• Jennie­2013
    Äldre 26 Jun 21:19
    8231 visningar
    19 svar
    19
    8231

    Ersätta vigselförrättaren?

    Jag förstår att vi ersätter vår vigselförrättare för hans resekostnader. Men i övrigt då? Hur mycket betalar man? Hur fungerar det där? Att det alltid ska var så känsligt med pengafrågan... Hjälp!
     

  • Svar på tråden Ersätta vigselförrättaren?
  • Äldre 26 Jun 22:23
    #1

    I vår kommun så står det på hemsidan att den borgerliga vigselförrättare inte kostar någonting. Viger man sig i rådhuset är det helt gratis men viger man sig på annan plats så får man betala resekostnaderna men ingenting mer. Jag skulle kolla på kommunens/länsstyrelsens hemsida vad som gäller för er eller ringa och fråga.

  • Äldre 26 Jun 22:25
    #2

    Det är olika från kommun till kommun.
    Jag tror inte att dom får ta betalt för att viga någon. Däremot får dom ta betalt för eventuella omkostnader i samband med vigseln (som reseersättning) 

  • Want to
    Äldre 27 Jun 07:33
    #3

    Mailade till länstryelsen efter att en vf pratade om en symbolisk summa och sen nämnde 2-3 000 som rimligt för en vigsel utöver 3 el 5 min.
    Fick detta till svar:


    ""Hej !


    Vigselförrättaren har bara rätt till ersättning för faktiska kostnader såsom resa men inte för förberedelser inför vigseln. En vigselförrättare ska enbart förrätta vigseln som mycket riktigt enligt vigselförrättaren tar 1 eller 3 min och detta är myndighetsutövning och staten betalar ett arvode till förrättaren. Övrigt ingår inte i myndighetsutövningen och förrättaren ska inte göra mer än så, tyvärr kanske lite torftigt men sådan är lagen.


    Med vänlig hälsning


    Anita Attersand


    Enheten för tillstånd


    Länsstyrelsen i Stockholms län


    Box 22067, 104 22 Stockholm


    Besök:Hantverkargatan 29


    Telefon 08-785 40 17


    www.lansstyrelsen.se/stockholm""

    Så reseersättning är det dom får begära ersättning för.
  • Äldre 27 Jun 08:39
    #4

    De får inte ta betalt för att viga utan enbart för reseersättning. Däremot har jag förstått att det börjar bli vanligt att vigselförrättaren tar betalt för annat i samband med vigseln, men det är egentligen förbjudet, eller åtminstone högst tveksamt. Precis som länsstyrelsen säger ingår väl egentligen bara de 5 minuterna med själva vigselakten gratis, men samtidigt får de inte ta betalt.


     


    Hur som vill jag påpeka att vigselförrättaren bara behöver vara med och förrätta själva vigseln. Ifall man inte vill betala och vigselförrättare kräver detta för att vara med längre än 5 minuter så kan vem som helst göra resten av showen så att säga. Det vår vigselförrättare gjorde förutom att göra vigseln var mest att säga saker i stil med "Nu ska den och den sjunga". Man kan ju ha en värd/konferencier som är någon annan än vigselförrättaren som gör detta. Om man vill att vigselförättaren ska säga några ord så tror jag att ett kortare vigseltal ingår i de fem minuterna staten bjuder på.


     


     


     

  • Want to
    Äldre 27 Jun 09:05
    #5

    På länsstyrelsens hemsida finns manus för den korta och långa versionen, som jag förstått de så är det endast de dom får säga.
    Vi har delat upp den långa versionen i två delar. Först kommer vf säga första stycket ur den långa, sen kommer två släktingar att fylla ut med en längre dikt som är uppdelad mellan dom och sen kommer vf ta sista delen av den långa versionen.
    Det tyckte vår vf var ett jätte bra upplägg. Eftersom hon enbart tar den långa versionen men att själva vigselakten ändå fylls ut på ett bra sätt utan att hon bryter mot några regler/lagar.

