• Äldre 17 Jun 20:06
    8854 visningar
    8 svar
    8
    8854

    Udda annorlunda plats att gifta sig i Linköping

    Hej
    Vi planerar att gifta oss nästa år i Juli och letar efter ett "ovanligt" udda ställe att ha vigsel och fest på. Har kollat på alla "vanliga" ställen runtomkring linköping och ingenting känns rätt. Det får gärna vara ute men inne går också om stället är bra. Det samma gäller för festvåning. Vi är ett engelsk-svenskt par och vill kunna erbjuda gästerna som rest hela vägen ifrån England på någonting speciellt. Vi vill inte skydiva eller gifta oss under vatten men vill att stället ska vara lite magiskt.

    Är det någon som har varit på ett bröllop som varit utanför normen och kan komma med lite tips? Det måste vara i eller runtomkring Linköping. 

    Finns det en lokal som är annorlunda? kanske en gamal fabrik eller en kvarn. Vi kommer att ha runt 60 gäster :) 

  • Svar på tråden Udda annorlunda plats att gifta sig i Linköping
  • tovema­ja
    Äldre 17 Jun 20:21
    #1

    Jag gifter mig på Kullagårdens Rum&Frukost, öster om Berg. En bondgård med jättefint B&B... vad tror du om en lada eller liknande?

    Tove

  • amerik­a
    Äldre 17 Jun 20:32
    #2

    Mina tips på vigselplatser:


    Alvastra klosterruin är ju otroligt vacker. Allt hänger på vädret, dock Sen finns fantastiska ekhagar runt om i Linköpingstrakten, t ex på Tinnerö, vid Bjärka-Säby. Det är ovanligt oxå med så välbevarade ekar (världsnaturarv).  Abonnera en båt som Kind, som går längs Kinda kanal.
    När det gäller festlokaler har jag nog inga bra tips förutom Slattefors magasin eller gamla slottet Bjärka-Säby.
     
  • Äldre 30 Jun 13:43
    #3

    Tack så jättemycket för alla svar! Jag tycker att vara i en lada låter helt OK faktiskt, det beror lite på hur det ser ut utanför och om det finns toalett, vi har gäster ifrån England som ej skulle tycka om ett utedass t.ex medans vi svenskar är helt vana vid det. Alvastra klosterruin ser helt fantastiskt ut! men som sagt hänger ju allt på vädret... Båt är vi ej sugna på alls, dessutom har de som jag tittat på inte tagit tillräkligt med folk. Slattefors magasin ser ut som mer vår stil, lite annorlunda också :) tummen upp för det!

    Vi har varit ute och tittat på Sörstad Herrgård då de hade ett magasin, men tyvärr var det utedass där och själva herrgården var för "grand" för oss då vi vill att det ska vara fint men avkopplat :) 
    Vi fortsätter leta efter ett "annorlunda" ställe där vi kan ha både vigseln och festen och ska ut och titta på Slattefors nu i veckan men jag vill gärna ha mer råd om det finns där ute i ethern:) 

  • Äldre 30 Jun 14:26
    #4

    Sålla kvarn i Sjögesta är ju fint precis vid vattnet. Vet dock inte om det är toaletter eller udedass där.

  • Äldre 30 Jun 15:29
    #5

    Vet att det var en tjej som förra sommaren gifte sig på Ljungs slott utanför Linköping. Kanske kan vara något.
    http://www.ljungsslott.com/ 

  • Äldre 30 Jun 16:02
    #6

    Det verkar som om sålla kvarn inte hyr ut längre, det går i varje fall inte hitta ett kontakt nr till dem :( annars ser det supermysigt ut.
    Vi har tittat på ljungs slott men lika som sörstad herrgård är det för "grand", men tack för tipset ! 

    Det visar sig vara svårt att hitta ett ställe utanför normen men det får man kanske förvänta sig då det är utanför normen ;)

  • JIEB
    Äldre 30 Jun 16:05
    #7

    Du har ju även Ekenäs slott som kan vara värt att kolla upp (vet inte hur de gör med bröllop där numera, men tidigare så har det såvitt jag kan minnas varit möjligt med vigsel på slottet och fest i vagnhallarna) Glad

    Ljungs slott är att rekommendera också, lite partisk kanske då det är mina vackra hemtrakter..

    Sedan har du ju Brunneby musteri som man kan abbonera för bröllop, vacker omgivning även där.

    Lycka till!

  • Äldre 30 Jun 17:10
    #8

    Brunneby musteri rekomenderar jag med, jättetrevlig personal och de har två olika lokaler att välja på. De har ju även en lite annorlunda kyrka i anslutning till musteriet.

Svar på tråden Udda annorlunda plats att gifta sig i Linköping