• Äldre 3 Jul 12:43
    4080 visningar
    8 svar
    8
    4080

    Ibland undrar jag hur butiker tänker.

    Min blivande gick häromdagen till en blombutik för att beställa min brudbukett och hans knapphålsblomma det fick han inte göra där pga att all personal som binder buketter hade semester under hela juli. Han tyckte det var mycket underligt eftersom juli ändå måste klassas som högsäsong för brudbuketter.

    Han gick till ett annat ställe där det absolut inte var några problem att beställa och de erbjöd sig till och med att öppna tidigare på vår bröllopsdag om det skulle behövas. Det kallar jag service!

  • Svar på tråden Ibland undrar jag hur butiker tänker.
  • Äldre 3 Jul 16:54
    #1

    Det kanske inte är så intelligent av dem att lägga semestern under högsäsong, men å andra sidan är ju personel människor och dom vill kanske också vara lediga på en normal tid. Om rörelsen går runt låter det ju rimligt. Förresten undrar jag om inte juni och augusti är ännu vanligare bröllopsmånader?

  • Äldre 3 Jul 18:22
    #2

    Absolut att all personal är värd semester. Det tycker jag inte är konstigt. Jag jobbar bla inom vården och då får inte alla semester samtidigt utan man delar upp det. Ena halvan av personalstyrkan tar första delen och andra tar den andra delen. Hade jag ägt butiken hade jag sagt att de var tvugna att ta var sin del av sommaren men det är jag det .

  • JIEB
    Äldre 7 Jul 18:09
    #3

    Påminner om när jag skulle boka tid för frisyr + smink då salongen som så många andra ställen hade ett paketpris för detta. Ringer och bokar in mig på en sådan och vill sedan även boka in en provsminkning (som ej ingick) eftersom jag är väldigt paranoid inför att låta en totalt främmande människa - proffs eller ej - sminka mig inför viktigare dagar.. ^^ Får då svaret att alla salongens sminköser har semester just den dagen jag gifter mig (hur den kopplingen kom upp just vid frågan om provsminkning en tid innan själva dagen B är för mig en gåta), varpå jag påpekar att då kan jag ju inte boka in mig på det här bröllopspaketet. Tjejen i telefonen dröjer en stund för att tänka efter lite och det tar förvånansvärt lång tid innan hon svarar att "Neeeej.. det går ju förstås inte...".

    Kanske var en stressig dag för stackaren jag pratade med Flört Jag unnar dem deras semester men kan ju vara lite ostrategiskt att alla sminköser är lediga precis samtidigt, särskilt då den tiden är ganska populär bröllopsmässigt vad jag förstår. Jobbar precis som TS inom vården så är väl även jag lite blind för att alla med samma arbetsuppgifter skulle vara lediga samtidigt...

  • Äldre 7 Jul 20:01
    #4

    Vilka binderier man har mycket av en viss del av säsongen beror väldigt mycket på läget för butiken. För många är säsongen totalt stendöd efter vår-ruschen och man kan lika gärna stänga-vilket man också gör. Vissa butiker har stängt 6 veckor i sträck eller mer. Det är naturligtvis en ekonmisk beräkning i det, och har man inte sälj nog för att få ihop dagarna med vinst på övriga produkter, så hjälper det inte om man her en brudbukett eller två-så man får helt enklet välja bort den delen av verksamheten. Sommaren är generellt inte en bra tid-utan faktiskt lågsäsong.

    Är man däremot en butik med stor del brudbinderier och dessutom har ett läge med folk som faktiskt inte bara är ute efter "nästan en vanlig bukett, fastän brud, fast ändå jättebillig", utan faktiskt får sälja för några tusenlappar till olika bröllop, ja då ser man givetvis till att ha både öppet och personal. Men sett till hur lite folk är beredda att lägga på sina buketter, så skulle man behöva ha ett enormt antal brudar över en sommar om man skulle få ihop verksamheten mest på det. Så i semestertider-när alla kunder faktiskt typ lämnat stan, ja då säljer man inte så mycket snittblommor. Det är troligen därför man givit personalen semester då-man har minst att göra och behöver dem inte.

    Sedan finns det allt rån "korvmojjar" till "finkrog" även i blombranschen, och det är långt ifrån alla som ens har utbildad personal över huvudtaget-det är därför jag alltid rekommenderar att man väljer sin florist med omsorg. Det är lätt att öppna en blomsteraffär-det är svårare att utöva själva hantverket och dessutom bedriva seriös och framgångsrik verksamhet.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • sensom­marbru­d
    Äldre 8 Jul 20:51
    #5

    Jobbar som utbildad florist och detta låter väldigt konstigt. Visst är det lågsäsong för oss men väljer vi att ha öppet har vi också utbildade duktiga florister på plats! En butik är inte bättre än sin "sämsta" anställd brukar jag säga!

  • Äldre 8 Jul 21:40
    #6
    sensommarbrud skrev 2013-07-08 20:51:19 följande:
    Jobbar som utbildad florist och detta låter väldigt konstigt. Visst är det lågsäsong för oss men väljer vi att ha öppet har vi också utbildade duktiga florister på plats! En butik är inte bättre än sin "sämsta" anställd brukar jag säga!
    Det finns ju som sagt gott om klåpare i vår fina bransch. folk som inte har ett dugg utbildning, folk som "valde mellan tobaksaffär och blomsteraffär", naiva damer som vill ha ett fint "dockskåp" men inte har en aning om hur man bedriver verksamhet-än mindre hur man utför hantverket.
    Vissa butiker skiter helt i brudbinderier "dem tjäar man ju ändå inget på med tanke på hur lång tid brudarna tar att prata med", andra ger sig ut för att kunna skaer de inte alls har koll på. Jag påstår att ganska många butiker inte borde få säga att de har florister alls. Det finns SÅ många dåliga!

    -och så en del bra...
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • CoG
    Äldre 8 Jul 21:56
    #7

    Vilken butik var det?
    Du kan skriva ett pm...

    Jag beställde tidigare i våras på Interfloras butik och där var sa dom inget som semester.
    Hoppas att dom har en kunnig florist på plats dagen då blommorna ska göras.

  • Äldre 16 Jul 13:50
    #8
    CoG skrev 2013-07-08 21:56:43 följande:
    Vilken butik var det?
    Du kan skriva ett pm...

    Jag beställde tidigare i våras på Interfloras butik och där var sa dom inget som semester.
    Hoppas att dom har en kunnig florist på plats dagen då blommorna ska göras.
    Jag har skickat ett pm till dig. Bättre sent än aldrig
Svar på tråden Ibland undrar jag hur butiker tänker.