att jag nu har bytt efternamn <3 


    GRATTIS!
    Hoppas att er dag var alldeles strålande, ni ser då strålande ut iaf!
  • Äldre 17 Jun 20:56

    Den 14/6 blev vi man och hustru i Folkärna Kyrka (som tyvärr renoverar utsidan under sommaren, därav de fina byggställningarna.. var jättefint i övrigt!)



  • Äldre 17 Jun 21:41
    Hanana skrev 2014-06-17 15:15:21 följande:
    GRATTIS!
    Hoppas att er dag var alldeles strålande, ni ser då strålande ut iaf!
    Tack den var underbar <3 Strålande solsken och varmt som sedan byttes till åska och spöregn, men då var vi inomhus redan ;) 
  • Äldre 18 Jun 12:00
    Emelie1014 skrev 2014-06-17 20:56:22 följande:

    Den 14/6 blev vi man och hustru i Folkärna Kyrka (som tyvärr renoverar utsidan under sommaren, därav de fina byggställningarna.. var jättefint i övrigt!)


     


     


    GRATTIS!
  • Äldre 24 Jun 09:22

    Hej!

    Vi gifter oss i norra Dalarna 16 augusti och letar efter en flakmoped som vi kan köra mellan kapellet och festlokalen! Är det någon som har tips på hyra, låna, köpa!? Tacksam för tips!

  • Äldre 24 Jun 09:22

    Hej!

    Vi gifter oss i norra Dalarna 16 augusti och letar efter en flakmoped som vi kan köra mellan kapellet och festlokalen! Är det någon som har tips på hyra, låna, köpa!? Tacksam för tips!

  • Äldre 15 Jul 17:32

    Ah! Jag och min sambo är väldigt oense om formatet på vårt bröllop men nu verkar det som att vi äntligen kommit överens om att hyra ångbåten S/S Engelbrekt! Hurra! Är det någon annan här som har erfarenhet av båten?

    Vi är inbokade på en älvtur med middag senare i sommar för att testa båten (avgång Leksand). Hoppas, hoppas, hoppas den uppfyller förväntningarna.
    Vi var ett tag inne på att hyra M/S Gustaf Wasa men den är så väldigt stor. Engelbrekt är mer lagom i storlek för oss. Vi vet inte exakt hur många gäster vi kommer ha (inte överens där heller) men det blir max 30 pers. Min sambo vägrar ha någon som helst fest, även om han gått med på att det kommer bli någon slags förtäring av något slag, och då har jag gnuggat mina geniknölar för att komma på vad vi gör efter maten. Det blir således ett par vändor med båten upp och ner för Dalälven, en massa champagne, kanske en trubadur (?) och kanske också att vi tar bröllopstårtan på båten. Jag är SUPERNÖJD att det blir någonting som händer efter maten i alla fall. Hade känts trist att bara gå hem. Själv hade jag helst haft en stor brakfest men vi är ju väldigt olika min MTB och jag så då blir det till att kompromissa.

  • Äldre 6 Sep 14:08

    Nån mer som gifter sig i vinter? Vi har bokat 10e januari på Rankhyttans herrgård.

Svar på tråden Dalabrudar