• Blivan­de brud kanske
    Äldre 16 Jun 23:09
    9221 visningar
    9 svar
    9
    9221

    Möhippa för den gravida

    Hej på er! 
    MIn syster ska gifta sig i slutet av augusti och är då gravid i 4-5 månaden. 
    Vi bor i en liten småstad med ca 18000 i kommunen där det inte finns så mkt utbud av aktiviteter och andra saker som uteliv, resaturanger och liknande. Har därför fruktansvärt dålig fantasi.
    Fick veta för lite drygt en vecka sen att hon skulle gifta sig och känner mig lite pressad med tiden.
    Kanske ska tillägga med att hon är lite kräsen :(
    Är väldigt tacksam för tips =)

  • Svar på tråden Möhippa för den gravida
  • Äldre 16 Jun 23:14
    #1

    Som gravid tror jag att hon mer skulle uppskatta en ordentligt lyxig spa-grej (ngn massör eller liknande som kanske kan komma hem till henne) eller liknande, hon kanske kan få ett besök hos en nageltjej eller en frisör med alla er med. Sedan kan man avsluta med en riktigt bra middag hemma hos någon där en inhyrd kock lagar mat. Så hon kan umgås med sina vänner utan att det är massa alkphol runt omkring, personligen tycker jag att det är lite jobbigt när man är med barn (är gravid just nu) Sådana saker borde gå att ordna även i en lite mindre stad.  

  • Äldre 16 Jun 23:16
    #2

    Ett annat tips är kanske att gå en sminkkurs på tex make uop-store eller bodyshop. Bodyshop vet jag tar emot möhippor. Men jag skulle i vilket fall skippa en riktig utgång på kvällen även om ni äter middag ute.

  • Äldre 16 Jun 23:38
    #3

    Fyll dagen med små aktiviteter så känns det lyxigt i slutänden även om det inte är påkostat och alkoholfyllt.
    Kanske överraska henne på morgonen och dra ut henne på en "shoppingrunda" där hon ska hitta en outfit för max 200:- att ha på sig under dagen.
    Låt henne sen rita ett porträtt av sin blivande make och ha kanske lite frågesport om hur väl hon känner maken (där han har fått svara på frågor först och alltså är facit).
    Sen kanske ni kan ge henne varsin liten present (eller rättare sagt så lägger ni alla paket i en hög och så får hon försöka gissa givaren med hjälp av innehållet)
    Känner du någon kock (eller kan fråga någon i en restaurang) så kanske ni kan ha en liten matlagningskurs där ni sen äter maten tillsammans som lunch eller middag (beroende på när på dagen ni gör det)
    Fiskpedikyr har blivit populärt och dyker upp även i småstäder. Det kanske vore en kul grej som de flesta kan delta i.
    Chokladprovning är också en sån där sak som börjar bli populärt. Och om ni inte har någon extra bra godisbutik (eller café med chokladpraliner mm) så kan man beställa chokladprovningar på nätet och göra hemma har jag sett. 

  • Äldre 16 Jun 23:45
    #4

    Har hon något intresse man kan knyta an till?
    jag menar, om hon gillar choklad kan man kanske hitta en pralinmakare (chocolatiere) som ordnar med chokladprovning eller kanske

    ...kurs i att binda en egen bukett
    ...matlagningskurs för en kväll med hela gänget med tema. tex Italienskt
    ...dansa balett
    ...fågelskåda
    ...dreja
    ...måla kroki/akvarell
    ...fem/tiokamp med allsköns påhittade tävlingar
    ...bågskytte
    ...yoga
    .

    Vad gillar hon att göra vanligtvis? Vad menar du med kräsen?


