• eddan
    Äldre 25 Jun 09:24
    4013 visningar
    6 svar
    6
    4013

    Inspiration till festhäfte? Hjälp!? :)

    Vi kommer inte att ha något vigselprogram men vill gärna ha ett festhäfte. Men det står still i min hjärna.
    Vad brukar stå med?

    Har nån några bilder att dela med sig av? Eller någon slags inspiration iallafall? :)

    Vill ha med lite info om oss och varje gäst iaf. Men inte sådär roliga fakta direkt, utan mer vanlig info.

    Hmm Vad mer brukar man ha med?

    Supertacksam för inspiration :) 

  • Svar på tråden Inspiration till festhäfte? Hjälp!? :)
  • Äldre 25 Jun 10:38
    #1

    Vi kommer att ha ett festhäfte. Allt i våra häften måste vara tvåspråkigt (svenska och finska förutom sångerna) vilket gör att vi har delat upp det så att varje sida har två kolumner där allt står på svenska i den ena kolumnen och på finska i den andra. Varje sida är en halv A4-sida och så har vi ett omslag i våra färger.



    Första sidan. Välkomstext. Vi hälsar alla välkomna till festen.
    Andra sidan. Info om festen. Vem är tostmadame, att vi gärna vill att folk ska sjunga sånger m.m.
    Tredje sidan. Meny och info om vilka rätter är lämpade för de med allergier.
    Fjärde sidan. Info om byn som vi firar festen i. Info om stranden där vi vigdes.
    Femte sidan. Info om bygdegården där festen är. Den firar nämligen 100 år i år och jag har gått i skola där.                                Info om byn i Finland som min blivande är ifrån. Info om efternamnet som vi kommer att heta.                                Jag byter till min blivandes efternamn för hans farfars far skapade namnet för ca 100 år sedan.
    Sjätte sidan. Info om bröllopsbingot.
    Sjunde sidan. Själva bröllopsbingot.
    Åttonde till tionde sidan. Sånger (dessa är bara på svenska)
    Elfte sidan. Humoristiska ordningsregler.
    Tolfte sidan. Vi tackar alla som hjälpt oss. Info om var vår bröllopsresa planeras till. En notis om att de gärna                           får skriva en hälsning i gästboken.En bild på oss.

    På varje sida är det dessutom en seriestrip med en ruta för varje sida som visar vår historia från då vi träffades till att vi gifter oss.

    Vi kommer inte att presentera våra gäster eftersom allt måste vara tvåspråkigt skulle det resultera i att festhäftet blev lika tjock som en roman så vi skippade det helt enkelt. Jag tycker nämligen att vårt häfte är tjock nog som det är
     
  • Rosoro­chkärl­ek
    Äldre 25 Jun 15:45
    #2

    Man kan ha med rätt mycket... några förslag:

    Sånger - finns många sånger med bröllopstema, eller så kan man skriva en egen med melodi från någon känd låt. Vi hade några som var väldigt roliga (fast det blev ont om tid att sjunga dem).

    Presentationer av olika slag

    Släktträd

    Fakta om bröllopet

    Kärlekscitat

    Citat från brudparet

    En intervju med brud/brudgum där de får svara på samma frågor, men separat (det är väldigt roligt när brudparet svarar olika, så ta frågor där ni har lite olika uppfattning - kanske hur många bilar eller skor man skall ha om någon är samlare)

    Intervjuer med svärföräldrarna - vad tänkte de första gången de såg den blivande svärsonen/dottern

    Berättelse från barndomen

    Hur brudparet träffades, gärna skrivet på ett roligt sätt, eller kanske som en saga?

    Bröllopsbingo (helst med ett pris till den som vinner)

    Andra små lekar - gärna sådana som får folk att prata med sina bordskamrater

    **
    Tänk på att vissa saker - som vissa humoristiska ordningsregler - har använts väldigt mycket och de flesta antagligen sett dem. Det kan vara kul att försöka hitta någon annan version.

    Ofta är det ju en liten paus när man satt sig ned till middagen innan man fått dryck och mat och där man bara pratar lite kort med bordsgästerna och det är då de flesta börjar bläddra i häftet. Gör det bra och underhållande så blir folk på bra humör!


    rosorochkarlek.blogspot.com - Min bröllopsblogg med massor av inspiration
  • anicay
    Äldre 25 Jun 19:20
    #3
  • Singin­gFanta­cia
    Äldre 25 Jun 21:44
    #4


    I vårt festprogam står det meny,
    ett roligt vett och etikett,
    lite små tips till de som vill tala
    En liten känner du brudparet quiz med svar längst bak.
    Barns tankar om bröllop
    Nått kärleks citat
    och i slutet en "klago ruta" Där vi ber dem som ha klagomål skriva ner vilka och namn och telefonnummer så att vi ärligt kan glömma bort att återkomma. Rutan är dessutom så liten att man inte får plats med namn och telefonnummer. Men det är till som skoj.
  • Singin­gFanta­cia
    Äldre 25 Jun 21:45
    #5

    Just ett tack till toastmaster/ madam, Servitriser de som stod för musiken m.fl.


  • johann­agbg
    Äldre 28 Jun 15:34
    #6

    Har nu tryckt ut våra festhäften och jag är så nöjd med dom =)


    82 stycken ligger nu färdigvikta i skåpet =)

Svar på tråden Inspiration till festhäfte? Hjälp!? :)