  • Äldre 27 Jun 09:44
    #6
    Want to skrev 2013-06-27 09:05:59 följande:
    På länsstyrelsens hemsida finns manus för den korta och långa versionen, som jag förstått de så är det endast de dom får säga.
    Nu kanske jag missförstår dig; men de får säga så mycket annat de vill före och efter (och antagligen i mitten också). Men de måste också säga just de där fraserna, annars blir det ingen vigsel.
  • Want to
    Äldre 27 Jun 10:43
    #7
    yavanna81 skrev 2013-06-27 09:44:20 följande:
    Nu kanske jag missförstår dig; men de får säga så mycket annat de vill före och efter (och antagligen i mitten också). Men de måste också säga just de där fraserna, annars blir det ingen vigsel.
    Nja ska man riktigt hård dra det så är vigselakten en myndihetsutövning så egentligen får dom inte säga mer än själv manuset. Dom kan få sin licens indragen om dom gör det, så det är en stor risk många vf tar när dom går med på att medverka i utbroderade vigselakter. Man får ta in andra personer som utbroderar akten men vf själv får enligt lag egentligen inte medverka i mer än själva manus delen. Skit tråkigt och torftigt men det är så det ser ut just nu.
  • Äldre 27 Jun 13:43
    #8

    Så vigselförrättaren får inte alls lov att prata förutom det här orden under själva vigselakten. Verkar som ett tråkigt liv .


    Skämt å sido: Är du verkligen helt säker här? Det låter jättekonstigt. Rent juridiskt är det väl egentligen bara precis de minuterna som man säger själva vigselorden som är själva vigseln. Före och efter det måste väl vigselförrättaren få prata om de själv vill. Det gjorde vår och så har det varit på alla andra borgerliga bröllop jag varit på. De kan ju uppenbart erbjuda sig att hålla längre ceremonier mot betalning enligt diskussion ovan. Jag har väldigt svårt att tro att de skulle bli av med sin licens om de säger nått annat under ceremonin. Däremot behöver de inte göra det och man kan inte kräva det av dem, i motsats till vigselorden som de måste säga. Präster måste däremot följa gudstjänstordningen under hela ceremonin tror jag.

  • Want to
    Äldre 1 Jul 11:56
    #9

    hahaha ja nej mingla får dom ju förstås göra

    Men av med sin licens kan dom tyvärr bli om dom deltar i en utbroderad vigselakt. Precis som för prästen har en vf sitt manus som skall följas. Detta har dock blivit en gråzon eftersom många inte kan säga nej till en puschig blivande brud. Dock får dom under inga omständigheter ta betalt utöver reseersättning. Och dom får inte erbjuda längre vigselcermonier.

  • Äldre 1 Jul 13:02
    #10
    Want to skrev 2013-07-01 11:56:30 följande:
    hahaha ja nej mingla får dom ju förstås göra

    Men av med sin licens kan dom tyvärr bli om dom deltar i en utbroderad vigselakt. Precis som för prästen har en vf sitt manus som skall följas. Detta har dock blivit en gråzon eftersom många inte kan säga nej till en puschig blivande brud. Dock får dom under inga omständigheter ta betalt utöver reseersättning. Och dom får inte erbjuda längre vigselcermonier.
    Det där har jag aldrig hört. Däremot har jag hört VF som frågar om brudparet vill att dom ska läsa någon dikt eller annat.

    Det dom absolut inte får göra är ju att ändra i den text dom måste säga (precis som prästen som inte kan "ta bort pratet om Gud" exempelvis). Dom får inte kasta om eller ändra på annat sätt så att det inte sägs i den ordning det ska sägas utan dom har att välja på den korta eller den långa versionen som ska sägas exakt som det står. Ord för ord.
    Men om dom läser en dikt före eller efter, eller säger något om brudparet osv så ska det inte påverka deras licens.
    Det är ju om dom ändrar i den juridiska delen som dom kan få problem. 
  • Want to
    Äldre 1 Jul 14:38
    #11
    Chicita skrev 2013-07-01 13:02:26 följande:
    Det där har jag aldrig hört. Däremot har jag hört VF som frågar om brudparet vill att dom ska läsa någon dikt eller annat.

    Det dom absolut inte får göra är ju att ändra i den text dom måste säga (precis som prästen som inte kan "ta bort pratet om Gud" exempelvis). Dom får inte kasta om eller ändra på annat sätt så att det inte sägs i den ordning det ska sägas utan dom har att välja på den korta eller den långa versionen som ska sägas exakt som det står. Ord för ord.
    Men om dom läser en dikt före eller efter, eller säger något om brudparet osv så ska det inte påverka deras licens.
    Det är ju om dom ändrar i den juridiska delen som dom kan få problem. 
    En borgerlig cermoni ska i grunden se likadan ut för alla. De vf får delta i är precis samma som i rådhus/kommunhus där dom viger. Oavsett plats är det den cermonin dom får göra och inte mer.
    Vill man brodera ut får man engagera andra men inte vf.
    Men som sagt har det blivit lite av en gråzon och för att överhuvudtaget få möjlighet att viga par utanför rådhus/kommunhus så går vf oftast med på mer än vad dom igentligen får.
  • Äldre 1 Jul 15:02
    #13

