• Anonym (Mensa­n)
    Äldre 28 Jun 16:02
    3562 visningar
    4 svar
    4
    3562

    Menscykel

    Har tidigare inte brytt mig så mkt om detta (så länge mensen kommit regelbundet) men nu när man ska gifta sig och planerar att starta bebisverkstad och därmed vill hålla koll på ägglossning osv...

    När räknar ni som första mensdag? Jag räknar ju från det att allra första dagen, då det knappt är blod men att det kommer på pappret när man torkar sig. Min "riktiga" mensblödning kommer oftast först andra eller tredje dagen och håller på ordentligt i kanske 3 max 4 dagar. Efter detta kommer ju det lite brunaktiga som varar i kanske 2 dagar. Allt som allt innebär detta att jag har en mensperiod på ca 7 dagar, men det blöder ju inte i 7 dagar. Förstår ni hur jag menar?

    Så frågan då...ska jag räkna dag 1 som den dagen då det verkligen blöder?

  • Svar på tråden Menscykel
  • Anonym (Barnm­orskan­)
    Äldre 30 Jun 14:45
    #1

    Räkna den dag du börjar blöda som dag 1. Du har alltid mens 14 dagar efter ägglossning, däremot kan tiden från mensen fram till ägglossning variera. Har du en regelbunden mens så kan du säkerligen räkna ut när du har ägglossning. Symtom på ägglossning kan dessutom vara en trådigare flytning samt lätt smärta över äggstockarna. Har du samliag 3-4 ggr/vecka så borde du pricka in din ägglosning och bli gravid inom några månader. Det är dock helt normalt att det kan ta upp mot ett år att bli gravid utan att något är "fel". Lycka till.    

  • Anonym (Tips)
    Äldre 30 Jun 18:29
    #2

    Kan tipsa om en app till telefonen, "p tracker", den visar när du har ägglossning osv. tänkte så du slipper hålla det i huvudet och räkna och så.

  • Anonym (Ptrac­ker)
    Äldre 30 Jun 21:05
    #3

    Tycker det är svårt att veta när jag ska sätta sista dagen på P tracker, eftersom jag har rätt många "bruna dagar" efter mensblödningen. Någon som vet vad som funkar bäst för att få P tracker att räkna rätt?
    Sorry om jag kapar tråden!  

  • Anonym
    Äldre 1 Jul 09:15
    #4

    Det har ingen praktisk betydelse när du sätter sista dagen för mensen i P tracker eftersom cykeln med ägglossning etc. alltid räknas på mensens första dag.

Svar på tråden Menscykel