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Äldre 16 Jun 23:59
    #5

    Jo just det: var noga med att pejla av hur just din syster mår-det är SÅ olika hur man mår som gravid, och den enda som kan vet vad hon orkar och har lust med är ju hon själv. Medan ena kvinnan är så trött att hon knappt orkar hålla sig vaken till 17-tiden, är en annan ute och joggar, går på fest och är piggare än någonsin. En kanske mår illa nästan hela graividiteten, en annan har foglossning medan en tredje mår som en prinsessa och sprudlar av energi. Det spelar rätt stor roll för vad man kan tänkas hitta på.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Äldre 17 Jun 09:48
    #6

    Jag var gravid under min möhippa och var otroligt nöjd med vad mina tjejer hade styrt upp!

    Först kidnappade dom mig och så hade vi picknick i en park (dom hade bakat eget bröd och lite sånt kul) och även en del lekar. Dom hade bland annat köpt vita tröjor och skrivit "Ritas babes" på som vi alla hjälptets åt att måla lite på Flört

    Sen fick jag gå på stan och utföra uppdrag.

    Efter det åkte vi till ett spa där vi fick en jätte lyxig bricka med frukt/nötter/godis samt bubbel till (tjejerna hade köpt med alkoholfritt). Sen badade vi jacuzzi, pratade och åt/drack.

    Efter det åkte vi hem till en av tjejerna och dom bjöd på en hemma lagad trerätters. Följt av ännu fler lekar, dom hade bland annat frågat min blivande frågor om honom som jag sen skulle svara på.

    På kvällen blev det fest, nyktert för mig men hade otroligt kul ändå Skrattande

  • Blivan­de brud kanske
    Äldre 25 Jun 21:24
    #7

    Tackar så mkt för tipsen så länge :) Det kommer inte bli lätt det här alltså. Som sagt staden vi bor i är lite liten å utbytet är inte så stort. Picknickär ju en bra ide, fixa naglar å hår en annan :) Spa är ju heller inte dumt, men vad jag har hört får man ju inte bada jacuzzi när man är gravid.
    Det slog mig nu att måla av folk på stan skulle kanske vara nåt å sen sälja tavlan. Bara nåt som dök upp :)
    Nåt mer måste vi ju naturligtvis komma på.  
     

  • MeaJ
    Äldre 25 Jun 22:25
    #8
    Blivande brud kanske skrev 2013-06-25 21:24:50 följande:
    Tackar så mkt för tipsen så länge :) Det kommer inte bli lätt det här alltså. Som sagt staden vi bor i är lite liten å utbytet är inte så stort. Picknickär ju en bra ide, fixa naglar å hår en annan :) Spa är ju heller inte dumt, men vad jag har hört får man ju inte bada jacuzzi när man är gravid.
    Det slog mig nu att måla av folk på stan skulle kanske vara nåt å sen sälja tavlan. Bara nåt som dök upp :)
    Nåt mer måste vi ju naturligtvis komma på.  
    ang jacuzzi. Man få bada om man inte bubblar. Visst inte lika kul men det är ok.
    Bubblorna gör nämligen att blodcirkulationen ökar vilket inte är bra för fostret. 
    Sommarbrud 2013
  • Äldre 26 Jun 19:11
    #9

    Jag har varit på en möhippa där bruden var gravid. Det började med att hon fick en karta och uppdrag att cykla och genomföra. Tex  gå in på mcdonalds och köp en cheeseburgare utan kött och utan ost. Kartan slutade i en park där vi åt frukost och skålade i alkoholfritt. Sedan var det dags för linedance (bruden var utklädd till cowboy) med en instruktör. Efter det åkte vi hem till en av tjejerna och åt lunch. Sedan var det dags för gravidyoga.
    Hälften var gravida och hälften inte, men det gick bra med gravidyoga för alla ;)
    Sedan bastade vi och fick en ansiktsbehandling hela gänget (var någon gruppgrej på samma ställe som yogan).

    Det blev sedan middag hemma hos en av tjejerna. Under middagen fick blivande bruden dra lappar ur en skål. På lapparna stod det personliga frågor som ofta anknöt till något hon varit med om tillsammans med någon av tjejerna.

    Själv gillar jag uppdraget att hon får fota hur hennes liv kommer att se ut om 10 år. tex husdjur, bostad, antal barn, bil osv. 

Svar på tråden Möhippa för den gravida