• amerik­a
    Äldre 6 Jul 22:43
    20115 visningar
    73 svar
    73
    20115

    Vi som vill ha ett pampigt borgerligt bröllop!! nr 2

    Jag dammar av konceptet då den förra tråden är ett par år gammal, men där finns massor med tips och inspiration!
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3931030-1.html

    Varför ska borgerligt vara = litet & enkelt? Vi är nog många som gifter oss borgerligt men ändå vill ha högtidliga och stämningsfulla vigselcermonier som tar längre tid än två minuter....

    Här samlas vi med borgerliga vigslar och byter idéer och ger tips, inspiration och råd til varandra, som hjälper oss till ett riktigt fint och pampigt bröllop! Och pampigt måste inte nödvändigtvis betyda dyrt!

  • Svar på tråden Vi som vill ha ett pampigt borgerligt bröllop!! nr 2
  • Äldre 6 Jul 22:46
    #1

    Jag hoppar in! 

  • amerik­a
    Äldre 6 Jul 23:04
    #2
    Sudditjuven: välkommen!! Hur går era planer?
  • Äldre 6 Jul 23:09
    #3

    Nu är det inte aktuellt för oss föränn 2015, så just nu är det små små steg vi tar :) Samlar inspirationsbilder och så. Jag personligen vill dock ha en pampig vigsel, medan festen kan vara lite mer avslappnad.

  • Mimmi7­8
    Äldre 7 Jul 01:56
    #4

    Här har ni ännu en blivande brud som planerar en borgerlig vigsel! Vet inte om pampig är rätta ordet att beskriva den med, men det kommer i alla fall att vara högtidligt och fint.

    Har fått den klassiska frågan "ska du ändå ha bröllopsklänning?"  Vad säger man!?

    Vi ska gifta oss i september, så jag är på detaljnivå nu.

     

  • Äldre 7 Jul 09:00
    #5

    Nu har vi precis gift oss, men jag tycker nog att vår vigsel upplevdes som ganska pampig.

    Vi gifte oss utomhus, på en dansbana. Vigseln tog ca en halvtimme, och vi hade ingångs/utgångsmusik som spelades av live av våra pappor som båda är musiker. Vi hade tvåsolosånger under vigseln, och jag hade förhållandevis traditionell brudklänning (dock inte vit), och brudföljet bestod av 4 personer.

    Vår vigselförrätare var helt fantastiskt. Hon talade verkligen om oss, hur vi hade träffats, vad vi hade gått igenom tillsammans, och sedan läste hon upp våra egna ord om varför vi älskar varann. Det kändes väldigt speciellt eftersom vi inte hade fått veta vad den andra hade skrivit.

    Hon avslutade med citatet: "En kyss är ett vackert knep som naturen skapat för at hejda talet när ord blivit överflödiga" (Ingrid Bergan), så det blev till och med en kyss, innan hon fick presentera oss som man och hustru.

    Ni som har varit inne i diverse klänningstrådar har redan sett bilderna, men ungefär såhär såg det ut: (vi har inte fått fotografens bilder ännu)




  • amerik­a
    Äldre 7 Jul 11:20
    #6

    carolinZ: ja, jag har sett dina bilder och minns att jag tänkte just så: vilket vackert bröllop m fin klänning, högtidlighet osv. Grattis! Nej, pampigt kanske inte är rätta ordet men det var så det beskrevs i gamla tråden. Det handlar väl mer om att borgerligt inte måste vara "litet & enkelt" (precis som att kyrkligt inte måste vara "stort & överdådigt"). Vi kommer att ha ca 60 gäster (som det ser ut nu) och ska ha själva vigseln utomhus under en gigantisk gammal ek. Det är "vårt" träd och är symboliskt: stabilt, ger skugga när det behövs, susar tröstande när det behövs, står stadigt och är nåt att hålla sig i när det blåser, behöver ljus & vatten för att växa och dess bark blir vindpinad och skrovlig med åren. Precis som med oss människor. Sen måste man ju ha en plan B om det ösregnar. Då får vi ta även vigseln i festlokalen.

  • amerik­a
    Äldre 14 Jul 15:17
    #7

    jag puffar lite för den här tråden *puff puff*

  • Äldre 14 Jul 15:33
    #8

    Hej amerika. Tänkte bara på dina fina ord om eken. Skriv ner dem och be att vigselförättaren tar med dem i sitt tal till Er. Musik,sång och även tal från era gäster förlänger och göt ceremonin högtidlig. Alla tal behöver inte vara vid middagen, kan t.o.m. vara både finare och komma mer till sin rätt under vigseln. Skriv egna äktenskapslöften till varandra, så personligt och vackert!

  • amerik­a
    Äldre 14 Jul 15:46
    #9
    annapia skrev 2013-07-14 15:33:35 följande:
    Hej amerika. Tänkte bara på dina fina ord om eken. Skriv ner dem och be att vigselförättaren tar med dem i sitt tal till Er. Musik,sång och även tal från era gäster förlänger och göt ceremonin högtidlig. Alla tal behöver inte vara vid middagen, kan t.o.m. vara både finare och komma mer till sin rätt under vigseln. Skriv egna äktenskapslöften till varandra, så personligt och vackert!
    Tack för tipsen!!
  • Äldre 14 Jul 23:54
    #10

    Ja! Vi har också tänkt köra på "pampigt".. Än så länge är det ingen som är förvånad alls faktiskt och inga konstiga frågor eller så.. Vårt störta problem var att hitta ett ställe att vigas på då det är tänkt att bli vintertid så innomhus är ett måste och man vill ju gärna att det ska vara fint.. Och så måste man försöka hitta en vigselförrättare som är bra.. Lokalen tror vi har löst sig på så bra sätt att vi kan vigas där festen ska vara.. Men vi får se, inget som är bokat ännu. Ber om ursäkt i förväg för icke existerande radbrytningar pga skriver från paddan..

Svar på tråden Vi som vill ha ett pampigt borgerligt bröllop!! nr 2