• Äldre 22 Jun 20:22
    3505 visningar
    6 svar
    6
    3505

    efternamnsbyte...

    Helt och hållet. Hur funkar det rent praktiskt? Jag vill ev att vi tar min mammas flicknamn som gifta. Alltså att både min m2b och jag byter namn

  • Svar på tråden efternamnsbyte...
  • Äldre 22 Jun 20:29
    #1

    då måste du byta till din mammas flicknamn FÖRE bröllopet. jag har gjort det. och om vi ville (fast så ska vi inte göra) så skulle jag och min karl kunna ta mitt nuvarande efternamn.. som alltså är min mammas flicknamn. 

  • Äldre 22 Jun 20:32
    #2

    samma är det om min karl ska göra så. han vill byta till sin fars namn (ovanligt), men då måste han göra det före bröllopet för att jag ska kunna ta det också

  • Äldre 22 Jun 20:36
    #3
    filibustern skrev 2013-06-22 20:29:25 följande:
    då måste du byta till din mammas flicknamn FÖRE bröllopet. jag har gjort det. och om vi ville (fast så ska vi inte göra) så skulle jag och min karl kunna ta mitt nuvarande efternamn.. som alltså är min mammas flicknamn. 
    Ok kostar det något att byta namn och är det något  "jag måste fråga om lov" för att få göra? Alltså måste typ mammas systrar godkänna namnbytet (mamma lever inte). Det är endast mammas storebror och hans barn som bär efternamnet nu i vår släkt som jag känner till
  • Äldre 22 Jun 20:59
    #4
    Maria466 skrev 2013-06-22 20:36:14 följande:
    Ok kostar det något att byta namn och är det något  "jag måste fråga om lov" för att få göra? Alltså måste typ mammas systrar godkänna namnbytet (mamma lever inte). Det är endast mammas storebror och hans barn som bär efternamnet nu i vår släkt som jag känner till
    oooo.. kan bli lite besvärligt då. genom att min mamma lever så behövde jag bara skicka in till skatteverket. då din mamma inte lever så måste du söka via patentverket (har jag för mig) och det kan kosta 1500. liiiite osäker. men har för mig det. och de där med lov tro jag inte du behöver fråga om, eftersom du faktiskt ÄR av den släkten. men om du tror dom kan ha något emot  att du tar "deras" namn så skadar det väl inte antar jag.. 
  • Rosoro­chkärl­ek
    Äldre 25 Jun 16:01
    #5
    Maria466 skrev 2013-06-22 20:36:14 följande:
    Ok kostar det något att byta namn och är det något  "jag måste fråga om lov" för att få göra? Alltså måste typ mammas systrar godkänna namnbytet (mamma lever inte). Det är endast mammas storebror och hans barn som bär efternamnet nu i vår släkt som jag känner till
    Jag tror det finns ett fåtal fall där man måste "be om lov" men det gäller nog speciellt gamla adelssläkter och liknande. Väldigt osäker på hur de reglerna fungerar.

    Jag tror dock att du får byta till din mammas flicknamn trots att hon inte är i livet. Min vännina bytte till sin bortgågne fars efternamn innan vigseln (och sedan tog de det namnet) och jag tror inte det krävdes något speciellt tillstånd.

    Hittar du ingenting om du googlar?
    rosorochkarlek.blogspot.com - Min bröllopsblogg med massor av inspiration
  • Äldre 26 Jun 16:12
    #6

    Ring skatteverket och fråga för säkerhets skull, men rent allmänt så har du rätt till namnet genom att din mamma hette sp, tror inbte det ändras av att hon avlidit. 

    http://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/namn/efternamn.4.76a43be412206334b89800020669.html 

Svar på tråden efternamnsbyte...