    Fast det här låter ju helt orimligt. Det ena motsäger ju inte det andra.  Vf måste följa sitt "vigselmanus", korta eller långa versionen, detta får inte skrivas om vilket jag har sett flera brudar härinne som försöker göra men en dikt/tal före, efter eller i mitten borde på inget vis ändra den juridiska biten.      Precis som prästen som håller ett personligt tal till brudparet inte förstör den vigselordning som råder i kyrkan men det är inget som måste ingå och det är inte heller tillåtet för prästen att avvika i ordalydelsen av sitt "manus" för den juridiska biten.    Precis som du själv skriver så ska en borgerlig vigselceremoni se "i grunden" likadan ut och om manus är korrekt följt så gör den ju det. Men en dikt vigselförättaren läser är ju knappast något juridiskt tillägg och framförallt är det ingenting VF är skyldig att göra! En VF ska heller inte kräva någon ersättning(förutom ev. reseersättning) men är inte heller skyldig att hjälpa till att brodera ut vigsel.          

  • Äldre 1 Jul 17:54
    #13

    Vår vigselförrättare sa att de inte måste säga exakt som det som står i den där texten utan det viktiga är att det juridiska, själva tager du, är med på något sätt. Hon själv hade många idéer och utformade vigseln och vad som sades själv. Hon utför jättemånga vigslar per år och verkar ha koll så nu är jag lite konfunderad.

  • Äldre 1 Jul 20:21
    #14

    Red Lion: Om man tar den korta versionen är det ju bara precis "Ni har förklarat att ni vill ingå äktenskap med varandra. Tager du? ....Ja, Ja, Jag förklarar er nu för äkta makar". Så har man bara med den delen orubbad så tror jag att man kan göra vad man vill ut över det. Det är säkert det er vigselförättare menar.

  • NinaH
    Äldre 1 Jul 20:45
    #15

    Ok. Men HUR ska VF ersättas? Får man en räkning, eller ska man ge pengar i ett kuvert?? Man har ju hört om kuvert till prästen...

  • Äldre 1 Jul 20:47
    #16
    NinaH skrev 2013-07-01 20:45:00 följande:
    Ok. Men HUR ska VF ersättas? Får man en räkning, eller ska man ge pengar i ett kuvert?? Man har ju hört om kuvert till prästen...
    Prästen får inte heller ta emot pengar.
    Så om man ger ett kuvert till prästen så är det en donation till församlingen, inte ett arvode eller ersättning.

    Hur just er VF ska ersättas måste ni nog prata med denne om.
    Vissa vill nog ta det via faktura, andra vill ha pengarna i handen. 
  • Äldre 1 Jul 21:51
    #17
    yavanna81 skrev 2013-07-01 20:21:48 följande:
    Red Lion: Om man tar den korta versionen är det ju bara precis "Ni har förklarat att ni vill ingå äktenskap med varandra. Tager du? ....Ja, Ja, Jag förklarar er nu för äkta makar". Så har man bara med den delen orubbad så tror jag att man kan göra vad man vill ut över det. Det är säkert det er vigselförättare menar.
    Fast så var det inte riktigt, det var inte bara den korta versionen av det utan hon la in andra saker däremellan. Så det var hopblandat liksom. T.ex. "Känner du hans kärlek och bla bla bla, tager du honom till din äkta man?"
  • Jennie­2013
    Äldre 5 Jul 11:22
    #18

    Oj, vad många svar. Tack! Får nog ta reda på exakt hur vår VF ska ersättas för resekostnader. JAg tänkte mer i övrigt på det där "kuvertet". Om man nu ger ett sådant, vad är en rimlig summa?

    Vår VF reser ca 1 mil utanför centrum och läser en liten liten text innan den juridiska delen. That´s it. 

  • Äldre 5 Jul 11:27
    #19

    Jennie2013 skrev 2013-07-05 11:22:34 följande:Oj, vad många svar. Tack! Får nog ta reda på exakt hur vår VF ska ersättas för resekostnader. JAg tänkte mer i övrigt på det där "kuvertet". Om man nu ger ett sådant, vad är en rimlig summa?Vår VF reser ca 1 mil utanför centrum och läser en liten liten text innan den juridiska delen. That´s it. Som flera tidigare sagt så får vigselförättaren egentligen inte ta emot något utöver reseersättningen, därför ska där inte vara något "kuvert".

Svar på tråden Ersätta vigselförrättaren?