• sensom­marbru­d
    Äldre 28 Jun 22:32
    2427 visningar
    8 svar
    8
    2427

    respons på vår bar!

    Så jag har funderat fram och tillbaka men har kommit fram till att vi ska ha fri bar men för att gästerna inte ska bli för glada i hatten eller dricka ur halva glas för att sen hämta mer.


    så hur låter detta? Vi bjussar på dryck till maten med påfyllning såklart, sedan får man använda sig av sina drinkbiljetter.


    Hur många drinkbiljetter bör varje pelle få?


    Ge gärna fler tips!

  • Svar på tråden respons på vår bar!
  • Äldre 29 Jun 10:55
    #1

    Jag funderar på din lösning. 
    Det står inget om att ni ska ha någon personal i baren. Och det är ju rätt nödvändigt om det ska funka. Annars kan man ju bara slänga biljetterna och gå och hämta själv hur mycket man vill liksom.

    Drinkbiljetter i kombination med att man måste lämna in sitt glas för att få hämta ut ett nytt kanske?
    Eller bara den sista biten...
    Om ni har någon i baren så kan ju den personen hålla lite koll på nykterhetsgraden och blanda svagare drinkar om det behövs, eller hälla upp en lättöl istället för starköl (eller tja köp in mellanöl, det räcker. Behöver inte vara starkare än så) 

  • sensom­marbru­d
    Äldre 29 Jun 11:06
    #2

    Baren kommer vara bemannad under hela bröllopet för att se till att inget urartar. Hur många drinkbiljetter är lämpligt?

  • Äldre 29 Jun 11:21
    #3

    Om baren är bemannad och det är er egen bar så att säga (egen sprit) så skulle jag struntat i drinkbiljetter och istället instruerat barpersonalen om att ni inte vill ha fylla, så att dom kan reglera det lite.

  • Äldre 29 Jun 11:30
    #4

    Jag kanske ska förtydliga vad jag tänker.
    Jag har jobbat i bar i snart 12 år nu (i och med att vi också bemannar baren i hotellets reception som är min huvudsakliga uppgift) och jag vet hur folk kan tänka och reagera.
    Om ni tänker er att ni kanske vill bjuda på 5 öl/drinkar/vinglas till varje person så finns det alltid någon som inte dricker eller som dricker mindre. Och det finns dom som vill dricka mer.
    Om dessa som vill dricka mer då får biljetterna från dom som inte vill ha så har dom alltså "rätt att lösa ut en drink/öl/vin" oavsett om dom kryper fram till baren.
    Dom har ju en biljett - alltså ska dom få något för den liksom.
    Och det är svårare för bartendern att neka någon som är för full - men som har en biljett mot att bara säga "nja du får vänta en stund, här ta ett glas läsk/ lättlöl så länge och kom tillbaka om en halvtimme"

  • Äldre 29 Jun 16:13
    #5

    Vi har exakt samma funderingar som ni, och har funderat fram och tillbaka och fram och tillbaka engång till :) vårt senaste bud är dricka till maten samt drinkhäfte med fem öl/vin/cider/drink osv per person. Vill man ha mer efter dessa fem får man köpa själv, 20 kr för allt. Så har vi tänkt, men kan hända att vi hinner ändra oss igen.. :)

  • Grodpr­insens brud
    Äldre 29 Jun 17:56
    #6

    Vi är snåla och bjussar på 1 glas till snittarna, 1 öl/1glas vin till buffén och 1 glas mousserande till tårtan. Resten får gästerna köpa själva direkt i restaurangens pub dvs inte subventionerat av oss. Vi har dock ett lite speciellt gästklientel som kräver att vi är lite mer restriktiva med utskänkningen. Vi vill ju dock väldigt gärna att alla ska kunna komma och vara med oss så istället för att inte bjuda dessa personer så har vi valt att hålla ner gratisspriten. Och det är de vi vet om, det brukar ju alltid finnas någon per sällskap som har problem utan att någon känner till det också..  Vi tjänar ju alltså ingenting på att gästerna handlar i baren.

    Jag skulle nog valt att skippa frinkbiljetterna i ert fall och sagt åt personalen att det endast är påfyllning i befintliga glas dvs inget glas-ingen drink såsom föreslagits ovan. På så vis så blir det ju heller ingen alkohol till den som är för full för att hålla koll på sitt glas Skrattande Har man drinkbiljetter så blir det i alla fall en byteshandel mellan de gäster som inget vill dricka och de som vill dricka massor så de kommer ändå supa järnet... 


  • sensom­marbru­d
    Äldre 29 Jun 20:29
    #7

    Men vad gör man om tex något tar slut? Hur mycket vin/öl behöver man för en kul fest?

  • Äldre 29 Jun 20:33
    #8
    sensommarbrud skrev 2013-06-29 20:29:24 följande:
    Men vad gör man om tex något tar slut? Hur mycket vin/öl behöver man för en kul fest?
    Inget Flört
    Det är inte alkoholen som gör festen trevlig.

    Räkna på att de flesta dricker 5 glas (av olika saker) och handla efter det.
    Eftersom att alla inte dricker 5 glas och vissa inte dricker alls så har ni marginal... 
Svar på tråden respons på vår bar!