• Äldre 1 Jul 21:45
    2386 visningar
    7 svar
    7
    2386

    Skärgårdstema

    Vore roligt att bolla tips och ideer på hur man kan ha ett skärgårdstema. Vi tänker oss vigsel vid vattnet. Dukning med stenar, snäckor, segelbåtar i trä, ljuslyktor med fiskenät. Mat i stil med skagen, fisk med dillpotatis, etc. Fler som tänkt ha skärgårdstema? Eller som har kul ideer ändå?

  • Svar på tråden Skärgårdstema
  • Äldre 1 Jul 21:59
    #1

    Vi hade inte skärgårdstema, men vi lekte med tanken lite, då vi först hade tänkt ha vårat bröllop ute i sommarstugan (på en ö), men det blev för många gäster. Vi hade dock lite tema "havet" på min pappas 50-års fest. Då hade vi tex (istället för såna "diamanter" som vissa har) vita fina stenar i mitten på borden (inte sånt "smågrus", utan lite större dekorationsstenar) och jag gjorde blomsterarrangemang till borden där jag stack ner några snäckor (limmade dom på tunna såna grillspett) samt ett flöte i varje arrangemang. Det blev väldigt fint tycker jag :) Bordsplaceringen, där gjorde jag små båtar i lera, stack ner en mast i mitten och satte vita små segel på där namnet då stod på seglet.


  • Äldre 26 Jul 21:00
    #2

    Bordsplaceringsbåtar var ju en jättefin ide! Var köpte du material och ungefär hur mycket kostade det? Har du kanske bilder? ;)

  • Äldre 27 Jul 14:44
    #3

    Det blev inte dyrt alls. Kanske allt som allt ca 100-150kr för lera och pinnar. Målarfärg, papper och lim hade jag redan hemma. Det var ju dock tidskrävande att göra och torka. Har dessvärre inga bilder kvar från den kvällen. Tänkte inte riktigt på att fota sånt heller :P


  • Äldre 29 Jul 07:22
    #4

    Vi ska också ha skärgårdstema/marint. ja lite så. Vår festlokal ligger precis vid vattnet, vi bor i Skärhamn nära havet (ligger på Tjörn) och båda jobbar till sjöss. Så det var ett givet val. Vi kommer nog ha krossade musselskal blandat med små fina stenar som löpare, såg bild på det och tyckte de var jätte fint. Hade tänkt ha musselskal som placeringskort men igår när vi kollade runt lite så hittade vi snäckor som var för placeringskort. Ska beställa hem en förpackning sånna och se hur det ser ut. www.celebrations.se/sv/artiklar/_brollopsshop-brollopsshop-/_placeringskort-hallare/snacka-hallare-placeringskort.html finns också fina ljushållare som passar till, vet ock inte om det blir för mycket om vi ska ha musselkross, kan kanske passa bättre med en liten glaslyckta för vår del. Får prova oss fram :) På denna sidan finns himla mycket fint också. www.sjobutiken.se/seastore/index.php Kan bland annat beställa en livboj med namn. Bara lite tips :)

  • Äldre 29 Jul 07:23
    #5

    Oj blev ingen luft mellan raderna.

  • Äldre 31 Jul 17:27
    #6

    Vilka roliga affärer du har hittat! Där kan man nog få en hel del inspiration.
    Jag funderar på om man kan hitta grovmaskigt fiskenät någonstans billigt, för att hänga i taket. Samtidigt är jag tveksam, för det känns inte särskilt elegant.
    Härär några av mina inspirationsbilder som jag samlat på mig. Får se om jag lyckas ladda upp nu...

  • Äldre 31 Jul 17:27
    #7

    Nähä. Kanske inte funkar via ipad.

Svar på tråden Skärgårdstema